Jump to content

Hva slags trangboring til hagla?


ko-stens

Recommended Posts

Venter utålmodig på at tillatelsen til en 1958-modell Merkel o/u i 16/70 skal dumpe ned i postkassa. I følge sms jeg fikk fra politiet, er det sju ukers behandlingstid... Er igjen ca fem uker da, tenker jeg.

 

Hagla har 1/1 og 1/2 trangboring. Er dette helt greit både med tanke på jakt og med tanke på leirdue? Den er, selvsagt, ikke godkjent for stål.

 

Har grublet litt på å få en børsemaker til å "justere" til 3/4 og 1/4, ikke minst med tanke på leirdueskyting med det mest åpne løpet. 1/1 høres trangt ut ellers, men det bør jo funke på hold over 25 meter uansett.

 

Bør jeg beholde hagla som den er, eller er det best å få litt mer åpne løp? Vil kanskje ikke merke særlig forskjell uansett?

 

Bruken blir skogsfugl og en og annen ringdue i tillegg til noen leirduer.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Gillen er inne på noe.

Men tror jeg ville startet med 1/2 & 1/4. Prøveskutt.

Så event. åpnet til sylinder hvis du føler behov for det. Har du først tatt steget til sylinder er det gjort. :smile:

 

Men så er det jo litt med terrenget også, med eller uten hund osv. På dua kan vel holdene bli litt lengre, kanskje derfor beholde 3/4?

 

Min erfaring er at jeg kommer hjem med mer i sekken med litt åpnere trangboringer.

 

B

Link to comment
Share on other sites

Til din bruk ville jeg satset på det samme som jeg endte på å åpne den gamle spanskedamen jeg fikk etter bestefar. Hun hadde 1/1 og 1/2 i løpene. De ble åpnet til 1/2 og 1/4. Det ble perfekt løsning for meg og skogsbruk. Du kan "justere" trangborringen selv med å velge patroner som skyter tettere og åpnere skuddbilder. Det finner du ut med test skyting. Jeg har funnet 3 patroner som gir tettere skuddbilder enn trangborring sier og funnet 4 som gir åpnere. Pluss mange som fungere som de skal med borringen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...