Jump to content

Er cal. 16 noe vits?


kreng

Recommended Posts

Har mulighet til å anskaffe meg en gammel hagle av kaliber 16. Haglen er godkjent til stål.

Det jeg lurer på, er om det kommer til å bli dyrt i lengden med tanke på ammo. Jeg skyter en del på leirduer og da forsvinner skuddene kjapt.

Haglen kan jeg anskaffe meg billig, men med ukurant kaliber tenker jeg kanskje at det vil bli dyrere i lengden..

Vet noen om f.eks XXL kjører tilbud på dette kaliberet i ny og ne?

Takker for svar!

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Selv om jeg mener at kaliber 16 er ett perfekt kaliber, kanskje det beste :smile:

 

Ville jeg ha betenkt meg på å ha dette kaliberet hvis jeg skulle hatt bare en hagle.

Nettopp pga det du sier om pris på skudd. Og da treningsskudd.

Etter at vi kan bruke bly igjen, skal det være en kurant sak å skaffe god jakt ammo.

Når det gjelder skudd for trening er det ikke så greit.

Vil tro at de fleste baner rundt om ikke har kal 16 for salg heller.

Nå skal det sies at jeg ikke har sett noe tilbud på leirdueskudd til kaliber 16. Mener at mann ikke bør over kr 2,- for leirdueskudd, og til kaliber 12 er vi ned mot kr 1,- på gode tilbud.

Så det kommer jo litt an på hva du synes er en grei pris, men at det i lengden blir billigere å skyte med en kal 12 er det ingen tvil om.

Vil tror at du begynner å tjene det inn allerede mellom 1000-2000 skudd.

 

Skal du skyte på bane er du avhengig av å skaffe stål, skal du skyte på leirduer for deg selv, kan du bruke bly.

Litt usikker, men slik det er rundt om i Europa, skal du ikke se bort i fra at bly leirdueskudd kan skaffes billigere en stål?

 

B

Link to comment
Share on other sites

Ser at blant annet Schou våpen og Skitt fiske har leirdueammunisjon til en drøy hundrelapp for 25 skudd. Noe dyrere enn til kal 12 (ca 75,- for 25). Skulle jeg brukt hagla mye på leirduebanen, ville jeg nok valgt noe annet, for det blir jo dyrt i lengden om man skyter mange serier. Jakt&friluft har noe som heter Rottweil Steel Game i #5 til omkring en femmer pr patron. Kan jo brukes det og. Jeg har en tendens til å skyte et par, tre serier i måneden (ikke tid til mer), så jeg bryr meg lite om kostnaden her. Det koster med andre ord omkring dobbelt så mye som med 12/70-patroner.

 

Her jeg bor har jeg mulighet for å skyte to steder innenfor tjue minutters avstand, Vang utenfor Hamar og i Løten. I Vang har de (hatt - lenge siden jeg har vært der, så vet ikke om de har lenger) 16/70, men ikke 20/70. I Løten har de 20/70, men ikke 16/70.

 

Så til leirdua er det litt træl å få tak i sånn på stående fot, og det koster noe mer å skyte med.

 

Til jakt har jeg sett at de fleste har hatt skudd som passer meg i hvert fall. Omlag samme priser er det og.

 

Venter for øvrig selv på at tillatelse til å kjøpe en gammel Merkel o/u i 16/70 skal dumpe ned i postkassa så jeg får hentet den. Den er fra 1958 og er ikke godkjent for stål. Det er 1/1 og 1/2 fast trangboring på den, så er litt usikker på om jeg skal fyre av særlig med leirdueammunisjon selv. Går vel greit med 1/2.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sjekket priser på nettbutikker, bare. Er nok i stor grad veiledende priser det jeg har funnet. Vet det dukker opp tilbud i ny og ne, så det går an å gjøre veldig gode kjøp på leirdueammunisjon til kal 12.

 

Fanken at du skulle nevne hjemmelading... Må vel sjekke ut det og nå da... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Veldig glad i kaliber 16. Smekrere børser med like god trøkk i som 12 (så vidt jeg kan merke på min jakt i hvert fall).

MEN som det er sagt før her, jeg vil ha en 12er til mengdetrening også. Hadde prisene vært like hadde valget vært lett for meg - kaliber 16.

Link to comment
Share on other sites

Har gammel s/s kal.16. har de siste årene kun brukt den etter rype og due siden tilbudet av ammo var labert i annet enn bismut #5 og #6. Lett og fin så er knall å gå med i fjellet.

 

kjøpte også en kal.12 o/u som brukes på banen og på jakt der bismut #5 eller #6 ikke duger, eller det er dårlig vær. Trening med denne hjelper også for den andre selv om det er annerledes å skyter mens s/s.

 

Nå som det er mer tilbud av bly har jeg kjøpt inn litt forskjellig så venter bare på litt godt vær så er gamlehagla med på rådyrjakta.

 

Helt klart verdt å ha er i alle fall min dom.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...