Jump to content

Hjelp til å finne den ultimate hagla.


Daywalker

Recommended Posts

Har vært igjennom hele spekteret av pumpe, halvauto o/u ol.

Samt prøvd et par s/s hagler både med og uten engelsk skjefte.

Har kommet frem til at en slik s/s hagle med engelsk skjefte i kaliber 12 nok er det ypperste og mest egnet for mitt bruk.

Men er mange merker og modeller å velge mellom så derfor trenger jeg litt hjelp av noen som har brukt en slik over litt tid. Til å finne fordeler og ulemper med forskjellige merker. Håper på litt hjelp....

Link to comment
Share on other sites

Jeg er på min tredje sideligger nå, den andre med engelsk skjefte. Den første var en Baikal IJ-26 med pistolgrep. Et uslitelig stykke russerstål, men tung og svær. Men det var den jeg vokste opp med som jeger så den henger med meg fortsatt. Om noen har et skjefte til en slik liggende å slenge så gi meg et ord!

 

Den andre var en spanjakk, Zabala, smekker liten sak med engelsk skjefte og sidelåser. Ikke spesielt dyr heller men det lot seg merke etter noe tid på kvalitet/finish. Den virker jo, men det er litt 'tyrkerkvalitet' over den. Nå skal det sies at akkurat den børsa i en periode fikk smake flere tusen skudd på leirduebane.

 

Nå bruker jeg en Beretta Silver Hawk med engelsk skjefte, bokslås, utskiftbare choker og Beretta-kvalitet tvers gjennom. Den blir med meg til graven og ender forhåpentligvis opp hos ett av barna etterpå. For så god er den...

 

Ellers - jeg følger ikke så mye med på haglefronten for tiden men fine sideliggere fåes jo også fra f eks Aya eller fra suhl-hagler av forskjellige slag. Her går det kanskje an å finne godsaker brukt også men mange av de jeg har sett har vært med pistolgrep. Det viktigste er kanskje at du finner hvilket nivå du vil være på mht pris/kvalitet, finner ei børse som passer deg og som gir deg den gode følelsen.

Link to comment
Share on other sites

Umbo@ Er inne på tanken med å finne meg ei pent brukt børse. Dette er jo et fullblods jaktvåpen så regner ikke med at ei slik blir utslitt med vanlig bruk. Har kikket litt rundt, og kjent litt på et par Aya hagler. En president og en sherwood. Flotte hagler med nydelig tre,gravyr og perfekt balanse. Var sidelås på de jeg kikket på uten at det nødvendigvis er et krav. Prismessig tenker jeg max 20-25000. Har du noe erfaring med Aya?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke mye erfaring med Aya-hagler. Har kun fingret på noen på bane og i butikk. De virker solide og velbygde og Aya har jo et godt ord på seg men ut over det er det sikkert andre som kan gi deg bedre erfaringer/innspill. I den prisklassen du sikter deg inn på for brukthagler kan det sikkert finnes en og annen Beretta eller Sauer/ Simpson/Gebruder Merkel av høy kvalitet også.

Link to comment
Share on other sites

Den ultimate hagla...

 

Skal bli interessant å følge med og se hva du ender opp med.

 

Kanskje en ide å ta kontakt med Tobias Hassel, en svært kunnskapsrik person i temaet; hagelvåpen og da spes. side by side hagler.- Han skriver mye om dette i bladet "Vapen" og på svenske forumet Robsoft.nu (under navn PMT),.. han selger også, kanskje da mest brukte fine Engelske, men også andre.

Mye å tenke igjennom, hva er mest viktig, balanse/førlighet, moderne som "tåler" stål, eller fint brukt med ypperlig balanse men kanskje med "bare"12/65 kammer, sidelås eller boxlås.

 

I mange år brukte jeg selv mye (iblant nu også) en Merkel 8 med engelsk stokk og har ingenting negativt å anmerke, den passer meg meget bra og skyter godt med den.- I likhet med min Beretta 687, har den aldri sviktet eller feilet.- Jeg synes selv den har god balanse men dette er jo en "enkel" hagle og kan seff ikke sammenlignes med en god Engelsk dito.- Nevnte Tobias Hassel kaller de (Merkel) for "spett" :D mht balanse.

De Tyske (Merkel/Simpson/Sauer), er dog i allmenhet solide/robuste våpen.

Vil vel ikke komme med noe direkte råd, men en s/s Beretta er vel et "sikkert" valg,.. blant flere.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...