Jump to content

Haglevalg ! To løper O/U eller Halvauto??


Tarikdur

Recommended Posts

Nå har jeg bestemt meg for å kjøpe hagle til småvildt og skyte trening. Men har titta mye på nett på priser og div. Har bestemt meg for en 12/76 eller 89 hagle. Men skal jeg velge halvauto eller standard O/U? Jeg er nybegynner og har ikke så mye skye erfaring fra før. Hva er best? Hva foretrekker dere og hvorfor? Og hva anbefaller dere til en fersk jeger som skal jakte småvildt og treneskyte på leirduer. :)

Link to comment
Share on other sites

Har/har hatt begge deler og er ikke i tvil. Min neste blir en o/u. Forrige hagle var en Fabarm o/u, type gammel. Traff godt, men tenkte at siden jeg byttet til links med rifleskyting, burde jeg gjøre det med hagleskyting og, siden jeg har venstredominant øye og er venstrehendt. Kjøpte en Beretta halvauto som jeg kunne shimse tilbake dersom det ikke funket med links. Det går jo ikke med o/u. Har prøvd et par år, både med venstre og høyre og treffer omkring halvparten av det jeg gjorde med Fabarmen. Begge er i 20/76. Begge veier like mye og er ca like store. Der Fabarmen føltes som et skikkelig bruksvåpen, føles Berettaen som billig plastdrit fra Toys'r Us. I tillegg finnes det omtrent ikke balanse i børsa. I butikken kjentes den bra ut, men i praksis er den like effektiv som å kaste småstein etter fuglen.

 

Likte ikke halvauto før jeg kjøpte det heller, da jeg hadde prøvd et par på skytebanen og bommet verre enn verst. Men jeg tenkte at dersom jeg shimser om slik at kolben passer bedre, ja da vil det funke. Jess, tiuren synes i det minste det funker veldig bra, for jeg har bommet på absolutt alle jeg har skutt på, selv på helt utrolige sjanser, minst 10 i fjor og hittil i år! Flere av dem har vær sjanser som kan sammenlignes med at Messi bommer på straffespark der keeperen ikke står i målet...

 

Mange har selvsagt andre erfaringer, men jeg er i hvert fall sikker i min sak! Den hagla blir enten konvertert til teltplugger, anker eller spett. Har fundert på muligheten for å bruke den som støtte for et nytt plommetre i hagen. Ellers kan vel fjortisberta i heimen få lov til å prøve den først da. Hun blir 15 neste år og har lyst å ta jegerprøven. Kan jo hende hun synes den er grei. Den er jo lett og hendig, om ikke annet, og i et nydelig kaliber.

 

MEN, mange har selvsagt bedre erfaringer enn meg! Noen treffer mer og er veldig fornøyde. Benelli er vel kongen på haugen, så kommer det ei røys med andre merker hakk i hæl, som Beretta, Franchi, Fabarm, Browning osv osv. Det er to hovedtyper, gassdrevne og rekyldrevne. Beretta, feks, er gassdreven. Litt mer puss, men er gjerne mindre kilen på ammoveksling. Gassdrevne hevdes å gi litt mindre rekyl. Smak og behag hva man velger i grunn. Jeg ble advart mot å kjøpe Beretta siden den er gassdreven. Det hørtes ut som om jeg skulle skyte med et oljeraffineri, for den hadde et helt ekstremt pussebehov. Jeg har pusset den et par, tre, fire ganger på to år. Ikke fordi den har vært nedsotet, men på grunn av at den har vært gjennom bløte kjerr og kratt i skogen. Greit å verne litt mot rust.

 

Jeg ser vel egentlig ikke helt poenget med halvauto i norske skoger. Dette er jo magasinhagler med mulighet for kanskje inntil ti skudd om man har rette konfigurasjonen. Men, man har jo bare lov til å ha to skudd i børsa likevel, som i en dobbeltløper. Man har kun èn trangboring/choke, for de som er opptatt av det. En siste ting er at man må lete etter hylsa hver gang man har skutt, for den blir jo kastet ut i lyngen. Plasthylser i naturen er en uting. Jeg vil i hvert fall ta med søpla etter meg. En fordel med halvauto er at den gjerne kan shimses til å passe litt bedre. Man skrur av kolben og snur hit og dit på mellomlagsringen mellom kassa og kolben. En kan vel også få kjøpt slike ringer. De billigste har det neppe, som Yildiz. Jeg spurte nemlig selger. Om shimsing funker, er en annen sak. Det funker åpenbart ikke for meg!

 

Det jeg nesten får kløe og brekninger av, er at hver gang jeg tar hagla ut av skapet, "vet" jeg at jeg kommer til å bomme, og det er et våpen som ikke gir noe som kan minne om godfølelse. Stusselig treverk (finnes det egentlig halvauto som ser flotte ut i treverket?) som minner mer om plastleketøy og et utseende som det ikke finnes stil over. Sammenlign gjerne med en klassisk Merkel (som jeg vil ha neste gang, minst 50 år gammel...). Vil-ha-følelsen, som man gjerne har med våpen man eier selv eller har lyst på, er erstattet med vil-kaste-følelsen.

 

Så mitt tips, se etter en kurant o/u. ;-)

 

Kanskje jeg faktisk skal begynne å se etter en Merkel o/u i kaliber 16/70 nå... Får jo etterbetalt ti høvdinger på jobben etter å ha fått 90 % lønn i tre måneder i stedet for 100%. Rart jeg ikke har lagt merke til det, men artig er det jo når en finner det ut! En får jo råd til hagle, faktisk... :lol: Må bare smiske litt med øverstkommanderende i heimen først... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Skal man følge Norsk regelverk for småviltjakt synes jeg man har fordel av å bruke en dobbeltløpet hagle. Det gir flere muligheter for trangborring, og det er letter å holde styr på hva en gjør om en velger forskjellig ammo i løpene.

 

En dobbeltløper er også kortere med samme løpslengde sammenlignet med pumpe/halvauto.

 

På samme måte har du en fordel på leirduebanen, med to løp, om du skal skyte dubleer. Du kan fritt velge ammo og choker som passer programmet du skyter.

 

Eneste fordelen jeg kan se med en halvauto, er at de kommer i mere "værbestandige" utgaver enn de fleste O/U el. S/S. De har gjerene plast/syntet kolber og en eller annen "lakkert"overflate på metallet. Innvendig ruster de like mye :wink:

 

12/89 har du ikke bruk for med mindre du skal skyte enorme ladninger av stål, som f.eks på and eller gåsejakt i våtmarksområder :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fordel brekkvåpen:

1) Håndteringsmessig enkelt. I løpet av jaktturen forserer du mange hindringer (bekker, gjerder etc). Veldig enkelt og trygt å brekke ned hagla i situasjoner hvor du lett kan gå på ræva.

2) Sosialt gunstig. Selv ikke- våpenkyndige ser på 50 m avstand at et brukket våpen er ufarlig. Hyggelig ift jaktkamerater, bærplukkere og andre du møter

3) Funksjonssikkerhet er uovertruffen

4) Enkelt stell og puss

 

Fordel halvauto:

1) Snillere rekyl

2) bedre egnet til kraftige hardmetalladninger

3) "Baklading" fordelaktig ved jaktformer fra skjul (Gås, kråke, due...)

4) Lang visirlinje/"siktelinje" kan gjøre det lettere å treffe (men nettopp lang totallengde kan være upraktisk i andre sammenhenger)

 

Jeg vil anbefale deg å kjøpe et brekkvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Ikke akkurat til småvilt som jo TS spør om, men bare så det er nevnt. Om bruk av slug står på programmet er en auto oftest bedre egnet mhp montering av siktemidler evt eget løp for dette. Ved jakt i Sverige på feks gris er slug lovlig, men kun med våpen med ei haglepipe.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for mange bra svar setter veldig stor pris for alle innspil tips og meninger! Det hjelper veldig :)

 

Har nå bestemt meg for å kjøpe en O/U hagle i kaliber 12/70 eller 76. Tenker brukt på finn siden jeg skal trene mye til å begynne med så eventuelt investere mer penger i et sikkelig bra et etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Ser du har fått en grei oppsumering ovenfor. Det eneste som ikke har kommet klart frem er at dersom du er i en vekstperiode så kan det være greit med en halvauto. Da kan du skimse å endre våpenet ettersom kroppen din endrer seg. På den annen side så er halvauto knotete å lade og ikke minst tømme, som fersk skytter kan de vær lett å gjøre feil her når du møter folk i skogen eller på leirduebanen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Godt valg! Det som er viktig når man kjøper brukt,og ikke får oppfølging av folk med peiling er å finne en hagle som passer,og ikke bare ta en fordi den er billig eller lite brukt.Spesielt når du er fersk.Problemet er ikke at du ikke treffer med en hagle med feil mål.Etter nok treningskudd treffer man med omtrent hva det skal være,og det er det som er problemet.Blir man godt nok kjent med hagla vil man automatisk kompensere for det som er feil.Første hagla mi var en STAR Baikal.Kolbenkammen sitter for lavt,og den er noe for kort.Men jeg treffer utrolig bra med den på jakt,og skyter ræva av kompiser med både Berretta og annet på leirduebana,men når jeg monterer den står kun halve kolben i skuldra og jeg legger kinnet mer inn til kolben enn oppå.Og hva skjedde når jeg gikk til anskaffelse av en bedre hagle der målene er tilpasset meg? Monteringsrefleksene fra Baikalen henger igjen i kroppen.Når jeg monterer hagla havner den langt ut på viddene for jeg søker automatisk sikteskinna på Baikalen.Begynner å komme seg nå,men det krever mye trening å få vekk noe som burde vært unngått i utgangspunktet.Nå finnes det jo mange hagler med standardmål som passer greit til de fleste,så hører nok til sjeldenhetene at man havner i min situasjon :roll: ,men å kjøpe noe uprøvd på Finn.no,og få det tilsendt er ikke en god ide.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er ikke at du ikke treffer med en hagle med feil mål.Etter nok treningskudd treffer man med omtrent hva det skal være,og det er det som er problemet.Blir man godt nok kjent med hagla vil man automatisk kompensere for det som er feil.

Dette er et kjempepoeng! Og jeg er helt enig. Min mening er "personlig tilpasning" av vanlige jakthagler er veldig oppskrytt. Skal du bli verdensmester i leirdueskyting så JA. Til vanlig jakt, tren med den du har!

Denne fyren og mange andre trickskyttere treffer jo rimelig bra uansett hvordan de holder hagla.

Det man derimot kan oppnå ved å investere i ny hagle er å kjøpe deg selvtillit. Og det er viktig i skyting.

Link to comment
Share on other sites

Ikke akkurat til småvilt som jo TS spør om, men bare så det er nevnt. Om bruk av slug står på programmet er en auto oftest bedre egnet mhp montering av siktemidler evt eget løp for dette. Ved jakt i Sverige på feks gris er slug lovlig, men kun med våpen med ei haglepipe.

Du treng vel ikkje reise til Sverige for at slugs skal vere lovleg på grisejakt..?

Link to comment
Share on other sites

Denne fyren og mange andre trickskyttere treffer jo rimelig bra uansett hvordan de holder hagla.

Du glemmer av hvor mange skudd disse skyter for å få til dette :roll: Du kan bare ikke sammenligne med de som skyter 100 skudd på banen hvert år rett før jakta :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det jeg vil frem til er at de som skyter 100 skudd før jakt, treffer dårlig på disse og treffer enda dårligere på jakt, ikke må tro at det er hagla som er hovedproblemet. For å ta en sammenligning som ble brukt lenger oppe i tråden: Om bomskuddene er like graverende som om Messi skulle bommet på åpent mål, så finnes det ikke en hagle i verden som fikser problemet. Da er det noe fundamentalt feil med skyteteknikken.

Link to comment
Share on other sites

Fordel med ett løp med slugs er nevnt her. For meg er det omvendt.Spesielt med slug synes jeg o/u hagla er perfekt. Jeg bruker hagla blant annet på rådyrjakt , og med en o/u har jeg i praksis en kombi. En slug i det underste løpet som jevnt over samler 3 skudd innenfor 5 cm på 60 meter. Og hagl i det øverste.

Link to comment
Share on other sites

Det var veldig mye bra råd. Valget falt på en o/u hagle. Har vært på leirdue bannen og testa og jeg bestemte meg for o/u 12/76 cal. Perfekt for all slaks fugl og rådyr etterhvert. Blir en del storfugl, gåse jakt og and til å begynne med. Rådyr også håper jeg. Men nå er spørsmålet hva skal jeg kjøpe. Fant en på xxl Slima hagle storefjell 12/76 call til 5999kr. Er det noe å satse på???

Link to comment
Share on other sites

Det jeg vil frem til er at de som skyter 100 skudd før jakt, treffer dårlig på disse og treffer enda dårligere på jakt, ikke må tro at det er hagla som er hovedproblemet.

Løsningen for å treffe bra uansett antall treningsskudd er en hagle som passer :wink: Hva man velger å kalle et "hovedproblem" er egentlig uinteressant. Det er nå bare en gang slik at de aller fleste jeg ser som plages med å treffe også har en hagle som passer dårlig. I tillegg kommer alt det andre de gjør feil, som selvfølgelig har en sammenheng med treningsmengde.

 

For lettest å nå veien til og bli en konsekvent skytter er det uansett enklest å ha en hagle som passer. Om man skal drive på å skyte med dårlig kinnkontakt eller andre rariteter skal man terpe mye ekstra for å få det til å sitte og være repeterbart. Noe det ofte aldri blir, men hver sin lyst :wink:

Link to comment
Share on other sites

.Første hagla mi var en STAR Baikal.Kolbenkammen sitter for lavt,og den er noe for kort.Men jeg treffer utrolig bra med den på jakt,og skyter ræva av kompiser med både Berretta og annet på leirduebana,

 

:forvirra: Så ditt "problem" er sammenfattet; du treffer (meget) godt med et våpen som (du mener) ikke passer,- men bommer med et som er tilpasset deg :?:

 

Kan ikke la bli å tenke,..kanskje var det Baikalen som egentlig passet deg best.

Å treffe bra er jo hele vitsen egentlig, :wink: eller...

Link to comment
Share on other sites

Så ditt "problem" er sammenfattet; du treffer (meget) godt med et våpen som (du mener) ikke passer,- men bommer med et som er tilpasset deg :?:

 

Kan ikke la bli å tenke,..kanskje var det Baikalen som egentlig passet deg best.

Å treffe bra er jo hele vitsen egentlig, :wink: eller...

 

 

Nei den passer ikke i det hele tatt.Den er for liten ,og kolbekammen er mye for lav for å treffe sikteskinna ved normal montering.

Men som sagt har jeg hatt og skutt med hagla i 15 år.Og jeg lærte meg rimlig kjapt å kompensere for det som manglet.Men å holde under halve kolbekappa imot skuldra og legge hodet på skakke for å ta inn sikteskinna er jo langt fra optimalt.

Å kjøpe en ny hagle med de samme måla hadde jo gått,men det blir jo litt for dumt egentlig.Spesielt nå når jeg og en kompis har meldt oss opp hos en instruktør for å ta skytingen et steg videre. Instruktøren hadde vel bare sett på meg og sagt: Eh..ja hvor skal vi begynne? :lol:

 

Går fint med nyehagla nå,men når jeg prøver å skyte ekstra raskt kommer den ofte opp i "Baikalhøyde". Det henger igjen litt.

 

Det er to måter med alt.Det er viktig med en hagle som passer noenlunde,men det personlige tilpassningshysteriet enkelte har for seg ser jeg ikke vitsen med.Det er nok mest en gullgruve for våpenbutikkene.

 

Leste en artikkel om det,og skal det være verdt flere tusen kroner må det gjøres av en med såpass stor kunnskap at han kan tilpasse hagla utfra personens armlengde,halslengde og flere andre faktorer.Ifølge artikkelforfatteren finnes det knapt personer med slik kunnskap i Norge ,så han stilte seg undrende til hvorfor tusenvis av kroner blir brukt på slikt istedet for å kjøpe leirduer ,og skudd for pengene ,for så trene seg opp med en standardhagle som man kjenner er "innafor".

Link to comment
Share on other sites

Helt enig.- Bedre å legge litt penger på en bra instruktør enn dette noe innbilte behovet for personlig tilpassing.

Har man skutt noen år og x ant. tusen skudd, har man nok selv mest peiling på hvordan kolben passer og ev små justeringer man ofte selv kan utføre.

Det der med som du sier "å skyte ekstra raskt",.. javisst, ofte må man det,- men som svenskene sier "skynda långsamt", anlegget er viktig og for fortsatt sitere på svensk :D "det är i anlägget man tillverkar träffen". Det får aldri gå så fort at anlegget blir feil,- mister man kontroll her kommer også bomskuddet med ganske stor sikkerhet.

 

Lykke til med ny børse og "hagel-skyttet".

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nei, etter noen repetisjoner går vel det på automatikk. Jeg liker at jeg kan velge det lengste løpet ved å slippe avtrekkerfingeren litt tilbake hvis fuglen går opp på langt hold. Dobbeltskudd er heller ikke noe problem. Skyte første, slippe fingeren litt tilbake, skyte andre.

 

Med en avtrekker blir kanskje dobbeltskudd litt enklere, du slipper å flytte fingeren, men å velge andreløpet kanskje litt vanskeligere. Har du lært deg å betjene en girspak uten å tjuvtitte tror jeg nok du skal kunne øve inn dette også, uansett hva du velger. :)

 

Edit: Ellers er det vel bra sjelden skytinga skal gå så fort at dette er noe problem. Jeg kan godt brenne av to skudd så fort at du hører bare ett smell, men man vil jo helst finne et mål imellom skudda også.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Er en som vil selge meg sin brukte Lanber Baron 12/76 hagle! Han påstår at den er skutt bare ca 50 skudd og brukt 2 sesonger. Han vil ha 5500kr for den. Er det grei pris eller kunne jeg fått bedre for samme penga? Har sett at mann for en silma hagle på xxl til 5-6000 kr NY!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...