Jump to content

Pumpehagle


beels

Hvilken hagle hadde du valgt?  

42 members have voted

  1. 1. Hvilken hagle hadde du valgt?

    • Weatherby PA-08
      4
    • Mossberg 88
      4
    • Remington express 870
      36


Recommended Posts

Jeg har bestemt meg for å gå til innkjøp av en billig pumpehagle, men har litt problemer med å bestemme meg. I utgangspunktet hadde jeg tenkt weatherby Pa-08, men så kom jeg over Mossberg 88 til samme pris og da ble jeg usikker. Samtidig ser jeg at ved å legge på 2k så kan jeg få en remington 870 express.........

 

Weatherby Pa-08 - 12/76 - 3000 kr

Mossberg 88 - 12/76 - 2900 kr

Remington 870 express - 12/89 - 5000 kr

 

Mossberg 5x0 kunne også vært et alternativ, men jeg finner den ikke tilgjengelig i nettbutikk noe sted.

 

Det går å stemme på 2 valg.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kan klare deg med 12/76 så kommer du rimelig langt med en 2-3000,- på finn. Da kan du få deg en Rem 870 eller Winchester 1300.

Legger du på litt så kan også en Benelli nova/supernova være innen rekkevidde.

 

Ser ingen grunn til å ikke kjøpe brukt pumpehagle, du får mye mer for pengene dine da.

 

Har bare erfaring med Mossberg 500 og Winchester 1300. Rem 870 og Benelli har jeg ingen erfaring med. (Har riktignok en Benelli halvauto, som jeg liker veldig godt.)

 

Likte godt at Mossbergen hadde sikring på kolbehalsen, eller var det ei helt grei hagle. Den gav litt treskeverkfølelse men det var også litt av sjarmen med den. Hadde også ei ekstra slugpipe til denne, da blei den kort og hendig.

 

Har hatt to Win 1300, en Turkey med fin laminatsttokk og kort pipe med fast trang borring, og en med speedpump mekanisme og plaststokk 71 cm pipe med løse choker. Må si at de gav en helt annen kvalitetsfølelse enn Mossbergen. Men det er ikke mye ettermarkedsdeler (feks stokker, magforlenger) til Winchester sammenliknet med Mossberg og særlig Rem 870. Hvis dette er viktig for deg bør du gå for en 870.

 

Edit: Det var ikke fast trangborring på denne, den var fastbrent på den jeg hadde.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fordelen med 870 er at du får så utrolig mye stash til de.

Finner du en OK brukt med løs choke så kan det være ett bra kjøp det.

 

Hvis du ikke bryr deg om ekstra greier anbefaler jeg weatherby'n. Min har sikkert gått 5k skudd, smeller hver gang og treffer der du peker :)

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Remington 870 Super Mag og er kjempefornøyd. Har vel hatt den siden 2000-2001. 12/89 skudd blir ikke mye brukt, men det er veldig greit å ha muligheten. Rust er absolutt et tema på Remington 870, men med godt vedlikehold går det greit. Bruker min en del på sjøen, så har lakket den med CeraKote for å få den mer rustbestandig.

Link to comment
Share on other sites

Ja du har rett i at det i utgangspunktet er slik, det står forklart på baksiden av søknadsskjema. Men dette burde ordne seg greit hvis du forklarer problemstillingen for ditt våpenkontor. Enten at du stikker innom og de endrer søknaden, eller at du bruker den som den er. Det er vannskelig å si noe spesefikt om dette, da det er veldig varierende praksis ved våpenkontorene.

 

Du kan også ta kontakt med selger og avtale at: Du eventuelt søker på nytt, hvis våpenkontoret ditt insisterer på det. Og feks at du betaler hagla og selger overlater hagla til deg med en utlånserlæring. (Skjema finnes på nettsidene til NJFF, varighet intil 4 uker)

 

Dette ordner seg sikkert.

Denne hagla synes jeg er vesentlig hendigere enn de med 71 cm pipe. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan på det varmeste anbefale 870 Express.

Har nok skutt ca. 6000 skudd med den siden 2004 uten å ha opplevd noe annet enn selvforskyldte problemer.

For å utdype så dreide det seg om at den ble ikke feedet sikkerlig uten makt etter ca. 1000 skydd uten våpenpuss.

Etter at jeg startet å pusse den jevnlig så har den fungert perfekt.

 

Når det er sagt så er jeg overbevist om at alle våpnene du overveier som fult fungerende våpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at det er bedre med ei pipe på 56 cm enn ei på 71 cm på ei pumpe eller halvauto hagle.

Jeg hadde også ei 71 cm pipe til min. Men jeg synes den blei både lang og tungrodd med den pipa.

Men vi er jo forskjellige. Det er ikke sikkert at det som passa for meg passer deg.

Link to comment
Share on other sites

Vel, o/u var det jeg i utgangspunktet så etter. I starten kikket jeg på det de hadde på XXL. Da var det fort 6-8 k for å få en kurrant o/u. Da tenkte jeg at Weatherby PA-08 burde holde i massevis, som var til under halve prisen.

 

Så denne runden med å finne pumpehagle startet som en følge av at jeg begynte å kikke på PA-08, hovedsaklig pga pris.

Link to comment
Share on other sites

Nytt eller brukt?

 

Jeg kjøpte ny Remington 870 Express Supermag i 2013. Helt ubrukelig! Hylsa setter seg fast hvert 5. skudd omtrent. Rust allerede fra ny.

 

Fant ut at dette er nå helt vanlig med "Rustington" siden de ble oppkjøpt av Freedom Group i 2007.

 

Brukt, før 2007 skal være supre, så er det snakk om brukt ville jeg stemt for en eldre Remington 870 (heller Wingmaster en Express).

 

Hare bare godt å si om Mossberg, har selv en 500 (etter at jeg ble kvitt 870ern) og den har vel skutt vel over 1000 skudd siden sist jul uten noe slags problem.

 

Nå kan jeg ta feil men synes å huske at Weatherby er noe billige greier fra Tyrkia, som ikke har det beste rykte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...