Jump to content

Hagle tips til en fersk jeger


Tarikdur

Recommended Posts

Har tatt jegerprøva. Bestemt meg nå for å kjøpe meg gagle som jeg skal bruke til småvilt. Storfugl og div andre ting. Er usikker på om jeg skal kjøpe en O/U hagle eller en halvautomat hagle. Er usikker. Har ikk skutt mye kun litt med o/u hagle. Men det er lite. Hva er best å skyte med? Og hva anbefaller dere her for tiur jakt. Som er noe jeg kommer til å dra på og synes er spennende.

 

Kjøpe brukt eller ny?

Link to comment
Share on other sites

Var i samme situasjon som deg i fjor. Endte opp med Churchill Hunter, som stort er samme hagla som Akkar Altay Classic, hovedsakleg fordi den er nokså mykje hagle for pengane. Ingen flotte graveringar og ikkje verdens finaste treverk, men eit godt bruksvåpen.

 

Mitt beste tips er nok å prøve forskjellige hagler og finne ei som passar til deg, det er meir eller mindre ein forutsetning for å treffe det du siktar etter før det er borte vekk. Enig med erikraude vedr. o/u framfor halvauto, sidan du kan ha to forskjellige trangboringar. S/s kan du sjølvsagt også vurdere, men der er utvalget meir begrensa.

 

Lykke til! :mrgreen:

 

Sent fra min D6603 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Beste er vel å melde seg inn i lokal jeger og fiskeferening som har tilgang til eller har egen haglebane. Der vil du normalt kunne låne hagle til trening og du treffer andre jegere. Du stifter bekjentskaper med mennesker med samme interesse og du vil naturlig nok da få muligheten til å prøve andre sine hagler. Du risikerer også å ende opp med gode jaktkammerater som du vil oppleve utrolig mye kjekt sammen med ;)

 

Jeg ville kjøpt en brukt hagle til å begynne med. Denne kan du bruke i startgropen inntil du har fått litt erfaring og har funnet ut hvilken hagle du virkelig har lyst på. Finner du en fin en til en hyggelig pris så får du også pengene tilbake for denne når du selger den. Det gir deg et verditap på kroner null på første haglen ;)

Jeg ville sett etter en Lanber Gyttorp med løse choker, dette er gode hagler som du får for 5000 pluss minus. De er også forholdvis lett å bli kvitt igjen siden disse haglene har godt ord på seg her i norge :)

Du KAN også ha flaks å finne en hyggelig priset Beretta eller Browning hagle.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er så heldig og finer ut at Star Baikal passer ganske bra, løp og kjøp.

Du finner dem rund 2000 på bruktmarked.

For resten av budsjettet kan du kjøpe ammunisjon og leirduer og trene mye.

Når du er ferdig å skyte første 2-3000 skud vet du selv om hagla passer eller om du trenger en annen.

Til den tid har du råd å kjøpe hva du vil.

Verditap på hagle blir nær null, erfaring tar du med deg videre.

Link to comment
Share on other sites

Er du rundt gjennomsnittspersonen passer gjennomsnittshaglen greit nok.

Til montasje sitter 100 % og du har skutt noen tusen skudd vil du få vesentlig bedre referanse.

Ta en tur på nærmeste skytebane om de har oppe nå på høsten. Mange har lånehagle, alternativt lar sikkert noen deg prøve.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...