Jump to content

Grei brukthagle?


Benedicte89

Recommended Posts

Hei!

Jeg er på utkikk etter en brukt hagle til en OK pris. Er nybegynner, skyter links og jente.

Har tittet på en såkalt "jentehagle", og syntes ikke denne føltes helt riktig ut.. Har ikke prøveskutt med dem, men syntes løpet føltes fryktelig kort ut, om dette bare er en vane eller ikke vet jeg ikke..Vekta derimot, virket bra (også kolbelengden). Prøvde også en baikal som jeg fikk en mye bedre følelse av, selv om den jo veier langt mer (men kolbelengden føltes riktig, siden denne også var kort).

Etter å ha tittet og lest mye om hva man burde kjøpe brukt, virker det som om baikal og valmet er gode alternativer til en grei pris? (tenker under 4000 kr). Hvor viktig blir vekta ? Jeg er som sagt nybegynner, og vil helst kunne bruke hagla til alt den kan brukes til. Jeg tenker at vekta kanskje blir et problem på støkkjakt, men det er nok ikke det første jeg kommer til å sette igang med, det blir nok mye leirdueskyting, duejakt og jakt med hund til å begynne med. I tillegg skyter jeg jo links, men har faktisk aldri skutt med linkshagle.. Så lenge kolba er relativt rett, så burde det vel fungere ok?

 

Kom gjerne med generelle tips for førstegangskjøp, går meg fort bort i jungelen av merker, lengder vekt og alt annet.. Håper noen har tid til å svare en nybegynner! :)

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen på forumet :D Baikal er nok et solid kjøp som førstegangshagle. Det er med hagler som med så mye annet her i verden - er det noe man ikke liker ved de så unngår man dem. Noen ganger kan man venne seg til ulempen . andre ganger bare vokser den etter som tiden går. Regner med det dukker opp folk etterhvert med gode råd i sakens anledning :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Sånn i forhold til vekta er jo ikke kjønn så relevant. Det er nok av veike karer og sterke damer der ute. Spørsmålet er vel om du orker å bære omtrent 3,5 kg i henda klar til å legge den til skuldra og skyte på kort varsel, og holde den belastninga i en dag. Gjør du det er det jo ikke noe problem.

 

Edit: jeg starta min karriere som støkkjeger med en baikal som 16-åring, og da var jeg ikke noen muskelbunt. Det gikk helt greit, selv om jeg var sliten i arma på slutten av dagen.

Link to comment
Share on other sites

Løpslengden har jo i utgangspunktet ingenting med kroppslengden til brukeren å gjøre. Lengre løp er tradisjonelt ansett for å være bedre å svinge med, og teoretisk sett treffe bedre med. Lengre løp betyr jo også uunngåelig litt mere vekt. Korte løp har sin force hvis du skal jakte i tettere skog eller andre steder hvor et kortere våpen er mer hendig. Sånn sett er det kanskje greit å legge seg på den gylne middelvei mellom 65 og 70 cm...

 

Men, det er jo ganske individuelt hva man foretrekker i praksis, så det beste du kan gjøre er nok å få prøvd noen hagler og kjenne på vekt og sving osv. Ta den som kjennes best, ikke den som anbefales mest. (Bortsett fra hvis anbefalingene går på generell kvalitet, men en Baikal er trygg nok i så måte.)

 

Jeg skyter også links, og levde mine første 10-12 jegerår med en rechts Baikal. Skøyt helt OK. I de senere år har jeg fått meg linkshagle som er litt tilpasset i tillegg, og det var ikke noe for tidlig. Vesentlig enklere å treffe nå, jeg trenger ikke det ekstra halvsekundet for å finjustere øyet sideveis over skinna. Når det er sagt, jeg er ganske bredskuldret (blunk, blunk), og burde i teorien ha større nytte av cast-on enn en person med smalere skuldre. Så kanskje en rechts hagle med rimelig rett stokk går helt greit for deg? Igjen, du må prøve, og helst prøveskyte. Funker anlegget greit med hagla, ja så er det jo ikke noen vits i gnåle noe mer om den saken.

 

Dette er jo forøvrig et emne det kan (og har blitt) skrevet tykke bøker om, så hvis man vil dypdykke så er det fullt mulig. Men da må man gjerne også ha lommeboka til å backe det opp... :roll:

Ellers kan man like godt klare seg men det enkle, og finne den du synes gir den beste følelsen for deg.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg kjøpte for ca 10 år siden en brukt Yildis hagle fra Tyrkia. Ene og alene på grunn av pris. Jeg mener jeg ga 3000kr for den brukt. Den hadde da skutt mellom 50 og 100 skudd.

Dette skulle være jaktvåpenet i noen år til økonomien bedret seg og jeg kunne kjøpe meg drømmehagla, en Beretta. Problemet er at Yildisen aldri har sviktet meg, og at jeg treffer veldig godt med den. Jeg har vel skutt en plass mellom 1000 og 2000 skudd med den og har aldri opplevd feil av noe slag. Aldri et klikk!

Det blir nok ingen Beretta på meg, så lenge tyrkeren gjør jobben som den gjør pr i dag.

Jeg kan i allefall anbefale Yildis på vegne av egen erfaring, og jeg mener den ikke står noe tilbake fra billighagler fra Italia og Spania (Lanber).

 

mvh

Olafen

Link to comment
Share on other sites

Har en 16 år gammel baikal, skutt 2500-3000 skudd med den i år.

Et klikk og det var ei tennhette som ikke ville gå av!

 

Tung, grov, styggere enn nøkken og med like mye sjarm som meg selv i fylla!

Men det virker....

Skyter akkurat like godt (om ikke bedre) med denne enn med en kompis sin browning til 7-8 ganger prisen, og disse haglene er størrelsesmessig tilnærmet identiske hva angår fall/cast off løpslengde, kolbelengde osv. (Skiller ca 0,7 cm i kolbelengde og 1,5 i løpslengde mener jeg å huske )

 

Så tror det viktigste er å finne ei hagle som passer 100%+.

 

Også en fordel å kjøpe noe som det finnes deler til, har selv stått der og måttet vente 3 mndr på deler, ikke kult!

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for alle svar! :D

Etter å ha lest alle svarene sitter jeg igjen med at en relativt rett kolbe kan fungere, at jeg ikke nødvendigvis trenger en links hagle (dette er vel uansett noe som kan tilpasses skulle det være for galt?).

Løpslengden bør være en mellomting, men her er vel følelsen av hva jeg føler er best viktigst.. Altså faller en veldig kort bort (prøvde darwin light, den likte jeg ikke lengden på). Vekt er relativt irrelevant (forutsatt "normalvekt"). Baikal er safe, lanber er safe, yldiz leser jeg mye forskjellig om. Hva så med valmet? Tenker da eksempelvis denne: http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... ery=valmet" target="_blank

Hvilke andre punkter er det som er viktig å tenke på? Kaliber blir 12, 70 eller 76 tror jeg ikke er så vesentlig for meg (men fortell meg gjerne hvorfor hvis noen er uenige!)

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg kjøpte min første billige hagle hos en av de store kjedene . Var veldig fersk og spurte selgeren spesifikt om hagla passet meg, hvilket han sa den gjorde. Det var ikke mye stas på skytebanen før jeg fikk montert justerbar kolbeforhøyer. Etter det ble det ganske greit.

 

Mitt råd er å dra til en børsemaker/våpenforhandler som kan gi deg gode råd om hva du skal se etter når du skal velge hagle. Med en hagle som passer vil du få en mye morsommere start på skytingen. Jeg mener det ikke er så nøye hvilket merke det er på hagla, det er mye bedre at den passer. Børsemakere pleier også å ha billige hagler og kan i tillegg hjelpe med tilpasning.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Om Baikal gav deg "godfølelse" så kjøp en sånn, billig og greit nok bruksjern som er kjent for å være driftsikker.

Du får jo en ny innenfor ditt budsjett.

Den Valmeten du viser til stiller litt i samme klasse.- De som blev produsert i Finland er også kjent som solide bruksvåpen, men som Baikal er dette "spett" der balanse/førlighet er totalt fraværende. Mange som dog liker sine Valmet for sin robusthet og soliditet.

 

Mitt råd er likevel å gå opp i pris,- kjøp gjerne brukt, men sats da på kvalitetsvåpen som for eksempel; Beretta,- Browning,- Miroku,- Winchester 101,- SKB,- Nikko.

 

"Svir" litt først :) , men de gir deg over tid, en helt annen eier-glede.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Har skiftet kornet på baikalen (ij27) til et lite fiberoptisk, og byttet ut bakelitt kolbekappen med en tykkere gummiert. Noe som faktisk burde gjøre den noen gram tyngre. Ellers er den original, ripete og fæl etter 20 års bruk, med godt oljet stokk. Blir aldri å bytte ut den hagla.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler deg å "puste litt mellom nesa". Mange gode kjøp på bruktmarkedet. Mitt inntrykk er at særlig på japanske kvalitetshagler av typen SKB og Miruko er det kjøpers marked.

Dersom vekt og en anstendig pipelengde er avgjørende momenter, hvorfor ikke også vurdere en s/s-hagle?

Link to comment
Share on other sites

Fant en link som kan hjelpe deg litt å se om kolben er for lav, for høy eller akkurat passe når du har hagla montert. Jeg syns ikke du bør vurdere en rechts hagle selv om den har en ganske rett stokk.

 

http://www2.huntercourse.com/newfoundla ... =7&page=13" target="_blank

 

Denne kolbeforhøyeren monterte jeg på hagla mi, men det går også fint med en trebit, papp eller noe annet som tapes fast på kolben. Så sant kolben er for lav i utgangspunktet.

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... e=44472525" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Ser at jeg nok må ha litt is i magen ja.. :) Det er bare litt vanskelig når jeg vil ut så fort som mulig :wink:

Sjeldent jeg ser en links hagle som selges brukt, og ihvertfall ikke av de merkene jeg har satt på lista (misforstå meg rett, selve merket spiller ingen rolle, men vil ha noe som fungerer problemfritt, passer og ikke ruster lett etc.).

Skal innom intersport-bogstadveien, har hørt mye godt om dem. I tillegg til beverensport i Kongsberg. Så får jeg se om jeg har litt flaks og de kanskje har noe som passer.. Hvis det ikke skulle dukke opp noe ganske kjapt, er det også mulig at jeg kan gå litt opp i pris (ett par tusen).

 

Diamond nordskog light, er det noen som har noen erfaring med den?

Link to comment
Share on other sites

(misforstå meg rett, selve merket spiller ingen rolle, men vil ha noe som fungerer problemfritt

Funksjon og "merke" har faktisk en sammenheng - ser alltid at enkelte mener at "bare det passer", så spiller ikke merke/navn noe på våpenet.

Dette blir like dumt som at; ... "spiller ingen rolle hvilken bil,.. bare den er BLÅ."

 

Ønsker lykke til med søkende etter det "perfekte" haglvåpenet.

Finn noe som passer,- MEN vær samtidig obs på at dette våpenet også borger for kvalitet.

 

mvh

bobby

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes du gjør klokt i å styre unna "damehagle", disse har vel korte løp (=vanskeligere å treffe med), og vel lav vekt (=ekkel rekyl). Både baikal og gammal valmet er trygge valg(har begge i skapet) men sistnevnte er neppe godkjent for harde haglmaterialer.

Når det gjelder vekt på våpenet blir dette et kompromiss mellom bærbarhet og skytbarhet. Men når det er sagt; et par hundre gram her eller der har ikke egentlig den store betydningen på "armlengden". Hvis baikalen passer deg greit, ville jeg tatt den.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Etter mye spørring, is i magen og mye lesing ser det ut til at det blir en ny hagle på meg, og ikke brukt. Det er nesten håpløst å få fatt på en brukt linkshagle. Budsjettet blir derfor skrudd opp (til rundt 10 000), og de to jeg har landet mest på nå er Sabatti og Bettinsoli. Hvilke erfaringer har dere med disse merkene? jeg liker at Sabatti har livstidsgaranti, det er egentlig den eneste forskjellen jeg klarer å dra ut av hodet mitt... Det forutsetter jo selvsagt at de passer meg, og den som passer best blir jo vinneren her. Men sett bortifra det, pluss og minus når det gjelder disse to?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...