Jump to content

Hjelp til valg av løpslengde på halvautomat


Tyribergets O`Luna

Recommended Posts

Hva er ca lengden din da? Er du lang vil det ofte også føles mer rett med ett lengre våpen er mitt inntrykk.

Er selv 184 og hadde ikke valgt noe kortere en 71 cm løp på en halvauto og 76 på en OU.

Men det er fordi de for meg føles lettere å peke korrekt med å mer presise på litt lengre hold, for harejakt med raske skudd og korte hold er sikkert 66 cm på halavuto like så bra, om ikke bedre

Kortere løp er jo litt "raskere", både å peke og korrigere.

Vanskelig å si hva du vil føle er riktig

 

Kickoff hadde jeg ikke kjøpt for den jakten, er så lite rekyl uansett i en gass halvauto,. Kunne vært greit om du skulle jakte gjess med 12-76 eller 12-89 stål i en så lett hagle, men med 12-70 bly/vismuth/tungsten for harejakt ser jeg det som unødvendig

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En halvauto med såpass langt løp som 76cm løp får en totallengde som ligger opp imot +/- 1,30m. og blir nærmest et spesial-våpen å regne for spesielle jakter/jaktforhold.

 

Med 66cm løp blir en halvauto like fullt faktisk aningen lenger enn en vanlig O/U eller S/S med 71cm løp.

 

71cm,.. tja, greit nok og bruker det selv ibland, - men 76cm, nei ta av "nattmössan" min goda culot :wink::D

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Hatt tre halvautoer..har en Benelli Crio nå, alle har hatt 66 cm, Benellien har vel egentlig 65 cm.

Benellien er lengre enn en over og under jeg har med 71 cm løp, så ville ikke kjøpt lengre en 66 cm. På jaktlaget har vi 5 halvautoer, og alle har 66 cm løp.

Tror faktisk godt at du kunne gått ned på 60 cm løp som de fleste Benelli M2 leveres med nå uten problem.

 

Selv har jeg en driling med 60 cm løp på, og skyter like godt med den som benellien.

Link to comment
Share on other sites

En halvauto med såpass langt løp som 76cm løp får en totallengde som ligger opp imot +/- 1,30m. og blir nærmest et spesial-våpen å regne for spesielle jakter/jaktforhold.

 

Med 66cm løp blir en halvauto like fullt faktisk aningen lenger enn en vanlig O/U eller S/S med 71cm løp.

 

71cm,.. tja, greit nok og bruker det selv ibland, - men 76cm, nei ta av "nattmössan" min goda culot :wink::D

 

Mvh

 

Jag skjuter en stadig 81cm + extended choker med min bock så den är längre än både min 71 cm halvauto och även en 76cm halvis,

 

viftiga 66cm halvauto på 2,9kg är inget för mig " nattmössa eller ej "

 

Men ni nordmenn har väl inte så starka armar tydligen 8):mrgreen::mrgreen:

 

/P

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Skal kjøpe en Beretta A400 XPlor Unica med kick off, 12/89 men er usikker på løpslengde.. Står mellom 66 og 71 cm.. Kommer i all hovedsak til å bli brukt til harejakt på øyene i nord... Hvilken lengde bør jeg velge?

 

Hva endte du opp med?

 

Jeg er i samme situasjon selv. Skal ha meg en benelli halvauto, men klarer ikke å bestemme meg for om jeg skal gå for 26 eller 28" pipe.

26" pipa kjennes ok ut, og våpenet ser mer "normalt" ut enn med 28".

28" pipa kjennes også ok ut, våpenet er ikke fremtungt, men ser litt langt ut. At vekta blir noen gram høyere totalt sett betyr ingenting for meg i det store bildet.

Balansen er grei både med 26" og 28", uten at jeg tror jeg hadde klart å merke noe stort om det var forskjeller heller...

 

Har spurt de jeg kjenner, og alle har sine egne meninger, gjerne sterke sådan, men de spriker fra 24" til 30", og alle har sine egne argumenter.

Teamet er debattert i samtlige jakt forum til det kjedsommelige, uten at jeg blir klokere av den grunn..

 

Jeg skal bruke hagla mest til jakt, (alt fra rype til rådyr), men selvsagt trene/koseskyte på leirduebanen også.

 

Jeg har ikke skutt veldig mye hagle før, så sannsynligvis vil jeg ikke merke noen stor forskjell? Vil 28" med lengre pipe gi merkbart bedre siktelinje og flere treff?

Vil 26" være kjappere, og derfor gi flere treff?

Vil en 26" med forlengede choker gi det samme som en 28"

...jada, vet at det er mye viktigere at hagla passer, og skal sørge for det også, men mister fortsatt nattesøvnen og grubler inn i de lange morgentimer over hvilken pipe jeg bør gå for?

 

Betyr det overhodet noe som helst, eller skal jeg heller bekymre meg over antall skudd og timer med trening? :roll::roll:

Link to comment
Share on other sites

Dilemma.. :)

 

Jeg skulle velge alt etter type jakt (eller leirdueskyting) som blir mest aktuelle.

 

Jeg skulle velge 71cm løp om min jakt til største grad dreier seg om: Jakt på Gås/sjøfugl,- jakt med støtende hund,- støkkjakt etter fjellrype eller "seriøs" skyting på trap/jegertrap/nordisk trap.

 

Jeg ville velge 66cm om min jakt til største grad dreier seg om: Jakt over stående fuglehund, (både etter rype og skogsfugl),- støkkjakt på skogsfugl (tidl.ses),- jakt på Rådyr hvor hurtige skudd og korte hold gjeller uansett,- "seriøs" skyting på skeetbanen.

 

Har man god tid med skuddet,.. strekkende ender eller Gås, er langt løp og siktelinje til fordel

ved "follow trough".

I skogen og der "snare" skudd er det man ønsker, vil et kortere løp/våpen være bedre.

 

Dette er mine tanker rundt temaet, men la ikke nattesøvnen bli lidende,.. mest en smak-sak dette, og med løse/utskiftbare choker klarer du alt,.. du trår ikke feil "åkkesom".

 

mvh.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Jag har haft nästa alla längder 24-26-28-30”  på halvauto, Och faktiskt kan jag medge att 76 må vara fantastisk lättskjuten, men aningen lång i en skjutskåre som jag ofta befinner mig i,  idag står 7 st automater i skåpet och dom har pipor mellan 69-71cm, ingen av den har aluminiumdelar i konstruktionen så ja dom är åt det tyngre hållet, de lättaste väger 3,3kg och är i kal 16.

Många skyttar på denna sida gränsen är lyriska över sina Benellis men en del upplever att dom bli ” viftiga” och börjar dom experimentera med vikter. Så gjorde även jag med min 66cm benelli  , och av mina 16 så är faktisk den med tyngsta pipen bäst att skjuta med.  Att jämföra längd på brytvapen vs halvauto blir bara fånigt. Jag försökte ett tag med en 71cm beretta bock istället för min 81cm browning dito och kontrasterna vart för stor som gick utöver tävligsskyttet så berettan såldes. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...