Jump to content

Vannmerker på kolben. Hvordan få det bort?


Tomaso

Recommended Posts

Har en ny beretta sp1. Tok den med på banen her om dagen for første gang. Det regnet litt mens jeg gikk opp på plass. Nå ser jeg at det er masse vannmerker på kolben og det er ikke pent. Burde dette skje en helt ny hagle? Hvordan bli kvitt dette? Eller burde jeg klage til forhandleren?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde først prøvd med litt stokkolje. Nye kolber er ofte litt tørre og har godt av litt stokkolje. Hvis ikke det løser problemet kan man kontakte forhandler. Det er neppe noe galt med en Beretta stokk, men den kan som nevnt være litt tørr og da blir det matte merker etter vanndråpene når de fordamper/tørker.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg fikk beskjed hos forhandleren var at den var så metta av olje at den trengte ikke oljing før om lenge. Prøvd med stokkolje men det funket ikke. Har sendt mail til forhandler for 3 dager siden men ikke hørt et pip på 3 dager. Brukt 18000kr på hagla så syns ikke at den skal se sånn ut.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Min erfaring med 686 er at de leveres med tørr stokk og må oljes skikkelig rett fra kofferten. Jeg gjorde i hvert fall det med min. Men likevel, etter et par mnd fra den var ny, kjøpte jeg et kit (noe som het London Gunstock kit eller noe likn), pussa ned hele kolben med sandpapir, stålull etc etc. Først da ble jeg fornøyd. Prøv det samme, jeg er ganske sikker på at du får et fint våpen. Og så er det jo artig å pusse og gni :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha pussa ned og behandla med diverse remedier som fulgte med dette "London Gunstock Finishing Kit", eller hva det nå het, har jeg bare brukt CCL stokkolje. Den er uten silikon. Funker bra for meg, og jeg synes hagla bare blir finere og finere ettersom åra går.

Link to comment
Share on other sites

Her kan du bruke mye rart, fra håndkrem til linolje. Teorien med olje på tre er at du skal mette porer og mikro overflate struktur med en relativt tynn penetrerende olje (varianter av linolje) så skal dette trekke inn og hindre treet mot å suge opp fuktighet. Siden skal du herde overflaten med en olje som stivner og forsegler porer. Alle oljede trestokker vil påvirkes av regn og fuktighet og må etterbehandles.

 

Det er bøtter av "lurium" blandinger i handelen, men så lenge forbruket er < 10 ml i året så gjør det kanskje ikke så mye at vi betaler noen tusen kr litern for noe du kan kjøpe adskillig billigere hos fargehandlern. Våpenolje bør ikke brukes - den har ofte ingridienser som ikke er bra for treværket.

 

Jeg bruker olje som vi fikk med til å behandle kjøkken benkplate. Jeg helte den over på en mer hendig "lurium" flaske og har vel stokkolje for en 10 - 15 generasjoner i den litern som står ett eller annet sted.

 

Jeg har et nyttig tips i forhold til trestokker: Hvis du slår et merke i stokken, så ta en våt froteklut opppå mens du stryker med press over med et varmt stykejern. Gjenta til treet ikke klarer å rette seg mer, ofte kan relativt store sår og riper rettes opp til helt ubetydelige merker. Det virker best hvis skaden er ny, men kan også bruke på gamle skader. Denne behandlingen vil fjerne deler av oljen i stokken der du har holdt på, så du må etterbehandle med linolje.

Link to comment
Share on other sites

Nå ser jeg at det er masse vannmerker på kolben og det er ikke pent.

 

Jeg opplevde dette på min 686 i sin tid, etter å forsøkt mye forskjellig, vasket jeg kolben med lunkent vann og klut, og lot dette tørke.

Dagen etter begynte jeg å massere inn Beretta sin "Tru oil" som jeg kjøpte hos en børsemaker, og etter ca. 20 gjentatte tynne lag, så har hagla fått det utseendet den fortjener i mine øyne.

Tru Oil inneholder litt lakk, så finnishen blir speilblank!

Så om man ønsker en mattere finnish, ville jeg kanskje brukt noe annet.

Men når det er sagt, så legger regndråpene seg som perler, og etterlater ikke noen merker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...