Jump to content

Hva veier haglen din egentlig??


jonilse

Recommended Posts

Har en gammel baikal ij27 med dobbel avtrekker som jeg har brukt de siste 20 årene. Hører jo hele tiden at baikal er så tung og klumpete. Sist gang jeg sammenlignet (med vekt) var den tunge baikalen min lettere enn hawk, beretta, sabatti, lanbergen til de andre jeg jakter med. Ble litt overrasket siden jeg alltid har hørt at baikal er så tunge.

Spesifikasjonene sier at ij27 i 12/76 skal veie ca 3,6kg. Når jeg putter min på den digitale fiskevekta (som jeg stoler på), så ligger den mellom 3,02-3,04 kg, og det med reima på.

 

Så kommer spørsmålet. Veier haglen din det samme som står i spesifikasjonene? eller er det forskjell på hva den "skal" veie og det den faktisk veier? Hadde vært moro å se om det er mye avvik ute og går blant de forskjellige produsentene :)

Link to comment
Share on other sites

Er ivrig fisker og undervannsjeger. Vekten er en rapala som ble kjøp fordi denne modellen var en av få fiskevekter som var godkjent når man skulle melde inn fangstrapport på frivannsliv sine årlige uv-jakt konkuranser. Viser forresten at 1L vann veier 1 kg, så stoler på den :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville heller brydd meg om balansen i stede for å fokusere på vekta. Jakthagler har ofte rar balanse som ofte er et resultat av at vekta skal være lav. Ei hagle som er riktig balansert kan fort føles mye lettere enn ei med helt feil balanse. Men den vil selvfølgelig ikke være letter å bære :wink: Så lenge vi ikke snakker om kilo, så betyr noen 100 gram fra eller til lite :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tja, emne er oppgitt vekt vs faktisk vekt, og ikke balanse, utsende etc. Rett og slett fordi det hadde vært moro å se om det er store variasjoner ute og går.

 

Det er vekta som lager gnagsår i skulderen etter alt for mange timers gåing opp til fjellet :) Men er enig at en godt balansert hagle er god å bære i hendene. Ingen tvil om det.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...