Jump to content

Gammel Belgisk hagle-Trenger hjelp til ID + skaffe nye piper


Ravis

Recommended Posts

Jeg får poste her også(i tillegg til Våpeteknisk på Facebook) i håp om at noen her har peiling.

 

Jeg har en gammel sideligger etter oldefar. Jeg har, etter mye om og men, kommet fram til at den er Belgisk, er produsert av Janssen Freres og er fra 1946. Det er dette jeg kommer til når jeg leser kodene i form av inkripsjoner. Det ville vært veldig fint å fått bekreftet/avkreftet dette. Noen som kan/vil?

 

IMG_2792_proc.jpg

 

IMG_2790_proc.jpg

 

IMG_2796_proc.jpg

 

IMG_2838_proc.jpg

 

 

Så over til utfordringen:

Far plomberte våpenet før det ble registreringspliktig, men jeg ønsker å reversere. Jeg har pratet med både den ene og den andre og kommet til at jeg må ha nye(brukte) piper. Jeg kunne veldig godt tenkt meg å fått tips til hvordan jeg kan få tak i det.

 

Jeg har tatt 83 høyoppløselige bilder med speilrefleks og lagt ut i eget galleri, men jeg limer inn et bilde her for å se om noen fatter interesse.

 

Får jeg til å få denne funksjonell igjen skal gravyren piffes opp av en ekspert og jeg selv tar meg av treet a-la Raudnakke.

 

Galleri med 84 bilder:

https://www.dropbox.com/sh/htkxka77b5wo ... XSsra?dl=0" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Har dialog med politiet som sier at våpenet kan etterregistreres når det omsider blir funksjonelt igjen. De forutsetter at våpensmeden leverer med en attest som sier hva som er utført.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er belgisk ja, noe man ser ut fra stempelet som viser E over LG.

 

For å få tak i nye piper, vil du trolig måtte kjøpe en lik hagle. Deretter krysse fingrene for at pipene vil passe hagla uten så alt for mye slark eller at den ikke lar seg lukke. En børsemaker kan alltids fikse det, men det er en i utgangspunktet lite spesiell/ verdifull hagle. Så må kun være nostalgisk forhold som rettferdiggjør noe sånt.

Link to comment
Share on other sites

Tanken er å prøve å få tak i noe brukt, ikke lage nytt. Jeg må da ha bekreftet produsent, modell og årstall og så sjanse litt.

 

Har fått svar på et internasjonalt forum nå. Dette er mest sannsynlig en Janssen Freres fra 1946. Den har ikke noe særlig verdi utover affeksjonsverdien for vår familie. Det holder imidlertid for meg siden jeg likevel må ha "ny" hagle. Da kan jeg likegodt bruke penger på en hagle som jeg vet passer meg 100%.

 

Er det noen her som kjenner til nettauksjoner/markeder som det er litt trafikk på?

Link to comment
Share on other sites

Betalte for en tjeneste på nettet nå. Løpet er tilvirket av Jean Falla, derav JF. Jeg trodde JF betydde Janssen Freres. Nå må jeg finne ut om Falla kun tilvirket løp eller ei. I så fall, hva er fabrikatøren av resten?

Link to comment
Share on other sites

Det går sannsynligvis an å få "sleevet" inn nye piper, man kapper da og bruker bakre del av de originale pipene som en monoblokk. Dette gjør at en beholder den originale låsingen/tilpasningen til baskylen, og det blir en vesentlig mindre jobb enn å bygge opp nye piper fra grunnen av. Likevel stor og dyr jobb, metoden er vanlig i Storbritannia men jeg vet ikke om noen børsemakere her til lands utfører slikt.

 

Metoden i korte trekk:

 

Man lodder først løs skinner osv fraover pipene, i den grad dette er mulig uten å skade sammenføyningen mellom pipene (belgiere er ofte hardloddet hele veien fram, i motsetning til engelske hagler som er hardloddet bakerst men har mykloddete skinner).

 

Pipene kappes rett foran kamrene.

 

Kamrene brotsjes eller dreies så opp til større diameter, så stort det går uten å få farlig tynne vegger.

 

Nye piper dreies til profil lik de gamle, men med bakre del dreid ned så de akkurat passer inni de utbrotsjede gamle kamrene. Nye piper loddes fast i det gamle kammerstykket.

 

Skinner tilpasses og loddes på igjen (ofte må man ha nye skinner).

 

Det vil oftest bli en synlig skjøt utvendig foran kamrene, denne skjules ofte med litt gravyre eller man kan få en dyktig sveiser med TIG- apparat til å gå over med svakest mulig varme så skjøten bare akkurat skjules uten at pipa svekkes av overoppheting.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er noen her til lands som kan påta seg denslags oppdrag, så vil jeg tro det er Alf Helland i Masfjorden - han tok utdannelsen sin i Suhl og kan europeiske knekkvåpen og de teknikkene som gjelder for dem.

http://trollstova.no/pages/no/heim.php

(Jeg kjenner ikke Alf Helland, og jeg har ingen forretningsmessig tilknytning til firmaet hans)

Link to comment
Share on other sites

Har allerede vært i kontakt med Helland. Hans frue får evt oppdraget med å friske opp gravyren til opprinnelig stand(eller så nær som mulig). Må først få våpenet skybart igjen.

 

Takker for innspillene. Kjekt å se foregående forklaring på hvordan det foregår.

Link to comment
Share on other sites

Ups... Glemte å si at guttungen min er CNC operatør. Mulig han kan lage til deler om noe må tilpasses. Aner ikke hva det skal være, men det kan jo være dere ser noe om en tenker på å kjøpe en lignende for å høste løpet fra.

Link to comment
Share on other sites

På denne siden sies det at våpenet mest sannsynlig er en Janssen Freres:

http://shotgunworld.com/bbs/viewtopic.p ... 1#p3371961

 

www.littlegun.be er jeg usikker. Løpet sies å være en Jean Falla. Hvilket merke selve våpenet er blir jeg ikke riktig klok på. Marechal, Jean Falla eller Janssen?

https://www.dropbox.com/s/ax5kf0ojzuvwf ... e.pdf?dl=0

 

Hvis noen her vet om et løp som kan passe så er jeg villig til å betale overpris. Hyl ut.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville målt bredde og høyde på det eksisterende løpet og prøvd å finne noe som lignet i dimensjonen. Innfestingen til baskylen på løpet er ofte en separat del som sitter loddet i et spor Og den delen kan muligens bli gjenbrukt.

Link to comment
Share on other sites

Tenker du på denne? Hvis denne kan løsnes og festes på nytt løp som er nokså likt, så kan det gå?

https://www.dropbox.com/s/q3enx2ad23qfe ... 8.JPG?dl=0" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Har kontakt med en på gruppa her. Han har denne:

https://www.dropbox.com/s/9q1a4tp5s6gzn ... 5.jpg?dl=0" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Så, "avlodde" begge to og sett min på hans under forutsetning av løpene passer ellers? Hans løpå har et utstikk som felles ned i baskylen ovenfra, men den kan kappes inntil.

 

Det hadde bare vært aldeles fantastisk å få dette til! Oldefars børse passer meg 100%

 

Samme løpsprodusent i hvert fall: JF

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har fått tak i en slitt sideligger fra 1949 med JF løp. Målinger viser at målene stemmer, bortsett fra ørlite ved løpshakene som skal ned i baskylen. Det fine er at det er nok gods på det nye løpet til å maskinere bort slik at det blir likt mitt :D

 

Da blir neste steg å modfifisere kassen og få våpenet registrert(har sjekket med lokalt politi og fått GO)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gode nyheter fra børsemaker. Å tilpasse løpet/løpshakene er for en bagatell å regne, og låskassen skulle også gå greit. Det betyr at jeg i løpet av sommeren/tidlig høst(pga prioriteringer) får etterregistrert våpenet.

 

I Mai starter jeg oppussingen av treverket, og under den gamle oljen/dritten ser jeg det er mye liv som er skjult. Dette våpenet kommer nok til å bli veldig fint til slutt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, skal legge ut bilder. Tenkte å ta det i Woodstocktråden, i hvert fall behandlingen av stokken. Denne børsa er velbrukt, så det er mange hakk i den. Har sikla, rensa med acteon, brukt nålefiler på nettskjæringa, rensa med organisk terpentin og dampa. Kommer til å måtte fortsette dampinga noen steder ser jeg.

 

Det er et par småstygge kvister som kom fram. De er ikke fylt ut, så jeg lurer på å fylle med pussestøv der.

 

Ellers så ser jeg at treet har sånn "fiddleback" struktur. Den kunne jeg bare ane under den gamle olja. Denne stokken kommer nok til å bli veldig fin!

 

Til slutt skal jeg behandle løpssettet. Jeg har lyst å gjøre det så fint og bestandig som mulig for framtiden. Noen som har tips der?

 

Jeg har lest litt om metoder som det amerikanske forsvaret bruker til sort motorblokklakk fra Biltema :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 9 months later...
  • 6 years later...

Joa, i seneste laget, men uansett, her har du sjangsen til en helt lik med flotte inngraveringer. JF Liege Belgia. Skulle vært ute til auksjon men da auksjonaries mente den var nyere enn 1890 så gikk det ei. Denne kan du få for en rimelig penge. Si fra raskt om du er interresert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...