Jump to content

Halvauto med kort løp og justerbar choke


Foxhound

Recommended Posts

Hadde en gang en Remington 11-87 med Polychoke , likte den svært bra men den var lang og tung. Lysten på en halvauto har definitivt kommet tilbake og i den forbindelse er det et par ting jeg lurer på...

 

Om man velger Beretta , Benelli eller Franchi tror jeg vil være ett fett ang kvalitet. Men tror , etter litt søk på nettet , at det kanskje kan være vanskelig å finne rett våpen her til lands.

 

Mine kriterier :

 

- Så kort så mulig , minimum ned mot 60cm løp , helst kortere

- Kunststoff skjefte

- Lett , helst rundt 3kg

- Veksle alt av ammo , tenker helst kal 12

 

Hvordan er det å få tak i Polychoke her til lands ? Må man se til statene og er det i det hele tatt mulig å få tak i det derfra i disse terrortider ?

 

Våpnet er tiltenkt i hovedsak revejakt med støver / terrier , da snakker vi om både rev på drev og på hi , derfor Polychoke. Tenkt som et supplement til drillingen på de dager jakten foregår i tett terreng , evt kun hijakt med terrieren. Og må passe greit ned i en Eberlestock sekk.

 

Noen tips ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Jakt og friluft har vel importen nå.

Løp under 60 cm er vel ikke det beste og det er varierende rapporter på polychoke og hvordan skuddbilde man får.

 

Når det kommer til stykket handler det mest om trening og valg av ammo.

 

Ville uten tvil ha valgt benelli, og gjerne en m2 eller vinci, men nå har jeg 4 benellier så jeg er nok ikke helt upartisk.

 

Til revejakt er det jo ikke så viktig med løpslengde da hagla normalt når maks hastighet innen 40cm, så da gjenstår det bare å trene

Link to comment
Share on other sites

Fant ut at det var Jakt & Friluft som er importør på Benelli nå ja. Når det gjelder kort løp så er løpet på drillingen min 57cm , jeg vil ned mot det i en halvauto gjerne kortere. Hvor mye veier en benelli M2 med 60cm løp ?

 

Vekt og lengde er vesentlig for det jeg ser for meg av bruksområde. Kort nok til å svinge på " tette " poster på revehiet og gå greit ned i en Eberlestock sekk uten at den dunker borti alt mulig over hodehøyde. Lav nok vekt til at den er å foretrekke fremfor drillingen i visse terreng for en med sviktende rygg ;)

 

Får vel ta en telefon til J&F , høre hva de har inne. Men har fått mange advarsler mot å handle med nemte butikk da det visstnok er svært varierende kundebehandling der....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...