Jump to content

Hjelp! Halvauto eller pumpehagle? 12/89


xnjuovvix

1/2 auto eller pumpehagle  

104 members have voted

  1. 1. 1/2 auto eller pumpehagle

    • 1/2 auto.
      80
    • Pumpehagle.
      24


Recommended Posts

Hei sann!

 

Da har man fått innvilget søknaden av onkelpoliti på enten halvauto eller pumpehagle (begge på en og samme søknad, så jeg kan ikke kjøpe begge). Så det store spørsmålet er hvordan mekanisme man skal gå for..? vet at man burde velge en hagle man liker å holde og som man passer, men det det finner jeg vel ut når jeg finner ut hvordan mekanisme jeg skal ha. :winke1: Jakter så å si alt av småvilt, men det går mest i gås, hare og ryper.

 

Tar gjerne i mot råd for og i mot mekaismene, og hvordan hagle som er bra - evt hvilke jeg burde holde meg unna! :lol:

Man skal få det man betaler for, altså kvalitet i henhold til prisen, men ikke mer enn 20 lapper.

Link to comment
Share on other sites

coxswain, takk for innspill! Har faktisk ikke kommet på benelli m2 før..

 

Det jeg har tenkt å holdt før er;

Halvauto: Winchester x3, sx3 og Browning maxus. Har også hørt mye bra om remington versamax!

Pumpe: Benelli autosuper black eagle II, benelli nova, supernova, Winchester SXP og selvfølgelig Remington 870 express super magnum!

 

Men fortsett bare å gi råd og tips! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Winchester SX3 Red Performance uten tvil! Brukte mine timer, dager og uker før valget ble tatt når jeg skulle ha ny og da falt det tilslutt på en W. SX3 red performance, hagla tar alt av ladninger, treffer når jeg gjør jobben min og kommer med mange chokes og justeringsmuligheter i kolben.

 

Ligger et par av de på finn nå til 10k, 5k under veil. pris

Link to comment
Share on other sites

Halvauto definitivt...

 

Rett på andre skuddet uten pumping er grunn nok.

 

Støtter definitivt opp om SX3. Bare test at det funker for deg først, rett kolbe, men ganske lav (følger shims for rett stokk, cast off, cast on og 3 nivå i drop, samt 2 skiver for 3 justeringslenger på stokken.

3,3 kg.

Så må du lage deg plombering selv, den som følger med er 2+1

12-89 versjonen vil i snitt kunne gi noe mer funksjonsfeil med 24 G lerdueammo en red performance versjonen.

Ville styrt unna black shadow som har dårliger rustbeskyttelse

 

Eller Versamax mener jeg er hakket tung for ditt bruk 3,5 kg.

Link to comment
Share on other sites

Fabrikken til Winchester driver i disse tider å lager en plombering til SX3 utelukkende for norge etter press fra en butikk som i møte med representanter fra Winchester kunne fortelle at haglene deres fra fabrikk var ulovlig på jakt i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Winchester SX3 er nevnt av flere med god grunn, valget mellom halvauto og pumpehagle, så ville jeg valgt halvauto. Browning Maxus kjenner jeg lite til, men det er vel de som og designet og laget Winchestere'en tror jeg.

Om valget var mitt, ville jeg sett på Winchester, Browning, Beretta og Benelli. Vet ikke helt hva jeg hadde landet på, men er helt sikker på at jeg hadde valgt halvauto!

Link to comment
Share on other sites

Bra de kommer med en 1+1 plomering. Merkelig importør ikke har klart å presse frem dette før (etter mange års salg) av SX3.

 

Maxus er veldig lik SX3, stokkmål og balanse. både Winchester SX3 og Browning Maxus produseres jo av Browning.

Spør du meg blir det samme hvem du velger.

 

Ellers er jo Beretta A400 et bra alternativ.

 

Personlig hadde jeg valgt en "gass" kontra "rekyldrevet". Synes de mer behagelige å skyte rekylmessig. Men gass variantene krever i snitt litt mindre puss.

Link to comment
Share on other sites

benelli M2 er kjempe hagle, som funker veldig bra, er veldig fornøyd med min, og veldig lite å utsette på den (ikke noe er perfekt)

er aldri problemer med den som jeg har erfart, men den er jo bare 12/76, og skal du ha 12/89 så må du opp på storebroren SBE II som har ett prishopp på noen tusenlapper, men antar det er minst like god hagle som M2, vil påstå at er det noen som virkelig kan halvauto, så er det benelli

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Remingotn 870 Super Magnum og vil si at jeg litt fornøyd, men også litt skuffet. Hagla passer nogenlunde, jeg har blitt vandt med pumpemekanismen og skyter bra med den. Det neste jeg skal skrive gjelder kun for modellen jeg har, ingen andre fabrikater. Hagla har en manglende motivasjon når det kommer til ekstraksjon. Hyslsa blir som oftest igjen i kammeret, med mindre jeg smeller pumpa så hardt tilbake at en skulle tro jeg hadde intensjoner om å ødelegge hele dritten. Har polert kammer osv, men har ikke blitt bedre. Skal kjøpe ny ekstraktor som egentlig er til 870 Police da den er bedre produsert. En annen sak er det at sikteskinna sitter skeivt på løpet og er i tilleg bøyd. Det ser virkelig billig ut og minner mer om en dagen-der-påproduskjon fra Baikal enn verdens mest solgte pumpehagle.

 

Jeg er likegyldig når det kommer til hagler, bare den funker og jeg treffer med den er jeg storfornøyd. Men når det er sagt, så hadde jeg heller gått for en Benelli M2 i dag. Kan ha noe med at jeg oppdaget redneckfenomenet "bumpfire" :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 12/89 hagle, men ikke skutt noe særlig med det kalibret enda selv om det er litt jackass da....Jeg kjøpte ei pakke som jeg fikk til halv pris fordi butikken ikke fikk solgt dem. På jakt er det vel sjelden det duger noe særlig. Det er fordi egenskapene i 12/70 eller 12/76 på jakt er bedre. Større hastighet og bedre spredning av hagl. Jeg har også en pumpehagle som jeg synes er fin på jakt. Det gjør meg ingenting å lade for skudd nr 2 med denne mekanismen. Dessuten så er den driftsikker og tåler mye. Kanskje driftsikkerheten kan være et drawback med halvauto?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Benelli supernova og er strålende fornøyd med den. Den er solid, tåler "røfft" bruk og mekanismen er upåklagelig. Men jeg angrer på at jeg ikke gikk for en M2 da jeg må sikte meg inn på nytt etter "pumping" og dyrebar tid forsvinner i dette øyeblikket både på rype og leirdue jakt. Så det blir vel et bytte i nær framtid for min del.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet var vel i utgangspunktet om han skulle velge halvauto eller pumpe?

Har mest tillit til pumpemekaniske geværer. De har tjent meg bra, mens halvauto-smellerter til tider har vært noe lunefulle. Da blir min anbefaling til temaets utgangspunkt: pumpe.

Link to comment
Share on other sites

Håper det aksepteres at jeg har et spørsmål litt på siden. Regner meg som erfaren på skyting, men blank på hagle.

 

Siden det kan skytes bare to skudd både med pumpe og halvauto, hva er da fordelene fremfor en vanlig dobbeltløpet hagle?

Link to comment
Share on other sites

Siden det kan skytes bare to skudd både med pumpe og halvauto, hva er da fordelene fremfor en vanlig dobbeltløpet hagle?

 

Det er norsk lovgiving som gjør at bruk av halvauto på jakt har liten eller ingen fordel fremfor dobbeltløpere.

Ellers er jo fordelen med halvauto at man kan skyte gjentatte skudd uten å skifte grep samtidig som man beholder siktebilde. Dette kan helt klart ha sine fordeler i f.eks. mer dynamisk relatert skyting.

Link to comment
Share on other sites

Står mellom SX3, maxus, versamax, m2, a400 og versamax nu.. men vipper mer og mer mot SX3!

 

Ja.. halvauto er artig og kult å ha, mens pumpehagle føles mer ´´macho´´ når man tar pumpeladningen :lol: Grunnen til at jeg har så å si 100% bestemt meg for halvauto er at de har jo rekyldempende effekt som andre har påpekt, skyting uten å skiftegrep og beholder siktebilde.. men i tillegg er også halvauto hagler som oftes svært lette i vekt!

 

Divesupt; liker også pumpehagler veeldig godt, på grunn av ¨machoheta¨ som ligger i dem og omladningen på de letteste patronene går smertefritt uansett! Men etterhvert i tankegangen så vil jeg kunne skyte andreskuddet uten å måtte lade å miste dyret, tenker på skulderen også (man merker det med et par 12/89 i en vanlighagle og pumpe) og vekta til våpenet har litt å si på en lang dag på fjellet. Så siste som fikk meg til å bestemme meg var jo at jeg skyter ikke så mye leirduer som alle andre, men en del. Og jeg bryr meg ikke helt om de svakeste leirdue ammunisjonene ikke veksler bestandig, bare det ikke blir plage på hver 3 skudd så er jeg fornøyd. Så lenge jakt ammunisjonen fra 12/70 og opp lades om hver gang så smiler jeg :D Bruker ikke 12/65 og 12/67,5 uansett.

 

Har noen flere argumentasjoner og råd så er det bare å skrive, har som sagt ikke bestemt meg 100%..

Link to comment
Share on other sites

Da tror jeg vi må skyte lerduer sammen en gang. :winke1: Har ikke tall på hvor mange førstebom som jeg klarer å ro inn på andreskuddet, men det er en del. Men, jeg skal gå med på at det man bommer på med første og andre skuddet treffer man sjeldent på med tredje. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fordeler med en halvauto, utenom allerede nevnte : Lettere å lade hvis man sitter f.eks en gåseblind ( trang gåsedekning på norsk :wink: ), man kan hele tiden ha løpet ut av en trang åpning uten å måtte trekke hagla tilbake for å knekke. Det samme kan gjelde for kråke, due, skarv etc.

Mange middelmådige haglskyttere som meg skyter uforskammet bedre med en rettere plaststokk, enn med en spesialtilpasset o/u. Den lange siktelinjen som låskassen + løp gir på en halvauto er med på å hjelpe muligens? Mindre rekyl, raskere på målet er muligens nevnt?

Uansett, dette er bare som verktøy å regne. Mitt heter Maxus. Til skruer bruker jeg Dewalt.

Skulle jeg valg et haglvåpen for resten av livet, hadde en slank balansert s/s med engelsk skjefte kal.20, eller 16, med presentabelt nøttetre vært mitt førstevalg.

For sitere en kjent polfarer.. "Livet er ikke en dans på roser, det skal knullast og"

Link to comment
Share on other sites

Oppdatering på innkjøpet: Etter mye om og men så fikk jeg god service av Våpen Andresen og ble en stolt eier av Browning Maxus camo i 12/89. Denne føltes naturlig for meg å holde, og etter å ha shimset opp kolben med en grad passet den meg og kroppen min utmerket! Det sto mellom 3 utmerket fine våpen på sluten; SX3, Maxus og A400. A400 ble litt i det dyreste laget når jeg hadde fått litt tid å tenke. Så det sto mellom SX3 og Maxus, og jeg valgte maxus. Synes den hadde de små fordelene SX3 ikke hadde i tillegg til at den passet meg personlig bedre. Magasinsperra så man slipper å tømme magasinet når man møter folk på jakt (kun det i kammeret), speed reload funksjonen, ferdig plombering til 1+1 og pistolgrepet hadde finere bue synes jeg. I tillegg var det jo bare pluss at den ble utlevert med en koffert og ikke i en eske! Eneste jeg savner med den er at man ikke har mulighet til og montere magasinforlenger hvis man har lyst å leke litt på banen.. men man kan jo ikke få både i pose og i sekk :lol:

 

Så om det er flere som sliter med og velge hvilken våpen man skal kjøpe, så anbefaler jeg som alle andre og stikke innom våpenforretning å hold forskjellige våpen. Det gjelder både hagle og rifler, det er noe helt annet enn å se på nett, der blir man ikke klok om man liker å holde våpenet, og om den i det heletatt passer kroppen.

 

Ruger #1 - Mitt verktøy heter også Maxus og til skruer bruker jeg også Dewalt. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

treffer man ikke på 1 skudd, treffer man ikke på 2 ;) my 5 cent.

 

Får man en skadskjutning vid sjöfågeljakt är varje sekund viktig och ett extra skott ( i sverige ) är bra att har ( 4 vore optimalt)

 

Däremot 12/89 ??? längre mekanism och låda, och det som inte en 12/76 klarar behövs inte, min Fabarm XLR5 12/76 är 1630 bar proof.

 

Jag har haft både pump och auto 12/89 och 12/89 ammo är INTE rolig att använda, vill man plåga sig så finns det BD/SM klubbar :lol:

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

2+1 pinne er ikke lovlig. Er det virkelig noen som leverer med det i Norge?

Har hvertfall ikke fått det til mine. Kun 1+1

 

Og om man kun har 2 i børsa med en 2+1 pinne så vanker det like mye bot. Det skal ikke være fysisk mulig å lade med mer enn 2 skudd i hagla. Hvis det er mulig så er den ikke lovlig.

 

Vet mange mener det er mer fornuftig og sikkert å ha to i magasinet og null i kammeret noen ganger, men det er allikevel like ulovlig.

Link to comment
Share on other sites

magasinsperreproblemet løste jeg for mange år siden med en bit kosteskaft, en leatherman og en linjal. pluss noen gram albufett da. Om produsent/importør/selger ikke gidder å gjøre noe for oss rørmagasinhaglebrukere, får vi gjøre det selv. Det er svært lite vanskelig.

Link to comment
Share on other sites

Fint at det funket for dere :) Jeg holder meg unna fjøsmekk i ei hagle jeg egentlig ikke hadde råd til når jeg vet at plomberingen er under produksjon :)

 

Magasinsperren i min mossberg 500 er faktisk fjøsmekk fra produsenten, en blomsterpinne med tro små strikker i hver ende. Nå er ikke akkurat dette en hagle i det dyre segmentet da :)

 

Siden vi ikke er on topic her, sett at man har plass til to 70/76 patroner i magasinet, er det noen som vet lovligheten av å stappe inn en f.eks. en lypsyl i magasinet før patronen og jakte med dette?

 

Vet egentlig svaret, men bare en arti tanke.

 

 

EDIT: Når jeg kom til å tenke på det, (utover at det sikkert er krav til at sperren ikke kan være flere deler, og må være fast osv.) vil hagla bli ulovlig med det samme man skyter skudd nr. 2 og en lypsyl kommer ut av løpet. Hehe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...