Jump to content

Beste 1-6 til ca 10k?


msteiro

Recommended Posts

Ser etter 1-6 kikkert med lys til maks 10k, gjerne bruke, men mye tilbud ute å går om dagen, så ny er ikke helt feil. Skal brukes til elg, rein og rådyr på dagtid.

 

Av de jeg har satt på er dette kandidaten jeg har funnet i ca prisleie:

 

Leupold VX6 1-6x24 (kan bestilles fra USA for ca 9000 ny)

Meopta R2 Meostar 1-6x24 (sett for 8 brukt - var for sen)

Zeiss Victory HT 1.1-4x24 (11k ny)

Ultimax 1-6 (6800 på tilbud)

Docter v6

 

Noen andre?

 

Ser at noen modeller som Z6i holder nypris brukt omtrent, og taket ligger på 10k, så trenger ikke anbefale den ;)

 

Lett vekt, solid, bra lysfunksjon og garanti taler i Leupolds favør.

Den er nok ikke på euro nivå optisk, men synes de ofte er veldig tilgivelige ift øyeplassering.

Synes de scorer bra poeng for praktiske og solide sikter med lav vekt.

 

Noen 1-6 sikter blir visstnok veldig dårlig på 6x, da kan man like gjerne ha en 4x, derfor er Zeissen med.

 

Kan nevnes at jeg allerede har et 1,5-6x42 sikte, men to ganger i år har jeg ønsket meg større synsfelt, og nå er vel sesongen for å gjøre noe med det :)

Link to comment
Share on other sites

Har en Leupold VX-6 1-6x24 som et av alternativene til min letteste Blaser rigg. Er veldig fornøyd og velger den svært ofte selv om jeg har bedre optikk tilgjengelig. Den gjør jobben utmerket. Har litt lyst på en 1-8 også, men det er noe magisk med tilgivende øyeboks og lett optikk. Så lenge Z8i er litt for kilen på øyeboks og V8 så "klumptung", så blir min Leupold med meg videre.

Link to comment
Share on other sites

Z4 er vel 1.25, skulle jeg først valgt et sikte med lav forstørrelse ville jeg nok hatt ekte 1.

Burde nok stikke innom GMAX og XXL hvis de har i butikk i området - hvis det kun er kosmetisk er det ikke så farlig, men hvis øyeplassering begynner å bli sær mister det litt av hensikten synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

 

Av de jeg har satt på er dette kandidaten jeg har funnet i ca prisleie:

 

Leupold VX6 1-6x24 (kan bestilles fra USA for ca 9000 ny)

Meopta R2 Meostar 1-6x24 (sett for 8 brukt - var for sen)

Zeiss Victory HT 1.1-4x24 (11k ny)

Ultimax 1-6 (6800 på tilbud)

Docter v6

 

 

Hvis man får zeiss ht til 11000 ny, så er jo det en superpris! Jeg kjøpte en til 15000 og har vært superfornøyd. Jeg har hatt både leupold vx6 og Meopta R2. Begge ble solgt videre etter noen turer på skytebanen, og jeg endte opp med zeiss ht som sagt.

 

Kan nevne at jeg også testet trijicon 1;25-4 og s&B exos 1-8. Jeg var ikke fornøyd med småtterier på noen av dem. Jeg kjøpte hver og en av dem, og solgte dem videre. Jeg mener ht har en flott kombinasjon med stor utgangspupill og synsfelt. Ikke lett å finne noe bedre.(det finnes bedre hos nickel, men de sluttet å produsere nx, som var sinnsykt i pris)

 

-Skal du ha ned mot 1, så kjøp rein 1 eller 1,1.

-Kjøp europeisk hvis du har penger nok.

-Legg vekt på utgangspupill og synsfelt.

Link to comment
Share on other sites

For ret 54 er det kanskje litt mer ja.

 

Jeg ville valgt 54 sjøl om den er dyrere. Videreutvikling av ret0. Helt super på toppjakt og. Pga den tynne horisontale. På kombi og drilling et førstevalg, og jeg syns stolpene på 4, 4a og 60 blir unødvendige når man har lyspunkt på all annen jakt og.

 

Ville bare nevne det, da jeg syns retikkel er viktig når man skal velge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en brukt og særdeles strøken Kahles K16i 1-6x24 til den nette sum av 7800 kr i romjula.

Jakt og Friluft var nok i det særdeles gavmilde hjørnet under romjulssalget :D Bra jeg var kjapt ute, tror ikke den hadde ligget særlig lenge til den prisen.

Noen som vet hvorfor denne ikke selges i Norge? I diverse tester man finner på nett får denne like god/bedre kritikk en Z6i.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en brukt og særdeles strøken Kahles K16i 1-6x24 til den nette sum av 7800 kr i romjula.

Jakt og Friluft var nok i det særdeles gavmilde hjørnet under romjulssalget :D

 

Din sopp!

Tror jeg var en av de hundre som sto rett bak deg i køen ;)

Fantasipriser eller ikke, denne er dyr i utlandet også, regnes opp mot Z6i i de testene jeg har lest.

Jeg tror nesten de må ha gjort noe feil, har sett gør at de har lagt ut noe hvor man lurer på om de glemte å trykke et 1 tall først i prisen.

 

 

Grattis med ny kikkert!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Noen som har sett i Vixen 1-6X24? Jeg hadde et gløtt i denne på ei messe i fjor høst. Den så veldig lovende ut, men har ikke gravd i pengeboka enda. Så en test der den kom ok ut. Noen som har brukererfaringer med denne? Iallefall en kikkert det kan være verdt å ta en titt på og i.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...