Jump to content

Zeiss eller Leica avstandmåler?


Nordhordland

Recommended Posts

Hei

 

Skal kjøpe meg avstandmåler til jakt og langhold, Valget står mellom Zeiss Victory 8x26T*PRF og Leica Rangemaster 1600 CRF. Har lest mye bra om Zeissen at en får målinger fra denne under dårlige forhold som feks yr og dårlig lys. Men har funnet lite om Leica sine prestasjoner under dårlige forhold. Blir jakt og langhold på vestlandet så dårlig lys og dritt vær bør den jeg velger takle. Erfaringer og anbefalning mottas med stor takk.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Selv har jeg Zeissen og er godt fornøyd. Jakter på sjøen, med kajakk etter ender og gjess.

Får gode avsleninger, og den innebygde kulebanekompensatoren virker godt nok til mine avstander.

Rifla er en .222 rem, så vindavdrift blir et problem før kulebanen gjør det..

Har bare sammelignet den med mye billigere konkurrenter, så Leica skal jeg ikke si noe om.

 

Men jeg er overbevist om at du gjør rett i å velge på øverste hylle. Relativt raske avlesninger, god vannbeskyttelse, trivelig optikk+++

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Leica CRF-800, og den har ingen problemer hverken i yr/regn eller i dårlig lys. Regner med at CRF-1600 er minst like bra. Jeg kjøpte min først og fremst for bruk på jakt, og valgte da Leica fremfor Zeiss hovedsaklig fordi den er mindre og lettere. Tror dette er et slikt tilfelle der du trygt kan velge den du liker best, de er i toppklasse begge to.

Link to comment
Share on other sites

Har også Leica 800 modellen. I starten av april var jeg på rådyrjakt i Skottland sammen med to andre, og de hadde Zeiss 8X26 LRF og Leica 10x42 med avstandsmåler innebygget. Vi hadde ganske mye dritvær, og vårt inntrykk var at laserdelen i Zeiss lå et godt hestehode fremfor Leica`ene. Zeiss ga målinger i forhold som ble for vanskelige for Leica (regn, yr, tåke). Det harmonerer forøvrig bra med den testen som sto i "Jakt" for en stund siden.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Tar opp igjen denne tråden. Noen som har testet ut Zeiss Victory 8x26T*PRF kontra Leica Rangemaster 1600 CRF ? Leste i et forum ("fra over dammen") at Leica'n sleit med moderat skydekke om kveldene, til forskjell i fra 1200.

Har en Zeiss, og har brukt Leicaen litt, det er utklassingsseier til CRF 1600.

Zeissen er meget bra, men Leicaen er jævlig bra.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte Leica CRF 1600 for vel 2 månder siden, den valgte eg rett og slett på grunn av størrelse. Ville ha en så kompakt som mulig med topp kvalitet. Har ikkje fått prøvd den så veldig mye enda, men den er alltid med når eg er ute i skogen å skyter. Å er strålende fornøyd :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Leica 1600CRF, kjøpt brukt her på Kammeret, Størfornøyd.

Har prøvd den på tvers over dalen mot en boligblokk, ca 70 målinger i alt fra tidlig morgen til sen kveld.

Svinger fra 1298 til 1301 meter, samme vinkel på alle målinger.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
At den ikke når opp til en 8/10x42 håndkikkert kan jeg forstå men hvordan funker den oppmot en god 8x30 håndkikkert?

Så lenge du bare får brukt et øye i avstandsmåleren kan den aldri brukes som kikkert for å observere tilstrekkelig.

Istedet for å kjøpe en håndkikkert av god kvalitet til pris fra 6-8 tusen og oppover, og kjøpe en kvalitetsavstandmåler i tillegg for 3-5 tusen må det jo være bedre å kjøpe en brukt Leica eller Zeiss med innebygd avstandsmåler for 12-14 tusen....

Link to comment
Share on other sites

At den ikke når opp til en 8/10x42 håndkikkert kan jeg forstå men hvordan funker den oppmot en god 8x30 håndkikkert?

Så lenge du bare får brukt et øye i avstandsmåleren kan den aldri brukes som kikkert for å observere tilstrekkelig.

Istedet for å kjøpe en håndkikkert av god kvalitet til pris fra 6-8 tusen og oppover, og kjøpe en kvalitetsavstandmåler i tillegg for 3-5 tusen må det jo være bedre å kjøpe en brukt Leica eller Zeiss med innebygd avstandsmåler for 12-14 tusen....

Joda men da må jo noen selge en slik kikkert brukt dessuten synes jeg at disse håndkikkertene med rf blir litt stor og tung.

 

Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg stod lenge i butikken og vurderte Zeiss Victory PRF og Leica 1000 CRF opp mot hverandre. Begge to ser ut til å være fantastiske instrumenter.

Jeg endre opp med Zeiss, til tross for at denne er større enn Leicaen.

Årsaken til at jeg falt for Zeiss var bl.a. at denne kan holdes stødig med to-håndsgrep. I tillegg så likte jeg den justerbare øyeringen (i mangel av et bedre ord) på okkularet mye bedre enn på Leicaen. På Zeiss, så kan man justere denne ut og dermed støtte avstandsmåleren mot hodet for å få enda litt stødigere grep. I tillegg så har Zeiss kulebanekompansator, som gir deg siktejusteringen direkte i displayet (denne funksjonen har jeg ikke testet ut). De nyere Leicaene (slik som 1600) har vel også dette slik jeg har forstått det?

Leica har jo som nevnt tidligere i tråden en mye hendigere størrelse, og får plass i brystlommen på skjorta. Vekten er ganske lik på de to, og Zeiss leveres i et veldig fint polstret futteral som kan henges i beltet eller på ryggsekken.

Optisk sett, så klarte jeg ikke å se noen forskjell på de.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
Zeiss leveres i et veldig fint polstret futteral som kan henges i beltet eller på ryggsekken.

 

Leicaen har også dette, dog med plast lås som kan bråke litt ved låsing. blir ein klikk lyd.

 

Hvis man er nervøs for klikklyden av et plastclip på bæreveska,.... er man da så langt unna at man har behov for avstandsmåler? eller? :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tar zeiss victory prf 8x26 hensyn til vinkelen man skal skyte? Regner med det hadde stått i produktbeskrivelsen, men det gjør det ikke. Synes dog det er rart til den prisen om den ikke gjør det.

 

Leica crf-1000 R virker i så fall mer fornuftig da denne korrigerer avstand i forhold til vinkel. Da får det så heller være at den ikke samtidig opplyser hvordan jeg må sikte/justere for å treffe. Det er jo tross alt viktigst å vite hvor langt hold vi snakker om. For å holde orden på ballistikken har man jo mange andre muligheter.

 

Edit: CRF 1600-B er jo 101 kr billigere enn CRF 1000-R på kikkertspesialisten. Hva skjer??!

Link to comment
Share on other sites

Crf-1600B korrigerer og viser hvor mye en skal justere alt etter oppover eller nedover bakke. Testa min i helga på 200m i 24 graders helling oppover. Med min kules balistikk skulle jeg opp 10knepp. Leicaen sa 4 knepp.. Pøh tenkte jeg, men stillte 4 knepp og traff dønn steike midt i! :D

Den viser avstand,barometertrykk, hvor mange grader helling til målet og antall knepp eller cm en må justere. En må legge inn kulebanen på førehånd så regner den ut antall knepp eller hvor mange cm en må forlegge siktepunkt. Har ikke fått testet så mye, men det jeg har testet har imponert meg så langt! :D

Link to comment
Share on other sites

6 klikk forskjell på 24grader @200m? 10klikk høres mye ut på 200m også. Hva skyter du med?

Kan forøvrig legge til at jeg når har brukt min PRF et par jaktsesonger og den er virkelig nyttig. Har testet Leicaen noen ganger og den er jo knallgod men jeg liker at Zeiss'en kan holdes som en kikkert med to hender. Ja den er noe større men ikke verre enn at den alltid blid med + at den altså er god å holde i. Den nye Leicaen måler ut til lengre avstand ser jeg. Min stopper ved ca 1150m mens Leicaen måler til litt over 1300m ser jeg. Begge to er meg sikre under dårlige forhold. Regn og snø i lufta er ingen hindring inntil 5-600m.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...