Jump to content

Linsebeskyttelse kikkertsikte


ko-stens

Recommended Posts

Noen tips til linsebeskyttelse til en Zeiss 2,5-10x50?

 

Har akkurat solgt et slikt sikte, og kjøper fikk med begge jeg hadde, en original med strikk og Butler Creek. Tenkte ikke i farta på at Butler Creek'ene egentlig hørte til et annet sikte, men det får nå være. Brukte dem ikke på dette uansett, men skulle jo hatt til det nye siktet i det minste!

 

Nå har jeg hørt at Butler Creek ikke er hva det en gang var, så lurer på om det finnes gode alternativer.

 

Skal i hovedsak brukes på post. Noe ala Butler Creek hadde jo vært kjekt. Litt kjappere å drive med enn å røske av strikkdingsen.

Link to comment
Share on other sites

Har dessverre ikke erfaring med andre linsebeskyttelser enn butler-creek og den originale bikinien fra zeiss. Nå for tiden har jeg butler-creek på mitt Varipoint, ødela 2 stykker på rappen, fikk hele tiden nye og på det tredje fikk jeg tydeligvis et litt mer holdbart et. Det har holdt i et og et halvt år omtrent. Min erfaring tilsier hvert fall at kvaliteten på butler-creek er ganske varierende.

Link to comment
Share on other sites

Har også dårlig erfaring med BC sine beskyttere. Første gangen jeg hadde dem ute å det var ca 15 minus, knakk hengselen på den bakre beskytteren når jeg skulle åpne.

Ikke så vanskelig å mekke det til slik at man kan bruke den, men ergelig når man akkurat hadde kjøpt ny....

Link to comment
Share on other sites

Leupold har også en løsning.

Aluminiumslokk som skrus inn i kikkerten med magneter som holder lokket igjen.

Vet ikke om det passer på andre merker og har aldri sett det i virkelighetens verden, kun i katalogen deres, men patentet ser tillitvekkende ut.

 

http://www.leupold.com/hunting-shooting ... over-50mm/" target="_blank" target="_blank

 

Denne så veldig bra ut. Spørs om gjengene passer til Zeiss, og det spørs om det ikke ser litt "rart" ut på en Zeiss, men jeg har en Leupold og, som kunne hatt nytte av dette. Problemet er at det fanken ikke er til 42 mm objektiv i lista deres... Men kommer sikkert. Da blir det å bestille til den i det minste!

Link to comment
Share on other sites

Ingen som har prøvd de ifra bushwacker? Bestillte et par slike for noen dager siden.

 

Har prøvd de, fungerer som tiltenkt de. De ble dog tatt av ganske raskt hos meg, man klarer ikke unngå et lite "klikk" når de åpnes, noe som passer dårlig med jakt, skal man smyge med de åpen så kommer de borti alt. Er det skikkelig dritvær slik at jeg må bruke noe på kikkerten bruker jeg det orginale strikk beskytterne med papir inn mot linsa og ekstra papir på innerste lomme, uten papir så dogger driten. :P

Link to comment
Share on other sites

Jaggu hadde jeg linsebeskytter til Zeiss liggende! Har en Diatal 7x50 på småviltrifla mi, og da jeg drev og lette etter en kvittering, fant jeg esken, åpnet den, og vips... Ingen kvittering, men en originalbeskyttelse. Denne passer perfekt til Victoryen og, så da er jo i grunn problemet borte der. Visste ikke engang at jeg hadde esken før jeg plutselig oppdaget den i en skuff... Hadde glemt hele greia. Brukte Butler Creek'ene på Diatalen før, men rifla med den på har stort sett alltid hatt plass i en QRR-sekk, og da har jeg ikke sett behovet for linsebeskyttelse. Derfor har alt blitt liggende, og derfor sendte jeg med de jeg hadde.

 

Så da er "Zeissproblemet" løst, selv om det hadde vært kjekt med en "raskere" beskyttelse. Da er det bare å vente til Leupold "finner opp" 42 mm-deksel til VX6'en min. :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...