Jump to content

retikkel nr 1


marlin95

Recommended Posts

Nr.1 er et av de "raskeste" retiklene i bruk. Psykologisk er det det enkleste å skyte med fordi skytteren ikke blir pirkete og dermed ofte mindre nervøs. Resultatet er at de fleste skyter bedre med nr.1 enn med andre retikler til det meste av praktisk bruk.

 

På løpende viltmål, 10m luft og 50m gris, er en variant av nr.1 enerådende. Det er et retikkel med to grove vertikale stolper som som regel er 5cm brede på toppen på 50m(10cm brede på 100m..). Kikkertene på 50m står ofte på 12 - 16x så da kan en tenke seg hvor grovt dette ser ut i siktebildet. Toppgutta her trener ufattelig mye men så skyter de også ganske ofte 15 skudds grupper på 2 - 3cm på 50m stående med lang arm uten støtte på ei bevegelig skive. Det er helt "umulig" å få til med andre retikler innenfor parameterne på løpende villsvin.

Link to comment
Share on other sites

Retikkelet Nr. 1 er som @Torf skriver veldig enkel å anvende både på stillestående vilt eller under fluktskyting. Jeg begynte min "jegerkarriere" i 1970 - tallet som så mange andre med dette retikkelet. Tom. 1990 - tallet var Nr. 1 det mest populære i Tyskland/Østerrike. Det finnes forskjellige utforminger og varianter av Nr.1. Etter min mening er de beste de som forminsker seg mot spissen, ellers så kan det fort bli veldig vanskelig med presise skudd over 150m +. I FFP, som har vært helt vanlig før, blir noen av stolpene stor som "søyler", ikke særlig komfortabel å sikte med! Schmidt & Bender er den eneste produsent av de store som fortsatt produserer Nr. 1, noe jeg synes er veldig positivt. S&B produserer også Nr.1 med en lysende spiss i både Klassik- og Zenithserien som er meget godt egnet både under skumrings - og/eller drevjakt.

Link to comment
Share on other sites

Bruker en Leupold i #1. Kjøpt som en spesial i USA for lenge siden. Veldig fornøyd med retikkelet på bevegelige mål og i skumring.

Uvant og fomlete å skifte over til børse med feks duplex.

 

Nå leverer ikke Leupold nr 1 lenger, men beskriver den slik:

 

no1~0.jpg

Link to comment
Share on other sites

kjøpte ein meopta r1 3-12x56 med retikkel 1.

 

det er ein kjempe god kikkert. og er midt fyrste valg på stort sett all jakt.

og med meopta BHT kulebanekompensator så treffe eg lett på lengre hold.

 

retikkelet er veldig bra.

 

meopta føre det på alle sine kikkerta uten lys.

 

 

kahles har kikkerta med lignande retikkel berre at der er lysprikk over hoved stolpen.

og schmidt & bender har retikkel 1 med lys

 

absehen-l1.jpg

 

og

 

absehen-fd1-ein.jpg

 

kahles er ei blanding av denne og den over (så eg har sett)

 

absehen-a2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en nr 1 i en S&TB 3-12x42 . Skjøt veldig godt med den. Det var en retikkell 11 som de kalte den for variable sikter. Meget godt sikte, den var lett i bruk og kjapp. Brukte den på langhold og løpende vilt . Den til Kahles kunne vært interessant å prøve med den røde "dotten" over stolpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...