Jump to content

Har noen erfaringer Falcon Menace 4-14x44FFP?


jonnyvang

Recommended Posts

Sikler litt på et rimelig sikte med target turrets og mildot. Er det noen her som har testet Falcon Menace 4-14x44FFP? Ser ut til å få brukbar kritikk på amerikanske forum med tanke på ytelse/pris.

Pund-kursten er jo ganske lav for tiden så det koster ikke allverden fra f.eks http://opticswarehouse.co.uk/proddetail.asp?prod=falcon_menace_414x44ffp

Link to comment
Share on other sites

Det skal etter sigende være det optisk beste kikkertsiktet av 10x42, 4.5-18x56 og 4-14x44 iallefall.

 

Jeg har en Menace 10x42 på min som har fungert godt ut til 750 meter.

For pengene heller jeg mot at Menace-serien er i nærheten av det perfekte startgrunnlag for en

ny langholdsskytter på budsjett.

Jeg betalte rett over 2000kr for min og den har vært mer enn verd hver krone.

 

Finnes mange gode anmeldelser av 4-14 modellen på blandt annet snipercentral.

 

Eneste gangen jeg har blitt skuffet over min Menace var sist gang jeg var på banen.

I dårlig vær ble synsfeltet fort litt grått. En venns Nikon var merkbart klarere i samme været.

 

Men, som sagt, til prisen er det veldig mye kikkert.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nei. Har fått skrudd den på rifla men ikke vært og sett gjennom den på noe distanse enda. Ser bra ut sålangt, men den er diger!

Har en a-bolt med 49 cm løp og den ser litt smårar ut med dette beistet av et kikkert på dersom demperen ikke er på :)

 

Håper å få tatt meg en tur på skytebanen neste uke. Vi får se.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Min tro på Falcon Menace sine kikkerter fikk seg en alvorlig knekk for noen dager siden.

Var på skytebanen og koste meg litt da hele elevasjonsmekanikken løsnet. Hele greia kunne beveges 45 grader frem og tilbake. Dette skjedde da jeg justerte på tårnet. Kikkerten har ikke fått noen dunk som jeg vet om. Legger ved bildet som jeg sendte Falcon Menace.

498646947_Qkz63-XL.jpg

Link to comment
Share on other sites

Svaret fra Falcon var at det var en sak mellom meg og de som solgte kikkerten, dvs. Optics Warehouse.

Det eneste de hadde å si var at det ikke kunne skje. Var for godt festet til det.

 

Mailen med ordrenr finner jeg ikke. Så jeg har ikke vært i kontakt med Optics Warehouse enda.

Link to comment
Share on other sites

OpticsWarehouse har alltid vært meget hyggelige mot meg når jeg har handlet der,

så jeg håper de ordner opp for deg på en grei måte.

Et tips: Hvis du sender mail via kontaktskjemaet på siden deres og får svar,

så ikke svar med mail via hotmail/gmail etc. Det gjorde jeg 7 ganger, og alle endte opp i spamfilteret deres.

Den åttende (og ikke rent lite frustrerte) mailen sendte jeg fra kontaktskjemaet på sidene deres,

og da ble jeg oppringt for å få fortgang i saken.

Link to comment
Share on other sites

Svaret fra Falcon var at det var en sak mellom meg og de som solgte kikkerten, dvs. Optics Warehouse.

Det eneste de hadde å si var at det ikke kunne skje. Var for godt festet til det.

 

Mailen med ordrenr finner jeg ikke. Så jeg har ikke vært i kontakt med Optics Warehouse enda.

 

Hmmmm......

Ja, nå får vi se da.......om trollet spretter ut av esken? 8)

Så det kunne ikke skje nei. Burde nesten laget en X-files episode på dette da...! :P

 

Tror Falcon Optics kanskje ikke ble det de håpet og trodde at det skulle bli, for jeg har lagt merke til at alle de modellene som etterhvert skulle komme har blitt fjerne fra nettsiden dems.

 

Godt jeg ikke har brukt kikkerten min så mye ennå da, så kanskje den holder lengre........ :lol:

 

Blir spennende å se hva du ender opp med her....og håper for din skyld at det fikser seg.

Har du tatt av justerings-tårnet da, og sett om du kunne feste det igjen selv?

Får du ikke brukt kikkerten nå?

Link to comment
Share on other sites

Justeringstårnet sitter nå bom fast i posisjonen du ser på bildet. Vridde på det for å se hva som skjedde.

Får ikke brukt den nei. Kikkerten er ikke klar nok til det. Er en eller annen forvrengning i bildet. Sikkert et linseelement som er ut av posisjon.

Ting som dette inntreffer ofte med dårlig timing. Skal jakte gås i helga (skadeløyver). Hadde planer om å bruke .308en. Ser nå ut som det blir .22 Horneten som må gjør jobben...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har nå endelig fått montert og luftet kikkerten litt. Jeg er sålangt fornøyd med den.

Jeg har ikke noen spesiell erfaring med dyr optikk, så jeg kan ikke si annet en at den virker minst like bra som en Nikon Monarch 3-9x40 som jeg hadde fra før. (både på klarhet og i dårlig lys).

 

Har ikke testet hvor nøyaktig den er på klikkene med firkanttest og slikt. Det får bli en gang jeg har god tid :)

Denne kikkerten (4-14x44 FFP) får stort sett gode skussmål på snipershide. Kikkerten på bildet over er ikke denne modellen. Kikkerten til MrT ser ut til å være denne typen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Svaret fra Falcon var at det var en sak mellom meg og de som solgte kikkerten, dvs. Optics Warehouse.

Det eneste de hadde å si var at det ikke kunne skje. Var for godt festet til det.

 

Mailen med ordrenr finner jeg ikke. Så jeg har ikke vært i kontakt med Optics Warehouse enda.

 

Hvordan gikk dette?

Link to comment
Share on other sites

Etter mye plunder og heft med utførsel via posten og tollvesenet gikk pakken noe forsinket til Opticswarehouse. Har fått vite av dem at kikkerten nå er videresendt Falcon.

 

Mer vet jeg ikke. Men kommer til å poste erfaringen her så snart jeg vet noe.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Jeg fikk for en tid tilbake mail fra Falcon om at de så på den ødelagte kikkerten jeg sendte dem. De forstod like lite som meg av hele skaden. Det ble ikke noen rep. av den gamle, så jeg fikk velge meg en ny. Da falt valget på 4-14x44 Metric. I dag kom det hentelapp på ny kikkert fra Optics Warehouse. Har ikke vært på banen enda, men det jeg har sett til nå har vært veldig lovende.

 

I denne er "giret" :roll: til elevasjonmekanikken i stål. I den andre messing eller noe liknende.

Merkingen på sidejusteringen teller opp i begge retninger.

Denne virker også mye skarpere og generelt bedre skrudd sammen.

 

Så min erfaring med Falcon til nå, er at de er mer enn villige til å ordne opp hvis det dukker opp noe. Svar på mail fikk jeg som regel etter noen timer. Jeg ble i alle fall positivt overrasket!

Link to comment
Share on other sites

Godt å høre!

Falcon Optics er meget populære i statene etter hva en kan lese på snipershide/central,

og på begge sidene har jeg kun hørt om et annet problem. Det var med en 4,5-18.

 

Etter hva jeg har lest er 4-14 modellen den beste mtp optikk til nå,

så får vi se om den nye 5,5-25 modellen er ennå bedre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Monterte den nye kikkerten min på rifla. Rifla det er snakk om er en Remington 700 m/Badger 20 moa. Så at jeg da hadde ca 120 klikk nedover, og ca 140 oppover. Trodde jeg ville få mer oppover enn dette. Trenger jo strengt tatt ikke mer, men likevel.

Er det noen som har gjort det samme? Hvor havner dere med innskyting på 1oom?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da var gleden over for min del. Kikkerten min er nå blitt en 4-12x44 FFP og ikke 4-14. Klarer ikke lengre å få et klart retrikkel på >12x forstørrelse. (var i orden forrige uke) Ellers har kikkerten fungert greit de gangene jeg har vært på skytebana med den. Er moro med cm-klikk, mildot og FFP.

Skal prøve å reklamere.

Link to comment
Share on other sites

Da er kikkerten min på vei i posten til Optics Warehouse i England. Både Falcon og Optics Warehouse har vært raske i responsen på e-post. Men vi får se hvor raske de og greie de er når de får kikkerten. Håper ting ikke blir rista på plass igjen over nordsjøen :|

 

Oppdaga at det var mer enn bare retrikkelfokus på >12x som var rart når jeg så litt nærmere etter. Ved <7x måtte en se litt skeivt inn i forhold til ideell siktelinje for å ikke å få "doble linjer" i retrikkelet. Jeg har knapt brukt siktet på annet enn 10-14x så dette kan ha vært der hele tiden. Retrikkelet er tynt og lite på lav forstørrelse så det var ikke så lett å legge merke til. Får håpe jeg får et nytt sikte uten alt for mye om og men.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

jeg har nå en slik falcon sak med masse streker i, ikke dotter.. hvor mye utgjør en strek? tallet 10 er rødt så går ut fra det er der strekene er "korekte".... antall cm pr strek på 100m er av interesse... noen som vet? nei, jeg ønsker det ikke oppgitt i mil eller moa, hehe...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Da er kikkerten min på vei i posten til Optics Warehouse i England. Både Falcon og Optics Warehouse har vært raske i responsen på e-post. Men vi får se hvor raske de og greie de er når de får kikkerten. Håper ting ikke blir rista på plass igjen over nordsjøen :|

Hi Jonny

Yes we have checked the scope it is completely faulty and we will send you

another one tomorrow.

Sorry for the inconvenience.

 

Så får vi håpe den nye kikkerten tåler mer enn 100 skudd med 6.5x55 før den tar kvelden når den dukker opp

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nå vært og testet den nye kikkerten på banen. Det er fortsatt en 4-14x44 FFP men jeg tror modellen er litt endret fra den forrige . Uansett så gikk det greit med innskyting og jeg fikk skutt litt på 100,300 og 500 meter. Optisk sett så tror jeg faktisk denne nye var bedre enn den gamle. Synes at jeg kunne se mer detaljer på 5-600 meter nå enn sist.

 

Så får vi håpe at denne holder ei stund :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da har jeg fått brukt kikkerten et par måneder til. Jeg er fortsatt fornøyd. For 3000,- så mener jeg at dette er en grei inngangsbilett til "tacticoole" kikkerter. Mange metriske klikk, FFP, mildot og grei nok optikk. På kvitt papir ser jeg de fleste 6.5-hull greit på 200 meter og mange på 300 meter med 14x. Har skutt endel på 500 meter og til den bruken så fungerer den fint.

 

Angrer ikke på at jeg valgte å bruke 3-4 ganger så mye penger på børsa (brukt banesauer +løp) enn på kikkerten. Om jeg blir hekta på langholdsskyting så kommer jeg sikkert til å investere i en PMII eller tilsvarende på sikt, men per dags dato så duger Falconen min :)

 

Noen andre som har fått nye erfaringer med sin Falcon?

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Da har jeg hatt denne kikkerten i bruk i snart ett år til. Jeg er fortsatt fornøyd med den til sitt bruk. Den er ganske dårlig i motlys, men ellers så er optikken helt grei for mitt bruk. Mener fortsatt at dette siktet er en billig inngang til sikte med cm-klikk, utvendige tårn og FFP. Jeg ville ikke hatt det på en mobil jaktrifle, men på ei tung langholdsrifle så passer den inn. Ser ikke noe poeng i å oppgradere i noe mellomklasseoptikk. Skal jeg ha noe vesentlig bedre så må en nok opp i IOR, NF, Vortex Razor HD og lignende.

 

Her er et filmklipp der jeg har rattet meg ut til 1040 meter.

 

Ellers så er alle 6.5x55 videoene i denne tråden skutt med dette siktet:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=37604

Link to comment
Share on other sites

Har du sjekket at ett knepp er 1 cm eller om de er 1,2-1,3 cm?

 

Driver å snuser litt på dette siktet, men er litt usikker på det mekaniske. Hvordan opplever du siktet i bruk? Tenker da spesielt på hvordan du opplever tårnene, er de oversiktlige og greie å bruke. Paralell justeringen, hva synes du om den?

 

Jeg er svært takknemlig for all tilbakemelding du måtte ha på siktet!

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Har ikke gjort så innmari vitenskapelig testing av klikkene. Men det kommer tilbake til 0 og jeg har rattet meg ut til 3-4-5-6-900 og 1040 meter og det stemte bra med ballistikkprogrammene.

Parallaksejusteringen har fungert greit, men den har ingen avstandsmerker så du må prøve deg frem.

 

Hadde jeg skulle kjøpt nytt sikte i dag så hadde jeg kanskje valgt et som var hakket dyrere og mer annerkjent, men om en skal kjøpe sikte av denne typen i nedre prissjikt så tror jeg dette er et kurant valg. Som sagt tidligere så ser jeg ikke noe grunn til å oppgradere dette siktet uten å handle fra nest øverste eller øverste hylle.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange MRAD er det på hver runde på rattet?

 

Jeg er også av den oppfatning om at dette siktet er et meget godt kjøp for pengene. Du må vesentlig høyere i pris for å finne andre sikter som tilbyr samme funksjoner som det Falcon gjør. Optisk sett så er den et godt kjøp for de som ønsker seg et sikte som er brukende til både langhold og jakt. Den er ingen Zeiss, men så ligger de jo heller ikke i samme prissjikt heller.

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en Menace, men den som går til 18x og har retikkelet i andre fokusplan. Denne er også mil/mil.

 

Trangt synsfelt, noe dorulleffekt, litt kort øyeavstand, og litt utydelig i klikkene, ellers er jeg enig.

MYE tachticool for lite penger!! Jeg har ikke brukt min så voldsomt mye, pga at jeg har andre kikkerter som er passende til den skytingen jeg driver mest med, men kikkerten virker som en helt ok kikkert.

Min sitter på en 6,5-06. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange MRAD er det på hver runde på rattet?

 

Jeg er også av den oppfatning om at dette siktet er et meget godt kjøp for pengene. Du må vesentlig høyere i pris for å finne andre sikter som tilbyr samme funksjoner som det Falcon gjør. Optisk sett så er den et godt kjøp for de som ønsker seg et sikte som er brukende til både langhold og jakt. Den er ingen Zeiss, men så ligger de jo heller ikke i samme prissjikt heller.

 

-T

 

Mener det er 60 klikk på en runde. Holder ut til ca 850 meter på børsa mi før jeg begynner på andre runden.

Angående jaktbørse så ville jeg ikke valgt dette siktet. Det er veldig stort og tungt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 years later...

Har hatt en 4-14x44 montert på salongrifla i et par år, denne har fungert utmerket.

 

Kan virkelig anbefale å skru av rattene, tørke av den seige guffa med en klut og smøre o-ringen med en tynn olje. Gjorde dette nettopp, og klikkene føltes med en gang mye bedre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...