Jump to content

Montasjer til Zeiss Victory V8 1,8-14x50 og 2,8-20x56


Rowland

Recommended Posts

Det er klart alle de nevnte siktene blir topptunge på ei slike børse, spørsmålet er vel hvor mye man bryr seg om det?

Jeg synes 3-12x56 siktene mv blir litt kontraproduktivt på ei så smekker rifle som en K95.

 

For min del drar jeg grensa ved et 2,5-10x50 sikte. Det er fortsatt et stort sikte....

 

Det var interessant å se hvor kompakt de tross alt har klart å få det.

Men hva skal man med så stor zoom? Den stjeler jo av lysgjennomgangen, noe man gjerne vil ha høyest mulig når man kjøper kostbar europeisk optikk...?

Link to comment
Share on other sites

Men hva skal man med så stor zoom? Den stjeler jo av lysgjennomgangen, noe man gjerne vil ha høyest mulig når man kjøper kostbar europeisk optikk...?

Hadde vært gull om 8x75RS evt andre som har dette siktet kunne teste skumingsegenskapene på høy forstørrelse.

Har......selv om den værste kløa har gitt seg nå, tenkt å anskaffe dette siktet å montere det på reverifla, men om skumringsegenskapene er "fraværende" på høy boost, er det litt å kaste kronasjene ut av vinduet synes jeg, så som nevnt...det hadde vært veldig bra om en heller annen kan teste dette og gi tilbakemelding.

 

Trenger ikke være så jævla vitenskapelig test og uansett blr det litt subjektiv synsing. Man blir jo påvirket når man håndterer et slik sikte :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Castor..

En kjenning testet v8 justert på 16x og 20x forstørring opp i mot

Hensoldt. Med 16x. Det var såvidt at v8 var bedre

Pm 2 3-20. Denne falt fra både både på 16x og 20x. Lett synlig forskjell.

Så ble v8 testet opp i mot 16x zeiss F(4-16X50 )og 20x zeiss FL(6-24X56).

Nå var det plutselig endel vanskeligere å se noe særlig forskjell.

Jeg holder til i Finnmark. Og vet ikke hvor mørkt dere har det på denne tia.

Men testen ble gjort i en mørk(?) Skog nu i helga.

 

Sitter ikke med noen førstehånds erfaringer sjøl. Annet enn at jeg har eid/eier både 4-16 zeiss og hensoldt

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 8 months later...

Tusen takk, amatør. Veldig kjekt at du hjelper. Vil hurtigmontasje gi treffpunktforandring eller vil man kunne ta av og på et kikkertsikte uten å verifisere treffpunkt hver gang? Kan du evt anbefale noe?

Link to comment
Share on other sites

Kommer nok til å gå for den faste, men om man kunne relatere treffpunktforandring kun til montasje av/på og eliminere andre variabler - vil en variasjon på alltid mindre enn +- 3 cm på hvert skudd på 150 meters hold være oppnåelig?

Link to comment
Share on other sites

Sjekk på youtube, også beskrevet her på forumet og våpentester, folk som løsner hurtigfeste mellom hvert skudd og den økte spredningen blir langt under 3 cm. Selv hadde jeg Leupold QR på en Remington BDL i 308W, løsnet mellom hvert skudd, holdt våpenet i kikkerten, men klarte ikke fremprovosere øket spredning.

Link to comment
Share on other sites

Så med 0,02 mm avvik med motsatt fortegn på hver base har man 6 cm forskjell på 150m. Utregningen er vel grei, men det er små marginer. Kommer nok til å safe med en fast montasje tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...