Jump to content

Lars Monsen kniver


Precision

Recommended Posts

Lurer på om det er noen som har sett og holdt i noen av de nye knivene som Lars Monsen har vært med og designe?

Knivene ser jo ganske fine ut, men er de gode å holde? Slirene ser litt "billige" ut på bilder ivertfall, men de er muligens praktiske?

 

Noen som har hatt muligheten til å teste dem?

Er i tenkeboksen angående en julegave.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

De er noe omtalt i "Hvem lager de beste sameknivene"-tråden.

 

Jeg ville ikke regna de som fine, designet er ikke fullført eller spesielt elegant. Det er tydelig at de er designa av noen som ikke har god kjennskap til fulltangekniver.

Stålet som er brukt er ikke godt til kniver, det er sprøtt, holder eggen dårlig, og er vanskelig å bryne.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig blir jeg litt skuffet og lei meg over at det en kan kalle en anerkjent norsk knivfabrikk, kaster seg på denne kjendisgreia.

 

På den andre siden, mange modeller er jo (slik jeg ihvertfall opplever det) stort sett samme bladet men med forskjellige typer skaft, nye navn og nye priser, og dette gjelder ikke bare Brusletto, men også Helle og diverse svenske.

 

Men slik er det vel, en skal ha noe for enhver smak....

Link to comment
Share on other sites

Da tok du ikke poenget. Det var at man forventer at produktet er laga i Norge når man kjøper fra Brusletto, noe jeg er ganske sikker på at disse ikke er.

Knivene Brusletto lager i Norge holder høyere kvalitet, både på utførelse, design og materialer, enn disse. Men jeg sier ikke at det norskproduserte holder topp kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Til min store overraskelse så dukket det i dag opp en hentelappe i fra et selskap som lager kniver og forundringen ble enda større da det lå en kniv av type Lars Monsen Anárjohka i pakken.

 

Kort om Anárjohka kniven etter noen timer med litt fomling og taus stirring:

 

Slira er “noe” svær. Virker solid osv, men den er stor. Sydd, heftet sammen med nagler på toppen og brukt en del lim for å holde det sammen. Syingen virker å være solid, hempa for å tre beltet igjennom er romslig (noen liker den trang) og en kan snu låsen som fester/ låser kniven til slira slik det passer en (snurres rund 360 grader). Det er også en D-ring på toppen av hempa og et stort hull i bunn av slira som det kan tres “tau” igjennom. Det er ikke noe hull i slira som drenere ut vann. Som en kuriositet så har den også hempe til fyrstål. Mer om fyrstålet nederst.

 

Skaftet på kniven er litt stort, men ligger ok i hånden (har litt små hender) så for de med store hender vil sikkert dette være en fin størrelse. Fargevalget er faktisk helt ok. Har ikke skrudd av skaftet og sett hvordan det ser ut under, festet ser ut til å være solid nok, men skruene er litt tynnere enn hva jeg ville ha valgt.

 

Hva de tenkte på når de la på den ekstra metallklumpen bak på skaftet vet jeg ikke og jeg skjønner enda mindre hva det skal brukes til. Ekstra vekt på en allerede tung kniv. Her lukter det nedsliping. Og hvis en på død og liv skal ha noe å henge en snor i så kan en jo lett lage et ekstra hull i skaftet. Det er plass til det.

 

Hakket i ryggen på kniven er sikkert kjekt å ha når en skal ta ut kjelen fra bålet eller noe annet som en må “hekte ut” der en ikke kommer til med fingrene, men det er og blir en unyttig funksjon slik jeg ser det. Og grunnen til det er enkel: Kniven er ikke bare stor med slira, den er også over 600g med slira og det er tungt å ha hengende i beltet.

 

Kvaliteten på stålet har jeg lite formening om (der er det andre som sikkert kan si noe mer fornuftig om det). Den virker å være litt uforholdsmessig tykk, kunne vært litt slankere og hvis du får hakk i denne så gjør tykkelsen at det blir “rikelig” med stål å slipe bort for å få en nye jevn egg. Vinkelen på eggen har jeg ikke målt (bladet 4mm tykt, eggen er 5,5 mm ved skaftet så det kan vel regnes ut)

 

Så noen korte fakta for de som liker tall:

Totalvekt med slire: 605g

Vekt slire: 165

Vekt kniv: 440 g

Total lengde (med krimskrams bak skaftet): 36,5 cm

Lengde knivblad: 22,25 cm (mål fra spissen til der hvor bladet møter skaftet først)

Lengde skaftet 12,2 cm

Tykkelse på bladet: 4,0 mm

Høyde på bladet ved skaft: 3,6 mm

Høyde på bladet ved “hakket”: 3,8 mm

Lengde på slire med oppheng: 41,0 cm (ikke medregnet D-ringen som henger øverst)

Bredde på slire: 7,2 cm

Tykkelse på slire: 9,0 mm

 

Verd å merke seg er at det ikke står Brusletto på selve kniven. Det er kun på sliren at du finner en referanse til at dette har noe med Brusletto som “ansvarlig bak kniven” (står bak på sliren: http://www.brusletto.no" target="_blank" target="_blank Geilo-Norway) så jeg antar at den er laget og satt sammen i et annet land.

 

Min konklusjon er at stor slire kombiner med stor kniv gjør at det hele blir veldig stort. Tviler på at jeg vil finne det komfortabelt å gå med denne i beltet. Fordomsfri som jeg er så skal jeg ta den med på noen turer, lufte den litt og se hva jeg synes om den etter hvert. Alle kniver skal få en sjanse. Men jeg kommer til å bære den i eller på sekken.

 

Fyrstålet i samme serie.

 

Du får kjøpt samme type mye billigere enn hva dette fyrstålet koster og: Hvem fant på at “skrapeplata/ ripeplata” som er med skulle være “pakket/laminert” inn i et ekstra lag med plast. Slik den kommer i pakningen så er den plata ubrukelig.

 

>----------------------------

< Ripeplate

< --------------------------

 

Meningen med taggene < nederst er så vidt jeg har skjønt å ripe opp/ karve opp hardere materiale til finere knusk. Samt at kanten på det du drar over fyrstålet for å få gnist må være “skarp” for å få gnister. Ubrukelig slik det er nå.

Har testet fyrstålet og det virker. Ikke noe problem med det, foruten prisen som er hinsides.

 

Om kniven er verd prisen? Usikker, må bruke kniven noen turer først .

 

Det har da vist seg i løpet av kvelden at det er en veldig forsinket bursdagsgave og tidlig julegave. Alltid kjekt med gaver:)

 

 

**************

Wade

Link to comment
Share on other sites

Hva de tenkte på når de la på den ekstra metallklumpen bak på skaftet vet jeg ikke og jeg skjønner enda mindre hva det skal brukes til.

 

 

Tactical skullcrusher?

 

Dette er vel riktig............spesielt til fiskeskaller :!:

Lars begynner vel å bli sår på knokene :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
De er noe omtalt i "Hvem lager de beste sameknivene"-tråden.

 

Jeg ville ikke regna de som fine, designet er ikke fullført eller spesielt elegant. Det er tydelig at de er designa av noen som ikke har god kjennskap til fulltangekniver.

Stålet som er brukt er ikke godt til kniver, det er sprøtt, holder eggen dårlig, og er vanskelig å bryne.

De er omtalt av Øysten Køhn i siste nr av Knivbladet ser jeg (nr 4. 2015, s.74-75).

 

Selv om han sier at de to største knivene i serien er "rene huggeredskaper", kommer han ikke inn på om stålet er særlig godt egnet til akkurat slik bruk. Sier dog om 440c at det er "ganske hardt og kan være vanskelig å sette opp om den rettslipte eggen blir veldig skjemt. Jevnlig vedlikehold med bryne er derfor påkrevet".

 

"Knivbladet", for den som lurer, er medlemsbladet til Norsk Knivforening http://www.norskkniv.no. Meldt meg inn der i år slik at jeg får bladet i posten, men syns det meste i bladet så langt (har fått alle nr i år) handler om s.k. "stastkniver" og tollekniver, så på den måten er det jo et "avbrekk" at de der omtaler de nevnte fulltang kniver fra Monsen/Brusletto.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...