Jump to content

Pimp my samekniv


PerArild

Recommended Posts

normal_2016-03-07_20_34_34.jpg

 

Etter å ha vært min følgesvenn i snart 40 år, trengte kniven en oppshining. Da leverandøren, ja han fins ennå, ikke var behjelpelig med nye beslag, ble løsningen å gjøre om kniven totalt.

 

Kniven fikk nytt skaft av stabilisert bjørk, elggevir, sølvtinn samt vulkanfiber av forskjellige farger. Bladet fikk en omgang med smergelpappir, og kvesset opp. Slira fikk litt tiltrengt brun skokrem. Og vips så ble det faktisk en ny kniv.

 

normal_2016-05-25_19_14_06.jpg

 

Kniven klarer nok ikke 40 nye år, men det klarer ikke jeg heller. Den skal uansett følge meg på noen turer til.

Link to comment
Share on other sites

Er egentlig utrolig at kniven har tålt bruken i alle disse år, kjøpt i 78. Vil benytte den litt mer forsiktig heretter. Har en fast plass i venstre lomme i sekken. (ser litt voldsom ut i beltet). Tror det er mange som ser slike ut. De er litt mer trivelige å benytte etter en oppussing.

 

Så etter det "blå feltet" på bladet, men ser ikke noe der nå. Tror det må være lyset under fotograferingen. Om det eventuelt gjør noe merker vi om en stund.

 

Om det er en "foretningside" vet jeg ikke, men det er ikke verre en å ta sjansen å prøve selv.

Link to comment
Share on other sites

jeg tror det seige karbonstålet brukt i disse knivene tåler mye , værre med originalskaftene/beslagene syns jeg som begynner å slarke litt for fort, og at de sprekker opp etter mange års bruk i allslags vær er kanskje ikke så rart.

Link to comment
Share on other sites

Takk for trivelige kommentarer til alle.

 

Ja den overlever sikkert en god del turer til i skog og mark, og den overlever sikkert meg. Det har vel også litt med bruken å gjøre også. Er vel ikke den villbassen som skal hogge ned hvert kratt jeg ser lenger. Den originale kniv hadde en gjennomgående tange som var klinket bakerst, samtidig som det hele var limt. Dett ble en solid konstruksjon. Men bjørkeskaftet var lakkert slik at det begynte å sprekke opp med tiden, samtidig var endeveden på bjørkeskaftet ikke innsmurt med noen ting, slik at vann kom inn mellom skaft og blad. På dette område har jeg imidlertid fylt med epoxy. Samtidig som at hele skaftet er 100% vanntett da bjørkekota er stabilisert. Tangen på min kniv går bare ca. halvvegs opp i den bakre geviret. Tangen har blitt filt med noen hakk, samtidig som jeg la inn to stålstifter mellom elggeviret og bjørka. Solid nok tror/håper jeg.

 

@wrangler; Jeg hadde det norske flagg i tankene da jeg la inn vulkanfiber i rødt, hvitt og blått.

Link to comment
Share on other sites

Den ble veldig flott! Ser ut til å være mye samme typen som min, fra knivsmed Isak Strømeng, kjøpt under førstegangstjeneste på luftforsvarets stasjon Kautokeino, som den het, i 1977 :smile: Min forsvant en gang og dukket opp her forrige året blant noe verktøy og bildeler bakerst i boden. Den var sliten men ikke utslitt, fikk en omgang med lakkfjerner og rustløser, og noen strøk med ny lakk. Kunne tenkt meg å lage den som din, men det blir nok med tanken :smile:

 

IMG_0350_zpssmbjobyd.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Den ble kjempeflott! Har planer om å lage min egen fra bunnen av, har du noen tips til hvordan den blir best mulig?

 

Mtp grep, utforming og evt features som bare må med på en "joikesabel"!

 

Tangen går gjennom hele skaftet og klinkes vanligvis på samekniver gjør de ikke? Gjorde din?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan svare deg med bilde av en arbeidstegning fra et annet prosjekt;

Scan20001-2.jpg

Hvis det er en samekniv i ordets rette forstand du er ute etter, kan du overse mitt svar!

 

Jeg var ute etter å "reparere" en veldig sliten kniv som hadde betydd mye for meg og var en fast tur-venn.

Som tegningen viser består skaftet for det meste av bjørk (stabilisert) og elggevir. Dette i seg selv gjør kniven veldig "bak-tung", slik at de gode hugg egenskapene blir noe borte.

Så til de positive egenskapene;

- Vanntett skaft, stabilisert bjørk og elggevir er nøkkelord.

- Lagde en slags "fuge-rand" med epoksy mellom blad og skaft.

- Filte ned tinn beleggene (ingen messing) for bedre grep.

- Selve skaftet er brutto 12,5 cm noe som gir et grep på ca 11 cm. Mindre sjans for å kutt fingrene.

- Skaftet noe "vridd" ned mot blad-egg for bedre grep. (du ser at tegningen ser litt usymmetrisk ut)

- Rødt-Hvitt-Blått - nostalgi.

- Slire så høyt opp på skaft slik at kun elgen er synlig. (noe for lite elg på tegningen) Virker ryddig.

- Plass til litt "pynt" øverst på skaftet. Ikke utført da bildet innledningsvis ble tatt.

- Ikke plass til klinking bakerst da tangen rett å slett ikke er lang nok. Kunne fått sveiset på noe men....

- Lagt inn stålstift for å kompensere overstående.

- Filte inn diverse hakk på tangen slik at limet skulle sitte bedre.

 

Kommer ikke på flere argumenter i farta, men hvis du skal lage noe selv så lag din egen argumentliste over ting du selv mener er viktig å implementer de!

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Stilig! Ja det kunne være noe!

Muligens mer solid enne den tradisjonelle... Hadde det ikke vært for at jeg har kappet ut en uten fulltange allerede såå :roll:

Kanskje en må lage to?

 

Men dette blir min første ekte "hidden tang" kniv. Har nettopp fullført en "fake" hidden tang!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...