Jump to content

Malfsen's kniver


malfsen

Recommended Posts

har du noen tips til hvordan man gjør det? Det er festet med epoxy og trykket sammen i skrustikke...

 

 

Epoxy løsner med varme, har finni ut når jeg har slipa litt hardt.

 

Overgangene mellom holker og skaft kan du være stolt av, kunne ikke se noe glipper. Spesielt den bakerste ser vanskelig ut.

 

hanseinar

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da er kniven ferdig! Bladet er satt noen mm lengre inn og slire er sydd. Det ble bedre når bladet kom seg litt lengre inn, så takk for de kommentarene. Kniven sitter godt i slira og det sagnomsuste "kneppet" er på plass. Men jeg syntes bladet ble litt kort/lite (eller skaftet for stort) og det vises på slira også. Alt i alt må jeg si meg ganske fornøyd og den ligger godt i hånda, og det er tross alt det viktigste for meg.

 

167urgm.jpg

2z67d77.jpg

x6eb2q.jpg

neu53.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Begynt på en ny kniv. blad: Mora frost (laminat stål) 20x110mm

Skaft purpleheart, valbjørk og nysølv. Skaftformen er "lånt" av Hartex.

(Purplehearten går fra brun til en dyp lilla etter ett par uker eksponert for oksygen )

95svtk.jpg

2j4sgo9.jpg

 

Hva mener dere om form, farge, skaft sammensetting og bladvinkel?

Link to comment
Share on other sites

Mora-bladet er langt og smalt, og bakerst er rygg- og egg-linje ganske parallelle. Det gir ett skaft uten store former, og passer egentlig best til ett "rett" skaft - omtrent som på en samekniv (for eksempel).

 

Slik du har tegnet skaftformen på siden av klossene, så vil den bli "uppnosig". Rygglinjen på skaft skal være paralell med rygglinjen på blad. Du må derfor ta ned ryggen noe.

Buklinjen får "mye former" slik du har tegnet. Ikke noe feil i seg selv, men totalt sett blir skaftet (igjen - slik du har tegnet) ganske stort i forhold til relativt smalt blad.

 

Jeg må poengtere at dette er mine preferanser, og er ikke ment som noen fasit.

Jeg ville tatt av litt på ryggen, og redusert litt på formene i buklinjen. Gjort hele skaftet noe slankere.

Forøvrig ser det ut til at du har valgt deg fine materialer, og fått sammenføyninger til å passe.

Det blir spennende å se det ferdige skaftet!

Stå på!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Takk for svaret! Bladet peker litt mye opp på bilde, men det og den fremste klossen er ikke limt enda, så det er ganske lett å fikse. Ser selv att skaftet blir litt for høyt i forhold til bladet, så buk linja blir nok dratt opp en del.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

har (endelig) fått begynt med noen knive igjen :-) bilde skal jeg få ut snart. Men jeg har ett stykke tre som lukter myggspiral, er mørkbrunt med innslag av enda mørkere mønster. Noen som har en ide om hva dette kan være? skal få slengt inn noen bilder a det også når jeg får pussa det flatt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Her er det fortsatt fremgang, men kan ikke legge ut så mange bilder før jul, fordi det blir en del gaver osv. Skal få ut bilder av 2 kniver nå også, de har ikke slire enda, men det kommer vell snart :-P .

 

cocobolo er en mulighet, men det virker litt lyst... Når bildene kommer er det sikkert noen som ser hva det er :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Da har jeg endelig 3 kniver ferdig , men bare en med slire enda.

 

nr 1 var det en kamerat som kjøpte i julegave til faren sin, derav pautinga på slira. ikke helt 100% fornøyd med denne, men med et mora frost blad så ble ikke kniven så dyr heller. skaftet er valbjørk og purpleheart samt nysølv som holk og mellomlegg. dette er den samme kniven som jeg hadde limt sammen i ett tidligere innlegg.

2d03yp.jpg

2ls87e9.jpg

wjazox.jpg

2dvop49.jpg

 

Neste kniv har brusletto falk blad, lønneknute skaft med innlegg av messing og svart vulkanfiber med holk av elggevir. ble ganske fornøyd med denne kniven, men er alltid noe småpirk.

 

2nuhwg4.jpg

2n1gb4g.jpg

2cf4lq9.jpg

 

Så til kniven jeg er mest fornøyd med. kan ikke engang få en 0.5mm føler inn mellom bladet og hullet i holken, noe jeg alltid har slitt med å lage skikkelig. Skaftet er av ett ukjent treverk, men lukter myggspiral/pepperaktig når man pusser på det. Noen som har den fjernest ide om hva det kan være? mellomlegg av nysølv og svart lær holk av elggevir. bladet er Helle Viking.

 

1ha6ie.jpg

j0igi9.jpg

5wm251.jpg

2nth6ir.jpg

 

Beste bilde jeg har av skaftet med mønsteret i. Det er ikke farget og ble ikke mørkere av linolja. All hjelp med identifisering er hjertelig velkommen. Treet var også ganske hardt.

2l515w.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Long time no skriv om kniv!

 

Men det betyr ikke at det ikke har skjedd saker å ting! :D kniv nr 1 og 2 er tvilling kniver laget av et ganske mørkt stykke tulipwood og zebrano. Holken er hjortegevit og mellomlegg av vulkanfiber. Bladene er helle (må skjekke navn) Det tok mange timer med fundering for å få årringene til å matche sånn ca i overgangene mellom klossene, men jeg er veldig fornøyd med resultatet! Slirene er av 3mm vegtan lær som er høvla etter alle kunstens regler for og ikke bli for klumpete. Velger dette skinnet fremfor rårand da jeg kan dekorere det slik jeg ønsker. Buen på sliren matcher skjøten på skaftet ganske bra, men det er bare flaks! Fargen på slirene er rødbrun narvsverte, dekor er hjort. Begge knivene er gitt vekk til madamen og søstera hennes klare til hjortejakta :-)

Nr1

1ylea9.jpg

2pq2usj.jpg

Nr2

xdbmft.jpg

2sb51tf.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kniv nr 3 er en dere har sett tvilingen til før. Den har forsåvidt vært ferdig en stund, men har ikke fått slire før nå. Skaft av valbjørk og purpleheart med mellomleg og holk av nysølv. Bladet er et mora frost blad. (Gode blad og det jeg hadde da jeg starta. Ikke helle, men men). Knivan starta ganske stor, men jeg ble aldri fornøyd! Etter MYE sliping ble det da "folk" av den til slutt :twisted: Slira er 3mm vegtan høvla ned med dekor av en hoppende ørret etter innsekt. Fargen er svart ekstra narvsverte. Formen og bladet sa fiskekniv da jeg så den ferdig så derfor motivet! Så får vi se om eventuell fremtidig eier er flink med vedlikehold av kullstål bladet.

zmh8hf.jpg

211qp6q.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nr 4 og siste så langt er en liten snerten tass! Laget som dåpspresang til en liten guttetass. Skaftet er av lønneknute med holk av hjort. Bladet er Helle odel. Hele kniven er liten nok til barnehenner når han blir gammal nok til å bruke den samt stor nok til å fungere godt i voksene hender til slakting, spikking og sløying. Slira har motiv av familiebikkja og fargen er brun narvsverte.

23mo6jk.jpg

2zhi4bk.jpg

91bhw9.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...