Jump to content

Utsklidning av knivblad, hvordan rette til?


PerArild

Recommended Posts

Nå vet ikke jeg hva du hadde tenkt på av utseende av kniven, men om gapet er ca 1mm, kan du lage en 1.5-2mm tykk messingholk (evt tre/horn i en annen farge enn hva du har nå), forme den etter kurven på hornet, tre over bladet og lime fast?

 

Spørsmålet er hvor godt den vil sitte mtp bruk, men den vil jo dekke gapet og være ganske enkel å lage.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

 

Prøvde å varme opp knivbladet i kokende vann, for så å dra ut bladet, men det satt som ......

 

Skal prøve mer en annen gang, kanskje å varme opp mer.

Hvor varmt kan jeg gå før jeg begynner å gjøre noe med herdingen? (har ideer om å legge bladet på kokeplata)

 

Hadde tanker som "skee" nevner men vet ikke om jeg får det til pent.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er epoxy du har limt med så slipper det ved 100 gr.

Ha bladet litt lenger i kokende vann før du prøver igjen. Tar litt tid før varmen trekker inn på tangen i skaftet.

Jeg demonterte en på den måten for litt siden. Det funka som snus.

Link to comment
Share on other sites

Satte kniven i vannbad og lot det koke i nesten 2 timer, men sitter som "spikret". Har fått til dette før men ikke nå. Tror dette kan ha sammenheng med at knivbladet hadde noen "spor" i seg slik at det faktisk skulle sitte bra.

 

Det ble limt med epoxy, blå fra Casco, og framholken ble festet før hoveddelen, men tror jeg ikke ventet lenge nok.

 

Da er det bare en varmere kilde som skal til, og det eneste jeg kommer over av muligheter er ovnsplata.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...