Jump to content

Kniv på gang...


haretex

Recommended Posts

  • Replies 186
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dæ...ven, den var fin!

Her var mamutten veldig fin, og når den dominerer skaftet, så blir det veldig fint med bjørk "innimellom". Mønstret går også utrolig fint sammen med mønstret på bladet, noe som sikkert var meningen... ;-)

 

Kjempefine sammenføyinger og linjer.

Kanskje den jeg likte best - av de i den "siste batchen".... :-)

 

God Påske!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Liker veldig godt den med bjørkenever. Ser flott ut med sølvtinn uten vulkanfiber. Jeg syns ikke alltid det gjør seg, men på denne kniven er farger, materialer, mønster og sammensetning veldig balansert og fint (hvertfall etter min smak).

Kan man plukke never fra en hvilken som helst bjørkevedkubbe, eller må det hentes fra treet på en spesiell tid av året?

Link to comment
Share on other sites

Det resultatet må du da være fornøyd med.

 

Da du skrev stabilisere med apostrofer, mener du da at du bare har "støpt" inn kongla i resin/plast. Har lyst til å prøve selv, men det var denne tida da....

Hvis du har "støpt" den inn, hva har du da benyttet for å få ut boblene?

Link to comment
Share on other sites

Du slutter ikke akkurat å imponere da, det skal sies, HØYT!!! Du er for meg, en som har oppdaget denne hobbyen på nytt etter mange år som bl.a bleieskiftarbeider og alt det fører med seg, en stor beundringskilde! Bare ta det til deg, tror ikke det gjelder bare meg her inne :winke1:

Noen spørsmål, svar om du har lyst. Kniven med Desert Ironwood og mamutt, med blad fra Styrefors med innsmidde reinsdyr. Hvordan går du frem når du lager den detaljen på bakholken, "sporet", og bruker du fil eller elektrisk på forsenkningen i sølv og vulkanfiber? Så lurer jeg på hva slags polyester og fargestoff du brukte i støpingen av gran kongla? Har lyst å prøve meg på div ideer jeg fikk. Bilde tråd foreslås :smile:

Link to comment
Share on other sites

KjellTore:

Den nedfilinga bak er enkel. Tegner en strek litt inn fra kanten, freser så forsiktig ned litt med en sylinderffres, før jeg tar resten med noen små filer.

Innlegg av fiber og tinn freser jeg først et styrespor med en 1,4mm kulefres, deretter rundfiler.

Link to comment
Share on other sites

Du slutter ikke akkurat å imponere da, det skal sies, HØYT!!! Du er for meg, en som har oppdaget denne hobbyen på nytt etter mange år som bl.a bleieskiftarbeider og alt det fører med seg, en stor beundringskilde! Bare ta det til deg, tror ikke det gjelder bare meg her inne :winke1:

 

Nei, du er absolutt ikke alene om å tenke det!

Jeg har også et spørsmål til knivene dine. Jeg legger merke til at de knivene du lager nå har en mer "firkantet" underside, det jeg oppfatter som "kanter". Hvordan ligger de i hånden i forhold til kniver som er mer runde? Er det noen vesentlig forskjell?

Link to comment
Share on other sites

Anders, det er vel noe jeg har "kopiert" fra svenskene. Mange av de gjør det sånn. Jeg liker det bedre enn helt avrundet. Kantene er faset av, så det kjennes ikke skarpt ut på noen måte. Om det er bedre eller dårligere vet jeg ikke, men jeg synes det blir ok sånn. Har vel laget alle kniver de siste 2-3 åra på denne måten.

Prøv på en og se om du liker det. Hvis ikke gjør du det på "gamlemåten"

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også gjort dette på endel kniver. Jeg føler ofte at det ser mer elegant ut. Mye av grunnen er at du kan lage skaftet smalere på sidene, uten at du får en spiss midtlinje over magen. Dersom du vil ha en slankere kniv, så er dette mye mer komfortabelt å holde i, ihvertfall i min hånd.

Ellers er det vel mest smaksak og etter hvilket uttrykk en syns er finest.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bøyer meg i hatten for dine kniver, de er rett å slett nydelige :smile:

 

Kanskje en dag kan jeg få til noe slikt :smile: Men først må jeg lage min første kniv, slik at alle de dyktige knivmakerene jeg har sett inne her kan komme med kritikk og veiledning. Er veldig lærerikt å følge dere alle sammen :)

Link to comment
Share on other sites

Oi!

Når jeg ikke tror jeg blir overrasket over hvor fine knivene dine blir lenger - så blir jeg det lell...

Den første her var med sin stripe i midten spesiell. Symmetrien i mammut bitene er jo også suveren. Meget vellykket!

Virkelig en flott kniv!

 

Ikke missforstå, den siste er også meget vakker. Selv om den er mer ordinær..... ;-)

 

To flotte kniver igjen!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Takker så meget Dagl!

Ble selv greit fornøyd med disse, spesielt den lilla.

 

Får vel avslutte sesongen med noe enklere da:

 

267-1_zpsegqlaj91.jpg

267-2_zpskj4ruoi7.jpg

 

Furukåte/elghorn/Steen Nielsen.

 

Stenger bua for en periode nå.

Kan vel bli en kniv eller to hvis det blir mye dårlig vær.

Dessuten må jeg lage et par slirer, får vel slenge med på Elverum i år også.

 

GOD SOMMER!

-Åge

Link to comment
Share on other sites

Det er mye artig (pent) her, men jeg må si at kombinasjonen bjørk/never/bein slår det meste. Ser også at det har blitt diskutert noe angående en rund kontra en mer kvadratisk form, men det er som du sier det er smak og behag. Ser for meg at blad som er relativt høye vil kle en mer kvadratisk form kontra en rund form.

 

Her er det mye fint!! Kommer det slirer, eller er også de laget?

Ser den siste som er laget av furu. Har du erfaring med treverk som inneholder kvae, vil denne "svette" etter noen år?

Link to comment
Share on other sites

Takker Dagl og PerArild

 

Slirer kommer, men for de fleste ikke før til vinteren igjen. Bilder kommer.

 

Furukåte, den biten har ligget hos meg i romtemperatur. i 3-4 år uten å svette noe kvae.

Men før jeg laget kniv på den så kjørte jeg den 10-12 omganger i mikrobølgeovn og "kokte" ut en masse kvae.

Tross det tettet bor, freser og slipepapir seg rimelig fort under arbeidets gang.

Aldri brukt så mye slipepapir på et skaft. Ikke nødvendig å impregnere dette skaftet tror jeg.

Kniven ble mest laget som en test på materialet, har ikke planer om flere med det første. ;)

 

Luktet godt under hele prosessen da :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...