Jump to content

Bryne: funker diamant, keramiske ol. like bra som klassisk?


Epp

Recommended Posts

Først - IKKE ØDELEGG denne tråden med en stein vs. Rudolfstroppen diskusjon.

 

Så: Jeg har brukt vanlig bryne og til slutt fint arkansasbryne og får nydelig tradisjonelt resultat. Har også brukt musematte+sandpapir og lær+pasta og får nydelig konveksegg. Av ny teknologi er det kun WorkSharp som gjelder for meg.

 

Men dette er jo enklere da:

 

Brusletto7491_1472__431202a.jpg

Har brukt denne på kjøkkenkniver med ok resultat - ok, ikke nydelig. Merket Brusletto!

 

 

 

RGlhbWFudGJyeW5lLTE1.jpg

Denne er jo dyr, 535,- hos sløyd-detaljer, har brukt en lignende som IKKE ga godt resultat.

 

Så hva sier folket - har ny teknologi noe for seg, eller er det gamlemåten som gjelder?

Link to comment
Share on other sites

Tja begge deler funker bra om du kan å bruke brynet ditt .

 

Har selv flere dmt bryner og mange gode stein bryner ,slipesteiner og naturbryner

Bruker også keramikkstaver,diamantslipestål og vanligt knivstå

Noen kniver liker bedre stein , andre diamantbryne

Er og kokk av yrke og du finner ikke en sløv kniv hos meg

 

øve øve øve , ingen er født god til å kvesse kniver men kan læres om du har tålmodighet

Link to comment
Share on other sites

Ja... jeg var visst litt uklar. For å gjøre det mer tydelig:

 

Vanlig bryne + fint arkansasbryne ELLER de to enkle og greie jeg la ut bilde av. Får dere like godt resultat?

 

Jeg gjør nemlig ikke det. Vanlig bryne (mange typer, men av stein) gir veldig bra resultat = skarp og rein egg.

Nye diamantbryner og knivskjerpere gir forsåvidt en ok egg, men ru og matt i forhold, og aldri like skarp.

Link to comment
Share on other sites

TS. Du skriver ingen ting om ditt bruksområde, ei heller om dine kniver.

 

Jeg har kniver som er så "harde", at diamant ikke fungerer, de ødelergger diamantbrynet. Da bør en over på kjeramikk bryner.

 

Når du nevner "klasisk" bryne, så tenker jeg på vanlige bryner alla tosidig (eks) Foss bryne. Du kommer langt med det, til vanlige jakt- og turkniver! Ser bort fra spessialkniver for kjøkken og div. andre spessielle områder. Da du nevner bryner, tenker jeg også på hva du kan bruke i "felt". Både diamant- og steinbryner fungerer greit, til vanlig bruk. Bruker du steinbryner (som nevnt), avslutt helst med lær.

 

Så bruke av egnet diamant bryne (min. 4 graderinger), på vanlig kniv, fungerer bra, hvis du avslutter med fineste gradering, eller en lærreim til slutt. Gjerne ditt lærbelte.

 

Men vinkel på egg, i forhold til knivstål/herding og bruksområde, har betydning på de fleste kniver. Her kommer erfaring inn og ikke kun teori.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...