Jump to content

Sclalars kniver


sclalars

Recommended Posts

Takk for det Dagl. Føler at jeg begynner å få litt dreisen på det, men har fremdeles en vei å gå.

Det jeg synes er mest vanskelig, er å få hentet nok underhudsfett fra rundt omkring på slira, uten å "ødelegge" formen på resten av slira, der det ikke skal pautes. Kunne godt tenkt meg å bli litt kursa i pauting av en som virkelig kan det.

Kunne egentlig tenkt meg å bli kursa i stort sett alt som har med knivmaking å gjøre jeg :)

 

Mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Fikk noen fine emner i posten i dag. Må la de tørke litt, så skal jeg kappe de opp i passe biter og sende til stabilisering etter hvert.

 

Hvilket treslag er det? Ser ut som mye av det der kan bli fine emner ja :thumbup: Hvor mange emner burde man sende til stabilisering for at det skal lønne seg, peiling?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

De store bitene ved siden av flasken er fra venstre spalted Pin Oak x 3 og de to er Bradford Pear.

På nederste bilde er de fire i midten Bradford Pear, og Oak burl til høyre og underst. Den lyse til venstre er jeg usikker på.

 

Det lønner seg å sende fler enn 20 emner til stabilisering, i hvert fall hos Sort&Schou. 10 emner er miste kvanta, og det er dyrere pr emne enn hvis du sender 20. stk. Prisene ser du på deres hjemmeside.

 

Mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Da var neste kniv i boks. Dennne er bestillt med pauting av reinsdyr og initialer og i tillegg ville han ha den "spraglete". Litt usikker om hvor fint det ble, men han som bestillte den var superførnøyd, og det er jo tross alt det viktigste. "Kunden bestemmer", er det ikke sånn? :)

 

DSC_5724_zps24e519e5.jpg

 

DSC_5725_zpsee8e8f88.jpg

 

DSC_5728_zps28ee9668.jpg

 

DSC_5726_zps5115ff52.jpg

 

DSC_5729_zps930b7600.jpg

 

mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Takk for godord alle sammen! :)

 

Espen: Jeg bruker hvit vokset tråd, kjøpt hos Jørn Jensen i Lillestrøm. Jeg prøvde den svarte han hadde, men den var full av små "knuter", så den har jeg kuttet ut å bruke. Får kjøpe en til av ham og se om det ikke bare var en feil på den trådsnella.

 

mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Takk for det dagl. :)

Jeg fikk desverre ikke tid til å fotografere den andre kniven, for han som skulle ha den var så utålmodig. Jeg kom på etterpå at jeg skulle ha fotografert den :?

Men, jeg har 8 stk til jeg skal lage utover, så jeg legger nok ut en del bilder etter hvert.

mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei igjen.

Etter en "liten" pause er jeg i gang igjen. Forhåpentligvis blir det atter noen kniver som lages fremover i tid. Og forhåpentligvis også skal jeg være mer aktiv i forumet her.

Har flyttet ut av hovedstaden og ut på "landet", og har fått innredet meg en flott "furtebu" som jeg er meget fornøyd med.

 

Jeg har startet med en kniv, med blad fra Mattias Styrefors og med skaft av et slag jeg er litt usikker på . Ett eller annet med "peacock" i navnet.

Denne kniven skal til USA. Det er min amerikanske "leverandør" av knivemner som skal få denne.

Har begynt på slira, bilder kommer snart.

 

Mvh

Lars

 

20151024_135048_zpsjv4fxmt9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Uten at det er bilde av kniv-i-slire, så kan det for meg virke som om slira er litt kort. Den "åpner" liksom i åpningen, og kan tenkes at kniven sitter litt høyt i slira?

Forøvrig ser også slira veldig fin ut. Liker særlig flettinga i opphengeren, da du har fått til fine farge-kontraster!

 

Veldig bra knivstell!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Du har helt rett Dagl. Slet med å få kniven helt ned når den var våt. Hadde mest sannsynlig laget den litt for trang i overgangen mellom blad og skaft, og manglet de siste 5 mm'erne for å få trykket den helt inn.

Klarte å få den over "topp punktet" dog, så klarte å få "smekk" i den så den satt.

Men, ikke min beste slire dette. Bar litt preg av hastverk.

 

Mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...
FNJ skrev (På 4.1.2023 den 21.30):

Flotte kniver. Hva er skaftet laget av på den nederste?

Hei.

Det er stabilisert kongle støpt i hvit akryl.

Jeg driver å leker meg litt med CCR resin om dagen. Så det kommer til å komme en del rare greier her etter hvert 😁

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...