Jump to content

Nøyaktighet på kruttvekt/digital vekt


Kwakzalver

Recommended Posts

Har brukt en Lyman Micro-Touch 1500 et par måneder nå, som ble kjøpt på jaktdepotet, og jeg sliter med å stole på denne.

Problemet er at den stopper opp på en vekt når jeg har i kruttet i skålen, men når den står på et par minutter, så teller den nedover ca. 0,1 grain hvert 30. sekund, så etter ca. 3 minutter, før vekten skrur seg av, så kan den ha gått ned hele 0,5 - 0,6 grain fra vekten den stoppet på når kruttet var lagt i.

 

Før jeg i det hele tatt veier, følger jeg instruksjonene til punkt og prikke, kalibrer den både en og to ganger før veiing. Den fikk også stå på 24 timer når jeg først fikk den før kalibrering, slik manualen sier.

 

Har også sjekket denne vekten opp mot en analog/vippevekt, av merket "Pacific", denne viser dog 0,2 grain mer eller mindre enn jeg fikk på Lyman vekten, men vekten stopper på samme punkt hver gang, ergo så måler den nok presist.

 

Håper noen kan komme med erfaringer eller tips til å løse problemet, eller andre vekter dere har gode erfaringer med.

Link to comment
Share on other sites

Det blir vanskelig å feilsøke over nettet.

 

Noen få prosent av digitale vekter er defekte etter kort tid.

 

Mitt beste råd er å kjøpe en lignende vekt

slik at du har noe å sammenligne med.

Da har du bedre mulighet til å vinne erfaring med hva du kan forvente av en billig digital vekt.

 

Jeg har 2 stykk av denne (Og 3 til av andre digitale modeller og 2 stykk analoge balansevekter i tilfelle det skulle dukke opp jærtegn på himmelen og ragnarokk nærmer seg :-)

0.001g/20g Digital LCD Balance Weight Milligram Pocket Jewelry Diamond Scale DX

USD 15 med frakt:

http://www.ebay.com/itm/0-001g-20g-Digi ... 3a95c220dd" target="_blank

Som regel ikke helt ubrukelige men intet varer evig og det skader ikke med redundans i dette tilfellet.

 

AAA batterier finner du på IKEA:

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80240505/" target="_blank

 

Men noen laboratorievekt er det uansett ikke.

 

Jeg finner det overveiende sannsynlig at en analog balansevekt gir mere repeterbare målinger enn den billigste digitale vekten til Lyman.

 

Hvis du ikke blir fornøyd med nøyaktigheten

til billige digitale vekter så finnes det ett bedre utvalg med prisgunstige digitale laboratorievekter på ebay.

Det er ikke alt fra Kina som er ubrukelig og greit nok på ett apotek i Asia.

Det gjelder å finne en kvalitet du er tjent med uten at det koster skjorta.

 

Hvis du har anledning så se om du finner en bok om måleteknikk på biblioteket.

Da er du bedre rustet til å haie hva som muligvis er galt.

 

Jeg har ingen problemer med å bruke ett multimeter til NOK 32 så lenge jeg sjekker og justerer multimeteret på forhånd.

De usikre/uerfarne vil sannsynlig være bedre tjent med ett langt dyrere Fluke Multimeter.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Etter litt søk på nettet, på jakt etter en digitalvekt, kom jeg over en diskusjon på Brian Enos forum fra September 2014.

 

En kar med tilgang til veldig nøyaktige vekter, hadde kjøp en china kopi av Gempro 250 ( annerkjent nøyaktig vekt) og var veldig overrasket over nøyaktigheten på denne når

han sammenlignet den mot, som han skiver " multi-thousand dollar lab grade scale" :smile:

 

Vekta er nøyaktig ned til 0,02 grains. Jeg kjøpte denne vekten og er veldig fornøyd :mrgreen:

 

 

I just so happen to have a background in which I have acquired lab grade components such as highly accurate scales with draft windows, and certifications of mg accuracy. I recently purchased a Gempro 250 knockoff that apparently uses the same HBM sensor as the Gempro, similar layout, etc, just a different case (still with the adjustable feet, and the leveling bubble, etc), and it was surprisingly accurate after calibration compared to a multi-thousand dollar lab grade scale. I think all in I paid about $60 US for it. At the time I also saw the same scale without the AC adapter for $50 US. It reads to 0.001 grams and 0.02 grain. Fantastic when you're charge is around 4-5 grains. A tenth of a variation in many powder scales is not quite sufficient to me at 4-5 grains. But ya the Gempro from OWK is a great purchase at $150 with the noise suppressing adapter thrown in, and fantastic warranty as well.

 

But so far any Gempro or this knockoff has never been more than ~0.003 g or ~0.0463 gr away from a lab scale that costs over $4000. Granted I only use the AC adapter, never batteries, I have it sitting on a foam pad, leveled on my reloading table, I let it sit for a few minutes, then calibrate (I also use a dryer sheet for static, particularly in the winter when it is much drier, not just on the scale but the powder dropper as well), and knock on wood, so far it has been accurate. So accurate I want a second in case this one breaks for whatever reason.

 

 

Det er denne vekten han snakker om

 

http://www.dx.com/p/fc-50-1-7-led-precision-digital-jewelry-scale-white-silver-4-x-aaa-50g-0-001g-192779#.VeRGqZegvVc

 

sku_192779_1.jpg

Link to comment
Share on other sites

"the Gempro from OWK is a great purchase at $150 with the noise suppressing adapter thrown in"

Støydemping er vel nøkkelen her. Har en Hornady digital vekt. Ved å slå av og på hver gang jeg veier en ladning så har jeg ikke opplevd problemer. Står digitalvekten på hele tiden og du veier mange ladninger, har jeg inntrykk av at det bygger seg opp "støy" i vekten som gjør den unøyaktig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 1 month later...

Ikke imponert over den. Eller vet ikke hva man kan forvente til den prisen. Den veier ikke likt hver gang i alle fall, den variere, men det er på tiendedeler. Så den er jo nøyaktig nok til mitt bruk. Typisk feilmargin på 0.02-0.03gr. Så det kommer vel an på hva man forventer seg.

Link to comment
Share on other sites

Enig, har satt inn andre batterier enn de som sto i. Ser også at om jeg veier en ting, gjentar noen ganger så kryper vekta oppover. Og det blir værre om jeg venter noen minutter før jeg gjentar. Har enda ikke prøvd om den krever oppvarmingstid, men vekta er oppbevart i romtemperatur, altså samme temperatur som den blir brukt i.

 

Uansett som jeg sa, den er nøyaktig nok til mitt bruk.

Link to comment
Share on other sites

Da spørs det om jeg også ryker på en slik etterhvert. Virker mer enn god nok til mitt tiltenkte bruk, og skulle man være uheldig å få et skikkelog mandags eksemplar får en trøste seg med at vekta ikke koster mange riksdalene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...