Jump to content

Førstegangs hylsevibrator


SKO1338

Recommended Posts

http://www.xxl.no/jakt/vapenpleie-hjemmelading/hjemmelading/berry-s-hylsevibrator-pakke/p/9003594_1_style#details" target="_blank

Er dette noe å kjøpe som førstegang for bare å komme i gang med rens av pitolhylser?

Jeg mistenker den er utsolgt.

Det finnes en del andre.

 

Hvis det er rent du skal ha det så kan du jo prøve en runde i vaskemaskina:

Most effective and dangerous way to clean brass for reloading

" target="_blank

Kostnadseffektivt i alle fall.

Brukt gjerne billigste parfymefrie vaskepulver type REMA 1000

Til NOK 18.60 For 2 Kilo.

Da slipper du å betale ekstra for lukta :-)

Less is more.

 

Alternativ er sitronsyre og oppvaskmiddel i ei bøtte over natta.

Rør rundt periodisk for bedre effekt,

Vann har vi rikelig av i Norge så skyll godt.

Sitronsyre og oppvaskmiddel og en omgang i Ultralydrenser

for mindre kvanta.

 

Men hvis du er etter blankpolerte hylser så er en hylsevibrator grei hvis du har et sted å sette den mens den bråker noen timer.

Selv bor jeg i en bygård og synes ikke det er kjekt med en greie som bråker på badet.

 

Hvis du velger våte metoder så er det best å fjerne tennhetta først. Da blir de rene og hylsene tørker kjappere.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Å knuse kruttkorn er ikke så vanskelig og om man vibrerer en patron lenge nok så vil kruttet dele seg og bli mindre = kjappere = mer trykk = kaboom.

 

I likhet med Tom, gi et hint om du ender opp ved siden av meg på skytebanen.

 

Til TS: For guds skyld ikke hør på den galskapen om at det er ufarlig å tromle ladde patroner :!:

Link to comment
Share on other sites

Å knuse kruttkorn er ikke så vanskelig og om man vibrerer en patron lenge nok så vil kruttet dele seg og bli mindre = kjappere = mer trykk = kaboom.

Dette er vel noe som det terpes på i allle de norske ladebøkene som har vært utgitt!

Jeg for min del stoler såpass på de som har skrevet disse at den oppfordringen følges!

Link to comment
Share on other sites

Våpenjournalen undersøkte en sprengt S&W kaliber 44magnum ("Hvordan lage en håndgranat"), eier/skytter forklarte at han alltid tromlet ferdige patroner for å spare tid, demontering av resterende patroner fra samme omgang visste at kruttet var knust ned til betydelig finere korning enn hva patronene var ladd med.

Link to comment
Share on other sites

Liten og søt:

http://www.vapensmia.no/Shop/Product/SM ... NANO/16191" target="_blank" target="_blank

 

Ikke fullt så liten og ikke så søt:

http://www.vapensmia.no/Shop/Product/SM ... MMEL/16202" target="_blank" target="_blank

 

Ikke liten og ikke søt:

http://www.vapensmia.no/Shop/Product/SM ... UMBO/16198" target="_blank" target="_blank

 

Medie:

http://www.vapensmia.no/Shop/Product/SM ... LISH/16203" target="_blank" target="_blank

 

Frankford Arsenal:

http://www.titanreloading.com/tumblers- ... umbler-kit" target="_blank" target="_blank

 

Kanskje ikke solgt - ennu:

Hylserenser selges + 3 kg. media.Kr. 1000,- Brukt 1 gang.

Kjøper betaler frakt.

viewtopic.php?f=106&t=111906

 

Frakt tilkommer.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Rausheim , slik det rister i bilen nå om dagen tror jeg at bilen rister verre en den lille midway trommelen min. Når jeg tenker meg om så er veiene temmelig humpete om sommeren også. Kanskje best å selge børsa.

 

Vel, når jeg tenker på veistandarden i Norge så kan alt skje :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

I en slik vibrator som jeg viser til i første innlegg. hvor mange hylser eks 40 cal vil være normalt å kjøre i gangen?

 

Jeg pleier ta ca 6KG .40S&W i min frankford arsenal stainless tumbler, de er ca 4,5 gram per stk dvs ca 1333 stk...

 

Jeg drev med slike vibrator tromler før, men har solgt alle for lengst og har nå 3stk stainless tromler, angrer ikke på byttet.

 

hvor mye volum kommer du til å ha fremover dikterer jo litt valg og hva du legger i det, du havner vel på 2500-3000ish med mva, frakt, ymse på en frankford arsenal ss tumbler, og ca 3500 for stainless media sin. hvor mye trener du når du ikke er på okts? hvor mange tusen skyter du per mnd?

 

Jeg skyter "endel" .40 og litt annet hver mnd, liker å kunne få tatt unna skikkelig.

 

Jeg er 100% enig med humbo sin post og egne erfaring, men klart med wet tumblere i hus begrenser det seg hvor mye jeg gidder tromle av ferdig ammo, lader det meste uten fett, og det med fett sender jeg bare en runde i trommelen før jeg lader. Jeg hadde vært mer bekymret for setback og andre ting enn at kruttet endrer egenskap vesentlig.

 

Hører alle skriker om ladeboken ditt og datt her, har jo skrevet hva jeg synes om den før, og når argumentet folk kom med er "den er på norsk", så sier det jo sitt?

 

Jeg klarte pine 9,5gr med krutt oppi en 9mm hylse i dag... den ladingen stod ikke i ladeboken heller :P

Link to comment
Share on other sites

Angåande tumbling av skarp ammo, så har dette vore diskutert ad nauseam på dei fleste våpen- og ladeforum rundtomkring. Her er ein som har gått vitskapleg til verks:

http://www.ar15.com/forums/t_1_5/989047_Tumble_live_ammo_Tumbler_Oandapos__thruth_EXTREME_edition__200hour_torture_test__UPDATE__fired_rounds_in_OP.html

Finnes det noe om sentrifugering hvor en søker å hardpakke kruttet nærmest tennhetta?

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Det er gjort tester med å tromle ferdig ammunisjon. Ladet med ekstrudert krutt (Ser ut som Penne Pasta, for de med mer tid på kjøkkenet enn i ladeboden.). Det gav ikke effekten som har stått uimotsagt i ladeboken i over 20 år. Krutt fra Vihtavuori er ganske hardt og klebrig. Det krever mer enn mild vold å deformere et kruttkorn.

 

Amerikanerne har lenge brukt "Ball Powder" dvs sfæriske korn, de fungerer svært nøyaktig til volumbasert kruttmåling. Ulempen med disse er at de regulerer brennhastigheten vha overflatebehandlingen på kornene. Dvs at dersom tykkelsen på overflatebehandlingen reduseres eller overflatebehandlingen forsvinner helt, så blir brennhastigheten uforutsigbar, og da tviler jeg ikke på episoden som er beskrevet i Ladeboken.

 

Patronene i Ladeboken var så vidt jeg husker ladet med Hodgdon H110, et krutt for høye hastigheter i magnumpistoler. Dette er et sfærisk krutt http://www.lohmanarms.com/product_p/hdh1101.htm):

 

"H110 is the spherical powder that screams "no wimps, please!" It delivers top velocities with top accuracy in the 44 Magnum, 454 Casull, 475 Linebaugh and the 460 and 500 S&W magnums."

 

Jeg tror resultatet hadde vært anderledes dersom det hadde vært Vihtavuori N110....

 

Jeg tror ikke på "Secondary Explosion Effect" heller. Det er en interressant teori med plausible forklaringer,men jeg har jeg ikke lest noe sted om noen som har kunnet produsere repeterbare resultater. Ignorant svarte om sin oppfatning, men hadde heller ikke god nok kontroll på parametrene til å kunne skape repeterbare resultater. En del rettroende preker også at dette forekommer ved forholdsvis små underskridelser av anbefalt minimum.

 

Det er lov å stille spørsmål ved etablerte "sannheter" uten å få halsen sin skåret over på Youtube.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

http://www.xxl.no/jakt/vapenpleie-hjemmelading/hjemmelading/berry-s-hylsevibrator-pakke/p/9003594_1_style#details" target="_blank

 

Er dette noe å kjøpe som førstegang for bare å komme i gang med rens av pitolhylser?

 

Får ikke opp linken - men er det MFG Berrys pakken til ca 800kr, med vibrator, media, bøtte, polish og separator type "gullvasker"?

 

Jeg har den. Fungerer utmerket, og tar akkurat så mye hylser jeg trenger. Jeg oppgraderte først med en "bingorulle" fra Frankford Arsenal som festes på bøtta. Denne fungerte OK, og langt raskere enn den "sila" som følger med. Men den søler mye.

Jeg har nå oppgradert igjen, til Dillon sin CM500 (?) separator. Det er fortsatt billigere enn å kjøpe en annen vibrator.

 

Forholdsvis stille er vibratoren også.

 

Bøtta er pr.d.d. unødvendig, men den brukes til å samle hylser på banen (med hylseplukker).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

SKO1338, Jeg kjøpte min hos XXL, samme som du har linket til. Funker utmerket, min er nok rundt 10 år gammel. Den tar fint rundt 300 stk 9 mm hylser. Velg corncob som media, nøtteskall støver forferdelig. Kjøp opptrekks timer hos clas Ohlson, jeg bruker å tromle 4 - 6 timer. Eneste jeg savner er en sånn bingo rulle for å få ut media.

 

UL vasker er best for å få rene hylser, de blir rene innvendig også og ikke minst i hettelomme om tennhetta er fjernet (=ekstra arbeid). Men hylsene blir ikke så blanke å fine som med trommel = jeg gjør som oftest begge deler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...