Jump to content

Steinert Superchrono - erfaringer?


Lawman

Recommended Posts

Vi var på banen i dag og prøvde en akustisk kronograf, Steinert Superchrono. Denne viste konsekvent ca 40 m/s mer enn min gamle gode Chrony. Ut fra ladningene så mener jeg Chronyen må være (mest) riktig. Feks. tviler jeg på at 74 grs N150 bak 250 grs TTSX i 375 H&H gir oppunder 900 m/s i ei 65 cm pipe. Nærmere 850 m/s virker derimot mer riktig. Er det noen med erfaringer eller fornuftige synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

Det er vi som produserer og selger SuperChrono. For å få korrekte målinger må du sette måleren under kulebanen og sikte den inn under treffpunktet. Korrekt siktebilde er vist i bruksanvisningen.

 

Du finner bruksanvisningen her: http://www.steinertsensingsystems.com/n ... kronograf/

40 m/s tilsvarer en siktefeil på ca 2m på 100m. Du kan regne ut feilen selv her: http://www.steinertsensingsystems.com/p ... alculator/

 

Ring gjerne hvis det er noe vi kan hjelpe med

Link to comment
Share on other sites

Den sto sikkert vinklet ørlite oppover. Da måler den for raskt. Lyden går i 340 m/s. Lys går i 300 millioner m/s. Derfor er syperchrono ekstremt mye mer følsom for at kulebane og sensorer er 100% parallelle enn tradisjonelle chronoer.

 

edit: ser produsenten kom meg i forkjøpet.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Superchrono en stund og er veldig godt fornøyd. Oppsett er alfa og omega (slik tidligere innlegg viser). Bruk litt ekstra tid når du setter den opp slik at du får parallelle linjer så er den veldig enkel i bruk. Selv har jeg et eldre fotostativ med kulehode på hvor kronoen er festet. Dette gjør oppsettet mye enklere. Min erfaring er å ikke sette den for nært munningen - selv bruker jeg ca 4 meter.

 

Jeg mener at de første modellene ble levert med vater, men at dette ble fjernet siden mange misforstod. At cronoen er i vater betyr ikke at du får riktig avlesing. Min crono har ikke vater og det har jeg heller ikke savnet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...