Jump to content

Hvilken størresle redding bushing 6,5x55


Gollo

Recommended Posts

Hei,

 

Er ny innen hjemmeladning. Har kjøpt meg Forster Co-ax presse og 6,5mmx55 Mauser Neck die-sett Match Bushing Serie S.

Spørsmålet mitt er hvilken størrelse på redding bushing dere anbefaler? Jeg har Norma hylser. Rifla er ei Blaser R8.

 

Har fått noen forskjellige tips om .291 og .293.

 

Takker for hjelp!

Link to comment
Share on other sites

Det kommer an på hvilke hylse merke du bruker og coated eller vanlige kuler du bruker. Jeg bruker oppskriften som f.eks står på Redding sine sider. Ta en ferdigladet patron, mål denne på halsen der bushingen skal ta (måles i tommer). Da får du f.eks .295. Ta dette målet å trekk fra .002 tommer, så får du svaret. Dette er tommelfinger regelen...noen vil ha løser og noen vil ha strammere. Jeg bruker .293..

Link to comment
Share on other sites

Bruker .293, på Lapua hylser. På Norma bruker jeg .292. Det gir passelig kulehold syns jeg. 293 holder på kula i Normahylser også, men når de blir litt gamle, etter noen omladinger, så blir det noen som holder mindre enn jeg liker. Det er ingenting i veien for å bruke 292 på Lapuahylser, men da får du unødvendig hardt kulehold, uten at jeg tror det betyr noe for annet enn smak og behag.

 

Jeg gjorde en test på presisjon og jevnhet i utgangshastighet med forskjellig kulehold. Hadde en haug med gamle hylser med ekstremt forskjellig hold i. Jeg prøvde nesten ikke hold, mot "jævlig hardt hold".

Det var ikke forskjellig presisjon på ammo med hardt og svakt hold på kula, men ammo med blanding av svakt og hardt gav synlig dårligere presisjon - den var likevel meget god på 100m

Sammenlignet ES på denne blandingen med en batch der jeg glødet og dreide halsene - ES var veldig mye lavere på de dreide/glødde, men presisjonen på 100m var uforandret - muligens begrenset av det jeg klarer å skyte.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

bestillte meg noen handhåldte dier fra wilson, samt ein bushing på 0,293 bør vel smørra lite grann i halsen vel? eller er det noen bushinger ein unngår dette med? Eg bestillte fra gunstop reloading supplies nemlig her http://www.gunstop.com/products/reloadi ... red&page=8 tok den billigste i 0,293 kanskje eg burde tatt den dyraste. Bør vel kjøpa noken bushinger til også kva er vanligst i 6,5x55 0,291/0,292 kanskje, og kva type fungerer best?

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt over, mål diameteren på noen ladde hylser med et mikrometer,eller et kvalitets skyvelær og se hva gjennomsnittet er, mål ca en halv centimeter nede på halsen.

Bestill bøssinger .001" .002" .003" under diamteren du finner fram til.

 

Skyt et par hylser og mål diameteren på dei brukte hylsene, er det mer enn .006" forskjell på ladde og skutte hylser (evt om du har eksakt diameter på kammerets hals bruk den) bør du vurdere å presse halsen ned i flere steg om du er ute etter konsentrisitet.

 

Om du er opptatt av jevnt kulehold og ikke gløder hylsehalsene, så trenger du mer enn en bøssing siden kuleholdet vil forandres etter som messingen blir herdet for hver omladning.

 

Å ha bare en bøssing fordi størrelsen funker best i ei rifle somen eller annen eier,betyr ikke at det er den bøssingen som vil gi deg best resultat.

Dette vil variere fra våpen til våpen.

Det er også temmelig mange andre faktorer som påvirker kuleholdet så finnes ikke noe universelt svar som er ideelt for noen.

Og valg av produsent til hylsene, eller blanding av forskjellige merker vil gi deg ulike resultat så lenge halsene ikke er frest til samme diamter, hvor i så fall forskjellene er minimale.

 

Sist men ikke minst få vekk ekspander knappen på utstøter stanga ,eller hele stanga.

Gjør du ikke det har det absolutt ingenting å bety hvilken bøssing du bruker, siden det er ekspanderen som i så fall styrer hylsehalsens innvendige diameter.

Og det eneste bøssingene da kan påvirke til en viss grad er hylsehalsens herding.,

 

En annen sak er det at om du er ute etter jevnt kulehold og ikke freser hylsehalser, så vil generelt sett ei ekspander die, med frittflytende ekspander i riktig diameter gi deg jevnere kulehold enn noen av bøssing diene for en langt lavere pris...

 

Simplethen fordi at en bøssing presser utsiden av hylsehalsen, som betyr at alle små uregelmessigheter i en ikke freset hylsehals havner på innsiden av hylsehalsen, og kula blir brukt til å presse dei utover igjen som gir ulikt kulehold og kan av og til gi deg mer kulekast på ladde patroner.

Link to comment
Share on other sites

Takk for to gode svar Arez her og vedrørande middel til neck zising, selv om ein del av det går litt over hove på meg, har berre lada med ein lee loader før, den har eg fått god presisjon med med men synes det skal for mykje banking til for å sette kula.

Grunnen til at eg har bestilt wilson diene var egentilig at eg liker måten lee loaderen lader på samt plassmangel, håper selvsagt på god presisjon også da. Målte hylsene dei var ca .294, 294,5 samt .295 bestilte derfor bushing på .293. Får sjå korleis den passer. Ein ting eg la merke til var at eg burde fjerna utstøterstanga, spør vel dumt no men er det på ei vanlig die du meiner da eller er det på neck sizings dia til wilson.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...