Jump to content

Løst: Kalibreringsproblem med Lyman gen 5 vekt


TonyR

Recommended Posts

Har akkurat fått min nye Lyman gen 5 vekt og sliter litt med kalibrering. Alt går etter planen (bruksanvisningen) helt til jeg skal sette 50 grams loddet på. Da viser vekten mindre enn 50 gram (var vel et halvt gram differansen)Hiver jeg på ei 300 grein 338lm kule så viser den 307 grein. Virker som det i snitt er rundt 7grein diff... Noen tanker? Kan loddet være galt? Er en liten skrue i det, men tar jeg ut den viser den alt for lite. Vekta står stabilt.. Kan kanskje være defekt. Vil ikke ta sjanser her

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Har fulgt bruksanvisningen til punkt og prikke. Dette er hva jeg gjør og hva som skjer

 

1. Skrur på vekten og venter til den har varmet opp.

2. Fjerner "powder pan"

3. Nullstiller (zero)

4. Holder cal/zero knappen inne til det står "cal 50"

5. Setter 50g loddet på vekten

6. Det er her problemene begynner. Vekten viser da 49,87 gram eller 769,7gn. All logikk (samt brukermanualen) sier at den skal vise 50 gram eller ca 771,6gn

 

Følger jeg manualen videre med å bekrefte kalibrering og nullstikke med kruttvekt på så vil den jo være kalibrert feil. Om det er loddet som er feil eller vekten aner jeg ikke, men om jeg f.eks hiver ei 300gn kule oppi så veier den ca 6-7 gn for mye.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mistenker at du gjør noe feil.

Displayet skal vise - minus -771.6 omtrent ifølge manualen online.

 

Hvis du konkluderer med at vekta er defekt så ringer du leverandøren.

 

Mvh

Jim114

 

*******************************************************''

C. Calibration

1. We recommend that the scale be calibrated before use. This

should be done without

the powder pan on the platform.

2. Press the CAL/ZERO

button to reset the scale to zero.

3.

Press and hold the CAL/ZERO button.

The LCD will display "Cal 50".

4. Place the 50 gram weight onto the platform and press the

CAL/ZERO

button again.

(Press and Release - Do Not

Hold)

5. The LCD will display 0.0

Remove the 50 gram weight.

The LCD will display

approximately -771.6.

6. Press

CAL/ZERO

one more time to reset zero

********************************************

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Har fulgt bruksanvisningen til punkt og prikke. Dette er hva jeg gjør og hva som skjer

 

1. Skrur på vekten og venter til den har varmet opp.

2. Fjerner "powder pan"

3. Nullstiller (zero)

4. Holder cal/zero knappen inne til det står "cal 50"

5. Setter 50g loddet på vekten

6. Det er her problemene begynner. Vekten viser da 49,87 gram eller 769,7gn. All logikk (samt brukermanualen) sier at den skal vise 50 gram eller ca 771,6gn

 

Følger jeg manualen videre med å bekrefte kalibrering og nullstikke med kruttvekt på så vil den jo være kalibrert feil. Om det er loddet som er feil eller vekten aner jeg ikke, men om jeg f.eks hiver ei 300gn kule oppi så veier den ca 6-7 gn for mye.

 

7. Trykk på zero en gang til. Vekten viser da 0 med 50 loddet på. Den er da nullstilt med 50 gram vekt.

8. Ta vekk loddet. Det vil da vise -50 gram, eller -771,6 som du sier.

9. sett på panna igjen. trykk på nullstilling.

10. Sett i gang å lad.

Link to comment
Share on other sites

Gjør det du sier her, men den viser ikke -50 gram, men -49,87 gram etter vekten fjernes. Ringte leverandør som sa han hadde opplevd problemet før og ba meg prøve med høytrykk rundt vekten. Gjorde det til ingen nytte. Svinger innom der etterpå for å bytte og regner med at det skal løse problemet :)

Link to comment
Share on other sites

Oppdatering.. Svingte innom Skytterlinken i dag (noe som er en grov overddrivelse da det var ca 40 minutter omvei for meg..) for å bytte vekta. fikk byttet den uten problem. Kom hjem.. Samme problem, men med noen andre differ... Fikk lyst til å hive hele vekta i dass og kjøpe meg en RCBS, men tenkte at det var verdt å eksprimentere litt.. Og som fryktet så var problemet... meg.. :oops:

 

Det vil si, jeg fulgte manualen til punkt og prikke men etter man (.. jeg) har satt loddet på vekta for kalibrering så har man ca 3-4 sekunder på å trykke cal. igjen.. Venter man lengere så nuller den ut.. Og det var akkurat det jeg gjorde da jeg tenkte jeg skulle gi den ro til å stabilisere seg 100%.. I det jeg trykket cal umiddelbart etter jeg hadde satt loddet på vekten så sto det 50g blank..

 

Så da har vi en tråd på det.. om noen andre skulle stå bøyd og banne over sin nye Lyman Gen 5 eller 6 vekt :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Takk for update. Godt å høre at det løste seg. Jeg er superfornøyd med min ihvertfall. Har vel veid opp et par tusen ladninger uten noe kluss så langt. Nøyaktig ser den også ut til å være.

 

Legg gjerne til LØST i trådtittelen, så vet andre at de kan finne svaret her, og ikke bare spørsmålet :)

Link to comment
Share on other sites

Har samme å er veldig fornøyd, eneste er at jeg i løpet av et år har opplevd under ladning at 0 har blitt 0,4 grs men fortsatt lader, ingen feil melding , de gangene har jeg helt tilbake alle ladningene , tørket/kostet rund under vekta å da har det nullet seg, feilen er nok at jeg skulle plukket opp å byttet pakning å gjort reint under oftere.

Det var en mulig feil til , greit å kunne samle litt bruker feil å div om denne vekta i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Opplevde en feil til her om dagen. Satt og ladet 338LM med 90grs og holdt en fin rytme. Vekta spyttet konstant 90grs, men på et tidspunkt måtte jeg sette skåla med krutt tilbake på vekta og da viste den 91grs.. Helte kruttet tilbake og den veide på nytt opp 90grs. Tok av skåla og satte den tilbake og den viste da 91grs igjen. Kontrollveide på en annen labvekt og fikk også 91grs. Med andre ord så veide vekta opp 91grs, men viste 90. Litt skummelt.. Tok ut strømmen, blåste litt rundt om kring rundt vekta og med det så veide den riktig igjen.

 

Vurderer muligens en RCBS om dette fortsetter :)

Link to comment
Share on other sites

Har brukt denne ei stund nå. Er rimelig fornøyd med tanke på at den porsjonerer krutt med ei nøyaktighet på +/- 1/10 gr til en skarve pris av et par- tre høvdinger.(Jada. Sjekk prisen på proffesjonelle vekter som gjør en lignende jobb)

Spesielt anvendelig ved oppveiing av prøveladninger for ladestiger da det gjerne blir 5 elle 10 skudd mellom hver ladevekt, samt utveieing av trege krutt som krever dribler for at avviket ikke skal bli for stort når jeg bruker kruttmålet.

 

Har merket meg at kalibreringa ikke blir helt spot on ved oppgitt oppvarmingstid. Blir gjerne ett eller to tideler feil. Bruker å slå på vekta et kvarter før jeg starter. Da viser den riktig kalibreringsvekt.

 

Sjekker forøvrig utveid ladning på ei kalibrert balansevekt både ved oppstart og avslutning, da jeg ikke kjenner meg helt trygg på stabiliteten på slike rimelige elektroniske apparater, men så langt har den veid ut riktig på tidelen. Merk at når den veier ut så vises faktisk utveid kruttvekt et øyeblikk før den gir signal og viser innstilt kruttmengde. Nyttig å bruke om en veier ut presisjonsladninger og vil helle tilbake ladninger med avvik som ikke er stort nok til å trigge error.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt denne ei stund nå. Er rimelig fornøyd med tanke på at den porsjonerer krutt med ei nøyaktighet på +/- 1/10 gr

Har også brukt denne en god stund. Er fornøyd både med nøyaktighet og hurtighet. Det eneste lille prakket jeg har hatt er at Enter/Unit knappen har vært treg et par ganger når jeg skal sette i gang første "dosering". Men en runde med svenskeknappen og den har fungert. I tillegg "spytter" den litt krutt utover når jeg bruker CFE223 som har mer finkornete partikler enn de andre kruttsortene jeg bruker.

 

Har merket meg at kalibreringa ikke blir helt spot on ved oppgitt oppvarmingstid. Blir gjerne ett eller to tideler feil. Bruker å slå på vekta et kvarter før jeg starter. Da viser den riktig kalibreringsvekt.

Samme erfaring. La den gjerne stå noen minutter ekstra enn oppgitt oppvarmingstid.

Sjekker forøvrig utveid ladning på ei kalibrert balansevekt både ved oppstart og avslutning...

Jeg sjekker oftere, spesielt ved jaktladninger. Men har aldri hatt avvik. Noterer meg forøvrig at DPS´n veier inn 0,1 gr mindre enn balansevekta ved samme vekt.

Link to comment
Share on other sites

Ikke uten grunn jeg er glad i balansevekta mi og gjør ting på gamlemåten :)

 

John

det fungerer bra, ja, men tar aaaltfor lang tid i forhold til elektronisk dispenser/vekt.

 

nja...... justerer krutt målet like under rett vekt og legger på det siste med dribler.

Syns ikke det går så mye tregere enn å bruke lyman og lign pluss at man vet at det blir rett.

Men nå er jeg liiiitt over snittet opptatt av presisjon...... ;)

 

 

John

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jeg tillater meg å være litt pirkete nå, men dette var nå en gang faget mitt. En kalibrering er i seg selv verdiløs, du må alltid gjøre en kontroll til slutt. Om vekta viser korrekt er en ny kalibrering i beste tilfelle bortkastet og kan i verste tilfelle introdusere nye feil.

 

La oss si at du overser et spon på loddet, hvis du bare kalibrerer vil du ikke oppdage det. Om du gjør en kontroll gjør du sannsynligvis det, oddsen for at vekta skulle ha samme avvik som sponet er ganske liten. Når du så oppdager et avvik så er punkt 1 å dobbeltsjekke loddet og vekta, om du ikke finner noe feil kan du ta en kalibrering og ny kontroll.

 

En god vekt skal ikke trenge regelmessig kalibrering, om du MÅ kalibrere den for hver gang er den sannsynligvis defekt (eller møkkete etc). Det aller viktigste er å gi de tid til å akklimatisere seg, erfaringsmessig er temperaturstabiliteten middelmådig.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å presisere: En kalibrering er i seg selv ikke skadelig (elektronikk slites ikke), men at du har trykket "kalibrering" er heller ingen garanti for at ting er riktig. Og du går glipp av info på stabilitet om du ikke kjører en kontroll.

 

Noe måleutstyr driver såpass mye at det må kalibreres hver gang. Da er en god rutine å kalibrere, kontrollere, analysere. Hvis det er en lang serie kjører man gjerne en kontroll til slutt også. Men en god vekt skal ikke trenge dette.

 

Jeg sjekket nettopp min gamle ladevekt (den lille 20g-vekta fra DX), og selv om det sikkert er to år siden den ble kalibrert viser loddet fremdeles 10,002g. Lyman-dispenseren har jeg bare kalibrert én eller to ganger ifb flytting. Den liker ikke temperaturendringer, men så lenge den står i samme rom trenger den ikke mange minuttene med oppvarming før den er stabil.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Heia.

veldig oppklarende tråd. Ble glad når e så den.

Akkurat fått og satt opp lyman gen 5 vekta. Skal til å kalibrere den men der stoppa det. E har fått med et 100 grams lodd og ikke 50gram. Når e kalibrere så kommer det error i displayet etter at loddet er satt på vekta. Så viser vekta 1546.5 gn og 100 gram e vel 1543,2?

 

Men hovedproblemet e at det kommer opp error

Link to comment
Share on other sites

Rekkefølgen når du klargjør for kalibrering er viktig, bommer du her så får du error. Dette pleier jeg å gjøre:

 

1. skru på vekta.

2. Ta av kruttskåla og nullstille vekta.

3. Hold inne knappen for kalibrering til displayet viser CAL etterfulgt av kalibreringsvekt (CAL100 i ditt tilfelle).

4. Uten å sette noe på vekta trykker du på kalibreringsknappen nok en gang.

5. I det displayet går fra CAL100 til blankt setter du loddet på vekta og venter til displayet viser 0.0.

6. Ta loddet av vekta og verifiser at displayet viser loddets vekt med negativt fortegn.

 

Rart at du har 100g kalibreringslodd. Jeg har samme vekta men med 50g lodd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...