Jump to content

Hva er beste énstasjonspresse?


ktm250sx

Recommended Posts

 

Har prøvd litt forskjellig, men har no en forster co ax

Er meget godt fornøyd. God utveksling, enkelt og justere diene. Lynkjappt og bytte dier og slipper og tenke på hylseholder. Men hette insetteren som følger med pressa er det bare og glemme at den er der.

 

Link to comment
Share on other sites

 

Mest kvalitet for pengenes er uten tvil Lee classic cast, kombinert med Hornady L&L system. Eventuelt med Breach lock systemet til Lee (Dets siste har jeg ikke prøvd).

 

Enkel, solid så det forslår. Og rimelig. Og hettematingsystemet fungerer.

 

Edit, fikset autofullfør feil.

 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hos meg har jeg laget en benk av limt 2X4 på høykant. Den er festet i veggen, samt at den har bein laget av en 2X4 ramme. Til å feste pressene med har jeg et 20 cm bred kanaljern (U-profil) som det er sveiset fast vinkeljern på. Dette er skrudd fast i den 10 cm tykke benken. I Kanaljernet er det boret hull som er gjenget til de forskjellige pressene jeg bruker. Den er skuddsikker og gir seg ikke.

Den beste enstasjonspressa er den som du er mest fornøyd med.

 

Svehella

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Et spørsmål som følger er: Hva er de beste løsningene for å montere pressen?
40mm MDF av bedre kvalitet.

 

http://shop.thaugland.no/main.aspx?page ... o=21402244" target="_blank

 

(Dette er altså ikke de vanlige balsaplatene - Denne klarer du ikke å skjære med en kniv)

 

Alternativt har flere produsenter jern som monteres i arbeidsplaten og fordeler kreftene:

http://www.titanreloading.com/press-acc ... ench-plate" target="_blank

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Den tyske "skru nedi diene" pressen lenger oppe i tråden har jeg ikke hørt om før.

Ante ikke at det prinsippet fremdeles var i bruk på nye presser :lol:

 

Noen foretrekker presisjon.

 

For de som har bråttom og bruker hurtigkoblinger vil jeg henlede oppmerksomheten på LEE CLASSIC CAST TURRET PRESS:

http://www.titanreloading.com/kits/lee- ... -press-kit" target="_blank

Napp ut senterpinnen og du har i praksis en 1 stasjons presse hvor du kan skifte dier på mindre enn 4 sekunder.

 

Det går naturligvis også å kjøpe mere enn 1 presse.

Da kan man jo jobbe i lag med sin personlige tjener :-)

 

Bedre dier for de som jager presisjon:

" target="_blank

triebel.de

http://triebel-shop.com/index.php?cPath ... 4eb0061b6f" target="_blank

 

(...jeg nei, jeg er glad hvis jeg treffer det sorte i blinken 300 meter borte på en vindstille dag :-)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

De lærde strides.

 

Mange går for Redding Competition.

http://www.redding-reloading.com/tech-l ... eating-die

 

Noen får laget dier spesifikt til kammeret i deres våpen.

 

Produksjonsavvik i de enkelte dier kan spille en stor rolle.

 

Selv ville jeg gått for dier fra Triebel.de selv om de er relativt nye og ukjente her i Norge. Den som våger kanskje vinner.

 

En del nevner LEE for å presse hylsehalsen etter at kula er satt på plass.

 

Selv er jeg av den mening at de fleste er godt tjent med LEE

til å begynne med.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Husk på at i Co-Ax må du bruke Forster låseringer på diene pga. hurtigkoblingen. Disse selges i bulk packs og koster omtrent tilsvarende av adaptere for andre hurtigkoblingssystemer, MEN de kan også brukes på andre presser og de låser uten å ødelege gjengene.

Link to comment
Share on other sites

Ringene koster nada, og du slipper skifte shellplate. Og viktig moment som HighPower sier, de låser diene uten å herpe gjenger ved å fungere som klemring, istedenfor en skrue som går inn i gjengene.

 

Har fler 1 stasjons her, og det er ca bare co-axen som blir brukt.

 

som nevnt tidligere, du bruker den ikke til å sette hetter med, skru av hele greia.

 

Har dier i fler merker, i samme kaliber, og bruker overaskende ofte lee. Noen av de dyrere merkene har rar tendens å presse hylsene mer enn nødvendig. Samtidig er jo lee necksizern veldig fin på rifle, og FC dia fin på generell basis.

 

Selve forster co-axen er dog ekstremt dyr for å være 1 stasjoner, får jo faktisk en dillon 550 på nordby til samme pris, men bruker min til testing i hovedsak og endel rifle, ikke masseproduksjon. til det har jeg noen 650'er

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har satt inn tusenvis av hetter med hetteisetteren på co-ax.Jeg syntes faktisk den funker veldig bra,vel og merke må den være 100% riktig innstilt.Den bør nok også brukes kun til hylser med lik bunn,skal du lade eks 223,308 og 300wm tar det veldig mye tid og plunder før det funker optimalt.

En annen fordel er at hylseholderen på selve pressa passer alle kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har satt inn tusenvis av hetter med hetteisetteren på co-ax.Jeg syntes faktisk den funker veldig bra,vel og merke må den være 100% riktig innstilt.Den bør nok også brukes kun til hylser med lik bunn,skal du lade eks 223,308 og 300wm tar det veldig mye tid og plunder før det funker optimalt.

En annen fordel er at hylseholderen på selve pressa passer alle kaliber.

 

Lader fra 223 til 50-70 på min og det funker aldeles utmerket. Du justerer for hylsebunn ved hjelp av 3 umbrakoskruer. De tre leppene løsnes, valgt hylse settes inn, hettemateren opp i tennhettehullet og umbrakoskruene festes slik at hylsen kommer lett ut etter at hettemateren er ute av tennhettehullet. Funker på første forsøk :mrgreen:

 

Litt mer plunder med hylseholderen for selve ladingen. Der er det noen spreke små fjærer man må ha god kontroll på. De har en tendens til å ta sine egne veier hvis man er litt uoppmerksom under montering :wink:

Link to comment
Share on other sites

Co-ax er dyr. Ein kan heller knapt nok samanlikna med andre einstasjonspressar, det er Co-ax og alle dei andre. Ein annan ting med den som eg likar, er at den siste centimeteren eller så med vandring i stempelet, utviklar den eit voldsomt moment som er fin-fint når ein sitt på kveldstid og klemmar ned stive Lapua .308 Winchester-hylser til .260 Remington medan ein har gangsperr i skuldrane.

 

Hetteisettaren er faktisk veldig grei å ha som ein lett tilgjengeleg universal-isettar når ein berre har ei mindre mengde på hylsar ein skal klargjera og ein ikkje gidd styra med hylsehaldar. Eg brukar normalt Lee Autoprime, og det er òg ganske greit å ha ein isettar som kan yta litt ekstra i finkontroll om lommene er trange.

 

Eg er ikkje nokn merkehore ellers, eg brukar som nemnd Lee sin tennhetteisettar, og eg brukar òg Lee-krutmål som eg har trimma og eg har ein Lee C-presse til enkle småjobbar som kuleuttrekking og liknande, og er stor fan av collet-diane deira. For ein som skal starta med lading er det ikkje tvil om at ladesettet til Lee er ein god start. Den einaste grunnen til at eg har Co-ax er at eg fekk den billeg brukt (for same pris som ein Rock Chucker!)

Link to comment
Share on other sites

 

For å svare direkte på spørsmålet:

1. Hva er bruken av amoen?

2. Hva er målsettingen med å lade?

3. Hva er budsjettet?

4. Hvor enkelt skal utstyret være i bruk?

 

Ved 1. = Normalbruk, ikke benkeskyting/ekstremt langhold. Du trenger overhode ikke utstyr som t.d. Co-ax.

 

Ved 2, = Rimelig/skreddersydd amo til normal trening og jakt. Du trenger overhode ikke dyrt utstyr som t,d. Co-ax prssa.

 

Ved 3-4. Trenger jeg gjenta?

 

Mitt poeng er, hva er ditt behov. Røle over hva som står på benken hjemme, eller rimelig helt grei amo? :wink:

Misforstå meg rett, kommer en Co-ax eller lignende ramlende rimelig din vei? Så slå til.

 

Betale full pris for noe en overhode ikke trenger? Da er du Nerd (Som i min bok forøvrig er en perfekt god nok begrunnelse til å kjøpe hva det skal være :lol: ). Fornuftig deimot.......... :roll:

 

Link to comment
Share on other sites

 

Betale full pris for noe en overhode ikke trenger? Da er du Nerd
Eh, ja, og ??? :wink:

Kan forøvrig tilføye at Co-Axen er en sann fornøyelse å lade på. Du føler kvaliteten, og at du kan helpresse en .300WSM-hylse med bare en finger på spaken er jo heller ikke av veien :D

 

Link to comment
Share on other sites

Bruken var med tiden tiltenkt langhold. Gøy å ha ammo som man vet holder høy standard.

 

 

Det er jo ikke noe jeg virkelig trenger, kan alltids bare måle opp hver kruttlading isteden for å bruke Dillon kruttmålet på pressa mi.

 

Det er ikke noe budsjett på pressa. Har lyst på den pressa som gir kvalitetsfølelse. Har hatt noen Lee presser tidligere, som ikke har gitt meg det. Derfor lader jeg på Dillon nå.

 

Hadde jeg vært fornuftig hadde jeg ikke vurdert dette. :) Da måtte jeg også slutta med den pengeslukende hobbyen skyting.

Link to comment
Share on other sites

Å ha hatt Lee presser tidligere er i seg selv ikke noen bakgrunn å sammenligne på, om man ikke har hatt med en Classic Cast enstasjon presse å gjøre. Jeg har ennå ikke sett en eneste annen Lee presse som rekker den til støvleskaftet for å si det slik, dette er en solid 50BMG klar presse. Kan ikke se noe som gjør at en bør velge en RCBS Rock chuker fremfor en Lee Clasic Cast enstasjoner (Heller motsatt). Og der har man vel egentlig nivået på disse pressene.

 

Skal man unne seg noe å være glad i, ikke bare noe som får gjort jobben. Så sier det seg selv at t.d. Co-axen blir i egen klasse.

 

Jeg har vel mer tro på at valg av dier er mye mer avgjørende enn valg av presse, bare pressa er solid nok.

Så kommer brukerglede som neste nivå i slike vurderinger. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tviler ikke på at Lee sine enstasjoner får jobben gjort, jeg bare synes ikke det merket frister til gjentagelse.

RCBS har jeg ingen erfaring med.

 

Er det da også Forster dier som gjelder?

 

Opplever en variasjon på +- 0,3 grains på kruttmålet på Dillon pressa mi. Jeg vet ikke hvor mye dette utgjør i hastighetsforskjell men. Holder det ut til 500 meter før man merker slike variasjoner i kruttladning?

Link to comment
Share on other sites

Tviler ikke på at Lee sine enstasjoner får jobben gjort, jeg bare synes ikke det merket frister til gjentagelse.

RCBS har jeg ingen erfaring med.

 

Er det da også Forster dier som gjelder?

 

Opplever en variasjon på +- 0,3 grains på kruttmålet på Dillon pressa mi. Jeg vet ikke hvor mye dette utgjør i hastighetsforskjell men. Holder det ut til 500 meter før man merker slike variasjoner i kruttladning?

Jeg bruker redding dier til coax, må kjøpe forster ringer som det ble beskrevet leger oppi her.

Link to comment
Share on other sites

Tviler ikke på at Lee sine enstasjoner får jobben gjort, jeg bare synes ikke det merket frister til gjentagelse.
Eh, jeg snakker ikke om Lee sine enstasjonere, kun om Classic Casten, resten duger bare til kuleuttrekking o.l. slik jeg ser det.

Ikke meningen å mase så mye om dette, det er bare det at forskjellen er så stor at den ikke fortjener å nevnes i samme åndedrag som sine svakere søsken.

 

Jeg tror ikke man kan måle forskjell på amo ladet med samme dier på en Classick Cast og noen annen enstasjons presse, brukerglede er da ikke ett moment i vurderingen.

Skal det med ser det vanskelig ut for de fleste presser om Forrester Co-ax kommer med i beregningen, men det er ikke rettferdig å sammenligne en kraftig presse med flytende oppheng av dier mot normale presser. Den er en Hermelin blant katter (For å snu litt på ordspråket).

 

Uansett TS har fått sitt svar, Forrester Co-ax. Eller enhver kraftig O-Presse beregnet for 50BMG og ned.

Link to comment
Share on other sites

Tviler ikke på at Lee sine enstasjoner får jobben gjort, jeg bare synes ikke det merket frister til gjentagelse.
Eh, jeg snakker ikke om Lee sine enstasjonere, kun om Classic Casten, resten duger bare til kuleuttrekking o.l. slik jeg ser det.

Er ikke Classic Cast en enstasjoner fra Lee?

Link to comment
Share on other sites

Er ikke Classic Cast en enstasjoner fra Lee?

 

Ja.

http://www.titanreloading.com/presses/l ... cast-press

Dønn solid og du kan presse .50BMG

 

Selv synes jeg

LEE CLASSIC TURRET PRESS

http://www.titanreloading.com/presses/l ... rret-press

er grei nok til å starte med for de fleste.

 

Det er uansett viktig med dier av beste kvalitet for de som satser på presisjonsskyting.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Beste enstasjons presse kommer litt an på bruken.

 

Forster CoAx er veldig god for en overkommelig pris.

Flytende dier og hylseholder hjelper hylsa så den sentreres i dien.

Enkelt og raskt å skifte dier, har god utveksling og gir gode resultat.

 

Bruker du normale 7/8-14 dier fra vanlige produsenter vil den fungere utmerket.

Bare Sincalir, Hornady og Forster låseringer som passer i den.

Og for en del kaliber med store hylser og dier vil den ikke fungere.

 

Harrels precision compact Magnum pressa er vel den beste normale enstasjons pressa for en overkommelig penge, tar også veldig liten plass.

 

Har ikke pengene alt for mye å si, så gir Turban pressa ekstremt gode resultat og kan brukes med alle typer dier og kaliber.

 

http://s3.postimg.org/xzum9ebj3/DSC_0067.jpg?noCache=1406206475

:smile:

 

Når det kommer til dier vil dei beste alltid være dier som er tilpasset kammeret i våpenet ditt, og det er det ingen produsenter som lager på samlebåndet.

 

Warner tool company, lager uten tvil dei beste Hel pressings diene en kan få tak i rigtignok i 1 1/4-12 format.

Neil jones om du skal ha dier for kulesetting også, og er rimeligere.

 

Begge plasser må du sende inn hylser skutt i ditt kammer minst 2 ganger, eller levere inn tegning av kammeret eller kammerbrotsjen din.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har brukt RCBS Rock Chucker nå i 25 år. Lader ammo til langhold og BR 500. Funker helt fint :)

Har ikke sjekket prisforskjellen mellom den og CO-AX, men en kompis har kjøpt sistnevnte presse og jeg har ikke merket at har ladet noe mere presis ammo å ha fått ny presse ;)

(Han skyter også langhold og UNL 500)

 

 

John

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...