Jump to content

Dyretragedie i Aure.


hopmark

Recommended Posts

Vi har hatt mer eller mindre kontinuerlig snødekke og frost siden slutten av oktober, så nå sliter dyra.

Mulig mildværet vi har disse dagene hjelper litt på, men kommer det frost igjen (noe det helt sikkert gjør) blir det glasert med is over alt og enda værre å finne mat i skogen.

 

Vet ikke helt hvor i kommunen dette er, men her hvor jeg bor lå det igjen en rundballe etter bonden, og den var borte på et par døgn. Dyra kom inntil husa ennå mens det var lyst og spiste av den.

Link to comment
Share on other sites

Morlause kalver finnes det sikkert nokk av alle plasser med mye hjort, at disse sulter ihjel er ikke noe nytt.

Forskjellen her er at når så mangen voksene hjort er så sulten at de ikke er sky lenger, vil en kunne se dette på nært hold.

Dette er sikkert også hjort fra et større ommråde en hva grunneigaren disponerer selv. Ting tyder allikevell på at bestanden er for stor i dette ommrådet.

I fjor hadde vi den kaldeste vinteren på 100 år, i år kom kulden og snøen en måned tidligere.

Her hvor jeg bor regnet all snøen bort i løpet av helgen, men nå er alt dekket med is vann og slaps.

Det er også lenge igjen av vinteren så det blir spendende å se hvordan dette påvirker bestanden til høsten.

 

Jeg personlig tror at disse dyrene har blitt foret i ommrådet. Men anntallet har sikkert økt jevnt og trutt og er nå kommet ut av kontroll. Det er ikke lite mat som går med til å fore denne flokken i hele vinter og til godt ut på vårparten.

Jeg har hørt rykter om et tillfelle fra fusa i fjor. Der ble en flokk på ca 50 dyr foret frem til februar, så gikk grunneigar tom for for. Dette resulterte i at 40 hjort sultet i hjel :?

Link to comment
Share on other sites

Det hjelper ihvertfall ikke på stammen der i Todalen at det blir felt så mange kronhjorter, altså trofejakt. Da sitter man igjen med bare små dyr som er så tafatte og dårlig at de ikke klarer seg igjennom harde vintrer. Bare se på nabokommunen Tustna, der er det vært utleie jakt i årevis å det har vært bare basert på å skyte de største år etter år. Der er det nesten ikke en stor bukk igjen å se, å det er bare små bukk/ungdyr med lave slaktevekter.

Link to comment
Share on other sites

Voldsom skjev kjønsfordeling på bildene. Så bare 3 bukker på alle de dyra.

At bukker og koller ikke går sammen er normalt på vinterbeite. Store bukker holder i sammen gjennom vinteren. De jager bort kollene fra sitt område for å få den beste beiteplassen selv. I tillegg er jo større bukker mer redd for folk.

Uansett er jo dette en tragedie. Det har vel vært mere snø og kulde i Aure så langt i vinter enn det har vært noen gang de siste 15 -20 åra. :(

Link to comment
Share on other sites

Ser hos oss også, mellom Todalen og Tustna, at det er små dyr.. Å hos oss er det grunneier selv som har jakta.. Men med de prisene vi må betale til kommunen i fellingsavgift, skjønner jeg godt at det bli prioritert store dyr. Jo mere kjøtt, jo mere penger.. Høsten 2009 skjøt vi 3(!!!!) kalver under 20kg... Siste ble skutt uti November...

 

Tror nok det må en konkret avskytningplan på bordet, for det er ikke noe hensikt at jeg slipper 10spiringen forbi når den er på tur til naboen.. Så det er nok avskytnings-politiken som gir oss små dyr som igjen gir oss dyr som ikke er rustet for vinteren. Men det er klart, så hard vinter så tidlig, gir dyrene harde kår...

Link to comment
Share on other sites

Ser hos oss også, mellom Todalen og Tustna, at det er små dyr.. Å hos oss er det grunneier selv som har jakta.. Men med de prisene vi må betale til kommunen i fellingsavgift, skjønner jeg godt at det bli prioritert store dyr. Jo mere kjøtt, jo mere penger.. Høsten 2009 skjøt vi 3(!!!!) kalver under 20kg... Siste ble skutt uti November...

 

Tror nok det må en konkret avskytningplan på bordet, for det er ikke noe hensikt at jeg slipper 10spiringen forbi når den er på tur til naboen.. Så det er nok avskytnings-politiken som gir oss små dyr som igjen gir oss dyr som ikke er rustet for vinteren. Men det er klart, så hard vinter så tidlig, gir dyrene harde kår...

 

Tror ikke du bare skal skylde på fellingsavgiften eller politikken når det gjelder slaktevekter :!:

Dette er like mye hver enkelt jeger og grunneigar sin feil.

Når det går 10-15 morlause kalver i en flokk på 160 dyr sier det mye om hvilken jakt som foregår i ommrådet.

Dette er sikkert mye likt andre plasser også. Tenk om disse kalvene overlever i milde vintre. Da tilfører vi ca 8 % skrapdyr i bestanden hvert år. Dette blir det mye skrapdyr av i en bestand etter x antall år.

Når det gjelder bukk er det store mørketall. Kommer det dyr på bøen er det ofte den med gevir som ligger igjen løyve eller ikke. Jeg har også hørt om grunneigare som leier ut storbukkjakt uten å ha voksen bukk på løyvet. Når de i tillegg er forman i den lokale viltnemda blir det hele komplett :?

Link to comment
Share on other sites

Fellingsavgift på voksen hjort er kr. 350,- på kalv kr 210,- http://www.dirnat.no/friluftsliv/jakt/storvilt/. Dette er den fellingsavgifta kommunen skal ha. Dersom de betaler meir så er kan det umulig være fellingsavgift til kommunen. Då må det være nokon andre som skal ha pengar for jakta. Sjølv med slaktevekt på 10kg for kalv blir pris per kg liten.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha hatt en trivelig samtale med eieren av jaktformidling ble vi enige om at skulle ha spurt ham om tillatelse til å bruke bildet før jeg la det ut. Jeg legger meg flat, og tar det bort. Beklager.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Forferdelig trist å se...

 

Dette er tydeligvis på gården til distriktslege Romijn i Aure.

Vet de kjøpte den for et par tre år siden da kona hans driver med hester.

Og som Kindt sier, det blir nok kanskje et etterspill på bakgrunn av denne situasjonen med tanke både på jakt og vinterforing.

 

Ett av probleme er muligens hvor dyra står under jakta, og hvor de har vinterbeite sitt.

Hjelper lite med økte kvoter og forlenget jakt, hvis deler av jaktmarkene er tomme...

Link to comment
Share on other sites

Filmklipp fra Todalen:

http://www.tk.no/nyheter/article5457433.ece" target="_blank

 

Her fikk jeg bekreftet det jeg hadde mistanke om når jeg leste om denne hendelsen første gang.

Her er det satt igang foring uten tilstrekkelige resurser :!:

Anntallet har økt jevnt og trutt og er nå kommet helt ut av kontroll :!:

Å gi dyrene litt for, tror jeg gjør vondt værre :!:

Når det skytes 15 morlause kalver på en dag av 150 dyr, er det noen som bør kalles inn på teppet :evil:

Eneste fornuftige nå er å tilføre nokk forressureser så det varer ut våren.

Dette bør beregnes av vetrinær, og dekkes av kommunen i dette tilfellet.

Får håpe denne episoden får etterspill, og setter føringer til hvordan profesjonell foring må organiseres :!:

Link to comment
Share on other sites

Forsto det ikke slik at det var satt igang organisert foring i utgangspunktet.

Men gårdeieren hadde hester ute og foret de, dermed kom vel også hjorten og så har det bare ballet på seg.

Det virket som om kommunen nå hadde overtatt ansvaret for å skaffe for tilveie.

Mye er riv ruskende galt når den skye hjorten på høylys dag spiser av hånda til journalist Roald Sevaldsen.

 

Jeg reagerer også på såpass mange morlause kalver.

Uansett er dette en tragedie som bør få etterspill i en grundig vurdering av både hjortestammen og tildelingspolitikken.

Det som kan være problematisk er hjortens trekk mellom sommer og vinterbeite og hvor de befinner seg under jakta.

Dette er tydeligvis et område hvor det samler seg mye hjort på vinterbeite.

 

Uten sammenligning forøvrig, så bedriver engelskmennene i mange omrder culling/kontrolljakt på red, fallow, rådyr og muntjack til ut mars måned.

Dette for å regulere og ha kontroll på bestanden.

Dette er natyrligvis ikke sammenlignbart med Norge, da dyra der er lokale og ikke trekker mellom sommer, høst og vinterbeite slik som hos oss.

Alikevel har de sett det nødvendig å drive kontrolljakt på denne måten for å regulere bestanden i forhold til beitegrunnlag og ikke minst trafikkulykker.

Det var noe "underlig" for meg å vomme ut og finne godt utviklede foster, men dette reagerer de ikke på da det der er en naturlig konsekvens av viltreguleringen.

Link to comment
Share on other sites

Forsto det ikke slik at det var satt igang organisert foring i utgangspunktet.

 

Hvis du hører alt damen sier forteller hun at de også foret hjort i fjor, da var anntalllet 200 stk

 

 

Jeg reagerer også på såpass mange morlause kalver.

 

At såpass mangen morlause kalver har levd så lenge er i grunnen utrolig, du kan regne med at langt over halvparten allerede er strøket med. Det sier litt om hvor mangen slike som går igjen etter jakta :!: .

Vi hadde et tillfelle i storvaldet vårers i høst hvor en kolle på 45 kilo ble skutt på innmark. Kolla hadde melk i juret, kalven ble funnet død tre uker etterpå rett utenfor bøen, sikket på samme plass som den fikk beskjed om å vente når hun beitet

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ingen som tror at det er han som har skutt alle kollene fra kalvene :!:

Men at de er skutt en eller anne plass, er jeg temmelig sikker på.

Jakta står for 95% av dødligheten av hjort, så hvorfor skal det være annerledes her :!:

Om maten er beregnet til hester, bryr ikke hjorten seg om hvis han får tilgang på den

Ut i fra det jeg så av damen på filmen virket det virkelig som hun matet dyrene. :!:

Link to comment
Share on other sites

Jeg la ut et bilde fra hjemmesiden til Ruby lenger opp. Uten å spørre ham først. Det skulle jeg ikke ha gjort. Hadde en lengre samtale med ham om det som skjer og den forvaltningen de har drevet med i Todalen de siste tiårene. Han virket som en mann med et stort engasjement og som syns det var leit at han ble framstilt som syndebukk i dette tilfellet. De morløse kalvene kan ha mistet moren langt unna Todalen. Det er lett å legge to og to sammen når noen driver jaktformidling i samme området. Men det er neppe noen klar sammenheng i dette tilfellet. Man må nok se større områder under ett her.

Link to comment
Share on other sites

Ett vanlig problem, for lite uttak ett sted. Resulterer i for stort press på vinterbeite ett annet sted. Hjorten vandrer saftig langt, men det virker ikke som om forvaltningen er giret nok for dette.

 

På tide med flere og større merkeprosjekter, som har vandrings mønster for hele stammen som målsettning.

Link to comment
Share on other sites

Synes det er rart med så mange "morløse" kalver! Det er noe som ikke helt stemmer.

 

Når hjorten flokker seg som her, vil da kalven henge sammen med moren på samme måte som ellers? Kalven dier ikke lenger. Kan det da være slik at mor og kalv er i samme flokken uten å ha den samme kontakten som ellers. Kan kolla ha nok med seg selv når mattilgangen er dårlig?

 

Hvis det er riktig at kolla har blitt skutt fra kalven i at annet område, hvordan har da kalven funnet frem hit?

Link to comment
Share on other sites

Dette er kalver som har mistet mora.

Kalven stryker med før mora når det kniper på, dette så jeg flere eksempler på i fjor.

At kolla kaster kalven under svangerskapet grunnet lite mat er en annen ting.

Hjorten er sosial og går ofte i famillie grupper på flere årsklasser.

Dermed kan kalvene også dilte etter fjorsdyr hvis de mister mora.

Ellers er det jo et trekk mot denne plassen, noe som vil trekke til seg dyr av alle kategorier også enslige kalver.

Jeg vil tippe dette er kalver som tilhører et ommråde fra ca 0-20/30 kilometer ut fra denne plassen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis dette holder stikk, betyr det at i dette området er det skutt en god del koller som har gått med kalv?

Og at en ikke har fått tatt de kalvene som har vært tildelt?

 

Uten å ta stilling til tildelte dyr i dette området (kolle, kalv, ungdyr, bukk), men kun det jakt-tekniske (hvis jeg kan bruke et slikt begrep) vil etter min mening et forbud mot nattjakt lett kunne forsterke en slik trend som vi ser her.

 

På innmark og med beitende dyr i måneskinn kan en mye lettere velge de riktige dyra, og unngå å skyte mora fra kalven ved et uhell.

Jeg vil tro at det er lettere å skyte kolle fra kalven ved drivjakt og smygjakt i skogen, da en vanligvis kun ser ett eller noen få dyr. (men dette vil vel variere en del avhengig av valdets beskaffenhet).

Til syvende og sist er det vel hver enkelt sin jegermoral som er avgjørende.

 

Uansett vil jeg tro at det vil være lettere å foreta korrekt avskyting av tildelt kvote hvis vi fortsatt får lov å jakte på natt / i måneskinn.

 

Kanskje litt OT i forhold til denne konkrete tragedien, men ikke hvis ser vi dette i en litt større sammenheng.

Link to comment
Share on other sites

Nokon som veit om det blir tatt prøvar av desse dyra, med omsyn til bl.a. feittstoffinnhald i beinmarg?

 

Det vil kunne gje ein peikepinn om åtferda til dyra skuldast langvarig matmangel, eller om det har oppstått ein akutt situasjon som følge av raske klima/temperaturskifte.

Link to comment
Share on other sites

Seawolf

 

Det du skriver vedrørende nattjakt er forsåvidt riktig, men ingen regel uten unntak :!:

Tidlig i jakta vil det alltid være en fare for at voksene koller ligger kalven fra seg utenfor bøen når de selv beiter om kveld/natten.

Jeg skrev tidligere at det ble skutt en kolle hos oss med melk i juret første uken.

Denne kollen har beitet på denne bøen sammen med fem andre dyr om natten hele sommeren. vi hadde viltkamera på plassen siste måneden, og det er ikke tatt et bilde av kalven.

Kalven som var veldig liten ble funnet død tre uker senere rett ved bøen. Ingen jegere kan gradere seg for slike hendelser og jeg har selv opplevd å skyte den minste av tre koller som beiter. Alle var uten kalv på bøen, men det var selfølgelig melk i juret på kolla som veide 48 kilo.

Kalven ble skutt like ved dagen etterpå.

Å skyte voksen stor kolle tidlig i jakta, vil det i de fleste situasjoner være melk i juret. Prosenten gjeldkolle er veldig liten så det bør nesten regnes med at det er kalv i nærheten. Mangen situasjoner kunne hvert unngått med å bruke litt mer tid i forkant av skuddet, samt ha denne regelen i bakhodet

Link to comment
Share on other sites

Synes det er rart med så mange "morløse" kalver! Det er noe som ikke helt stemmer.

 

Når hjorten flokker seg som her, vil da kalven henge sammen med moren på samme måte som ellers? Kalven dier ikke lenger.

 

Du skriver at kalven ikke dier lenger, hvor lenge dier kalven :?:

Jeg har inntrykk at mangen kalver er født sent på sommeren, er det ikke mulig at disse dier ut over vinteren :?:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke kunnskap om dette "202". Jeg vet ikke hvor lenge kalven dier men trodde at den hadde sluttet med det nå! Har heller ingen eksakt kunnskap om hvordan hjorten oppfører seg når den flokker seg. Dette var kun tanker jeg gjorde meg om emnet. Synes det er litt rart at kalven finner frem til denne plassen hvis moren er skutt!

 

Jeg er forøvrig helt enig i betraktningene om nattjakt!

Link to comment
Share on other sites

Det er dessverre eit vanleg fenomen at dei som baserar seg på utleige og/eller trofe, får skulda når det er noke i vegen med hjortestamma eller -forvaltinga.

 

Må ikke glemme disse fæle trofejegerene fra et sted bortom fergekaia; de har jo skylda for det meste fra feilslått gjæring i satsen via potenssvikt til at hjorten er blitt så små.

 

At 50 hjorteslakt a 40kg gir mer kash i kassa enn 25 slakt a 50kg styrer mye "forvaltning"; sannsynligvis mer enn ønsket om stor hjort i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...