Jump to content

Skutt 14 ganger, reiste seg og gikk!


bobbcat123

Recommended Posts

Synes litt synd på den jegeren.

Det er jo tydelig at noe har vært galt med utsyret da han ikke traff.

Tror ikke han hadde blitt hyret inn til jobben om han var en elendig skytter.

Jeg hadde nok ikke tatt oppdraget med kamera tilstede.

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo en nesten identisk situasjon med den vi hadde for et par måneder siden. Da ble også skytteren stående og skyte på veldig langt hold. Og til slutt ble dyret avlivet av en annen som gikk mye nærmere.

 

Hvorfor gikk ikke skytterne nært nok med én gang, i stedet for å stå og skyte mot et dyr som ligger i ei råk med mesteparten av kroppen under vann?

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke promotere skudd på lange hold, men 250 m er ikke langt hold i mine øyne. Liggende skytestilling med godt anlegg (12 gange på kikkert) og på fullvoksen elg på jaggu overkommelig. Som sagt antydet jeg to forslag og jeg støtter meg til feil med utstyret.

 

Edit: Han knalla jo 3 eller 4 skudd på 150 meter og uten at det skjedde noe?! Hvor nært skal man da?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det står det var kraftig vind i området, hva det betyr kan vi bare gjett oss til, men i min verden vil kraftig vind være fra kuling og oppover. Om den vinden kommer direkte fra siden vil det kunne ha ganske stort utslag på 250m. Jeg vil anta at denne skytteren er hyret inn fra noe tilsvarende vår viltnemd, og det er vel ikke bare skarpskyttere som er med der? Har personlig liten erfaring med hvem som deltar i disse ettersøksringene, men er det ikke like vanlig at de er erfaren jegere som konkuranseskyttere? Det er nemlig først når du setter deg ned i benk og tester børsa i kraftig vind på lange hold du virkelig ser efekten. Men selvfølgelig, det kan ha vært noe galt med riggen hans også. (At det var et kamera til stedet hjelper også skjelden....) :roll:

Link to comment
Share on other sites

 

Hvorfor gikk ikke skytterne nært nok med én gang, i stedet for å stå og skyte mot et dyr som ligger i ei råk med mesteparten av kroppen under vann?

 

:shock: Så du syns det såg ut som det var bare å nermere ja? :?

Link to comment
Share on other sites

jegeren må gjerne skylde på vinden men jeg tipper 1. Kikkerten ute av stilling 2. Nervene spilte han et puss er mere sannsynlige unskyldninger for ikke å treffe på 1 av de 14 skuddene......

250m kan være et stykke i vind, for den som er satans god stående på løpende elg @80m og ikke har trent på så mye annet.

Svært mange jegere aner ikke hva vinden gjør med f.eks. ei Oryx utover i kulebanen, de skal ha "kulebanekompensator" og tror at alt blir bra. Mange vet heller ikke hvordan en lager ei stødigst mulig skytestilling.

Han kan jo også godt ha truffet... Alt er ikke så enkelt alltid og rifla kan være vel innskutt den, men noen ting han kunne han tatt med seg f.eks.:

 

- Ved treff i den delen av elgen som er over vann når den flyter, så dør den ikke uten videre (unntatt hjernetreff, men fra 250m i vind :lol: ) Det er kanskje såvidt litt av lungene, og det berømte "tomrommet", og seff ryggraden som er over vann. Den som har prøvd å svømme med en hest vet at hele greia er under vann..

Fra Helikoptret kan en skyte ned og gjennom hele elgen

 

- Spotter, en trent spotter er mye viktigere enn at skytteren er så fantastisk god. God tilbakemelding er forskjellen mellom treff på 2. skudd og ei pakke med ammo. En spotter er ikke det samme som en polis som står og sier : "något åt høger, "

 

- Ny og mer og mer improvisert stilling flere ggr., Har han erfaring i å skyte langt og fra stødige stillinger. Hva slags stilling skyter han fra. Kanskje har han kun trent på suboptimale stillinger tilpasset et konkurranseregleverk og var fantastisk god innenfor det regelverket. Er presisjonen i det hele god nok til dra nytte av en spotter eller levere et dødlig skudd på det holdet.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Spotter, en trent spotter er mye viktigere enn at skytteren er så fantastisk god. God tilbakemelding er forskjellen mellom treff på 2. skudd og ei pakke med ammo. En spotter er ikke det samme som en polis som står og sier : "något åt høger, "

 

+ 10.

Link to comment
Share on other sites

Hvor ser dere vinden forresten? Alle trærne står i ro, blankstille vann mellom elgen og skytteren så noen kraftig vind er å dra det litt for langt. I alle fall ikke nok til å slenge ei kule 1 meter til side fra på 150 m hold... her er noe muffins....

 

Dette heller mere over på å være skytter enn jeger... her burde de leid inn aktiv skytter/jeger i stede for den gamgubben som har jaktet elg i 30 år som er så erfaren at han skiter elglort... (skutt 100++ elg, alle på 30-100 meter med potatiskastaren) Dette er også et argument for alle jegere til å trene på 300-400-500 m hold.. da har man taklet dette på 1-2-3.

Link to comment
Share on other sites

Her burde de fått tak i en "litt over middels god" DFS -feltskytter. De fleste av dem vet nøyaktig hvor mange knepp de skal skru hit og dit for å treffe en greie på ca 25 cm på 250 m på førsteskudd i vind.....

Så legge vi til en spotter(treff, tre knepp venstre) så blir neste skudd enda mer midt på.

Å ja, en elg på isen kan man tilogmed skyte med hullkorn.

 

(de har noe tilsvarende DFS i sverige, FSR og FSRu)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

- Ved treff i den delen av elgen som er over vann når den flyter, så dør den ikke uten videre (unntatt hjernetreff, men fra 250m i vind :lol: ) Det er kanskje såvidt litt av lungene, og det berømte "tomrommet", og seff ryggraden som er over vann. Den som har prøvd å svømme med en hest vet at hele greia er under vann..

Fra Helikoptret kan en skyte ned og gjennom hele elgen

 

Elgen svømmer ikke, den ligger oppå isen! Det er jo først når de prøver å gå inn på 75 m at den tar beina fatt og faller gjennom isen... En voksen elg som ligger er en stor blink! Man skyter jo ryper i fjellet på 150 m med (.223 eller 6,5 cal) Også skal man ikke treffe en liggende elg? Ingen vits å komplisere dette noe mere, enten en jævlig dårlig jobb eller så har utstyret skylda....

 

Støtter dette med spotter, en 40-60 gange med stativ har kanskje fanget opp kulenedslag..

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

 

Hvorfor gikk ikke skytterne nært nok med én gang, i stedet for å stå og skyte mot et dyr som ligger i ei råk med mesteparten av kroppen under vann?

 

:shock: Så du syns det såg ut som det var bare å nermere ja? :?

 

Utvid horisonten, overse ordet "gå" og tenk på andre metoder for å forsere metere som befinner seg foran deg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Synes det er kritikkverdig at en "profesjonell" jeger ikke klarer å treffe en liggende elg på 250m når britene nettopp tok ut to taliban soldater på 2500m med 338LM i Afghan.

 

Jegeren burde kjenne sine egne begrensninger og la være å ta på seg en slik oppgave om han ikke var sikkert på å treffe etter ett spotteskudd eller to.

Man skal bomme gangske kraftig på vindbedømmelsen for å drifte av treffsonen på en elg på 250m.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
kan det være at han skaut med 6,5? :lol:

 

syns du det var en nødvendig kommentar?

 

Han er sikkert jævla god Høggeren :wink:

Link to comment
Share on other sites

Å reagere på slike saker i media med latter syntes jeg vitner om lite voksen oppførsel... En uheldig jeger og et dyr som blir skadeskutt.

Fy f... :!:

 

Enig om at slike kommentarer er unødvendig, det hjelper ikke situasjonen men å si at jegeren er uheldig er jeg ikke enig i. Skyter du 14 skudd og ingenting skjer er det ikke uhell... . dette minner om noe helt annet...

Se på slutten av videosnuttet, da er de jaggu nært når elgen reiser seg (de sier 75 meter) da burde jegern tatt beslutningen om lagt den død på isen, (får vel ikke tro at jegeren ble overrasket over at elgen plutselig reiste seg når de var så nært?) da har jegern 1-3 sekunder på å sette et dødlig skudd på 75 m samt oppfølgingsskudd frem til magasinet er tomt...

Link to comment
Share on other sites

Litt på sidelinjen, men jeg ble faktisk bekymret pga, hvis ikke min laptopskjerm viser feil, så skimter en endel husmøner rett over sundet for der elgen ligger, rett i sikteretningen for skytter. 14 skudd med minimal vinkel til underlag vil nok pepre bakenforliggende mål med rikosjetter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok det som en selvfølge at disse var evakuert før Medelsvenson fikk ildkommando, men hvem vet.. :shock:

Her må det være en feil på utstyret; kan ikke tenke meg noe annet.

Selv har jeg nettop fått havari på en kikkert (0 hull på første skive på feltskyting, 100m) og avsluttet omgangen da pipe og trådkors ikke pekte i samme retning. Det skal noe til å tenke "9 bom? Skitt! Neste skudd blir sikkert kjernetreff!", så det er ikke bare utstyret som feiler. :roll:

Link to comment
Share on other sites

kan det være at han skaut med 6,5? :lol:

 

syns du det var en nødvendig kommentar?

 

 

 

 

:shock::shock::shock:

 

Hørt om ironi og humor, høggern?

ja. Men var det en nødvendig ironisk kommentar (om det var ment ironisk, mange slenger med leppa for å etterpå påberope seg ironi). I denne settingen var ikke ironi på sin plass (i mine øyne) så uansett om det var ironi, så var det unødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Nei dette var vel ikke en nødvendig komentar, men det ble komentert, beklager dersom noen tok seg nær av det.

Reagerer heller ikke med latter i denne saken.

Er heller ikke jævla god, men det trenger man heller ikke være for å treffe en elg på den avstanden. Uavhengi av om elgen ligger eller ikke. Den så ikke så skadet ut når den reiste seg, så det kan ikke vært mange treff.

Tror det er en del som kunne vært gjort annerledes i denne saken, men jeg skal ikke si hva utifra det videoklippet, det kan jo andre gjøre.

Men jeg syntes bakgrunnen var litt tvilende, men det kan være kamerevinkelen som gjør.

 

God helg.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig er vel 6.5 bedre egnet i vind enn det meste annet. :wink:

 

Nei triste greier det her, men man skal ikke kimse av kamera og polis på stedet. Få ting i verden som tar fokuset så mye bort fra oppgaven som slikt selskap, da er det for gjort at man ikke tar de riktige besluttningene. Og "tåka" senker seg mellom øra.

 

Jeg husker foresten en gang på feltskyting, der de fleste stilte for mye på vinden. At jeg ikke gjorde det, var så enkelt som at jeg var med på å sette opp skivene, og visste om vindforholdene hele veien ut til 275m. Det var mange som skjøt både en og to skiver opp i vinden fra deres egen (vinden var en skive med vinden om man ikke stilte siktene).

 

Det kan være så enkelt, at skytteren kjente det var "mye" vind på "standplass", og forla eller stilte for langt opp i vinden. Ikke mange spottere som ser kula eller treffpunkt da. Og her hadde han vel knappest noen spotter. Tenker han så at f... jeg har ikke stilt nok for vinden, så går det fort 14 skudd om ikke hodet er med. Så kommer han til 150m og glemmer kansje å resette siktene? Jeg kan ihvertfall lett se mange gode grunner for at dette ble som det ble i en så vansklig situasjon som han etterhvert kom opp i ute på isen. Og så mister en fort troen på seg selv og utstyret. Da er man ihvertfall ute og sykkler.

 

En annen sak er snakket om rikosjetter, i tilfelle med is er det ikke så mye å tenke på (vedrørende at kula skal gå så mye opp i luften). Enhver kule, som rikosjerer. Har samme utgangs vinkel som inngangsvinkelen. Ved skyting med flat is som bagrunn, vill ikke kula kunne løfte seg mye før den er borte i strandsona på andre siden. Om den i det hele er nede i isen på veien bort til bakgrunnen. Dette er sansynligvis noe mere risikabelt ved åpent vann og bølger (større risiko for uberegnlige inngangsvinkler). OBS på at dette med å skyte kuler plant i bakke høyde, er noe av det farligere vi gjør. Da kula er i "drepe" sona hele tiden til den ligger stille.

 

Om en kule rikosjerer på en uberegnlig måte, er det altså ingangsvinkelen som er annerledes enn antatt. Og ingen troldom som jeg av og til får intrykk av at noen tenker. (obs jeg mener ikke at man skal ta sjangser med dette, kun forklarer at sikkerheten så grei ut, spesielt siden polisen garantert har ryddet motsatt side for folk).

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig er vel 6.5 bedre egnet i vind enn det meste annet.

mmmm :roll: med Norma Oryx, good luck. Det er kula som har BC ikke kaliberet

 

Det kan være så enkelt, at skytteren kjente det var "mye" vind på "standplass", og forla eller stilte for langt opp i vinden. Ikke mange spottere som ser kula eller treffpunkt da.

Her er jeg helt enig, Var med på det motsatte i vinter, klin vindstille på standplass, flere skiver med 0 treff, og med 10-12treff..., min hadde iallefall 6, selv om de var i kant :?

De fleste spottere med respekt for seg selv (dvs. littegrann erfaring) ser innslag på is 1 meter og 2 til siden for skiva @ 250m, og med en nøyaktighet a 20-30cm iallefall. Bruker en demper/brems og et vettugt kaliber så ser en det selv, komplett med siste del av trace, med sving på om det er vind. OG spotteren ser det iallefall.

Her, @ 0:30 f.eks. kula kommer fra rett under høyre skive og går inn i den http://www.youtube.com/watch?v=Hu6JixnDK_E

 

Enhver kule, som rikosjerer. Har samme utgangs vinkel som inngangsvinkelen.

Kuler rikosjerer ikke (forbanna utbredt feilstaving) de rikosjetterer(!). For det andre, de går i enhver tenkelig retning og så et par til. To ganger har jeg blitt truffet av egne rikosjetter, og tre ganger har jeg sett andre bli det (og han ene av et .308 kulefragment som kom inn i anvisergrava etter å ha vært innom sikkerhetsmerket :roll: OG ja, han blødde som en nyskutt elg) . Oftest går de ut mye høyere enn de kom inn, og oftere går de til høyre enn venstre. På blankis vi nok de fleste gå nokså hardt til høyre avhengig av vinkelen ned mot isen når de treffer. MEn forutsigbart er det siste det er.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

[...]En annen sak er snakket om rikosjetter, i tilfelle med is er det ikke så mye å tenke på (vedrørende at kula skal gå så mye opp i luften). Enhver kule, som rikosjerer. Har samme utgangs vinkel som inngangsvinkelen[...]Om en kule rikosjerer på en uberegnlig måte, er det altså ingangsvinkelen som er annerledes enn antatt. Og ingen troldom som jeg av og til får intrykk av at noen tenker.[...]

Ja det stemmer sikkert, om man modellerer kulene som uten volum, isen som en perfekt plan og totalt udeformerbar overplate og antar neglisjerbar luftmotstand. I virkeligheten er det ikke fullt så enkelt, en kule har både overflate og volum, både kule og is deformeres, kula roterer om minst en akse, luftmotstanden er ganske betydelig og diverse strømningstekniske artigheter spiller inn.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig er vel 6.5 bedre egnet i vind enn det meste annet.

mmmm :roll: med Norma Oryx, good luck. Det er kula som har BC ikke kaliberet

 

Tja, av Oryx er vel 6,5 kula av de med best BC.

 

Samme på de fleste kuletyper. (feks typiske elg kuler som a-frame, nosler partition, osv så er 6,5 kulene blandt de med høyest BC)

Link to comment
Share on other sites

kan det være at han skaut med 6,5? :lol:

 

syns du det var en nødvendig kommentar?

 

Nødvendig og nødvendig. Men med tanke på all den diskusjonen som har vært her på forumet om nettopp dette kaliberet så flirte jeg faktisk av denne kommentaren til Yhaug. En vittig kommentar.

 

Elgen er nå dau og om vi flirer eller ikke spiller liten rolle...............

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror dette er meget enkelt, skytteren kommer frem til "åstedet" og ser et stort oppmøte av presse, politi, X - antall tilskuere..

Skytteren liker dårlig det han ser, blir stresset og det er etter mitt syn gode nok grunner for at skytteren burde takket nei til oppdraget inntil "åstedet" var ryddet for uromomenter.

Tydeligvis har skytteren sagt fra til polisen at han trengte arbeidsro, men ikke blitt hørt!

 

Tenk deg stressnivået til denne herren......tror du det var HØYT når han kontakter polisen og ber om arbeidsro!

Sitat fra ÖP-tv: – Skytten säger att han blev lite stressad över att du filmar, sa polismannen till ÖP-tv som befann sig 100 meter från skottplatsen.

Efter de 11 skotten var skytten olycklig.

 

Jeg syns det er utrolig (men jeg er ikke overrasket) hvordan folk dømmer andre ut i fra oppslag/omtale i media.

Undertegnede ønsker dere alle en riktig god helg!

 

Mvh

Jan

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ca 100 ting man kunne gjort i etterpåklokskapens navn, men det hjelper lite... Hele blemma var vel at han begynte å skyte når han følte seg utrygg. Elgen så ikke ut til å ha det så inni hampen dårlig selv etter 14 skudd rundt øra, så de kunne godt ha tatt seg tid til å byttet skytter, evt. satt inn flere skyttere osv..Med andre ord fått situasjonen 100% under kontroll, her hviler ansvaret på polisen som var innsattsleder.

 

Elllers vil ikke jeg (sikkert ikke andre heller) eller andre her inne påberobe seg "verdens mester" for det er jaggu ikke jeg, mer en normal skytter med interesse for litt lengre hold, ergo så har jeg en viss formening om hva som skal til for å treffe noe så digert på 250 m, og det er ikke rare greiene! Kanskje det var det som spilte skytteren et puss? Kanskje han er den gamgubben som har skutt 10 tals elg i stålos/post, alle klapper sammen på 30-80 meter? Nå måtte han prøve "galskapen" som "ungdommen" gjør, skyte på 200 m pluss! Dette blir spekulasjoner....

 

Dette var egentlig en gjennomsnits jobb som utartet seg til å bli temmelig fiasko/farse desverre.... Alle deltakende parte (politi, viltnemnd og skytter) er berettiget kritikk i denne saken.

 

Da var jeg ferdig;-) God helg!

Link to comment
Share on other sites

For min egen del avslutter jeg denne diskusjonen. Det samme skjer hver sabla gang, folk begynner å krangle om alt fra kaliber og sau til kulevalg og ulv. Jeg synes det koker ned til dette:

 

Det er lett å ha empati med skytteren.

Politiet burde ha ryddet stedet i forkant for å gi skytteren nødvendig arbeidsro.

Det er mulig at skytteren hadde feil på utstyret.

Skytteren burde avsluttet skytingen mye tidligere.

Det burde vært rekvirert nødvendig utstyr for å komme nærmere elgen.

Link to comment
Share on other sites

kan det være at han skaut med 6,5? :lol:

 

syns du det var en nødvendig kommentar?

 

Veldig leit at elgen ikke dro til himmelen på de første skudda det må jeg si.

 

Men ELG+6.5X55 er en veldig spesiel blanding.

Den er også¨kjent som "Den vi ikke nevner"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...