Jump to content

Slakte hjort neste dag; farlige stoffer i kjøttet?


Grimm

Recommended Posts

Jeg er akkurat kommet tilbake fra helgens hjortejakt. Vi felte to dyr, kolle og kalv. Dessverre fikk kollen et dårlig skudd. Jeg fulgte blodsporet ca 200 meter før jeg avbrøt. Dette var kl. 15:30, og søk på dette tidspunktet var uaktuelt pga. mørket. Ettersøkshunden kom over fjorden dagen etter og vel kl. 11.00 ble kollen funnet. Den hadde gått 400 meter før den kollapset og døde.

 

Dyret var blitt skutt bratt ovenifra. Kulen hadde truffet meget lavt med inngang like foran mellomgulv og utgang litt bak. Vommen var punktert, og etter å ha lagt ute i nær 20 timer er det klart at slaktet ikke var veldig appetittlig. Temperaturen i denne perioden hadde vært rundt 0, med klarvær.

 

Etter å ha rådført meg litt tok vi vare på lårene og bogene, samt filékjøttet på ryggen. Resten av kjøttet hadde for det meste hatt direkte kontakt med bukhule og brysthule, og det lot vi ligge. Etter råd fra ettersøksjegeren tok jeg også vare på hjerte, lever, lunge og nyre. Dette mente han at jeg måtte ta med til veterinær (Mattilsynet?) for å få en vurdering av om kjøttet var spiselig eller ikke.

 

Det er dette siste jeg lurer litt på; hvem er det som foretar en slik kontroll av organene, og nøyaktig hva er det de ser etter som avgjør om kjøttet kan reddes eller ikke?

Er det andre som har gjort seg erfaringer med slike tilfeller av sen slakt og om kjøttet har vært mulig å redde?

Link to comment
Share on other sites

Hviss du kontakter mattilsynet så setter de dem i kontakt med nærmeste kontrollør. Jeg har selv vært på ettersøk noen ganger der hjorten har ligget død ganske lenge før den blir funnet. Slaktet har i di tillfellene blitt brukt til eget bruk. Det er selvfølgelig verst når det er vommskutte dyr da det blir tarmbakterier i bukhulen samt at dyret ikke blør seg tomt.

Link to comment
Share on other sites

Skjedde noe lignende her for to uker siden. Men den kolla låg kun 5 timer før den ble funnet. Dyret ble slaktet, og hengt til mørning. Temp. var ca. 5 grader da. Men etter 3 dager så vi at forparten hadde en merkelig farge, og den luktet ikke bra. Så vi delte fra denne. Men bakparten såg fin ut, og var fri for lukt, Så denne har vi spist av, uten å merke at det har vært noe galt. Tok kun ytrefiletene og lårene av dyret. Tror du vil merke om dyret må kasseres etter noen dagers mørning.

Link to comment
Share on other sites

Skjær en bit av kjøttet og kok/steik det. Hvis du ikke kjenner dårlig lukt eller usmak, bør kjøttet være helt OK å spise. Er kjøttbiten det minste uappetittelig, hiv sjiten.

 

Det er en grunn til at vi har såpass til lukt-/smakssans som vi har fått gjennom ymse år med evolusjon 8)

 

Dette er faktisk en god metode, og for den som liker trivia: Skjemt kjøtt er den lukten som menneskehjernen oppdager best av alle lukter. Skal ikke mange molekylene til før det skriker stopp i en gammel del av hjernebarken :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok i morges en telefon til veterinær hos Mattilsynet og forhørte meg. Det er trolig litt begrepsforvirring ute og går når det gjelder det rådet jeg fikk fra ettersøksjegeren. Han mente som sagt at jeg burde ta vare på indre organer slik at de kunne kontrolleres av offentlig kjøttkontroll. Slik kontroll er imidlertid kun aktuelt ved salg av kjøtt utenfor privat husholdning. Veterinæren anså dyret vårt som helt uegnet for omsetning, slik at testing av organer uansett ville være bortkastet. For bruk i privat husholdning er det andre krav til kjøttkvalitet.

 

Veterinæren mente at når dyret ikke blir liggende skadd, men dør etter få minutter slik tilfellet var her, så vil det neppe kunne skje at bakterier fra en punktert vom fraktes med blodbanene rundt i dyret. Noen jeg har snakket med mente at det kunne komme forurensning i kjøttet som du ikke kan lukte. Veterinæren var imidlertid klar på at det i forbindelse med vilt som i utgangspunktet er friskt, holder å bruke "Sako-metoden" for å fastslå om kjøttet er forurenset eller ikke, så lenge vi snakker privat husholdning. Anbefalningen ellers var å koke testbiter av kjøttet i noen timer for å best mulig få frem evt. lukt av bedervet kjøtt. Det ble uansett anbefalt å ikke bruke dette kjøttet for de mest rosa biffene/stekene, men heller bruke god varmebehandling for å være på den sikre siden.

 

Jeg skal skjære ned et dyr fra forrige helg i dag. Da får jeg samtidig ta en runde med nesen og kniven på kjøttet fra den tvilsomme kollen. Forhåpentligvis klarer vi å berge det kjøttet vi har tatt med. :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...