Jump to content

Avgift på bly...?


Poacher

Recommended Posts

Jeg stadig vekk "imponert" over han her. Avgift på alt er vist løsningen.

 

Han varsler at SV vil bruke statsbudsjettet til å foreslå en egen avgift på blyammunisjon som gjør at de miljøvennlige alternativene blir mer konkurransedyktige.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/mat/nye-regler-200-tonn-viltkjoett-med-bly-maa-kastes/a/23802734/

Link to comment
Share on other sites

Nå er jo Henki Holmås ekspert på en ting. Byråkratisering og avgifter. Den fyren har neppe vært ute i naturen .

For øvrig er jeg ikke overasket over mattilsynet. De hadde noen freske utleser om bly amo, hvor de tapte. Men byråkrater gir ikke opp. Taper de på en vei, vel så prøver de en annen. Dette er og blir misbruk av mat resurser.

Rart ikke de fleste av oss jegre som har spist store mengder viltkjøtt , skutt med blyhagl og dårlige bly kuler er døde.

Link to comment
Share on other sites

En ting er at han vil ha avgift på blyammo.......avgifter er som vi alle vet løsningen på alle problemer :roll:

 

En helt annen ting er at jo ikke har den minste peiling på hva han uttaler seg om : "– Blyhagl fører til enorm sløsing med mat. Når så mye som 200 tonn kjøtt må skjæres bort fordi det brukes blyammunisjon i stedet for stål, viser det galskapen i stortingsflertallets vedtak om å gjeninnføre blyammunisjon, sier SVs miljøpolitiske talsmann, Heikki Eidsvoll Holmås.

 

Opp med hånda alle her som jakter storvilt med blyhagl !!!

Link to comment
Share on other sites

Hele artikkelen, og særlig overskriften, er det skjære (!) vrøvl. Overskriften tyder på at 200 tonn viltkjøtt på et eller annet lager blir kassert, mens realiteten er at man har regnet på hvor mye som skjæres vekk rundt skuddstedet når man slakter dyrene. Og så påstår man at dette skyldes nye pålegg fra Mattilsynet (som bare gjelder ved salg til "3. person").

 

Faktum er at det oftest blir skåret vekk etpar kilo av slaktet rundt skuddsåret, og at dette "nye påbudet" ikke påvirker hvordan vi som bruker kjøttet sjøl, eller overlater det til bekjente, behandler slaktet.

 

Dette "påbudet" skal gjelde for vilt skutt med "blyammunisjon". Vi må skjære vekk blodslått/fillete kjøtt rundt skuddkanalen etter homogene kuler også (kopper er også giftig!). Og det er STOR forskjell på ulike typer blyammunisjon. De som finner igjen A-Frame i viltet, rapporterer om ca. 97-98 % restvekt. Da blir det ikke mye bly i kjøttet, etter som de fleste fragmentene blir værende i innmaten, eller skylles ut med blodstrømmen.

Link to comment
Share on other sites

Nå grunner dette i Arnemo sin omkamp[...]

Vel... Kan vel like gjerne si dette grunner i at en god del jaktlag skyter ælijen med "Forbedret elite", og ikke skjærer bort ett gram men hiver alt i kverna og selger det. At løsningen innebærer at noen tjener ca 2 øl mindre per solgte elg eller må bruke ca. en flaske cola mer per kule er ikke noe jeg mister nattesøvn over

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev over her -

- det er STOR forskjell på ulike typer blyammunisjon. -
Ymse "Elite"-versjoner har vært brukt av andre jegere på lag jeg har vært med, ja. Jeg har ikke erfaringer med den nyeste, den såkalte "forbedrede". Men Elite-ammoen ble vesentlig bedre, da Norma begynte å bruke Hornady Interlock-kuler. Disse er faktisk ikke så verst, jeg brukte dem sjøl rundt 1980, etter å ha testet de fleste av datidas tilgjengelige kuler (bl.a. Nosler Partition, som var for bløt i framre del) i blaut myrjord. Hvorvidt Normas "forbedrede" er noen forbedring fra Interlock'ene, tillater jeg meg å tvile litt på.

 

Den "gamle" Eliten fikk jo livet av dyrene. Men skjøt man litt skrå forfra (som er det normale for en postjeger, ellers må man jo vente til dyret er tvers av postrekka, og man skyter kanskje mot naboposten), ble det en skrekkelig sårkanal, og bare ca. 25 % av kula som nådde indre organer.

 

Men jeg har sett verre ammo også. Noen deltakere på laget brukte "Winchester Silvertip" i flere år. Dette var tradisjonelle hullspisskuler, med tinn- (?) tupp. De var kanskje ladet i forhold til USA-iansk erstatningsrett (samtlige skyttere brukte 308 Win.), de gikk bare inn i første lunge, etter rene treff bak bog. Traff man i bogen, for ikke å snakke om at et bein kom i veien, måtte man bruke hele magasinet, og håpe det beste. Det var plenty blyfragmenter i kjøttet etter disse skytterne, ja!

 

Ved overgangen til Barnes-X, og senere Oryx og A-Frame, kan jeg ikke si noe bastant om restvekta, kulene går jo stort sett gjennom dyrene (vi har mye ungdyr/kalv, og liten elg, men - ). Da gjenfinner man ikke kula i det hele tatt, og da er jo 100 % av metallet fra kula i kjøttet - i følge "logikken" (rettere sagt, den totalt hjernedøde framgangsmåten) til Arnemo!

Link to comment
Share on other sites

ikke skjærer bort ett gram men hiver alt i kverna og selger det.

TULLPRAT ! Hvis ikke det blodslåtte kjøttet fjernes før dyret henges til mørning vil det surne, og det vil du lukte i kjøttdeigen.

 

Hadde du hatt rett i at noen gir slik blaffen i kjøttbehandlingen (noe du ikke har), så kan du ta deg faen på at de gir like mye blaffen i det nye reglementet. Så det argumentet kan du kaste på samme dynga som blykulene dine har havnet. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Nå grunner dette i Arnemo sin omkamp[...]
Vel... Kan vel like gjerne si dette grunner i at en god del jaktlag skyter ælijen med "Forbedret elite", og ikke skjærer bort ett gram men hiver alt i kverna og selger det. At løsningen innebærer at noen tjener ca 2 øl mindre per solgte elg eller må bruke ca. en flaske cola mer per kule er ikke noe jeg mister nattesøvn over
At man selger kjøtt til andre, som man sjøl ikke ville gitt til hundene, må vel skrives på kontoene for grov umoral eller ekstrem griskhet.

 

Men jeg mener det burde vært skilt mellom dyr skutt med "tradisjonelle" blykuler, og dyr skutt med de mange "premium"-kulene, som etterhvert er kommet på markedet.

 

Tradisjoelle blykuler, skutt i moderat hastighet, kan oppføre seg ganske bra. Da må kulevekta være stor, i forhold til kalibret. Noen på laget brukte ei stund Laupua Mega 13 gram i 30-06, ladet moderat til moderat hastighet (av meg!), og det ga fine slakt, og stor restvekt på de kulene som ikke gikk gjennom.

Link to comment
Share on other sites

[...]At man selger kjøtt til andre, som man sjøl ikke ville gitt til hundene, må vel skrives på kontoene for grov umoral eller ekstrem griskhet[...]

Og det er vel akkurat det det ser ut som skjer....

Ser vi på rapporten som startet det hele så ser det ut til at det aller meste av kvernet elg varierer fra totalt ubetydelige 0.01mg/kg bly til knapt nevneverdige 0.50mg/kg bly, mens en håndfull kjøttdeigpakker klasker til med ganske bekymringsverdige 35mg/kg bly...

Link to comment
Share on other sites

At noen er slauret med behandling av kjøttet er en kjensgjerning og en skam.

Men en SV politiker med navn Henki Holmås er og slauret og kunnskapsløs i sin argumentasjon.

 

### Blyammunisjon fører til enorm sløsing med mat. Når så mye som 200 tonn kjøtt må skjæres bort fordi det brukes blyammunisjon i stedet for alternativer, viser det galskapen i stortingsflertallets vedtak om å gjeninnføre blyhagl i stedet for å fase ut all blyammunisjon, sier SVs miljøpolitiske talsmann Heikki Eidsvoll Holmås.

 

Han varsler at SV vil bruke statsbudsjettet til å foreslå en egen avgift på blyammunisjon som gjør at de miljøvennlige alternativene blir mer konkurransedyktige.

###

 

Tillot meg å klippe ut et sitat som er brukt i artikkelen :shock::shock::shock:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er så flott at folk kan gå ut slik i media og dumme seg ut, spesielt når de tilhører et parti som kun på et mirakuløst vis kan komme til å havne over sperregrensen til neste valg :lol:

 

Det som er fryktelig er at de som trykker denne smørja ikke gjør litt research og ser at fyren ikke helt vet hva han snakker om.

Link to comment
Share on other sites

@Rausheim : Veldig mange av dagens "journalister" er ikke kjent for å gjøre research eller sjekke kilder.

 

Husker for noen år siden at jeg sendte en ganske spydig mail til en "journalist" i Fædrelandsvennen etter en artikkel om en som hadde blitt pågrepet med ett 22 mm håndvåpen :mrgreen: Fikk bare ett surt, intetsigende svar tilbake :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

TULLPRAT ! Hvis ikke det blodslåtte kjøttet fjernes før dyret henges til mørning vil det surne, og det vil du lukte i kjøttdeigen...
Det er i hvert fall tullprat, :? blod/blodslått kjøtt surner ikke fortere enn for eksempel nakken eller andre deler av dyret- forutsatt at du ikke har spylt vann/vom ec inn i skuddsåret. Ved å fjerne blodslått kjøtt før mørning åpner en dessverre lettere for tilgang av bakterier- og igjen større mulighet for surning. Jeg har skåret ned noen hundre hjortevilt opp igjennom årene- mange har også hengt med skinnet på i en ukes tid før flåing- blodslått kjøtt er ikke problemet. Surning kan du få om du ikke skjærer opp for eksempel nakken på store dyr- et godt tips er også å åpne mellom bog og ribben- å la blodet renne ut, men ikke skrap det bort med kniven du har flådd med- før den er vasket/desinfisert . En grei beskrivelse om kjøttbehandling: http://www.hjortevilt.no/viltsmak-eller-usmak/Sitat:– Det er en utbredt misforståelse at blod skjemmer kjøttet under mørningen. Sannheten er at det ikke surner raskere enn muskelvev innenfor vanlig mørningstid på 40-50 døgngrader – forutsatt at det er rent. Levret blod kan fjernes under nedskjæringen.
Link to comment
Share on other sites

40-50 døgngrader – forutsatt at det er rent. Levret blod kan fjernes under nedskjæringen.

Her snakker vi om sårkanalen (der kula kommer inn i dyret) Dette er ikke rent. Kula må gjennom pels og skinn før den kommer inn i dyret. Og jeg vet hvordan surnet kjøtt lukter. Det er ikke til å ta feil av.

 

Du får gjerne la din elg henge en uke til mørning med pelsen på. Men du kan spare deg å tro at noen andre følger det tipset.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ingen hverken i UK eller her mørner elgen (ELGEN som er nevnt i reportasjen vi diskuterer) med pelsen på. Men uansett..... Sårkanalen blir full av dritt, enten det er av kula eller av myra når elgen blir dratt ut av skogen, og dette surner hvis det ikke blir skåret vekk. Dette vet jeg av erfaring, og det er meningsløst å påstå noe annet. Men det var heller ikke dette som var poenget mitt.

 

Poenget var at mS snakket om at slike som asterix her, som var for kjipe til skjære vekk noe som helst, var et argument for å stramme inn reglene rundt bruken av blykuler. Mens jeg påpeker at de som driter i mathygienen nå, også vil drite i eventuelle nye innstramninger. Sier ikke det seg selv?

Link to comment
Share on other sites

Hos oss har inn og utslag blitt renskåret som en del av bergingen av kjøttet. Blod har vi så godt mulig fjernet og det som har vært blodslått har enten blitt lagt i rennende vann eller hvis det er mye skadd blitt kassert.

De har heller aldri vært noen tradisjon for å mørne kjøttet med huden på og grunnen er nok at eventuelt skadd kjøtt ville vært med å skjemme i utgangspunktet gode deler av slaktet. Dette er noe som har vært praktisert i generasjoner så lenge det har vært folk og jakt på bruket her.

Link to comment
Share on other sites

- Sårkanalen blir full av dritt, enten det er av kula eller av myra når elgen blir dratt ut av skogen, -
Nå er vi et stykke vekk fra blypåvirkningen - . Men jeg er glad for at vi har et så ulendt terreng at vi må flå (først!), vomme ut, og partere dyret i terrrenget. Slaktet bli delt i 9 deler + slaktsider - tunge - hjerte. Sårkanalen blir renskåret, heldigvis er det svært skjelden vi skyter gjennom/bak mellomgulvet. Når de parterte delene får henge luftig, og det er normal tørke, så det danner seg hinne på slaktet, kan det gjerne henge til det har fått både 50, 60 og 70 døgngrader.

 

Jeg har, en del ganger, vært med på å dra (helvetes tung jobb!) utvommet elg gjennom myrvann og langs stier med gjørme, sand og kumøkk. Etterpå har jeg vært "falsk beskjeden", og avstått fra min tiltenkte del av det slaktet.

Link to comment
Share on other sites

Nå er vi et stykke vekk fra blypåvirkningen
Ja, men vi er "spot-on" i forhold til reportasjen. Fordi reportasjen fremstiller at 2 kilo (ELG!)kjøtt må fjernes ved bruk av bly - mens det kan virke som om at ingenting må skjæres vekk med bruk av blyfri ammo. Dette stemmer jo ikke (med unntak av asterix, som ikke renskjærer sårkanalen).
Link to comment
Share on other sites

Fordi reportasjen fremstiller at 2 kilo (ELG!)kjøtt må fjernes ved bruk av bly -

 

Nei, den starter med å henvise til at elgjakta begynner til uka. Hvis du leser det som står

I fjor ble det slaktet 99.100 hjortevilt i Norge. Slaktere avisen har snakket med, anslår at minst 2 kilo forsvinner fra hvert slakt i snitt, noe som gir et svinn på minst 200 tonn.

 

så er det snakk om både elg, hjort, rein og rådyr. Altså hjortevilt. Ikke kun elg som du er så opptatt av.

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakker om elgen fordi det er den jeg har erfaring med. Om dere hjortejegere velger å mørne og å kverne opp kjøttet med pelsen på, så er det uvesentlig. Denne reportasjen er ren propaganda. Det er det jeg mener. Det er det jeg står for. Og det er det innleggene mine handler om.

Link to comment
Share on other sites

Reinskjærer alltid sårkanalen uavhengig homogen kule eller ikke. Spiser ikke blodslått kjøtt uansett, så hvorfor ta vare på klisseriet.

 

Ekspertene fastslår at man trenger ikke løse fra boger f.eks. Man skal ikke gjøre det.. Jeg gjør det uansett av gammel vane. Har hatt noen uheldige episoder med gjennomskutte boger hvor blodet har surna selv om de er løst fra. Henger slaktene 60-70 døgngrader i kjølerom,

Link to comment
Share on other sites

Om dere hjortejegere velger å mørne og å kverne opp kjøttet med pelsen på, så er det uvesentlig.

Som hjortejeger vil jeg si at det er vesentlig at man ikke kverner kjøtt med pelsen på. Både av praktiske, hygieniske, helsemessige og smaksmessige årsaker.

Vi kan være enige om at artikkelen er tendensiøs - men en trenger ikke å bli ufin av den grunn.

Link to comment
Share on other sites

32-40 Win. Når du selv kommer med bastante påstander- (..TULLPRAT!.osv)- som ikke holder mål, må du tåle at du blir rettet på. Når det gjelder det jeg skriver så anbefaler jeg at du leser det en gang til- jeg anbefaler også at du leser artikkelen jeg linker til. Det virker som du har visse problemer med å lese/forstå hele avsnittet jeg skrev- så hele artikkelen jeg linker til kan kanskje bli litt mye for deg. Men trekk pusten et par ganger ekstra- og prøv. Kanskje kan selv du lære noe nytt? :wink:

(med unntak av asterix, som ikke renskjærer sårkanalen).
lgjen, les det jeg skriver, og slutt å tillegge meg- eller andre- handlinger og meninger som kun eksisterer inne i hodet ditt. :?
Link to comment
Share on other sites

Fremdeles litt utenom bly, men gode tips- som fungerer- er det jo greit å dele med andre. :winke1: Her som det jaktes hjort, elg og rådyr frem til 23. desember, kan kulden være hovedproblemet. Med pelsen på har en flere fordeler- en unngår frost/kuldeforringelse- og like viktig er at kjøttet ikke tørker ut. Henges en skrott i tørt vintervær-uten pels- i 10-15 dager for mørning, får en "spekekjøtt" i det ytterste laget av kjøttet. Seigt som skolær. Litt av denne tørkeeffekten risikerer en i kjølerom også- med skinn= saftigere kjøtt.. Ved temperaturer under null pakker jeg i tillegg inn hele dyret med pelsen på, (åpent i bunn og topp) og har en selvregulerende varmekabel hengene inne i dyret for å unngå frost, en 5-10W er nok. Ved salg/levering flås dyret dagen før om kunden ønsker tørkehinne på kjøttet. Aller best resultat kvalitetsmessig er å partere/pakke rett etter flåing- ingen tørkehinne, og alt blir til prima mat. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ekspertene på kammeret har talt. Notér i fasit...
Det finnes nok ingen fasit på dette, men ved å dele erfaringer, både positive og negative kan vi andre lære noen triks- og kanskje unngå noen tabber selv. Det er meget positivt om en greier å innse dette. Når det gjelder bly i såret løses dette enklest med blyfri kule. Det snakkes i denne tråden om å skjære bort 2 kg kjøtt, men det blir nok lite med de nye forskriftene: Ved bruk av blyholdig ammunisjon skal alt kjøtt i en radius på 10 cm rundt sårkanalen skjæres bort. Det blir en diameter på 20-30cm i praksis ved rent bogskudd, da ryker gjerne 10-30 kg kjøtt på en elg... :|

Når det gjelder mørning og kjøttbehandling er det sikkert mange "fasiter", alt etter type dyr, temperatur, fasiliteter og for ikke å snakke om mengde. :wink: En må greie å sortere ut det som passer til sin egen situasjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lært at rådyr er vårt største småvilt, ikke vårt minste storvilt :wink:

Men for ordens skyld : Opp med hånda alle her inne som jakter storvilt over rådyrs størrelse med blyhagl ?

 

Etter å ha tatt ett kjapt søk ser jeg at rådyr kommer opp i både småvilt- og storviltdefinisjonen. Så det burde faktisk opprettes en egen gruppe for rådyr, mellomvilt :mrgreen: Sikkert flere arter som også kunne få plass der :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå er jo jeg i den glade heldige situasjonen at jeg jobber i et firma som produserer og selger blyfri ammunisjon. Og jeg har sett røntgenbilder av vilt skutt med "premium" kuler. Ikke spesielt oppløftende å se hvor mye blyfragmenter som ligger igjen i dyra, og støv. Å begynne å trekke inn kuler fra 19 pil og bue blir bare for dumt da det idag selges stort sett premium kuler.

 

Blyfritt er et godt alternativ og i tillegg gir enkelte blyfrie kuler veldig lite blodslått kjøtt. Og apropos det, blod surner veldig fort, og bør fjernes fra bog/skuddsted fort. Rent kjøtt som har hinne er noe annet enn levret fuktig blod. Jeg har skutt over 400 dyr og slaktet og partert langt over 500, og har opparbeidet noe erfaring om hva som fungerer og hva som er katastrofe, uten at jeg skal påberope meg å være noen ekspert. Dyra vi leverer til slakteriet her, får i snitt skåret vekk 2 kg kjøtt. Får tekstmelding fra slakteren på hvert eneste dyr, så vi har rimelig god kontroll. Nå skal det jo opplyses om hvorvidt dyret er skutt med blykule eller ikke, vi jakter med blyfritt over hele linja, men det skjæres bort noe kjøtt uansett. Bortsett fra på enkelte dyr der jegeren sikta i bogen men traff hodet ;)

 

Blyfri ammo trenger ikke være dyrere enn blyholdig ammo, og fåes til alle kaliber, også 6.5, så det er ingen unnskyldning for å ikke prøve. Men noen er stuck på 80 tallet hva kuler og slakting angår.

 

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev dette innlegget i "Kommentarer til meldinger i "Nyheter i media"-tråden" under OT, men legger det også ut i denne tråden:

 

For det første: "Forskning.no" er ikke det man kan få inntrykk av ut fra navnet, det er alstå IKKE et nettsted som publiserer på samme måte som vitenskapelige tidsskrifter, artiklene er altså ikke kritisk gjennomgått eller fagfellevurdert. Det holder at skribenten kan hoste opp en akademisk tittel, så kan man skrive hva som helst om hvilket som helst emne. En slags kvasi-akademisk parallell til "Nyhetsspeilet", altså.

 

Tittelinnehaveren Arnemo er altså "forskeren" som kom med den særdeles logiske konklusjonen at man kunne måle restvekta av et projektil fra et vilt, og ut fra den konkludere med at alt metallet som manglet (dvs. alt ved gjennomskyting!), var igjen i kjøttet som ble spist, altså at det ikke var noe metall i blod eller innvoller, eller at metallet kunne komme ut av kjøttet på annet vis. Og at alt bly som var i kjøttet, ble tatt opp i kroppen. Og alt metallet i projektilene var jo bly, kobbermantelen ble, på magisk vis, omgjort til bly når kula traff viltet. Alkyminsmen lever altså i beste velgående i forskningsmiljøene, sjøl om det er over 100 år siden det periodiske systemet ble oppdaget. Jeg jaktet med Barnes-X i 30-06 og 9,3x62 i mange år, og alle jaktskudda var gjennomskyting. 0 gram restvekt altså, det vil si at min og jaktkameratenes familier spiste om lag et halvkilo kobber, som altså også er et giftig metall. Vi måtte bli ganske kobberglinsende, i følge Arnemos glimrende logikk.

 

Arnemo driver omkamp etter omkamp ("Ja til EF", "Europabevegelsen", og hva nå Brüssel-tilhengerne kaller seg, blir, til sammenligning, amatører i den øvelsen), og budskapet et like monotont som det er forutsigelig:

 

Han (og meningsfellene) starter med å si at bly er giftig, og at det er vedtatt å redusere utslipp av bly. Begge påstandene 100 % korrekte. Men så går man vekk fra å fokusere på hvordan den overveidende delen av blyforurensing foregikk, og fortsatt foregår, og konsentrerer skytset om den, i utslippssammenheng, ubetydelige delen som skyldes bly i hagl og jaktkuler.

 

Deretter sies det at bly i viltkjøtt representerer en enorm helsefare for de som skal spise dette kjøttet. Man tar ikke med i betraktningen hvor ofte "medianforbrukeren" spiser viltkjøtt (2-3 ganger i året?) (i denne artikkelen foreslås ei grense for bly i viltkjøtt, som er 5 ganger blygrensa for kjøtt fra storfeproduksjon, dvs. at medianforbrukeren spiser 5 ganger mer "vanlig" kjøtt enn viltkjøtt? Jeg ville foreslått 25 ganger), og slett ikke det FAKTUM at man aldri har kunnet påvise at de som spiser viltkjøtt ofte, har mer bly i kroppen enn de som sjelden eller aldri (også vegetarianere!) spiser viltkjøtt.

 

Og så går man over fra å (påstå at man) driver vitenskap, og over til politikk. Politikk er altså å veie ULIKE FORHOLD opp mot hverandre, og deretter foreta et valg mellom flere alternativer. For politikerne ble altså den mikroskopiske spredningen av bly i naturen fra hagl/kuler, og den teoretiske muligheten for blyforurensing i viltkjøtt, veid opp mot forhold som effektiv skuddvirkning, dyrevelferd for dyr/fugl som ikke døde av haglskudda (bly kapsler seg inn, stålhagl ruster), fare for rikosjetter, indreballistiske forhold (trykk i eldre hagler) etc. Og da kom altså politikerne til at bly kunne tillates utenfor skytebaner og våtmarksområder. Dette vil altså Arnemo m/fl. ha omgjort. Da må de, i tilfelle, gå "vanlig vei", altså via politiske partier/organer, i stedet for å sutre til mer eller mindre opplyste meningsfeller på kvasi-vitenskapelige nettsteder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...