Jump to content

Lovlig skuddhold storviltjakt?


olufo

Recommended Posts

Meine du per s att Dei to artiklene som tornado linka til er vås/svada

Konklusjonene som tornado refererer er vås. Innholdet i artiklene er en blanding av korrekt og ukorrekt informasjon, totalt sett er artiklene ikke mye å stole på. Spesielt er det som skrives om 6,5 tullete.

Hele hjemmesiden er typisk amerikansk med en guru som har funnet den hele og fulle sannhet uten å ha kunnskap nok til å forstå det han driver med.

Det er langt mer hold i det som KnuteriK skriver, men han fyller ikke opp med kvasivitenskapelig tullprat.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 388
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Her er link til artikler skrevet av folk med peil, ikke noe Ola dunk nachspiel historier. Her står det i klartekst at 6.5x55 er lite brukbar på avstander over 200 meter.

 

Høh, 6,5x55 ble i sin tid valgt pga. sin "raserende virkning" på avstander ut til 600 m.

 

For at hjorten skal gå rett i bakken kreves mye fart, helst over 2600 fps for å skape hydrostatisk sjokk.

 

Hva er egentlig hydrostatisk sjokk?

 

6.5x55 har langtfra raserende virkning på 600m, les artiklene så får du svar på det. Disse artiklene er noe av det beste jeg har kommet over, puktum.

 

Dette er et forum for å opplyse, så skal svare deg etter beste evne.

 

Hydrostatisk sjokk kan best forklares med et eksempel. Når elg oksen går rett i bakken etter å ha fått smake 9.3x62 fra hundefører rifla, er det på grunn av følgende. Hvis personen har valgt riktig kule vekt og riktig hardhet vil kula legge igjen mye energi ved treff, så mye at det skapes kraftige trykk bølger som går via rygg spiralen til hjernen og slår ut de elektroniske impulsene midlertidig. Dyret går rett i bakken, men kun midlertidig. Det som dreper er fortsatt at dyret mister blod fort. 9.3 skaper kraftig sårkanal, og dyret dør fort.

6.5x55 har ikke nok energi til dette på elg, men med god skudd plassering på moderat hold dør dyret relativt fort. Dette er grunnen til at hundefører gutta liker 9.3x62 på skogens konge.

På lettere storvilt, hjort og reinsdyr, trenger man mindre energi. Men en 6.5x55 får til dette ca. ut til 100 meter. Jeg jakter ikke med 6.5, så dette er kun fra andre kilder. Kulevalg er avgjørende her, semi hard kule som accubond fungerer. Homogen kule er for hard, den vil ikke legge igjen nok kinetisk energi ved treff. Kinetisk energi = 1/2 m v^2, dvs farten er mer viktig enn massen.

Min 30-06 ladet med 150 grains Accubond klarer dette ut til ca 200m, meget bra tilbakemelding å se dyret gå rett i bakken spesielt på reinsdyr jakt da det er langt til ettersøk hund. Skade skyting er noe dritt, spesielt på vidda.

Amerikanske magnum, 7mm RM samt 300 WM kan lage sjokk helt ut til 350-400 meter på hjort/rein, 300 RUM 500m, 338 LM 600m+.

 

Med alt jeg vet i dag hadde jeg gått for 7x64 i rifle til hjort/rein. Mr. Brenneke visste hva han drev med og denne patronen er meget populær lenger sør i Europa. US har sin .270 Win, men kule valget er bedre på 7mm.

Jeg med mange andre mener 6.5x55 er litt knapp, fungerer ypperlig til hjort/rein, men 7x64 har det lille ekstra. Nosler ABLR 142 grains i 6.5 kan bøte på noe, men ville fortsatt hatt 1500 fps minimum ved treff for skikkelig ekspansjon på langt hold. En ørliten butt på kula gir lite margin.

Link to comment
Share on other sites

Flatin: begrepet raserende ifm utvelgelsen av 6,5 er hvor langt kula flyr på feks 1500m beregnet ut fra kulefallet på 1 soldathøyde. Nå sitter jeg i bushen uten tilgang til reelle data men på en gitt avstand hadde feks 6,5 23m raserende ild sammenliknet med 8mm som hadde feks 18m. Ingen andre militærpatroner hadde bedre data enn 6,5 på den tiden. Dette var en av hovedgrunnene til at 6,5 ble valgt som enhetspatron. Hadde det vært opp til meg hadde det blitt 8mm pga levetid på løp i MG'er som feks Madsen. 7x57 er heller ikke feil.

 

Når det gjelder denne diskusjonen er det verd å huske på at minst 99% av jegerne ikke under noen omstendigheter har noe å gjøre bortenfor 200m. Da er det forvaltningsmessig veldig lett å nedlegge et forbud så her må man trå varsomt og bruke vettet. For å gjenta et tidligere innlegg og samtidig sitere Dirty Harry: A man's gotta know his limitations!

Link to comment
Share on other sites

Meine du per s att Dei to artiklene som tornado linka til er vås/svada

Konklusjonene som tornado refererer er vås. Innholdet i artiklene er en blanding av korrekt og ukorrekt informasjon, totalt sett er artiklene ikke mye å stole på. Spesielt er det som skrives om 6,5 tullete.

Hele hjemmesiden er typisk amerikansk med en guru som har funnet den hele og fulle sannhet uten å ha kunnskap nok til å forstå det han driver med.

Det er langt mer hold i det som KnuteriK skriver, men han fyller ikke opp med kvasivitenskapelig tullprat.

Eg er Ikkje ute etter å diskutere men noke av det eg reagerte på var at 6.5x55 kulene var forbeholdt temmelig små dyr

Link to comment
Share on other sites

Det er en av de ting som er tullete, i skandinavia har vi brukt 6,5 på elg i hundre år med akseptabelt resultat. En elg veier fort 500 kg, men i artikkelen påstås det at 6,5 er ubrukbar på dyr større enn 90 kg.

Jeg er en dem som mener at 6,5 er litt for spinkel til stor elg, men det er en fremragende hjort og reinspatron og den har mer enn god nok ytelse til større dyr om kulen plasseres korrekt.

Link to comment
Share on other sites

En patron er lovlig om den oppfyller de krav til energi som finnes i forskriften. Det er patronen som godkjennes til jakt, ikke avstanden.

Helt korrekt, men samtidig må en jo anta at loven ikke er satt helt vilkårlig. Det er vel trygt å anta at det aller meste av vilt felles på under 200m, og for normale jegere uten trening på lange hold er vel dette også et godt sted å gi seg. Er det ikke også rimelig å anta at energikravet er formulert rundt de samme betingelsene?

Link to comment
Share on other sites

Det er en av de ting som er tullete, i skandinavia har vi brukt 6,5 på elg i hundre år med akseptabelt resultat. En elg veier fort 500 kg, men i artikkelen påstås det at 6,5 er ubrukbar på dyr større enn 90 kg.

Jeg er en dem som mener at 6,5 er litt for spinkel til stor elg, men det er en fremragende hjort og reinspatron og den har mer enn god nok ytelse til større dyr om kulen plasseres korrekt.

Ja var det eg og reagerte på

Link to comment
Share on other sites

Meine du per s att Dei to artiklene som tornado linka til er vås/svada

Konklusjonene som tornado refererer er vås. Innholdet i artiklene er en blanding av korrekt og ukorrekt informasjon, totalt sett er artiklene ikke mye å stole på. Spesielt er det som skrives om 6,5 tullete.

Hele hjemmesiden er typisk amerikansk med en guru som har funnet den hele og fulle sannhet uten å ha kunnskap nok til å forstå det han driver med.

Det er langt mer hold i det som KnuteriK skriver, men han fyller ikke opp med kvasivitenskapelig tullprat.

Artikkelen var vel klassisk Amerikansk og følger Elmer Keiths fotspor... :roll:

 

a.la 7mmRM er en utmerket varmint patron... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Meine du per s att Dei to artiklene som tornado linka til er vås/svada

Konklusjonene som tornado refererer er vås. Innholdet i artiklene er en blanding av korrekt og ukorrekt informasjon, totalt sett er artiklene ikke mye å stole på. Spesielt er det som skrives om 6,5 tullete.

Hele hjemmesiden er typisk amerikansk med en guru som har funnet den hele og fulle sannhet uten å ha kunnskap nok til å forstå det han driver med.

Det er langt mer hold i det som KnuteriK skriver, men han fyller ikke opp med kvasivitenskapelig tullprat.

 

Bestefar har våknet fra dvalen, og rakker ned på seriøse artikler for å gange seg selv og sin kjære 6.5. Ikke en eneste seriøs referanse for å underbygge egen argumentasjon. Storartet. Nøkternt og lite underholdende lesning. Sprit opp språket litt i det minste, så det blir litt mer artig å lese...

 

"maral" -> meget treffende bilde og godt skrevet.

 

"KnutErik" -> Jeg har lest side opp og ned om dine innlegg, meget underholdende og bra stort sett. Men dine feber fantasi langskudd fellinger med 6.5 kan du holde utenfor åpne forum. Men håper du får tak på en eske Nosler ABLR 142 i 6.5, så du kan teste på 600-1000m på våte telefon kataloger på jordet ditt. Det hadde vært meget interessant.

Link to comment
Share on other sites

En av årsakene til at anslagskravet i sin tid ble satt til 200kgm@300m var at Krag akulle forbys pga mye skadeskyting. Det var mye skadeskyting på kort hold i elgskogen også. Da er det et lite paradoks at samme ytelse blir godtatt på langhold med like dårlige jaktkuler som man brukte i gamledager. Jeg tror ikke 9g Berger VLD jaktkule er noe bedre enn 100år gamle Norma 10,1g selfangstkule når begge treffer viltet i 1800fps. Det er en grunn til at Nosler Partition er malen for gode jaktkuler og at denne var med på å senke andelen skadeskytinger da Kragen ble forbudt. Gamle Norma Elite 9g fra Nittedal var ingen god patron på elg. Da er ikke "samme" kule det idag heller.

 

Jeg tror også at hvis det norske og svenske forsvaret hadde aprobert 8x57 i 1894 ville 6,5x54/55 vært forbudt på elg i Norge.

 

Skyteferdighetene på jakt fikk et stort oppsving på 70-tallet med skroting av Krager som ble byttet ut med mengder av Rem700, CG1900, Sakoer, Tikkaer, etc. I tillegg fikk man ukompliserte kikkertsikter på riflene. Dessuten hadde "alle" jegere på den tiden fått grunnleggende skyteopplæring i Forsvaret. Min erfaring som skiveslask på Løvenskiold på den tiden var egentlig ganske bra. Idag kommer det jegere som ikke vet at man trenger å ta ladegrep på boltrifla..(selv aktive pistolskyttere presterer dette!!) Jeg er ganske sikker på at hvis man i en tidsmaskin tar 100 jegere fra 1980 og sammenlikner skyteferdigheten med 100 jegere fra 2016 fra samme demografiske område vil 1980-jegerne soleklart vinne i ei jaktfeltløype.

Link to comment
Share on other sites

Nosler ABLR 142 i 6.5, så du kan teste på 600-1000m på våte telefon kataloger på jordet ditt. Det hadde vært meget interessant.

 

Det ligger tester her inne på kammeret med 6,5 kuler testet på lange hold, og likens for 7mm. Når hastigheten går ned er det ikke penetrasjonen som lider, den blir gjerne bedre, men sårkanalens diameter blir redusert.

 

vi har også brukt påkjørt hjort til å teste med, en spissbukk som vi hengte opp, lengste holdet vi testet på var 700m med 6,5. 129gr accubond lr. Gjennomskyting.

 

På 320m hadde vi gjennomskyting med 222rem og scirocco II. Kulen ekspanderer svært dårlig på denne avstanden.

 

Det betyr ikke at det gir god effekt, men det resulterer i død hjort.

 

Noen er nysgjerrig å tester, andre leser på nett og tar alt for den fulle og hele sannhet.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke artikkelforfatteren Tornado viser til, har like mange drepte dyr på samvittigheten med 6.5x55 som jeg, ca 250. Så jeg stoler mer på egne erfaringer enn svada fra USA. Det var iallefall ingen feberfantasi inne i bildet under skyting av div dyr på 300-600 meter med 140 grs Accubond. Nå jakter jeg med 30-06AI og 338lm, sistnevnte har mer enn nok energi på 1000 meter , 2700 joule for å være nøyaktig, og jeg har skutt dyr på nesten 900 meter (sebra) i Afrika, og enda lenger andre steder. Teori er noe dritt ;)

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tror ikke artikkelforfatteren Tornado viser til, har like mange drepte dyr på samvittigheten med 6.5x55 som jeg, ca 250. Så jeg stoler mer på egne erfaringer enn svada fra USA. Det var iallefall ingen feberfantasi inne i bildet under skyting av div dyr på 300-600 meter med 140 grs Accubond. Nå jakter jeg med 30-06AI og 338lm, sistnevnte har mer enn nok energi på 1000 meter , 2700 joule for å være nøyaktig, og jeg har skutt dyr på nesten 900 meter (sebra) i Afrika, og enda lenger andre steder. Teori er noe dritt ;)

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

 

Her var det mye bra info. Det er mye "svada" i amerikanske artikler før de kommer til poenget, det er korrekt, men å påstå de tar feil er å ta i. De har mye åpne områder i vest og har MYE mer erfaring med jakt i åpent terreng enn vi her på berget med tett skog i dalene.

Du gav meg svaret indirekte i ditt innlegg jeg har ventet på. Du var selvfølgelig så fornøyd med langhold egenskapene på 6.5x55, at du bare "tilfeldigvis" har gått over til 30-06 AI og 338 LM... Slapp av, jeg skal ikke nevne det for dine hjernevaska 6.5 venner.

 

Mye bra info i de siste innleggene. Men jeg håper de fleste er enige om at på det holdet kula ikke ekspanderer skikkelig, så skal man ikke skyte! Det er grunnen til at ABLR 142 kula er interessant. ABLR 129 grains er under 9 gram og ikke lovlig til storvilt, ikke at dere kanskje bryr dere så mye om det...

Link to comment
Share on other sites

Du gav meg svaret indirekte i ditt innlegg jeg har ventet på. Du var selvfølgelig så fornøyd med langhold egenskapene på 6.5x55, at du bare "tilfeldigvis" har gått over til 30-06 AI og 338 LM... Slapp av, jeg skal ikke nevne det for dine hjernevaska 6.5 venner.

Nå må du lese skikkelig da. Han skriver at han har skutt dyr med 6,5 fra 300-600m hold. Hvorfor tror du han har gått opp i kaliber? For å ha enda lenger rekkevidde selvsagt.

Link to comment
Share on other sites

ABLR 129 grains er under 9 gram og ikke lovlig til storvilt, ikke at dere kanskje bryr dere så mye om det...

Rådyret er oppfunnet ;)

Forøvrig har vi hatt 140 Berger og 140 Amax, og ikke minst 123gr Amax til nevnte rådyr, i mangfoldige år. Det er jo blant annet utviklingen av nye kuler som gjør det vi diskuterer mulig, og som gjør at gamle grenser og normer bør tåle å strekkes.

110km/h var hårreisende fort da jeg var guttunge, og bilene hadde 50 hester. Idag har bilen min 175hk og jeg har kjørt i 110 i timesvis og irritert meg over hvor sakte det egentlig er - ting er forbedret, og det syns jeg vi kan ta inn over oss innen jakt også.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Men da må nå gå ann å skyta på litt større dyr med 6,5x55 og forskjellige kuler enn det artikkelen du linka til meinte. Eg har ingen spesielt sterke meininga om 6,5x55 berre så det er sagt men kjøpte det pga minst rekyl, alt anna likt enn .308.

 

6.5mm er perfekt til hjort/rein, men innen moderate hold.. f ex 200m. Det er mye Cowboy'er her inne på forumet som liker å teste grenser...

6.5 er det kraftigste de fleste skyter godt med uten demper, og presisjon er viktigere enn mye power.

I dag da de fleste monterer demper, faller dette argumentet bort, da demperen reduserer rekyl med ca 50%. Min 30-06 med demper er som en 223 uten demper, dvs meget mild rekyl. Selv en 9.3x62 er grei med demper i dag.

Hvis du på død og liv ikke skal ha demper, så er 6.5 et godt valg.

Link to comment
Share on other sites

men innen moderate hold.. f ex 200m

Dersom du regner litt på ballistikken vil du finne ut at 6,5 er overlegen en 308 W på hold over 400 m, den har høyere hastighet og mer energi.

Hvordan kan du forklare at 308 W er ok på lange hold men ikke 6,5?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan du forklare at 308 W er ok på lange hold men ikke 6,5?

 

308W bruker jeg kun i tett skog på korte hold med kort pipe og demper... Hvor kom 308W fra i denne tråden?

 

Skulle jeg laget rigg for semi lange hold hadde det blitt 30-06 AI eller 7x64. 500m+ 300 RUM eller 338LM. Liker ikke "mage beltet" på Amerikanske magnum...

Link to comment
Share on other sites

Siden tråden har gått til he**ete uansett, med tanke på opprinnelig tema, skyter jeg inn et praktisk spørsmål. Inspirert av denne tråden ( og andre) driver jeg å rigger til banesauera, den har ikke sett nevneverdig mye dagslys de siste årene. Jeg har erstattet dioptersiktet med en picatilly skinne. Den er av aluminium, og man skal dra den til med to umbrakoskruer mot toppen av kassa. Dette setter stygge merker, men siden merkene er der allerede fra sist jeg hadde kikkert på børsa, lar jeg det gå. Jeg tar sikte på inntil 500 meter i første omgang, siden jeg sliter litt med å finne egnede plasser for lengre hold. Samt at stevnet til Sørlandets benkeskytterforbund i september er opp til 500 meter.

Så til problemet: Jeg hadde tenkt å bruke en leupold 6-18 med parallakse. Da ser jeg at jeg må kjøpe nye ringer. Jeg har en Zeiss duralyt 3-12 på salongrifla. Zeissen har 1cm/100 meter klikk, det er en STOR fordel for meg. Går det greit å skyte på 100-500 meter uten parallakse, eller er det et stort handicap?

Link to comment
Share on other sites

Kommer litt ann på ambisjonene selvfølgelig, men det er hevet over en hver tvil att std jakt kikkerter gjør jobben på 500m.. Har man høye ambisjoner om trange grupper, mange poeng og topp plasseringer er det kanskje ikke det optimale, men sånne ambisjoner reflekteres ofte i utstyret;)

 

Skal man prøve og skyte langt, lære, delta og kose seg duger det i massevis uten paralakse justering! Og man lærer kanskje mer med 1cm kikkert(om manntenker og holde seg til det) enn noe annet..

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar sikte på inntil 500 meter i første omgang, siden jeg sliter litt med å finne egnede plasser for lengre hold. Samt at stevnet til Sørlandets benkeskytterforbund i september er opp til 500 meter.

Så til problemet: Jeg hadde tenkt å bruke en leupold 6-18 med parallakse. Da ser jeg at jeg må kjøpe nye ringer. Jeg har en Zeiss duralyt 3-12 på salongrifla. Zeissen har 1cm/100 meter klikk, det er en STOR fordel for meg. Går det greit å skyte på 100-500 meter uten parallakse, eller er det et stort handicap?

Skal du skyte PRS eller UNL? Uansett må du få meldt deg på.

 

Om du skal PRS eller UNL er ganske styrende. PRS kan du skyte med hvilken som helst kikkert omtrent, og du ville ikke kommet sist med diopter om så var. Eneste problemet med Duralyten er at den kanskje ikke kan skrus høyt nok - du må trolig langt opp på 40-tallet klikk opp, muligens over 50 - for å rekke de 600-ish metrene det kan bli over myra der. Er de i Duralyten?

Kinnstøtte, god stilling, stødig stilling - gjennomarbeid skytestilling, erfaren skytter - du vil holde hodet på ca. samme plass, og det vil ikke være parallaksefeil som begrenser deg. Jeg har treft 20x20cm gonger på 500m til det kjedsommelige med min 2.5-10x42 Victory, menden står på 20moa skinne, og har mer klikk enn Duralyten - parallaksefeilen er mer enn stor nok til å bomme, men litt fokus, så går det fint.

Men du må ha kontroll på kulebanen, det kan best sammenignes med et feltstevne, og innskyting og kontroll på antall klikk er viktig. Har du det, og kan ta gode avtrekk, og kan holde rifla i ro, så kommer du langt. Det er evnen til de to siste tingene som har dannet resultatlista i de stevnene som har vært arrangert til nå.

 

UNL er litt forskjellig. Der er holdet det samme hele tida, og en kan skyte seg inn, iallefall den siste fininnskytingen, og en trenger ikke ha like mye stålkontroll på klikk og kulebane.

Oppgaven er dessuten en helt annen. Du skal treffe tieren, og den er er 10cm, sikteblinken like stor, ikke noen diger 30x30cm stålplate her. Muligheten til finsikting er essensiell, og kan en se kulehullene sine er det en fordel, om enn ikke alltid like stor.

 

I sum, så heller jeg mot at jeg tror du vil gjøre det bedre med Leupolden. I begge disiplinene. Klikkene på banesaueren/buskdioptret er heller ikke akkurat 1cm på 100m, og du ma ha en verifisert tabell uansett. Glem hvor mange cm et klikk er, lag en tabell med meter og klikk, som stemmer med Leupolden, og skyt. Velkommen skal du i allefall være!

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dette har vært en fin popcorn-tråd. :-)

 

Men jeg må jo få takke for at jeg har blitt oppmerksom på Terminal Ballistic studies http://www.ballisticstudies.com

 

Her har vi en fyr fra New Zealand som har en erfaringsbasert tilnærming til avliving av dyr med skytevåpen. Han har undersøkt undersøkt effekten av over 8500 dyr skutt med ulike patroner. Det er jo ganske imponerende, og gjør ham i stand til å vurdere patronenes effekt opp mot hverandre på en måte som få, om noen andre, kan. .

Link to comment
Share on other sites

Takk for utfyllende svar M67. Det ble nye ringer til leupolden. Godt å ha en fysisk butikk lokalt som har ting liggende.( Jaktcompagniet Evje) Skøyt inn i dag, med varierende resultat. Greie samlinger, men ikke i midten. Det er som Tor Harald Lund en gang sa til meg: Å skyte samlingene midt i figuren er det virkelige problemet. jeg stusset over at jeg traff for høyt på 200 meter med to rifler og alle tre kikkerter, rett etter at jeg hadde skutt inn på 100. På 200 meteren går kulene bare 20-30 cm over en voll ca halvveis i kulebanen. Kan dette "presse opp" treffpunktet på noe vis? Ellers er jeg ikke sikker på om det blir påmelding til stevne, jeg vet ikke enda om jeg har nok klikk til så langt. Fristen er 18 aug ser jeg. Hvor mange må jeg ha oppover fra 200 meter for å nå 600 med leupolden tro?

Link to comment
Share on other sites

Men jeg må jo få takke for at jeg har blitt oppmerksom på Terminal Ballistic studies http://www.ballisticstudies.com

 

Bare hyggelig å gjengjelde gode web sider. Din referanse til "Big eyes" ( http://www.24hourcampfire.com/big_eyes.html) samt bilder av 15x56 "in action", førte til at jeg handla Meopta MeoStar 15x56 HD. De fungerer fortreffelig, så kommer til å droppe spotteren på årets reinsjakt.

Link to comment
Share on other sites

Bøye siktelinja ja. Lufta svært nær bakken kan ha helt forskjellig temperatur, og kan gjøre mye rart med lyset på vei fra mål til sikter. Det er nokså vanlig årsak til vandrende treffpunkt i høyde. Skyting helt lavt over bakken gjør det verre, og en std DFS-forklaring er at kula "løftes" opp av sjokkbølgen - det kunne nok skje om du skjøt noen få mm over, men da skulle du også se enda større sideforskyving.

Google mirage eller fata morgana.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Som jeg har skrevet i en annen tråd, opplever jeg at treffpunktet til fjells (over 1000 m oh) er 5-10 cm høyere enn i lavlandet.

 

Trodde det primært hadde noe med tynnere luft å gjøre, men kan det være at jeg stort sett skyter liggende og at kula presses opp av underlaget??

Link to comment
Share on other sites

Om treffpunktet er høyere på alle hold, så er det nok skytteren som er "høy" :wink:

 

At kula presses opp av underlaget (aerodynamisk) kan nok se helt bort i fra, men skyter en veldig lavt over bakken så kan siktelinja forstyrres av mirage og slikt - uansett høyde over havet. Å ta hensyn til lufttettheten når en skyter på lange hold er nok godt innarbeidet hos de som skyter på så lange hold at det er aktuelt, så det vil jeg ikke bekymre meg for. Tendensen er vel heller at folk overdriver effekten av det - man ser folk legge inn nøyaktig temperatur, trykk og luftfuktighet ved skudd på 3-400m allerede

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...