Jump to content

ELGJAKTA 2015


Tråa

Recommended Posts

Råbra den joro! Hadde en sånn en helt innpå 20m på post ifjord jeg, men da hadde vi ikke oksekort såklart :lol: Men blir andre boller iår, å fytti rakkern det skal bli skøy!

Har fått ut saltstein med mmskamera, men foreløpig bare en diger hjortejævel på. Regner med den er forduftet innen jakttid

Link to comment
Share on other sites

Takk for det :D

 

Litt tilfeldig at den datt. Jeg gikk meg på den i skogen, ganske høyt i terrenget. Sto lenge og tittet på den og vurderte om jeg skulle skyte eller ikke, var ikke mer en 30 meters hold. Faktisk så pakka jeg ned børsa to ganger og da jeg konkluderte med at den var litt for stor (vi hadde en enighet om å ikke skyte større en 10 spir). Etter ca. 10 minutter med observasjon og intens telling av tagger, så meldte jeg over sambandet at jeg hadde en 12 tagger på kornet, hva gjør jeg. Meldingen kom rakst tilbake: Skyt!

Skuddet smalt rett etterpå, og elgen datt med en gang. Da jeg kom bort til elgen løp det to kyr avgårde som jeg ikke hadde sett i det hele tatt!

Ble litt overrasket da jeg kom bort og telte 15 tagger! Men den sto hele tiden med høyre siden i mot meg! Hadde den stått med venstre siden imot meg, hadde jeg nok telt 16 tagger og den hadde fått lov å gå videre...

Slaktevekt på 269 og relativ tung å bære ned!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hei!

Då er ei fantastisk flott reinsjakt over for i år og godt i gang med planlegging av årets elgjakt. Lurar på om noko sit inne med god og nyttig informasjon om Anjavassdalen, Dividalen. Me er ein kompisgjeng som skal dit 24 sept med 4 bikkjur. Blir nok mykje kikkring her som i rensjakta vil eg tru og ikkje sø lett med bikkje jakt. Kva meiner folk her inne om detta. Takk på førehand!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da nærmer det seg veldig her på hedemarken. Oppstart i morgen, 5. oktober. Så får en håpe på en like god sesong i år som i fjor.

 

Jakter i Løten og har fire dyr på kvota, pluss evt to tilleggsdyr. De gikk fort unna i fjor. Såpass fort at vi hjalp et par andre lag med å fylle kvota. Selv fikk jeg min aller første elg, en kalv. Ikke store karen akkurat, med ca 65 kg slaktevekt, men du verden for en opplevelse. :-)

 

Riggen som brukes i år, er nesten samme som i fjor; Browning X-bolt Hunter LH i .308 med en Hausken JD228 foran. På toppen sitter en Schmidt&Bender 1,5-6x42. Kula som benyttes er Hornady GMX 150 grs ladet til ca 820 m/s. I fjor satt en Zeiss Victory 2,5-10x50 på toppen. Ønsket litt mer synsfelt, så prøver en 1,5'er i år. Kjøpte denne brukt, men hadde nok latt være hadde jeg tenkt på å spørre om hva slags retikkel det hadde. Liker tysk 4 best. Dette har et grovt duplex, altså grov stolpe også øverst. Men en får nå prøve først. Zeissen sitter på revefuglebeverrifla, som verken har fått rev, fugl eller bever enda grunnet så å si null jakt hittil i år.

Link to comment
Share on other sites

Da er alt pakket og klart for en uke med elgjakt i Sverige. Avreise hjemmefra imorgen tidlig,kursen går først til fattern så går det rakt østover. Deretter blir det ei herlig uke med et over seg trivelig lite lag.( svensk målestokk) Håper på at det blir med litt mindre patroner hjem. Er veldig lite liv i denne tråden for tida. Må vel være at folk er borte på ælj jakt. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...