Jump to content

HJORTEJAKTA 2015


TH1

Recommended Posts

  • Replies 233
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Veldig rolig på tråden ja...

 

Gratulerer med flott bukk T3 Varmint!

 

Venter på noen bra historier og bilder :) Og naturligvis film fra TH1 ;)

 

Jeg kan bare berette om bratte fjellsider, gangsperre, blemmer under beina :roll:

(En på laget som felte ei ung kolle, og det ble observert bra med dyr)

Link to comment
Share on other sites

Etter 2 dagers jakt har 3 mann på Smygjakt i skogen skutt 4 dyr( planen var å ta ut 3 og spare resten til senere i høst) og sett totalt 30 dyr i skogen. 5 kronhjorter på mellom 12-14 tagger spart til Brølejakta, i tillegg spart 5 bukker på mellom 6-12 tagger. Tatt ut en kalv, 2 halvannet åringer og desssverre en litt for stor kolle. Blitt mye bæring, men for 2 herlige dager i sol og varme, kanskje litt for varmt.

Link to comment
Share on other sites

Har etter 6 dager på jakt i utmark og på innmark skutt 10 dyr. Jeg har sluppet forbi mer enn jeg liker, men ser ingen grunn til å knalle ned gode avlsdyr. Så jeg har skutt 4 kalver, 3 spissbukker, 2 yngre koller og en eldre kolle, sammen med kalven, denne kolla var lita, og jeg anså den som skytbar. I kveld har jeg sluppet forbi 2 eldre koller uten kalv, har vel skutt kalvene deres tidligere i jakta. Er uvanlig mye koller med kalv her, og nesten ikke ungdyr. 7 større bukker som vi observerte oppe i lia tidligere i jakta, er nå borte på 3dje dagen, regner med de har gått over til naboen.

 

Har skutt 4 dyr med 338LM og 300 grs Berger Elite Hunter. Avstander fra 191 til 417 meter. Slakta ser veldig fine ut, litt store hull, men det finnes ikke blodslått kjøtt. 2 kalver og 2 ungdyr. Har skutt 5 dyr med 190 grs Accubond LR, og det er den største drittkula jeg har vært borti, men mulig den ikke er egna til hold under 200 meter, for det er blod fra bog til lår, og over ryggen. Har aldri i mitt liv sett verre. Så denne kula er nå utfasa, blir brukt til avliving av stein og annet hardt. Skjøt i går en kalv med 180 grs Peregrine VRG-4, ein dreid kreasjon fra Sør Afrika. Felte dyret på 172 meter, og resultatet var perfekt, 0 blod i bogene, bare et passe stort hull, og knall og fall, uten å ta ryggen. Mye mer "klask" i dyret med disse kulene, enn med 190 grs Accubond. Har fått sponsoravtale med importør, og kommer til å gå over til disse kulene i alle mine rifler.

 

Nå er det bare å legge seg, og stå opp igjen 0530, og se om hva morgendagen bringer :)

Link to comment
Share on other sites

Min fyrste post i det heile for å ha skyte hjortedyr!

 

Skaut ein bukk med 6 tagger, søndags morgon. Veldig symetrisk gevir. Avstand: ca 100m, med 270 win og heimeladda 150gr, 50gr VV-N165. Flott slakt, gjennomgåande gjennom begge lungene.

 

Bukken gjekk rundt seg sjølv nokre gongar (føltes som ei evighet) før den la seg ned.

 

Har lært mykje etter å ha skutt fyrste dyret :) Fortsatt god jakt til alle som jaktar!

Link to comment
Share on other sites

Har hatt ein god start på jakta i helga :) Fekk skutt tre dyr på bøjakt!

Begynte med ei fjorkolle Lørdags morning. Sneik meg ned her som bildet er tatt, gjekk 5 dyr utpå. Kolle og kalv x 2 og fjorkolla. Var heilt tydeleg mindre ein begge kollene og holdt god avstand til dei andre dyra som gjekk ilag.

Kolla ligger til venstre rett fram frå vegen på bildet :)

Foto-1020_zpsyk2lhult.jpg

 

Gjekk videre fram i dalen etterpå og sneik meg innpå ei kolle som gjekk heilt aleine. Perfekt hold og låg godt men tok ikkje sjangsen på og skyte sida eg ikkje såg noken kalv. Sett mange koller uten kalv i helga, tydeleg at dei ligger igjen i skogen mykje enda.

Når eg gjekk forbi skuddplassen for og hente bilen var dei 4 andre dyra som gjekk med fjorkolla komt utpå igjen, samla seg rundt den og sto og snuste og lurte på ka som hadde skjedd. Fekk dårlig samvittighet ei stund, men sånn er det og være jeger. På veg heim var det komt 4 dyr utpå bøen lenger heime, kolle med kalv og to bukkar. Låg lenge og sikta på eine bukken men syns den var litt for stor og skyte, vi har regel om og kun skyte småbukkar på bøen. Den minste sto aldri i ro med breisida til.

Fjorkolla har komt på plass på planet :)

Foto-1021_zpsxqfoqsja.jpg

 

Litt lågt skudd syns eg. Hadde skutt av toppen av hjertet og karva lungene. Effektivt skudd då, sprang 15 meter og datt om :) Men syns som sagt det var litt lavt, kjem tilbake til det.

Foto-1024_zpsyyfhotqj.jpg

Foto-1025_zpsotmxeznh.jpg

 

Akkurat tatt toppen av hjertet.

Foto-1027_zpsmpjv6dmj.jpg

 

Søndags morning blei det kolle og kalv :) Sneik meg inn på bra avstand og la meg ned i ein god posisjon. Akkurat når eg trekte av på kalven drog eg rifla mot venstre, såg det godt. Kalven datt men var nesten overbevist om at det var vomb. Skudde sto langt bak, men utruleg nok hadde det ikkje rørt vomba :) Utgangshol på bildet, det er litt lenger bak ein inngangsholet.

Foto-1036_zps2ipykn7u.jpg

 

Kolla blei skutt med ein gang kalven datt, der satt skuddet midt i :) Lang i fjeset og mørk i pelsen så er nok ei gammal kolle. Vegde 66kg :)

Foto-1038_zpsqgf6kvjt.jpg

 

No kjem eg tilbake til skuddplassering. På kolla hadde eg nok ein gang skutt av toppen av hjertet og karva lungene. Begynner og mistenke at rifla går litt lavt så det blir ein sjekk av den til helga viss eg rekker det. Effektivt skudd men bedre og være litt høgare syns eg. Litt vanskeleg og sjå skuddholet på bildet.

Foto-1041_zpsxx3lfqt2.jpg

 

Eg jaktar der foreldra mine bur(er oppvokst der). Naboen min der eg bur skaut ein bukk forrige Tirsdag, slaktevekt på 155kg!!Var og kikka på geviret i går, ser veldig ut som ein returbukk. Manglar eine issetaggen, den andre er kort. Kronene har to taggar og er veldig spisse. Veldig tjukke rosenkransar :)

Foto-1044_zpsm6rej8td.jpg

Foto-1045_zpsqkz7r99x.jpg

Link to comment
Share on other sites

I terrenget vårt går dyra framleis veldig høgt. Heilt oppunder dei øverste hammarane har dei både kvelds- og morgonbeitet sitt. Det grøne graset lengre nede i dalen freistar ikkje enda. Er det samme tendensar hos dokke?

 

Det er fristande å seie at det har med temperatur å gjere. Men er usikker på det. I sommar såg vi dyr i alle høgder. Og dei mange badedammane i dalen blei flittig brukt mellom dei varme sommarnettene. No har dei likevel trekt opp i høgda sjølv om det er kaldare i lufta og det er godt beite også nede i dalen.

 

Kvifor er det slik? Har det med at dei er i ferd med å omstille seg til brunstperioden? Ser etter nye områder for kommande måned? Dei er i hvertfall ikkje å sjå ved badedammane lengre kor dei gjekk nesten kvar kveld i sommar (viltkamera).

Link to comment
Share on other sites

Da er det meste pakket og gjort klart for morgendagens hjortejakt. Tenkte å komme meg litt opp i høyden, det er ikke så veldig høyt, ca 500 meter. Terrenget består av store flotte bøer, diverse skog, med to større hogstfelt, ellers fjell og noen bratte lier. Tenkte å gå opp under en fjellhylle og finne roen der, er ikke helt sikker enda på om jeg vil velge å sove kun med Jervenduken under åpen himmel, eller med en liten gapahuk, telt tror jeg ikke at jeg tar med meg imorgen. Så er spørsmålet, hva tenker hjortejakt folket om å lage til bål oppe i høyden, jeg tenker å være ca i 18 tiden imorgen kveld, rigge meg til å evt fyre bål, men jeg er rimelig usikker på akkurat det... Planen er å ligge til lørdagsmorgen å stå grytidlig opp, smyge og evt poste litt på steder jeg vet hjorten ferdes. Hvordan opplever de av dere som fyrer bål på hjortejakt at hjorten reagerer på det? Det blir bare bål evt noen timer om kvelden, var ikke tanken å fyre rundt, for å si det slik. Jeg hører gjerne fra andre som har erfaringer og synspunkt å dele om dette.

Link to comment
Share on other sites

Årets storbukk datt allereie 5 sept i år, i Høyanger.. Kikra ut 2 stk kron om morgonen 5 sept, klarte komme innpå og fekk den eine i fanget, skotet gjekk på ikkje meir enn 5-6m, treff i nakken og rett ned. Ein opplevelse for minneboka :D

 

normal_11958324_10156118556155145_342254443090400394_o.jpg

 

 

Skal skrive litt om hendelsesforløpet ein kveld eg har tid, eg kjem ikkje til å gløyme det med det fyrste.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Spennende jakt uten fall i dag! Var tidlig ute, 04:45 satt eg på post. Regnet pøsa ned, mørkt og kaldt. Kjente på følelsen om jeg skulle snu å gå hjem igjen, men ble sittende! Etter hvert som det begynte å lysne så smått så dukket det opp 7 svarte flekker på jordet som ikke var der i går. Dessverre ser jeg at de trekker ut alle sammen, men den retningen de går så er det et annet jordet noen hundre meter bortom. Lurer meg tilbake på veien og kommer meg i posisjon. Har ikke sitter i mer en 20 sek når dyra kommer innpå, ( er ungkolle jeg er etter) 2 spiss bukker, 1 kolle me kalv, 2 ungkoller og en 6-tagger bukk. Dyra kommer på 20-30 meter. Får ikke breisiden på ungkollene, eine står vrid i fra meg mens den andre står beint i mot meg. Ser at den eine ungkolla er på vei til å snu hele breisiden mot meg, for av sikringen lydløst og er klar... Akkeruat i det jeg skal trekke av så sitter 6-tagger'n fart i dyra og jager de opp bak huset vårt( som står på jordet). Sniker meg opp og ser dyrene står helt i kanten, ligger meg til rette, men dyrene står for tett.. Plutselig er alle dyrene gått ut.

Bukken kommer plutselig utpå igjen. Ligger å ser på han i 20 min før han trasker motsatt retning av de andre dyrene. Bukken: NHBtRU9C.jpeg

 

En rå dag på jakt selv om det ikke ble løsna skudd!

Link to comment
Share on other sites

Merkelig stille i denne tråden I år...

Det brukar å vera hyppige oppdateringar på denne tida.

 

Kva er inntrykket så langt?

Her i Midthordland er det tydeleg mindre dyr å finna, denne utviklinga meinar eg har pågått dei siste 3-4 åra.

Men i år er det markant rolegare. Det er jo målsetninga at bestanden skal reduserast, men eg synest dette er i overkant, særleg sidan det ikkje vert teke grep for å redusera avskytinga.

 

- Andre inntrykk..?

Link to comment
Share on other sites

Hadde dei beste tellingane på fleire år her i sogn. Virkar som det var samme overalt her i området og i Sunnfjord. Mest truleg fordi det var mykje snø og hjorten sto lavt trur eg :)

Sett lite no i sommar, men alle hjorten vi såg på tellingane er nok i nærheten. Tipper den begynner og dukke opp no når brunsten startar.

Link to comment
Share on other sites

Har lite tid til jakt i år grunnet studier, men var hjemme på Nordmøre for å jakte hjort i forrige uke. Det ble ei fin uke, og totalt på laget fikk vi 11 dyr i løpet av uka. Selv skjøt jeg kolle og kalv på fjellet forrige lørdag. I den situasjonen kom det først opp ei kolle med kalv mellom meg og naboposten, jeg fikk has på kalven og han som satt på naboposten fikk has på kolla. Mens jeg går i mot fallene for å sjekke at dyra er daue titter jeg tilfeldigvis tilbake mot posten hvor jeg satt, og der kommer det ei ny kolle løpende over myra. Jeg går kjapt ned i knestående, får rifla i posisjon og roper for å få henne til å stoppe. Med det samme hun stopper opp så går skuddet, og hun løp 50 meter før hun tippet over ende. Med 3 dyr ble vi enige om å avslutte jakta på fjellet, vi hadde mer enn nok jobb foran oss med å få 3 dyr ned igjennom lia :)

Slaktevekta på kalven jeg skjøt var 30 kg. og kolla veide 54 kg.

2q1ulo8.png29zdlok.jpg23i6plx.png

Link to comment
Share on other sites

Da viltnemda reduserte løyvene betraktelig foran forrige sesong, var det mange som i år regnet med å se bøene fulle av hjort, også med tanke på de siste års milde vintre. Jeg har hatt endel skudd sjanser, bla på ok bukk første dagen i jakten, men lot den gå, igår lurte den meg! :-) Men ja, på en bø som i mange år har hatt opptil 20 dyr på en kveld i sammen, var det igår bare 4 dyr. Jeg skriver litt ned noen observasjoner for hver måned hvert år i hjortejakten, for å ha en grei oversikt. Vår tellingene var derimot de beste på svært mange år. Vi går snart inn i oktober, så får vi se hvordan det går.

 

Og så over til noe helt annet, men det ser ut til at det hører sammen med bla rådyr og hjortejakt-flått! Jeg fikk en rådyrbukk 11 august og en 5 september, den siste gav meg to ør små flått, knappnål størrelse! Har vært i skogen og sett etter hjort, ca 5 dager, og det kryr av disse slå flåttene! Andre som opplever dette? To dager gikk greitt, uten bruk av noen remedier, men så tok jeg ikke mer sjansen, og begynnte å bruke Djungelolje, ser de kravler over alt, men de har da altså ikke satt seg fast heldigvis, flått er noe svineri!

Link to comment
Share on other sites

Flått ja.. Gikk en fjelltur og skjøt en bukk på høyfjellet første dagen, 11flott satt fast og sikkert 30 kravlende. De fleste var disse små nymfene, en hann og en hunn flott. Dagen etter skjøt jeg noen fjorsdyr på ett annet fjell, hadde ikke en flott da.. Mine erfaringer er at det er svært lokalt, hos oss er sørvendte fjellsider verst. Spessielt den plassen jeg knerta den bukken. Husker jeg slapp hunden der en gang når flåttbandet hadde mistet virkningen, joda plukka over 60 stk av dyret den kvelden. Dusj og full sjekk er obligatorisk når man har vært på jakt.

 

Hos oss har det minket betraktelig med hjort de siste 3-4år, men kvotene følger dessverre ikke etter. Hvis jegerne fortsatt ønsker hjort å jakte på, så bør man ilegge seg selv å frede eldre koller i det minste. Skyt heller ungkolle.. Å jakte i hjortetomt terreng er ikke så morsomt. Vil man redusere lokal bestand er det bare å meie ned gammel kollene..

 

En av årsakene til høye tellinger enkelte plasse i vår, var gjerne den sene våren. De går der det er mat. Det samme er nok årsaken til at de er lite dyr å se på innmark nå ved jaktstart. Det er ferske groer i høyfjellet, grønt og fint. Imens innmarksområdene ble slått 1uke før jaktstart her. Lokale variasjoner selvfølgelig..

 

Gratulerer til alle som har skutt dyr. Har hatt litt stang inn og skutt 50% av kvota i fjellet, resten sparer vi til vi får sporsnø, det er morsom og krevende jakt.

Link to comment
Share on other sites

[quote="Mauser M67"

så nedskytingen av hjortebestanden har vært vellykket.

 

Du skriv at nedskyting av bestanden har vore vellukka. Men då er eg veldig interessert i å høyra kva tiltak som er gjort I etterkant?

- Har lokal viltmyndighet styrt denne nedskytinga og ditto endra antal tildelingar når bestanden var kome ned på rett nivå?

- Kva var målsetninga med bestandsreduksjonen?( %-tal eller andre mål )

- Korleis er tildeling / kontra bestand I området no?

 

Håpar du kan skriva litt meir om dette.

Link to comment
Share on other sites

Utruleg mange rare kommentarar på facebook for tida. Siste eg reagerte på var ein som var bekymra for hjortestanden.

 

Det siste han skreiv var:

"Hadde veldig gode tellingar i vår.

Er hjortebestanden drastisk på veg nedover?"

 

Trur ikkje akkurat hjorten har sjøldaua i sommar :P Vi hadde veldig gode tellingar og veit at det var det langt innover fjorden frå oss. Ny rekord fleire plassar.

 

Men det er veldig lite dyr og sjå no. Mest truleg for dei står høgt på fjellet enda sida beita er så gode. Er vertfall ikkje bekymra i det heile tatt sjølv om vi har sett lite dyr til no :)

Link to comment
Share on other sites

Volvobrage: Veldig einig med deg! Det er mykje panikk rundt forbi. Å konkludere med at bestanden har gått drastisk ned basert på nokre observasjoner på bøane man ellers har sett mykje dyr er litt på styr. Vi må ikkje gløyme at det er veldig mange faktorar som spelar inn som vi også ikkje veit om. Beitegrunnlaget er ein ting. Hjorten er også eit trekkdyr og har ingenting i mot å spasere fleire mil på kort tid om ho/han bestemmer seg for det. Kvifor han gjer det, er ikkje lett å forstå. Kanskje det er leiten etter lykka ein annan plass og nysgjerrigheita som er årsaka. Det som er bevist gjennom forskning er at dyra i eit gitt område ofte er i nær slekt. Dei er glade i familien sin, og er på den måten eit flokkdyr. Så at den loikale bestanden varigjerer fra år til år er ikkje rart i det heile tatt. Då er det berre å vente til nye dyr kjem trekkande ;)

Link to comment
Share on other sites

Godt skreve Hjortetrekk og hundre prosent einig!! :)

Ein kompis på jobben jaktar eit stykka innafor oss. Der har dei sett mykje dyr på 1000 meter og oppover og veldig lite på bøane.

Eg og brodern såg ei radiomerka kolle på revejakt seint i august i fjor. Den har vi fått beskjed om og skyte(i jakttida såklart) sida den har slutta og sende.

Samme kolla blei skutt tidlig i jakta i eit vald 50 minutt unna med bil, der vi kjører rundt eit utstikk på sognefjorden for og komme inn. Har vandra langt på kort tid :)

Link to comment
Share on other sites

Vil spørre dette forumets og denne trådens mange kloke og erfarne hjortejegere, om lokking av hjort. På andre siden av dalen hvor jeg jakter, er det begynnt å høres brøling, men ikke hvor jeg er. Det er observert to store bukker, som går helt i skyggen og i kanten...om de da som sagt ikke er kommet i brølemodus, hvordan vil det da være å prøve å lokke påd dem? Om de reagerer og kommer, vil det da være mest sannsynlig med at de følger vanlig prosedyre og går rundt for å finne ut hva dette er? Hva tenker dere?

Link to comment
Share on other sites

[quote="Mauser M67"

så nedskytingen av hjortebestanden har vært vellykket.

 

Du skriv at nedskyting av bestanden har vore vellukka. Men då er eg veldig interessert i å høyra kva tiltak som er gjort I etterkant?

- Har lokal viltmyndighet styrt denne nedskytinga og ditto endra antal tildelingar når bestanden var kome ned på rett nivå?

- Kva var målsetninga med bestandsreduksjonen?( %-tal eller andre mål )

- Korleis er tildeling / kontra bestand I området no?

 

Håpar du kan skriva litt meir om dette.

 

Hei..:-)

 

Eg vil si at her eg bor så har dem en god kontroll av bestanden,

Tiltak er at dem har redusert noe på tildelingen samt at dem ikke skal ta ut så mange koller.

Eg veit ikke hva målsetting for bestandreduksjonen var, men der var mye beiteskader og svært mange vilt påkjøringer.

Eg går mye i naturen og er fascinert av hjortedyrene og hvordan dem trekker mellom vinter og sommerbeite.

og når vi har så sein sommer som i år så ser eg hjort høyt oppe i tregrensa, dette på grunn av rikelig med mat i høyden.

Men noe eg har sett er at hjorten som trekker mellom vinter og sommerbeite ikke går så langt som vi trur, bare noen få mil.

For noen år siden så hadde vi en lang kald vinter med uvanlig mye snø, Det eg fant var merkelig ikke de at der daua så mye hjort pga snø

men kollene kastet kalvene, sikkert på grunn av sult, Men eg så kalver i beste velgående den sommer høst også så mange koller fikk kalv.

De to siste årene så har der vært en markant nedgang i vilt påkjøringer som er veldig positivt.

Der eg har fulgt med på flokkene så ser eg mindre dyr. men ingen krise for å si det sånn, men man må være forsiktig med å ta kollene mener eg.

Eg trur det er sunt at bestanden ikke blir for stor. og at jegerne er flinke til å ta ut dem minste dyra og bygge opp en sterk hjortestamme med store dyr.

Eg jakter sjøl men har enda ikke fått anledning til å jakte hjort, men håper eg får med tid og stunder.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

[quote name="Mauser M67"

så nedskytingen av hjortebestanden har vært vellykket.

 

Du skriv at nedskyting av bestanden har vore vellukka. Men då er eg veldig interessert i å høyra kva tiltak som er gjort I etterkant?

- Har lokal viltmyndighet styrt denne nedskytinga og ditto endra antal tildelingar når bestanden var kome ned på rett nivå?

- Kva var målsetninga med bestandsreduksjonen?( %-tal eller andre mål )

- Korleis er tildeling / kontra bestand I området no?

 

Håpar du kan skriva litt meir om dette.

 

Hei

Men noe eg har sett er at hjorten som trekker mellom vinter og sommerbeite ikke går så langt som vi trur' date=' bare noen få mil.

mvh[/quote]

 

http://www.naturdata.no/Portals/Naturda ... s/EM%20Stjørdal%2005.11.10.pdf?ver=2012-08-01-195453-807

 

Det varierer svært mye. Bukk Meldal trekker 28mil.

Jaja, meningsløst å diskutere hjortebestanden totalt, noen plasser bør stammen reduseres, andre steder må man stikke fingeren i jorda og redusere avskytingen. En ting jegere flest sikkert er enig i, er at jakta er morsommere i brukbare terreng, enn i rævva terreng. Reduserer man bestanden nok så blir det bare gullterrengene som klarer å fylle kvotene. Resten blir sittende som noen gaptraster på post til de gror fast. :wink:

Link to comment
Share on other sites

På andre siden av dalen hvor jeg jakter, er det begynnt å høres brøling, men ikke hvor jeg er. Det er observert to store bukker, som går helt i skyggen og i kanten...om de da som sagt ikke er kommet i brølemodus, hvordan vil det da være å prøve å lokke påd dem? Om de reagerer og kommer, vil det da være mest sannsynlig med at de følger vanlig prosedyre og går rundt for å finne ut hva dette er? Hva tenker dere?

Min erfaring er at hjorten vil forsøke å finne ut hvem som er konkurrerer i terrenget. De eldste er de slueste og passer seg for ikke å vise seg frem før de er sikre på hvem de treffer på. Yngre bukker mangler forsiktigheten så de er lettere å få ut av skogkanten. Lytt etter dybden i brølingen og forsøk å legge deg på et nivå rundt den dypeste. Hvis du ikke finner rette dybden i forhold til brølingen som pågår så er ikke alt håp ute allikevel - for de er ikke interessert i å ha konkurrenter i det hele tatt - så tålmodighet vil ofte lønne seg. Pass bare på at du har en retrettmulighet hvis en av de eldre bukkene har klart å liste seg inn på deg for å sjekkke hvem du er :D

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde ei voksen kolle gående rundt huset i 8 år. Ho var lett å kjenne igjen pga hun hadde et hakk i høgre øre. Ho gikk aldri aleine, enten det var kalv, fjorkalv eller andre hjorter. Hun var vekke i fra desember til rundt påsketider hvert eneste år, men kom alltid tilbake. Hun ble tilslutt skutt da hun ikke hadde kalv lengre, etter det har det ikke vært så mye hjort hjemme lengre. Det er så utrolige viktigt med "stamkoller"

Link to comment
Share on other sites

Då blei det full klaff i natt :) Kolle med kalv blei observert i skogkanten i 22.30- tida. Når eg løfter rifla angrer eg umiddelbart på at eg ikkje tok med capsen. Fullmånen stod rett mot meg og blenda slik at eg ikkje klarte å sjå skikkelig gjennom kikkertsikte. Etterkvart kom det eit skydekke over månen og gjorde forholda perfekte. No var det berre å vente til kalven fekk god bakgrunn og breisida til. Men i staden valgte kalven å "ta seg ein tur" mens kolla stod igjen på 70-80 meter foran meg. Ho kunne eg skøte 100 gonga. Eg venta på at kalven skulle dukke opp igjen, men ting tok tid. Etter en halvtimes tid kom til slutt kalven som ei pil bort til mora. Eg løfter igjen rifla, men no var holdet i grenseland langt, og dei flytta seg til skogkanten igjen.

 

Eg måtte berre smøre meg med tålmod og håpe på at dei ville beite seg i retning meg igjen. Det gjorde dei, og etter fleire spennande situasjoner fekk eg til slutt breisida til kalven klar på ca 120 meter. Kalven sprang 10 meter i smellen og falt om. Nytt ladegrep, men kolla var allereie inne i skogen. Etter ca 10 min kjem ho listande fram igjen for å sjå etter kalven sin, og eg får til slutt ein fin sjanse og sender av gårde kula. Tydeleg skuddreaksjon, men ho forsvant bak ein hammar. Etter litt leiting fram og tilbake, fant vi kolla 30 meter frå skuddplassen.

 

Deilig å kjenne på spenninga igjen :)

 

Siste året mitt med federal fusion i 180 gr, 3006. Det såg seriøst ikkje bra ut. Utrulig mykje blodslått også ved sida av bogane. Fekk flash-back til oryx-perioden.

 

Tips mottas med takk :) PS Kjøper berre ferdigrulla...

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer Hjortetrekk!! :D

Full klaff for meg i går og, skaut to kalvar i går kveld:)Bukkekalven var 30kg og kollekalven var 26kg. Kjem bilder!

 

Kan verkeleg anbefale Ferderal Premium trophy bounded!Har bortsett frå to dyr berre gode erfaringar med dei :) Har anbefalt til fleire og veit om mange som har begynt og bruke dei i det siste med gode erfaringar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...