Jump to content

Winchester Power Max


sporhundenLeo

Recommended Posts

Hentet i går en riflepakke hos en lokal våpensmed hvor det blant annet var med 40 Winchester helmantel og 20 Winchester PowerMax Bonded. Han mente selv at Winchester-ammunisjonen fungerte overraskende bra. 20 første av treningsammoen gikk i dag og den samlet ganske greit i alle fall. Skal prøve PowerMax etter jeg har skutt opp treningsammoen og skal ta siste del av oppskytingen.

 

Har selv planer om å bruke den på både rådyr og elg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Winchester Power Max Bonded, 150grs i 308win i endel år. Den er blitt brukt til rev, rådyr og hjort. Egentlig så har jeg bare gode erfaringer. På hjort satser så langt det er mulig på høye lungeskudd, er det ikke mulig å man må finne bogen, tenker at det blir ikke så bra samme hvilken kule man bruker. Ellers bruker jeg Hornady Interbond, som jeg lader selv. Men winchester ammunisjonen, har jeg hatt endel av, den er billig, og mer enn god nok. Den er veldig myk og ekspanderer ganske raskt, til elg ville jeg benyttet 180grs, om jeg skulle velge å bruke den på elg. Til elg ville jeg helst satset på en annen kule, som ikke ekspanderer så raskt og som gir mer dybdevirkning. Det er langt i fra den ultimate jakt kule, men den fungerer. Men som alltid, skuddplassering har mye å si for hvordan skuddet arter seg i dyret og da hvordan slaktet kan bli seende ut.

Link to comment
Share on other sites

Det er ei kule som jeg leste endel om i Amerikansk blad.Den er ment for mindre Hjortedyr som Hvithalehjort,og skal gi god effekt er meningen.Ekspanderer raskt,bløt,gir stor diameter og liten inntregning..Fikk min samboer til å prøve de selv om jeg vanligvis lader selv..Skjøt en Råbukk og har aldrig sett maken til stygt slakt..Ville ikke skutt Elg med de,ikke engang 180gr,ingen andre har anbefalt det heller etter de tester jeg har lest..

Link to comment
Share on other sites

Hvor traff skuddet råbukken? Jeg har skutt 12 hjort, 3 rådyr og 5 rev med denne ammunisjonen, alle var i 150grs utgave. Kan ikke si at jeg opplevede noe spesielt uvanlig eller spesielt negativt. Ved bogskudd kan mye skje ved bruk av de fleste typer patroner. Men som jeg skrev, til Elg, om jeg skulle ha brukt den der, ville 180grs være foretrukket. Problemet er nok harde ben, bløt kule som ekspanderer veldig raskt. Min er erfaring på hjort er veldig god, elg er noe annet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har brukt den på rev, gaupe, rådyr, hjort, reinsdyr å elg... Gjennomskyter elg med 180 grain. Kjøttskade er helt ok, reglene idag for kontroll er vel å skjære bort 10 cm rundt sårkanal å det klarer vel dem fleste kuler å holde seg innafor. Myten som jeg har hørt flere kursledere si om at winchester ammo skal nærmest eksplodere dyret i to fordi amerikanere vil ha det sånn kan jeg fint avkrefte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...