Jump to content

VILLREINSJAKTA 2015


ctm-4

Recommended Posts

  • Replies 431
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kjem til å slenge inn ein søknad også i år. Opplevinga av storslått natur er for sterk til å la vere. Utfordringa er at vi venter nr 3 i august, så må nok finne meg i å halde meg mest på heimebane i haust. Opplevinga på Dalsida Aust i fjor og Lordalen året før kan eg leve eit år til med :D

 

Skal nok finne glede i å lese oppdateringer på denne tråden også. Kjekt å høyre om andre sine opplevinger og fangster :)

Link to comment
Share on other sites

Det er en helt vanlig torsdag og jeg har akkurat fått i meg 300 gram renbiff.

Det hadde jeg nok ikke tatt meg råd till om jeg måtte kjøpe den i butikken, så jeg skal garantert på jakt i høst også.

Problemet er at jeg sansynligvis blir nødt til å kjøpe jakten till overpris på finn.no.

 

Hvorfor? Jo, for i fjor hade jeg (egentlig) veldig lite tid til jakt og da ramlet det inn fire kort - og jeg kunne fått fler om jeg ville.

I år kommer jeg, som det ser ut nå, til å få veldig mye tid til jakt, og da er det vel en naturlov som sørger for at jeg ikke får noe på Inatur eller lignende?

Link to comment
Share on other sites

Å søke hos flere øker ikke nødvendigvis sannsynligheten for å bli trekt ut i første tildeling, men der hvor noen takker nei gjelder følgende:

Dersom noen jaktlag takker nei, avslås dette lagets tildeling på Inatur.no, og det første laget på ventelisten som har søkt på dette feltet dukker opp

dvs hvis noen takker nei kommer du kunn i betraktning hvis du har søkt på det spesifikke feltet hvor noen sier nei takk..

 

http://fjellstyrene.no/siste_nytt/slik_tildeles_elg_hjort_og_villreinjakta

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Heisann!

Har aldri vært på reinsjakt tidligere så lurer litt på hva som gjelder med tanke på søknadene på iNatur. Jeg kan ikke se at det dukker opp noen priser på disse søknadene, er det bare fellingsavgift eller er det også kortpris på disse kortene?

Om det er kortpriser, hva ligger disse normalt på?

Link to comment
Share on other sites

Hei, nybegynner med ett par spørsmål...

 

Noen som har ev link til bilde av de forskjellige dyra?

Har aldri jaktet rein før, men frister å søke.

 

Er det enkelt å se forskjell på kalv, simle, ungdyr for en som er nybegynner?

 

Hvor mye kjøtt er det på de? Blir det veldig lite på en kalv, eller får man steiker og biffer nok til ett par middager?

 

Om jeg skulle få kort og få felt, ser jeg fort for meg at jeg blir alene med oppgaven på fjellet, er det grei skurring å frakte ei simle ned fra fjellet alene?

 

Hva skjer om jeg feller feil dyr? F.eks 55kg når kortet sier dyr under 50 kg?

Link to comment
Share on other sites

Kalv ser du lett. Simle/ungdyr er verre.

En kalv gir nok 8-12 kg rent kjøtt. Stek kan du glemme (iaf om flere skal dele på den), men litt biff blir det.

Simle veier ca 35 kg. Har du 10 kg i sekken når du jakter blir det 45 totalt. Du velger selv om du går en tur eller om du tar det på to turer. Samme teknikk om du skyter en bukk på 100 kg... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Veldig avhengig av hvor du jakter. 10 kg i sekken: Du har trolig tilgang til jakt nær vei/infrastruktur.

Regn fort 20 kg + om du har telt, sovepose osv. Med god sekk, kan du få med ei simle på

30 kg i tillegg. Men da kjenner du det i beina og resten av kroppen om turen tilbake blir flere timer.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har ev link til bilde av de forskjellige dyra?

 

 

I videoen min nedenfor ser du simler,kalv og ungdyr i bakgrunn og storbukk i forgrunn på første sekvensen.

I andre og tredje sekvensen ser du liten voksen bukk(for stor for ungdyr eller kluftbukk), simle og kalv.

Resten av filmen er innpåstilling og skyting av storbukk.

 

Link to comment
Share on other sites

Søker over alle bauer og kanter, er nybegynner på reinsdyrjakt (også)

 

Men lurer på en ting, som sikkert noen garva reinsdyrjegere kan svare på, hvordan er det å ha med hund ?

 

Tenker da først og fremst som kompanjong og bærehjelp, selve jakten forstår jeg at man bør stå for selv.

 

Noen som har efaring for eller mot ?

 

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Reiser for 11året på rad inn i Sunndalsfjella.Sunndal-Vest har vel landets mest ekte stamme.. Det er godt å vite att kortet er sikra uten å måtte blande inn Inatur eller andre trekke instanser ;)

Liten stamme,ekte villrein, lav avskyting, små rein, langt og bære,tungt terreng.

Og det gledes :D

Link to comment
Share on other sites

Søker over alle bauer og kanter, er nybegynner på reinsdyrjakt (også)

 

Men lurer på en ting, som sikkert noen garva reinsdyrjegere kan svare på, hvordan er det å ha med hund ?

 

Tenker da først og fremst som kompanjong og bærehjelp, selve jakten forstår jeg at man bør stå for selv.

 

Noen som har efaring for eller mot ?

 

 

Morten

 

Jeg har nå en bandhund som jeg planlegger å trene på villreinen i bjørkeskogen i sommer og håper å få brukt i jakta om jeg eller min bedre halvdel får reinsjakt :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da gav vi f,,, i hele lotteriet og kjøpte oss 2 kort oppe på ringebu for 3 året :) koster skjorta gjør det allikevel. Men da er vi iallefall sikret jakt, så får event uttrekkt kort handles det også, men oddsen får å få kort på ringebu er usansynelig

Link to comment
Share on other sites

Da har Statskog også åpnet for søknad på inatur. De har gått tilbake til trekning etter etter å ha testet ut førstemanntilmølla-prinsippet i fjor.

 

Det står ikke, men jeg regner med at trekningen til Satskog er uavhengig av trekningen til Fjellstyrene?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...