Jump to content

Pris på elgkjøtt


Gulars

Recommended Posts

Beklager dersom innlegget er feilplassert, men dette var det beste stedet jeg fant.

I år ble fryseren mer enn full. For første gang vurderer jeg å selge litt elgkjøtt til venner og kjente da vi neppe klarer å spise alt selv.

Spørsmålet mitt er: hva er en fornuftig pris å ta for ferdig kvernet kjøttdeig av elg pakket i 1-kilos pakker?

Link to comment
Share on other sites

Siden du sier til venner og kjente hadde jeg tatt selvkost + litt. Selger jeg til venner og kjente gjør jeg ikke det for å tjene, men for å være grei. Noen ganger må man velge mellom børs og katedral, og jeg velger katedral.

Selger jeg til mindre kjente og ukjente beregner jeg meg fortjeneste ut i fra hva jeg har betalt og hva "markedsprisen" er.

Link to comment
Share on other sites

Å sammenligne karbonadedeig fra elg med kjøttdeig fra Gilde blir drøyt! Kjøttdeig inneholder en god del fett, mens karbonadedeig er magert. Nå er jo elgkjøtt i utgangspunktet magert, så med mindre trådstarter har blandet inn fett blir det riktig å kalle det karbonade.

 

Høggern kan jo prøve med 500 gram kjøttdeig fra gilde og 500 gram karbonadedeig fra elg, steke disse hver for seg og veie det ferdig stekte kjøttet til slutt. Hvis vekta kalles lik tror jeg likhetsbegrepet trekkes vel langt. Hva resultatet blir tror jeg alle som jakter og spiser litt elg vet.....?

 

Sammenlikner du 500 gram karbonadedeig fra Gilde med 500 gram karbonadedeig fra elg får du litt av det samme resultatet siden Gilde tilsetter litt/mye (stryk det som ikke passer) vann og salt. Dette får å øke vekta og fortjenesten. Kjøper man billig kjøttdeig tror jeg man spiser lav pris og lite kjøtt.

Link to comment
Share on other sites

Vel.

Elgkjøttdeig er vanligvis det dårligste kjøttet på slaktet som er gått i kverna. Verdien bør gjenspeile det. Så verdimessig mener jeg det er sammenlignbart med kjøttdeig i butikken.

Så er vel bare å innse at den elgkjøttdeigen man har i frysa og annser som eksklusiv, faktisk bare er kjøttdeig som i bestefall er blyfritt og kommer fra et veterinærgodkjent slakt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mange takk for gode svar.

I og med at jeg ikke slakter selv mener jeg selvkost ville blitt litt dyrt til venner og kjente. Jeg jakter ikke for å tjene penger på det, men vil ikke gi bort kjøttet gratis heller. Derfor (etter å ha lest svar her og søkt på nett) falt jeg ned på kr 75 per kg. Mine kjøpere ga ikke inntrykk at dette var for drøyt.

Link to comment
Share on other sites

Selges med tap?

Du kjøper hel elg for 75 kr kg, selger kjøttdeig (som egentlig er kvernet avskjær og skrot kjøtt) for 80 kr kg, og sier du selger med tap?

Hvordan verdiberegner du steik og indrefilet da?

Forklar gjerne en uinnvidd stakkar om utregningsmetoden din.

 

 

Nå skal det sies at det er ganske mye bein også i den skrotten man betaler 75-120kr/kg for som jeger…

 

Av det som faktisk er kjøttandelen av slaktet, skal man betale innsatsen for nedskjæring og pakking , før man selger det. Sier seg selv at prisen må opp en del for at dette skal gå i null…?

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg husker regner en ca 25% tillegg for bein når en sleger reinskåret kjøtt.

Bruker en Statskog sin kilopris for rundt slakt og plusser på 25% mener jeg at vi endte opp mellom 75 og 80 kr kiloet for elgkjøtt.

Da er det flat pris for hele slaktet.

 

Om en ønsker å selge malekjøtt til 25 kr kiloet og lårsteik og filet for 200 kr kiloet, blir vel opp til en og hver.

Men hos oss er det fast pris pr kilo kjøtt, uansett hva det er.

Link to comment
Share on other sites

Selges med tap?

Du kjøper hel elg for 75 kr kg, selger kjøttdeig (som egentlig er kvernet avskjær og skrot kjøtt) for 80 kr kg, og sier du selger med tap?

Hvordan verdiberegner du steik og indrefilet da?

Forklar gjerne en uinnvidd stakkar om utregningsmetoden din.

 

 

Som nevnt ovenfor her, når vi jegere veier og betaler dyret betaler vi også for bein.

 

Beinprosenten er jeg ikke helt sikker på, men om vi sier 30% blir det som følgende:

 

75,- kg

30% av 75 = 22.5,-

 

75+22.5,- = 97.50,- pr kg betaler vi for rent kjøtt.

 

Så da skjønner du kanskje at det selges med tap til 80,- kg?

 

 

Du kjøper hel elg for 75 kr kg, selger kjøttdeig (som egentlig er kvernet avskjær og skrot kjøtt) for 80 kr kg, og sier du selger med tap?

 

Hva du hiver i kjøttkverna når du lager kjøttdeig vet ikke jeg, men vi har iallefall ikke "skrot" i.

Link to comment
Share on other sites

Ja du kommer på 100 kr pr kg rent kjøtt.

Jeg for min del definerer kjøttdeig som mindre verdt enn steik og koteletter, siden det er et resteprodukt av kjøtt man ikke vil bruke til annet. Derfor mener jeg at å kalle det "å selge med tap" er en ganske kreativ definisjon. Men det er min mening.

Uansett er 80 kr pr kg en helt ok pris for kjøttdeig. Omtrent som rema prist.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen "kreativ definisjon", det er realiteten, jeg betaler 97.50,- for kjøtt som lages kjøttdeig av, og selger til 80,-.. Det blir med tap samme hvordan du vrir og vender på det.. :)

 

Vi lager forøvrig kjøttdeig av ting andre kanskje ville brukt som grytekjøtt, så ikke noe blodslåtte slingser eller "skrot" i vår kjøttdeig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Makan til kverulering da... :lol:

 

Selger man til under kostpris så blir det tap.

 

Som jegere så selger vi nok stort sett langt under kostpris på kjøttet, og det må vi finne oss i. Vi betaler jo for selve jaktopplevelsen også. Slik sett er jakt i Norge billig.

Link to comment
Share on other sites

75,- kg

30% av 75 = 22.5,-

75+22.5,- = 97.50,- pr kg betaler vi for rent kjøtt.

Vet ikke hva du kverner opp til kjøttdeig, men vanlige folk kverner seigt kjøtt og avskjær, som er "vrak kjøtt" og ikke brukbart til noe annet. Og at dette kjøttet skal "subsidiere" dyrt kjøtt som indrefilet, steik og koteletter, m.m., er horribel prising!

 

Men, jeg kjøper gjerne noen kilo intrefilet til 80 -90 kr/kg av deg. Forutsatt at du ikke har kvernet det til kjøttdeig da. :) Skal en tenke butikkpris, burde vel indrefilet av elg ligget på 500 - 600 kr/kg. Og beinfri stek til ca 500 kr/kg, o.s.v. Uten å ha regnet på dette, burde vel "vrak kjøttet" (kjøttdeigen) havne på 30 - 40 kr/kg.

 

Tviler på at en kan regne 30% bein, i helt slakt på elg. Er nok heller 22 - 25 %, avhengig av dyret. Det er vel noe galt med regnestykket ditt også.

 

I ditt regnestykke er det kun 0,7 kilo "rent" kjøtt, som du betaler 75 kr for. Oppsettet er vel noe feil. :) Så kiloprisen er nok noe høyere enn din beregning, hvis en skal regne "flat" pris.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Regnet litt på dette i høst, 40-45% av slaktevekten på hjort er bein, ikke brukbart avskjær og den slags. Er vel ca det samme på elg vil jeg tro?

 

Prøvde å få kjøpt elgslakt i høst men lite å få tak i innen fornuftig kjøreavstand:-(

 

De er antakeligvis litt mer avsides de som jakter elg da :lol:

Har regnet ca halvparten av slaktet som bein - så 40-45% er nok ganske rett.

 

Vi pakker forresten hakkekjøttet i halvkilos pakninger her i huset.

Vrakkjøttet blir kassert.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det nå slik at det er etterspørsel som er viktig ang kjøtthandel, vi selger hele slakt av hjort færdig partert for 100 kr kg/ veid slakt... Hadde vi hadd 30 dyr på kvota så hadde vi solgt di også... Nå har det seg slik at jeg har et par fagbrev innen kokk/kjøtt yrket . Og å sitte her å lese alle " nisse' innlegg om pris på vrakkjøtt ol får meg til å riste på hodet.,.,. Hva betaler dere Nisser for 400 gr kukjøttdeig/ hønekjøttdeig på REMA? Jo for det er ikke mukk kjøtt?? Jeg jobbet en tid i bergen hos en slakter,, kjøttdeig var det kjøttet vi kosta opp fra gulvet og plukket ut av div maskiner. Legger,buklister ol.. Vil bare nevne dette da du dere Nisser Som Tror at kjøttet dere trykker i fredagstacoen kjøpt på rema er så jæ,,, fantastisk...

Link to comment
Share on other sites

Nå er det nå slik at det er etterspørsel som er viktig ang kjøtthandel, vi selger hele slakt av hjort færdig partert for 100 kr kg/ veid slakt... Hadde vi hadd 30 dyr på kvota så hadde vi solgt di også... Nå har det seg slik at jeg har et par fagbrev innen kokk/kjøtt yrket . Og å sitte her å lese alle " nisse' innlegg om pris på vrakkjøtt ol får meg til å riste på hodet.,.,. Hva betaler dere Nisser for 400 gr kukjøttdeig/ hønekjøttdeig på REMA? Jo for det er ikke mukk kjøtt?? Jeg jobbet en tid i bergen hos en slakter,, kjøttdeig var det kjøttet vi kosta opp fra gulvet og plukket ut av div maskiner. Legger,buklister ol.. Vil bare nevne dette da du dere Nisser Som Tror at kjøttet dere trykker i fredagstacoen kjøpt på rema er så jæ,,, fantastisk...

Man har vel ingen garanti for at kjøttet man kjøper av en privatperson nødvendigvis er noe bedre?

(Spesielt siden tilogmed du som har et par fagbrev har praktisert det du nevner)

Link to comment
Share on other sites

ctm-4 ga meg virkelig noe å le av på en fredag ettermiddag!

 

Det er egentlig ikke noe å le av, for han har faktisk helt rett! Folk er utrolig naive på ha de spiser, og mye har kommet frem bare i denne tråden.

 

Hadde folk hatt full kunnskap, og brydd seg, så hadde de hatt helt andre holdninger til matproduksjon enn det billi-billi hysteriet vi ser utspille seg ved dagens kjøttdisker.

Link to comment
Share on other sites

Koteletter :lol::lol:

 

Litt artig å gå knallhardt ut i en diskusjon som omhandler elgslakt, kilospris og prosentvis kjøtt i forhold til slaktevekt. Og så argumentere med koteletter.

Du beiner ut kotelettene og?

Jeg kunne nevnt steik og indrefilet. Men jeg valgte egentlig å holde indrefileten unna diskusjonen. Men steik og koteletter. Hvordan er butikkprisen pr kg for disse (selv med bein i kotelettene) i forhold til kjøttdeigpris? (jeg vet ikke)

 

Hvis min "kostpris" for elgslaktet blir 100 kr/kg (bare for å ta et enkelt tall rett ut av lufta) så mener jeg kjøttdeigen (beinfri) iallefall ikke er mer verdt pr kg enn en hel steik eller koteletter (med bein) er verdt pr kg.

Jeg for min del ser på kjøttdeigen som ikke no annet enn kjøttdeig. De som vil snakke den opp kan godt gjøre det. Men å sammenligne den med steik, koteletter og indrefilet, vel....

 

De som regner flat pris/verdi, feks 100 kr/kg for elgkjøtt og argumenterer med det for å prissette kjøttdeigen, selger dere da indrefileten til venner for samme pris?

Link to comment
Share on other sites

@Høggern. For å slutte å fleipe. Skjønner hva du vil fram til, men jeg har aldri hørt om at noen deler koteletter av elgkjøtt. Eneste jeg vet som er noenlunde vanlig å dele med bein er suppekjøtt. Men mange kutter ut dette også, slik at det kun blir utbeina kjøtt av slaktet.

Da blir prosenten kjøtt i forhold til slaktevekt naturligvis mindre.

Jeg tenkte at den som snakker om koteletter i forbindelse med elgslakt ikke har veldig god greie på slakt av elg. Men det kan hende jeg tar feil, da får jeg krype til korset og bite i meg min noe flåsete uttalelse.

 

Ellers er det vel tilbud og etterspørsel som styrer prisen her. Det vil si mangel på etterspørsel. Elgslakt er nesten ikke mulig å bli kvitt.

 

Har ikke veldig greie på butikkpriser, men jeg vil tro at steik og godt biffkjøtt koster en fire til fem ganger mer enn kjøttdeig.

 

Pleier å være litt nøye med hva jeg putter i kjøtteigen jeg da. Reinskjærer bra og hiver de værste slintrene og blodskvælet. Litt triveligere å lage karbonader da.

Link to comment
Share on other sites

Da ser det jaggu ut til at jeg må krype til korset og beklage spydigheten om koteletter. :oops:

En lærer så lenge en lever.

 

Jeg beiner ut hele ryggen og nakken. Dette er også vanlig praksis på de fire viltslakteria jeg har levert kjøtt til.

Tidligere var det nok mer vanlig å bruke noe av nakken og skankene til suppekjøtt.

Link to comment
Share on other sites

Av en elg tar jeg vare på de fineste steikene og fileene og noe grytekjøtt, resten blir renkjært og kverna opp til den fineste og reneste kjøttdeigen som er å oppdrive, kjøttdeig går det mye av i en familie på fem og jeg er ikke flau over å si at over halve elgen blir til kjøttdeig.

Det motbydelige greiene av kjøttdeig som selges på butikken serveres ikke her i huset.

Alt som er igjen av avskjær etter at jeg er ferdig med å kværne førsteklasses mat til mennesker går også i kverna, dette blir til hundemat. Den hundematen likner til forveksling den kjøttdeigen man kjøper på butikken, så dersom det er den typen kjøttdeig Høggern lager så er den nok ikke verdt 100kr kiloen.

Den kjøttdeigen jeg lager er ikke til salgs, men hadde den vært det ville den ikke blitt solgt for under 100kr kiloen.

Link to comment
Share on other sites

Av en elg tar jeg vare på de fineste steikene og fileene og noe grytekjøtt, resten blir renkjært og kverna opp til den fineste og reneste kjøttdeigen som er å oppdrive, kjøttdeig går det mye av i en familie på fem og jeg er ikke flau over å si at over halve elgen blir til kjøttdeig.

Tragisk, når du utnytter slakt på en så dårlig måte. :( Undrer på hva du egentlig tar vare på? Du er litt upressis. Men når halve dyret blir redusert til "vrak kjøtt", er noe veldig galt. Ta deg et kurs. Hadde også vært dårlig utvalg i forettningene, hvis de skulle gjort som deg. Og privat kan en utnytte mye bedere, enn de proffe.

 

Minner meg om ei, som giftet seg inn i min familie. Som nygift kjøpe hun indrefilet, for å skjære opp till lapskaus. :(

Link to comment
Share on other sites

Det er forskjell på å barbere seg og på å skjære av seg hodet.

 

Jeg liker å reinskjære kjøttet før jeg maler det, det værste blodskvælet, slintrene og grafser går til bikkja. Trenger ikke male indrefilet for å få bra karbonade deig, men det er greit å være litt kritisk til hva som går i kværna.

Nå synes jeg forsåvidt indrefileten noe hausa opp, bytter gjerne den mot mørbrad, entrecote eller ytrefilet om jeg får sjansen.

Link to comment
Share on other sites

Klondyke bill; Hvorfor lemper du ikke bare indrefileter og steik i kverna også? Da får du enda bedre kvalitet på kjøttdeigen din. Du vet at indrefilet kansje er det beste kjøttet du kan lage kjøttdeig av ;)

 

Jeg skal forklare Høggern.

I et normalår er min part en elg, dvs ca 100kg kjøtt, det varierer noe fra år til år etter størelsen på dyra.

I min familie spiser vi ca 1 kg med kjøttdeig i uka, i form av karbonader, kjøttkaker, taco, hakk osv. tilsammen blir det da drøye 50kg i året. Jeg har da tilstrekkelig igjen til stek, gryte, biff, rossbiff og annet snadder, såpass mye at jeg faktisk gir bort litt til annen familie, da vi ikke får spist alt selv.

Jeg betaler ca 100kr/kg for rent kjøtt, du mener vel ikke for fulle alvor at jeg heller skal selge dette og kjøpe butikkskvipet, fult av salt, vann og fett istedenfor??

Da kunne man begynt å snakke om tragisk...

Link to comment
Share on other sites

Har jeg sagt at man skal selge noe som helst?

 

Men det jeg prøver å si her er at uansett hvor mye enkelte prøver å snakke opp kjøttdeigen sin, så er det kun kjøttdeig alikevel. Å påstå at kjøttdeig er like mye verdt som rent kjøtt er også en smule kreativt i mine øyne. Uansett hva av fint kjøtt man putter i kjøttdeigen, så er det tilslutt kun kjøttdeig.

Link to comment
Share on other sites

La oss dra et eksempel fra dagligvaren.

I lammesesongen kan du gå på butikken og kjøpe hele lam for Ca 100kr kg.

Dette kan da deles opp i: (utpris i butikk)

Lammecarre;299kr/kg (sadel 269kr)

Lammelår 169kr/kg (179 i skiver)

Flatbiff 229kr/kg

Lammeskank 199kr/kg

Bog/fårikålkjøtt 79kr/kg

Rulleskinn 69kr/kg

 

Selv om alt koster det samme når det henger sammen, er det storforskjell på verdien av de enkelte stykningsdelene.

 

Helt enig med høggern!

 

(Har forresten vært borti at butikk har kværnet indrefilet og solgt som karbonadedeig for å bli kvitt resten før det går ut på dato!)

Link to comment
Share on other sites

Men det jeg prøver å si her er at uansett hvor mye enkelte prøver å snakke opp kjøttdeigen sin, så er det kun kjøttdeig alikevel. Å påstå at kjøttdeig er like mye verdt som rent kjøtt er også en smule kreativt i mine øyne. Uansett hva av fint kjøtt man putter i kjøttdeigen, så er det tilslutt kun kjøttdeig.

 

Børse er børse og ost er ost :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...