Jump to content

RÅDYRJAKTA 2014


Sin12kal

Recommended Posts

Kunne ikke finne noen tråd om årets rådyrjakt så da får vi opprette en :)

 

Her er det bare å komme med historier og bilder :)

 

Hadde årest første tur ute i går, vi fikk et kje og hadde en bukk på post, men kvister i veien gjorde at skudd ble holdt tilbake.

Godt å være igang igjen

Link to comment
Share on other sites

Stusselig med svar i tråden, satser på at det kommer ramlende inn flere skrøner etterhvert.

Her klaffet det hvertfall bra den 25.sep.

5 minutter etter å ha kommet på post kommer minstebukken snikende i noe ujevn fart. Kjapp plystring og den stoppet forran det eneste krattet på stien. Heldigvis ble de neste meterene i rolig gange og den hadde et 30 meters utras før den ble liggende.

Kvarteret senere ble dachsen sluppet, årets første skikkelige slipp og rundt en tre kvarter senere kom bukken til venstre dgåene i los. Stoppet stadig og kikket seg bak men fikk aldri godvinkelen, så den endte opp med å få ei kule i nakkefestet. Ned som en potetsekk.

 

10635796_10204361231166588_3131868319779821786_n.jpg?oh=599db95df6e760689ca2982671dc1133&oe=54C38BBA

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Vi hadde 5 dyr på beina og i los i dag. Det hoppet og spratt rundt oss på alle kanter og til slutt fikk vi felt en liten spissbukk som ble veid inn til 17 kg slaktevekt noe vi synes er bra for en 1.5 åring. Rett og slepp en topp dag i skogen med trivelige jaktkompiser og gnistrende vær. Vi fikk dermed felt første dyret for 1 år gamle Sara (blandings bikkje av drever, basset og dachs) som gikk i full gang med basting og herjing med bukken, et nydelig skue.

 

20141122_120350-793565.jpeg

 

 

Kos hører med, og det er ekstra trivelig etter rådyrlos og fall :wink:

 

20141122_123340-795850.jpeg

 

...så i kveld blir det en akevitt :)

Link to comment
Share on other sites

Jakter ikke folk rådyr lengre, fryktelig stille i denne tråden! ?

 

Det ble uttak etter 15 min i dag, men det dro seg ut av terrenget en god stund. Etter ca 30 min los så hørte vi hunden klarere og gps' n viste tydelig at hunden hadde greid å snu dyret og at losen tok retning mot Alf sin post. Vi var nesten sikker på at dette var en bukk pga utraset i uttaket, men til Alf kom det hoppende ei stor fin rådyrgeit. Slike dyr er fredet hos oss så langt vi ikke er 100% sikre på at geita er uten lam. Alf gjorde det riktige og koblet hunden med tilhørende skryt for godt arbeid.

 

Litt våtere og grøssent i skogen i dag, men alltid moro med rådyrjakt når hundene fungerer. Nå er det hjem til vaffelpressa og fjortisbursdag for jentungen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg og dachsen Tyri har holdt det gående igjennom hele høsten. Bikkja har blitt fire år nå, og fungerer etter mitt skjønn vanvittig godt :) Vi har hatt ut bra med dyr, men ofte er det feil kjønn, eller ureint skuddfelt. Det blir mye stang ut, men vi har felt tre rådyr for Tyri i år. Jeg er så priveligert at jeg har fått skyte to av de sjøl, og begge har vært voksne, flotte bukker i gode situasjoner langt til skogs! Stor stas når all hundetreninga gir resultater :)

 

normal_DSC_1175.jpg

1,5 times los, skutt med rifle på en skikkelig haglepost.

 

normal_DSC_1203.jpg

Helgas fangst. 3,5 timers los - i lengste laget synes jeg. Bikkja lå nesten 15 min bak bukken, som forøvrig er en sekstakker på retur.

Link to comment
Share on other sites

Kan jo sette litt spor i tråden jeg også da.

Har vært ute på rådyrjakt to dager så langt. Første dag uten særlig resultat for en TJT på 4år. Vanskelige forhold med tørr bakke og bunnfrost.

Andre dag med fall etter 20min med los for en TJT på 2 1/2år. Resultatet var et ganske stort kje. Ikke veid, men smakte fortreffelig. :)

Hadde også en los som dro ut noe vanvittig den andre dagen, men siden bikkja ikke har vært sluppet noe mye før så måtte vi hente den inn da den var på tur mot en trafikkert vei i nabokommunen. Det blir vel enklere når eier blir bedre kjent med hvordan hunden oppfører seg i los.

 

Vi har fortsatt ett dyr igjen og satser på uttelling neste helg. Litt sporsnø hadde ikke vært feil nå.

Link to comment
Share on other sites

Første jaktdagen ble det doublè med to fine bukker :) Førstemann ble skutt på lokk, den andre kom tuslende ut fra skogholtet og gikk rett på meg og ble skutt på hele to meters hold... :shock:

 

bukk2mTara_zps702c6973.jpg

 

premierebukken_zpsf26e1aef.jpg

 

For et par uker siden fikk jeg skutt mitt tredje rådyr; ei geit denne gangen. Hun ble skutt i los for dreveren til typen :)

Link to comment
Share on other sites

Jepp! Hadde håpet på ny sporsnø, men den ser ut til å utebli. Jakter bare uten hund, og mest alene, men til helga skal brodern bli med. Han har mye å gjøre med liten kid i hus og mye jobbing, så denne helga blir bra :wink:

 

Uansett fangst eller ikke blir det i hvert fall muligheter for bål og mimring rundt tidligere felte dyr.

 

Du er mye ute i skogen Akevitt! Veldig bra! Mange fine dyr du og evt laget har felt. Stå på :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker nok mest tid og penger på rådyrjakt med hunder, høsten blir liksom ikke komplett uten denne jakten selv om jeg ikke eier hund selv :-) Vi har 4 terreng som vi pendler mellom, så alt faller ikke i samme terreng.

 

Det blir nok kjempe artig med selskap i helgen mar.j.kar. Alltid litt ekstra moro når flere kan ta del i dette. Post gjerne et lite innlegg etter jakten, uansett utfall og tvi tvi ! :)

Link to comment
Share on other sites

Jakter ikke rådyr lenger selv (med tre Gordonsetter blir det mest fugl...), men jaktet en del rådyr før. Både med og uten hund.

Derfor leser jeg tråden jevnlig med interesse, selv om det ikke kommer innlegg.....

 

Stå på dere som jakter rådyr, post innlegg og gjerne med bilder!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Har vært ute en del turer i år, kjedelig at det allerede nærmer seg slutten.

Høsten har vært preget av mye nedbør, og tidvis mye vind.

Jakter litt forskjellige steder, og fått vært med på en del fall i løpet av høsten.

 

Rådyrgeit skutt på Lista. Lang los, men ringet og kom i retur.

211120141_zpsc6e77875.jpg

 

Rådyrbukk skutt i Randesund. Pen 4 tagger.

23112014_zps7b911079.jpg

 

Rådyrgeit skutt i Randesund. Kom fra annen los inn i vårt terreng.

06122014_zpsd2fff4ad.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da var vi på tampen av sesongen og jeg fikk felt en fin bukk nå på den første snøen! :) sneik meg omkring 500m for å komme på skuddhold, og denne gangen hadde jeg lykken med meg! En fin bukk er det, den var feit og fin i alle fall! Det jeg synes er litt rart er at den hadde solide horn med bast allerede nå! Skal ikke dyra felle horna sine nå da?

835f5d523fb06282eb2c4e2cd225d10a.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...