Jump to content

Ung jeger har problem å forstå hjorteforvaltningen?


isagang

Recommended Posts

Har seg sann at det lokale valdet heime iår har fått tildelt 2 hjortar, og dette er i tilfelle heilt greit pga. av en ganske uforutsigbar og liten lokal stamme som ikkje har blitt forvalta på den beste måten.

Har sikkert kunne ha hatt både 3 og 4 hjortar om det stod på areal, men kan egentlig ikkje klage pga. lite dyr..

Men så til det store spørsmålet; koffor har vi fått tildelt 2 bukkar, en stilk og en "storbukk", medan nabovalda har fått tildelt meir "normale" kvoter med unge fjordyr, kollje og kalv...

Kan godt hende eg er heilt blåst vekk, men eg ser ikkje heilt forvaltningsplanen til kommunen..

Link to comment
Share on other sites

Det er nok en tanke bak dette.

Løyvene deles (mest sannsynlig) ut slik at alle vald over en gitt periode får tildelt alle typer dyr.

For de som får to dyr vil det gå noen år før alle typene - ung kolle (fjorkolle), eldre kolle, ung bukk (beinhonnjel), eldre bukk og kalv - er tildelt.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner noken lunde slik som du forklarer det Divesupt, men skjønner ikkje heilt koffor kommunen må absolutt ta ut storbukk på et av valda og at dei andre nabovalda har fulle kvoter i forhold til areal, når her ikkje er dyr å ta av på noken av valda... om det var en hjort som var så uheldig å rote seg utover mot kysten er her jo 4-5vald som står i kø for plaffe den ned.. meiner det burde vere en plan som følge av det som er observert tidliger år?

Link to comment
Share on other sites

Veldig godt poeng. Det kan jo være usikkerheten som ligger i om det kommer dyr i jaktperioden også? Noen år dukker de opp omtrent ingensteds ifra og andre år er de søkk vekke. Slik har det vært hos meg. Når det er så ustadig med forekomster så vil nok tildelingen også bli vanskelig. Kan du bytte med et av nabovaldene hvis de vil bytte?

 

Folkehøgskulen på Vereide leide hjortejaktterreng ute på Stad en plass, så hjort må der vel være?

Link to comment
Share on other sites

Vi får bare vente å sjå om det dukka opp en hynjel eller noke slik, sjøl om eg har min tvil :forvirra:

Hjort er her absolutt i nærområdet, skal ikkje lenger enn 15-20min før dei fyller kvota årlig! Men virker ikkje som dei likar seg i vårt området utover hausten.

Trur dei har bra med dyr på Stadt ja, men dessverre ikkje heilt der vi jaktar..

Link to comment
Share on other sites

Synes det er en meget fornuftig tildeling jeg. Når der er relativt lite dyr som her så må man unngå å skyte hunndyr, det er disse som kan bli de stedbundne i fremtiden. Voksne koller holder "flokken" samlet og ikke minst så trekker de til seg bukker i brunsten. Så skyt hanndyr med verdens beste samvittighet og la kollene leve, så får du en bra bestand på sikt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...