Jump to content

20 tagger Hjort på viltkamera i Vindafjord


fluefiskeren

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 11 months later...
  • 11 months later...

Dere har nok rett, det er vel 15-20mil i luftlinje mellom vindafjord og voss.

Ifølge hjorteforsk har bukker vandret denne distansen, men som du sier gjør topografien her det veldig usannsynlig.

Nå har jeg ihvertfall bumpet tråden i tillfelle noen har ny info om vindafjordbukken :)

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke uten grunn at Hordaland fylke, er et av de fylkene med færres arter (patte)dyr i Norge. Det har gjennom århundrer krevd sitt å krysse over vidder, fjorder, i skyggefulle dalsider etc. for å nå Hordaland/ Bergenshalvøya.

 

Mener der skal ha vandret merket hjort fra Vindafjord til sør-øst landet,- men Voss er jeg som sagt mer tivilende til - uten at jeg har peiling på hvordan hjortebukker tenker... :D

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke se noe som tyder på at bukken som ble skutt ved Voss har noe med den med det store geviret som ble fotografert i Vindafjord. Jeg har sett et hav med bilder av Vindafjordbukken.

 

Der finnes nok endel bukker med grove gevirer i Hardanger, der har de mye fjell å gjemme seg i og flere steder er der åpenbart div. godsaker i jordsmonnet slik at det blir grove gevirer. En venn av meg fortalte nylig at en han kjente hadde skutt to 18endere og masse "mindre" 14-16endere, i tillegg hadde naboen som hadde det virkelig gode terrenget skutt to 20endere. Dette er selvsagt over endel år men på et begrenset område. Jeg har sett bilder av noen av disse og det som slår meg er at de er grove men ikke særlig lange. Det samme kan man vel si om bukken fra Voss.

 

Som noen husker så fant man en skikkelig svær bukk ved Norheimsund for noen år siden, dau i sjøen.

viewtopic.php?f=21&t=13169&p=141128&hilit=norheimsund#p141128

 

Her en skikkelig Sør-Vestlending fra kysten, den har trolig dødd på sotteseng nå. Har aldri hørt at den er felt og jeg kjenner alle som jakter i området og tildeler dem løyver.

 

http://www.fotonatura.no/Hjort/slides/2 ... 1_363.html" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Har holdt i et fallgevir som hadde 12 tagger på en side.... På Vestlandet et sted...

Så store gevir finnes....

Det geviret du snakkar om blei funne i nabovaldet mitt:)Eine naboen min slår ein bø der ute rett atmed området det geviret blei funne, i vår fant han detta geviret der

DSC08136_zps7147a446.jpg

DSC07172_zps9013f374.jpg

DSC08135_zps0f82ee7b.jpg

 

Det til venstre..Det til høgre blei funne ein anna plass i samme vald, så det er nok eindel store bukkar der i området:)Det minste hadde 7 taggar så det var eit ganske greit gevir..Men ingen sånne monsterbukkar har enda vært sett på jakt der, dei er nok flinke til og holde seg skjult!

DSC07169_zps39c71735.jpg

 

Geviret er ikkje av dei lengste, men det var utruleg grovt..Vekta på eine gevirstanga var 2,67kg for og være heilt nøyaktig:)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Regner med det er Vindafjordsbukken du etterspør? Der var endel rykter om stoore påskutte bukker det året bildene ble offentlig-gjordt men jeg har ikke hørt om at noen har sett noe gevir som stemmer med den. Egentlig så var det en relativt ung bukk med masse tagger da den ble fotografert. I litteraturen så virker det som om de fortsetter å få gevir med noenlunde samme form bare grovere for hvert år fram til de er over middagshøyden. Derfor burde den blitt gjenkjent om den ble felt.

 

Har forstått at dette bildet fra iår er tatt i samme område :

http://grannar.no/2014/09/hjortejakta-er-gang/" target="_blank

 

Helt utrolig gevirstang den volvobrage viser bilder av, godt beite og jordsmonn så kan de bli slik. Jeg tror nok at de aller fleste norske bukker kan få et slik gevir eller til og med større hvis de får nok og høykvalitet fôr som inneholder de rette stoffene. Og de får bli 10år+ gamle. Tror gener som mange skriver om har veldig liten/ingen betydning på norsk hjort idag. Husk at for 150-200år siden så var der bare noen ganske få hjorter i kongeriket, bortsett fra på Hitra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter i Vindafjord(mellom Vindafjord og Ropeid) og kan si at hvis denne kommer på post, så får den leve. Dyr som dette er ikke "jaktbart vilt" før den er på retur, etter vårt jaktlags mening.

 

Vi slipper til og med forbi 10 taggere, men det ryktes at ikke alle i området gjør det samme. Det er synd. På elglaget jeg er med på i indre Kvinesdal skal vi kun felle okse med "sykkelstyre", ingen ku og ingen kalver. Kun ungdyr nå i begynnelsen så får vi se etter hvert. Lenger borte i fylket er elgjakta avlyst for andre året på rad pga feil avskyting, og dit ønsker i hvert fall ikke vi å komme.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo flott for naboterrengene at dere ikke skyter store bukker, da blir det flere slike på dem. Hvis det er den lokale stammen du mener du tenker på så kan jeg fortelle deg at der er gps-målt en bukk som har forflyttet seg 50km på ett døgn i brunsten.

 

Det er flott at der er noen bukker i et område men det gjør normalt ikke noe om man skyter en og annen heller.

Når det er sagt så er man fremdeles "stor jeger" når man ikke klarte å komme innpå og felle bukken, fikk den store skjelven eller annet: "sparte den for avlen" eller genene som mange sier.

 

Så skyt en og annen bukk, husk at de har samme arve-egenskaper som 3åring som 10åring, og forskjellen på brunsttidspunktet er under kontrollerte forhold rundt 5dager.

 

Så dette med å spare de store bukkene er i stor grad dårenes trøst :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det ryktes at der er færre hjort (nedadgående trend) på Haugalandet (herunder Vindafjord) nå en for noen år tilbake, og at de som skytes har lave vekter. En kan jo bare spekulere i om dette faktisk er tilfellet (antall hjort). Når det gjelder vekt burde det vel heller blitt høyere vekt fremover hvis det er blitt færre hjort, og været/ temperaturer fremover (de kommende år) ikke blir veldig negativt for hjorten.

 

Folk klager over mange "skrøpelige" dyr, færre dyr, lite brøling i liene etc.

 

Selv tipper jeg det gjennom de siste 15 - 20 årene er skutt ut veldig mange bra produksjonsdyr samt "flotte" bukker, i tillegg til at uttaket de siste årene har vært økende sammen med en økende stamme,- som nå igjen er på retur(?).

 

Skogen vokser igjen, med dårligere undervegetasjon for hjorten. Trolig mange faktorer som totalt sett spiller inn,- men tror ikke den interkommunale viltforvaltningen på noen måte kan kontrollere utviklingen slik ting ser ut nå. Naturens spill er for komplisert - og myndighetenes paragrafer for enkle i denne sammenheng.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig i det du skriver. Jo der har blitt færre dyr mange steder på Haugesundshalvøen men det virker som om kvaliteten er på vei opp. Flere spissbukker på opp mot 60kg.

Mye av skrapdyrene kommer dessverre etter alle solemerker av at altfor mange skyter koller men ikke kalven. De har betalt blod for løyvene og vil ha mest mulig igjen. Enslige kalver overlever ved kysten men blir skikkelige skrapdyr og det de taper i første leveår tar de aldri igjen, så de forblir små.(men kan ha verdens beste arve-egenskaper for det)

Mulig dette med jakt hele høsten kan forpurre parring enkelte steder slik at noen kalver blir født altfor seint(?)

 

Skal man ha en jevn og god bestand i et område så spar alle voksne (store) koller, de er ofte stedbundne og de er limet som holder "flokken" samlet og magneten som så trekker til seg bukker utpå høsten.

 

Men som ingen hjorteforsker eller andre som har noe med det har sagt noe om som jeg har hørt : Antallet dyr man tar ut må være i forhold til den lokale bestanden. Går stammen nedover over litt tid, skyt færre enn kvoten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...