Jump to content

220 Lapua Scenar L til storviltjakt


KnuteriK

Recommended Posts

Hei.

 

Under diskusjon av diverse kuler til jakt andre steder på forumet, har jeg skrevet at jeg i fjor skjøt 12 hjort med 220 grs Scenar L fra Lapua.

Det var på IWA i fjor at jeg snakka med finnene, og de sa at L kulene kunne benyttes til jakt, om det er lovlig å jakte med hullspiss kuler i mitt hjemland.

Jeg fikk tak i noen hundre, og min 300wm likte disse veldig godt, og jeg endte opp med å bruke de som en backup kule for 230 Berger OTM som var primærkula.

Skjøt som sagt en del dyr, og fant ut at den fungerte upåklagelig på alle avstander, korte og lange, og ødela ikke noe mer enn hverken Berger eller Accubond, som jeg tidligere har brukt.

 

I år skal jeg jakte med en 30-06AI, og med 56 grs N15 og en col på 85mm, får jeg 840 m/sek. I fjor i 300wm, hadde jeg 868 m/sek.

Så jeg tenkte med denne tråden og dokumentere hva kula gjør, og poste bilder av slakt, og en liten sitrep fra hvert skudd, og kanskje et bilde av ei og anna kule, om jeg finner noen.

Så kan det hende at flere finner ut at treningskula til knappe 4 kr, er fullt brukbar til jakt. Jeg kan si med en gang, at jeg ikke går god for om de andre kulene i L serien fungerer like bra, men hvorfor skulle de ikke det?

 

Ikveld dro jeg og en jaktkamerat ut for å verifisere oss til mandag, og hadde på forhånd stifta fast papptallerkener på 23cm i diam på noen kjepper. Disse ble plassert fra 250 meter, og med 50 meters mellomrom ut til 500 meter. Ett skudd pr hold. Vinden var ekkel, 2-5 sek/m med en del heftige kast, så ideelt sett burde vi ikke skutt, da jeg ikke skyter hjort på sånne avstander under sånne forhold, men vi gjorde et forsøk. Min skive er til ventre, Robin's til høyr, han med 300 wm og samme kule.

 

På 450 og 500 meter kneppa jeg meg ut, la inn 5 og 6 knepp venstre, mens Robin skjøt med 3 knepp på alle hold. Jeg tapte ;)

Skal tilbake i morra tidlig, og skyte om igjen på 450 og 500, men jeg tror nok at jeg er på, i høyden. Kommer tilbake med mer da.

 

Oversiktsbilde fra 250 meter skiva.

 

20140827_202445_zpswpicfzrx.jpg

 

250 meter

 

20140827_202454_zpsccha0uxv.jpg

 

300 meter

 

20140827_202538_zps8issus5i.jpg

 

350 meter

 

20140827_202634_zps7hmqdtap.jpg

 

400 meter

 

20140827_202722_zps0rxdxi6y.jpg

 

450 meter

 

20140827_202819_zpsvl7sp8di.jpg

 

500 meter

 

20140827_202957_zpsh36sebmu.jpg

Link to comment
Share on other sites

Spennende og ukonvensjonelt tema i nok en gang, KE. Bra.

På Grønland har jeg erfart at mange jakter med FMJ kuler. Til å begynne med gren jeg på nesa og syntes det hørtes tullete ut. Man er jo tross alt "sirompa elgjeger". Men der skytes det ofte nakke/rygg-skudd på forholdsvis korte hold, på de fleste dyrearter. De har bare en annen kultur enn vi har. Uvitenskapelige tester/sammenligninger viste heller ikke merkbar stor forskjell mellom lungeskutt rein med FMJ og Accubond i 300 WM. Rein er jo ikke så hardsnutte og jeg mener ikke å oppfordre til å skyte elg med helmantel ;)

Nå har kanskje ikke mitt innlegg videre relevans for L kula du nå bruker, som er hulspiss og antagelig ekspanderer endel. Men det viser at det er mulig å tenke "nytt" og kanskje vi andre kan bli litt klokere og utvide horisonten.

Gleder meg til å følge med på dette.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært ute og skutt på nytt nå kl 0900. Vinden var mer stabil, 3 m/sek fra kl 8-9. Skjøt på 450 og 500 meter.

 

20140828_090633_zpszpoiskun.jpg

 

Skivene bærer preg av ei fuktig natt ute. 500 meter skiva har bretta seg til halv størrelse og bød på en utfordring.

 

20140828_090833_zpsnqurmvtk.jpg

 

Robins treff fra i går og så mitt treff som har gått igjennom 2 ganger.

 

20140828_090842_zps4irlhtyc.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fint at noen som skyter hjort I noe antall vil prøve ut dette. Tunge .30 jaktkuler med gode flygeegenskaper er mangelvare så om dette slår greit ut vil det være gode nyheter. Riktignok har Nosler sluppet ei 210 gr ABLR kule, men det er vel få forunt å få lagt sine klamme hender på denne ennå.

Er vel mest spent om disse kulene vil gi noe som ligner på kontrollert ekspansjon. Separasjon må vel påregnes, men det har ikke så stor betydning om den gjør jobben. Framdelen av disse kulene har ikke blyfylling eller polymertupp så spørsmålet er om mantelen vil brette seg heller enn ekspandere. Grunnen til at jeg mistenker dette er at om en graver I vollen på skytebanen finner en mange flatklemte matchkuler med bananform.

Link to comment
Share on other sites

En blogg hadde vært saker! Ikke la kammeret sette begrensninger..

 

Skjønner ikke helt hvorfor moderatorene her på kammeret har fjernet innleggene dine? Du har ikke skrevet eller vist noen ulovligheter? Eller brutt noen av kammerets regler? Så lenge man virker innenfor lover og regler burde ikke enkelt personer la egne preferanser bestemme hva som kan deles her? Hva om en av moderatorene ikke er begeistra for jakt med hund da hunden settes i fare, skal da alle bilder og skriverier om jakt med hund fjærnes fra kammeret??

 

irriterende!

 

mvh

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Angående innlegget til Aannerud;

Konspirasjonene kommer fort når man ikke helt kjenner prosessen..

Det er selvsagt ikke slik at dersom EN moderator ikke liker noe, så står personen fritt til å fjerne det. Det råder en viss demokrati på "bakrommet" også, der saker diskuteres.

Vi er ikke èn gruppe like mennesker, men ett høvelig representativt utvalg av brukermassen med ulike interesser og synspunkt.

 

Det foregår prosesser angående dette med langholdsjakt, noe flere av dere kjenner til. Spørsmålet da er hvorvidt kammeret bør fronte en jakt der hjort skytes på over 1000m.

 

Men den diskusjonen er det lite poeng i å ta her, håper tråden kommer inn på spor igjen.

 

 

Edit; knotet litt med linken.. fikset

Link to comment
Share on other sites

Skjønner det fortsatt ikke, han virker da innenfor norks lov? Er det sånn att Kammeret fronter alt det blir skrevet om inne her? Hva med lading over anbefalte ladevekter(som potensielt kan ta livet av en person) fronter dere det? Børse prosjekter der privatpersjoner gjør bevilgningsbelakt arbeid, fronter dere det? Osv.

 

Syns det er dumt att en type jegere/jakt skal bli satt på sidelinjen pga en "gruppes" preferanser. Så vis det dreier seg om og ikke fronte noe man bør ha god kunskap før man utøver er det en større opprydning som må gjøres her inne!

 

Beklaker OT skriving, vanskelig å ikke svare! men regner med det er en enkel ska for moderatorene og fjærne innlegget;)

 

 

 

Aanneud

Link to comment
Share on other sites

Det er en kjent sak at jakt på 1000 meter og hodeskudd ikke er alment akseptert, det er også en kjent sak for de aller fleste at forvaltningen ønsker å begrense lovlige avstander for jakt, som en direkte konsekvens at skriverier på nettet.

Så lenge dette har vært diskutert blant oss som driver kammeret så har det ikke vært store uenigheter, så at det finnes de som mener det er fornuftig og poste om disse tingene offentlig har jeg null forståelse for, med mindre man da selv ønsker å aksellerere de prosessene som jeg antar allerede er i gang.

Når det da om et par år blir forbudt å skyte vilt i Norge på over et par hundre meter så regner jeg med alle vet hvem som kan skylde på seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om den er eksplosiv, men Rakken skjøt dyr på kort hold med den i fjor, og sa fragmenterte den endel.

 

Ang forbud mot jakt på avstand, så lurer jeg på hvordan det skal håndheves? Skal det sitte tusenvis av kontrollører rundt om i det ganske land og sjekke med avstandsmåler?

 

Å vise bilde av et slakt som er skutt med ei gitt kule på over en km, trodde jeg var mulig, da bildet gjerne er henta fra forum i andre land, og hensikten var å vise effekten, ikke avstanden. Men det ble jo tydeligvis ikke tolka sånn.

Link to comment
Share on other sites

hvordan det skal håndheves? Skal det sitte tusenvis av kontrollører rundt om i det ganske land og sjekke med avstandsmåler?

På reinsjakt er det slik at oppsynet følger med deg, og kommer bort når du har skutt. Har det kommet en maksgrense, vil nok dette være noe de fokuserer på. Så for min del kan jeg godt avstå fra å lese skrytehistorier på nett, om jeg kan få velge skyteavstand selv også i fremtiden...

Link to comment
Share on other sites

Det er jo frivillig å lese mine skrytetråder på kammeret ihvertfall. Reinsfjell er en ting, oppsyn oppe i lier og daler tror jeg det er verre med.

 

Skal frese ei 220 L kule på langs og det samme med 220 SMK, så skal vi se om det et mye forskjell på jakke tykkelsen. Satser på å få gjort det ila neste uke.

Sjekka fyllingsgrad i 30-06AI med H1000 idag, og med 65 grs er jeg akkurat oppe på toppen av skuldra. Med 64 grs 570 er det helt fullt i samme patron. Da er det kanskje mulig å sette ei kule uten å deformere tuppen pga komprimering. Og farta var 855 m/sek med 64 grs 570, og da tipper jeg kanskje 860 med 65 grs H1000. Da snakker vi effektiv tass. :)

Link to comment
Share on other sites

Uansett, høy bc og høy fart er nøkkelen til mindre vindavdrift, som igjen er nøkkelen til gode treff. Og vinden er den variabelen man ikke kan styre, men med erfaring og forståelse så kan man lære den bedre å kjenne. Det er som regel vind som setter begrensninger for gode treff ved langholdsskyting. Min 7mm-338LM som sender en 180 grs Scenar ut i 1050 m/sek, gjør det meget godt i vind. Er mulig jeg skyter en hjort med den, men har foreløpig ingen planer.

 

En annen grunn til å rope hurra om H1000 fungerer, er at da har jeg nok krutt til å kunne skyte en del, akkurat nå har jeg 300 gram med N15, og det varer ikke så lenge. Jeg har nesten 4 kg H1000, og da er det bare å handle inn noen fler kuler. Men mulig det er tomt for det også, igjen...

Link to comment
Share on other sites

Du vinner nok litt med å ha lang pipe regner jeg med men heftig hastighet i en 3006AI , i min 300WSM så har jeg 66cm pipe å fant meget god presisjon på 62gr n15 med samme kula å har 826ms , kunne jasset opp mer men ville skyte å kose meg nå så gadd ikke foreløpig .

Kun testet 5 skudd med 570 å det så lovende ut med presisjon å hastighet men det har jeg så lite av at jeg ikke fortsatte med, bare frustrerende når man går tom :evil:

Link to comment
Share on other sites

Da skjøt jeg 2 spissbukker nå i kveld. 150 og 160 ærlige meter.

Sikta kl 11 i sirkelen på begge dyra med knall og fall som forventet.

Bilder følger:

Innvendig utgang.

20140901_230851_zpst8wxbmzr.jpg

 

Utgang

20140901_230436_zpsphma6rg3.jpg

 

Inngang

 

20140901_230419_zpsqbgybfr8.jpg

 

Slakteren

20140901_225803_zpsffwwfdqu.jpg

 

Knekt ryggrad

20140901_225755_zpssk56e4rw.jpg

 

Punkterte lunger med spor av fragmentering

20140901_225745_zps42xyfb9k.jpg

 

Innsiden av bogen på inngangssiden.

20140901_231452_zps3tvqoflj.jpg

 

Dyr nr 2, utgang

20140901_231616_zpsofvmg2cd.jpg

 

Lunger

20140901_234349_zpsc4trbe3e.jpg

20140901_234357_zps5bwvwfa4.jpg

 

Sneia ryggrad

20140901_234450_zpsidwshrza.jpg

 

Inngang og utgang

20140901_234945_zpsdtszwbbp.jpg

20140901_234955_zps8rnnvyc2.jpg

 

Innvendig inngang. 0 blod som dere ser

20140901_235304_zpsvtypwrev.jpg

 

Glemte å ta bilde innvendig av utgang, men det var perfekt, litt skummet blod som enkelt ble skrapt vekk. Så identisk ut som på det andre dyret.

 

Ferdig slakt

20140901_235323_zpsotuv0fn9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har testskutt 10 patroner ladd med 65 grs H1000 idag. Sjekka ikke 0 på 100 meter, men jaktladninga trenger 46 knepp til 641 meter, og H1000 ladninga trengte bare 39. 7 knepp er mye. Men mistenker at den evnt går litt høyere på 100 meter. Hvis ikke, er påstått kalibrert hastighet 900 m/sek iflg Applied Ballistics, og det tror jeg neppe at jeg har. Men det hadde vært kult ;)

Link to comment
Share on other sites

Dæven, det hadde vært rått! Da er det ikke noe hensikt å surre med 300WM lenger isåfall.. Har akkurat fått 2 kaliber .30 pipe emner, 1:8 og 1:9. Hadde tenkt og brosje begge i .300WM men spørs om jeg får ha 1:8 pipa litt på vent nå;)

 

Men har du tyna patronen ift. Trykk med disse ladningene? Evt. Hvor mye mer fart får man om man tyner .300wm like mye?

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Jeg tviler sterkt på at jeg er oppe på 900 m/sek, men 850-860 ser ut som grei skuring. Chronyen min viser konsekvent ca 40 m/sek for lav hastighet når vi skyter 30 cal kuler over den, men merkelig nok, med 338lm, er den korrekt. Skal teste på 100 meter i morra med 64 grs H1000 og se om den er i 0 og om det samler bra. Fikk merker etter utstøter på Lapua hylsene jeg brukte idag og lett klistring i kammeret ;) Men patronen yter bra og er veldig presis. Skulle ønske jeg Impa 338lm også, men det kan jo alltids ordnes. Nå er jeg på jakt og håper å felle flere dyr med 220Lapua kula.

Link to comment
Share on other sites

Ingen hjort i kveld, MEN, etter en samtale med Rakken på kammeret her, som har 300 wm med samme kikkert og kule som meg, ble jeg litt ivrig. Han la inn 641 meter og 4 graders vinkel med sitt oppsett, han har 915 m/sek med 220 kula, så fikk han 38 knepp, mot mine 39 på samme avstand. Faen, da er jeg kanskje oppe i latterlige 900 m/sek, men det gjenstår å se.

Link to comment
Share on other sites

Spenstige hastigheter du klarer å få ut av 30-06 AI med såpass tung kule :clap:

Selv har jeg 855 m/s med samme kule og 76,5 grs H1000 i 300 win mag med 30" 1:9 twist pipe. Jeg ligger dog noe under maks mtp trykk å hva jeg føler meg komfortabel med (utifra min sparsomme erfaring med hjemmeladning).

 

Uansett, artig når noen prøver noe utenom det vanlige, så denne tråden skal absolutt følges videre! :-D

Link to comment
Share on other sites

Dro ut i skogen i 2 tida idag og jakta meg oppover lia. Etter en liten time oppdaga jeg ei kolle. Studerte terrenget nøye, og fant tilslutt kalven. Dvs, jeg så bare ørene, da den lå bak en stein og slappa av. Etter 15 min med venting strakk den hals og døde. Ingenting å utsette på effekten. En meget liten tass, som jeg ikke hadde skutt om jeg hadde sett hvor liten den var.

 

20140903_151009_zpsdme8qyec.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...