Jump to content

VILLREINJAKTA 2014


SauerHansen

Recommended Posts

Sikkert hodeformen din der er noe galt med ;)

 

Godt mulig, men andre capser, feks Castelli sine sitter som et skudd. Har forøvrig str. 62, hvilket betyr at jeg er ganske tjukk i hue.

 

Jeg lurer på om jeg har str 61 eller 62 selv, og kommentaren min kom fordi jeg husket på en kommentar jeg fikk da jeg kritiserte lite utvalg av størrelser og passform på jaktcapser til en betjening i en butikk.

Betjeningen sa faktisk at da måtte det være noe galt med hodeformen min da capsene passet han og jaktkompisen hans helt perfekt.

 

Jeg får se om jeg også er så "heldig" at jeg får en orange caps i posten når jeg får kortet mitt.

Så får jeg se hvordan herligheten passer.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 415
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nja, la meg si det slik: Fritt dyr er det "enkleste" å jakte på TOR. Det er ofte storbukker i terrenget de første dagene. Senere er det mer usikkert. Med nordøstlig vind kan det være mye dyr. Men i lange perioder lite og ingen ting. Følger det overgangsavtale til Folldal eller Oppdal med kortet bør du nytte den.

Link to comment
Share on other sites

Den er bittelitt større enn simlene.. 2 tagger på geviret ca? Og har liten pikk.. neida..

Skulle gjerne hatt noen til å poste en bilde tråd med dyr til sammenligning, har sett en her en plass tidligere men finner den ikke igjen...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Har fritt dyr under 50 kg i Ringebu. Kan eg skyta ein liten bukk? Korleis ser ein 50ish bukk ut?

 

Har du aldri jaktet reinsdyr før, ikke har med deg en erfaren reinsjeger og er usikker, så anbefaler jeg at du satser på å skyte ei simle istedenfor å ta en sjanse på å skyte en liten bukk.

Jeg mener at bukk under 50 kilo er det vanskeligste for en førstegangs reinsjeger å jakte på, da det ikke er lett å plukke ut et slikt dyr om man ikke er erfaren.

 

Når det gjelder definisjonen på kløftbukk/kluftbukk, så kommer det an på hva man mener.

Jeg har selv vært med å jaktet med kluftbukkkort og den bukken man fullt lovlig kunne skyte da, var langt over 50 kilo i slaktevekt.

Den lovlige kluftbukken vi endte opp med, viste seg å være 85 kilo i slaktevekt.

 

Og det er noen gram over 50 kilo :)

 

En jeg kjenner skjøt en bukk som hadde en tagg på over 4 cm for mye til å være lovlig kluftbukk, og denne var i overkant av 100 kilo i slaktevekt.

 

Så vær forsiktig med å bruke kluftbukk gevir utvilking som et tegn på at bukken helt sikkert er under 50 kilo.

Jeg ville nok heller vurdert bukkens størrelse i forhold til simler den er sammen med.

Om den er bare litt større, bør du være på den sikre siden.

Link to comment
Share on other sites

Det er fryktelig vanskelig å vurdere vekt på småbukker, sett i forhold til simle.

Skyt du en ung bukk, så får du ihvertfall det beste kjøttet, om bukken bare vog 30 kg, så får du prima kjøtt ihvertfall.

 

Det er fort gjort å vurdere 65 kg bukker som bare "litt" større enn simle, og dermed har du en grov feilskyting på ett 50 kg kort. Har lært dette av erfaring, og blitt flinkere til å holde meg greit under 50 kg-grensa med åra :smile:

 

50 kg kort er også ment å gjelde for simle og ungdyr.

Link to comment
Share on other sites

Spurte litt rundt slaktevekt på ungbukk i fjor, hvor jeg la til dette bildet

 

672456_640x480.jpg

 

Fikk mange svar, hvor mange mente denne gikk over 50 og andre mente den helt klart var under 50kg.

 

Noe man bør ta med i beregningene er hvor tung sekken maks bør være på veien ut av fjellet. Et dyr med slaktevekt tett opp mot 50kg, vil fort gi en sekk på 65-70kg. Er man alene bør man tenke på avstand til bil og ev vurdere å gå to turer. Alt. kan man ha med seg en kamerat som bærer noe av slaktet ut av fjellet. Selv jaktet jeg alene i fjor og valgte meg derfor ut en stor og fin bukkekalv ved første mulighet på mitt FU50 kort. Med hele 27kg slaktevekt, føler jeg at jeg fikk et godt utbytte av jakta. Sekken min endte på gode 45kg inkl våpenet og hodet som skulle tas med for kontroll.

Link to comment
Share on other sites

For de av dere som ikke har fått tak i kort enda, så er det fortsatt mang til salgs på hardangervidda.

 

vinje i telemark (Korta er i utgangspunktet gyldig for valda HA285 og HA286, men kan nyttes over hele Hardangervidda, ved oppnådd avtale med grunneier på aktuelle vald)

 

Eidfjord Samjaktlag og Halne sameige ( vald: 6-II, 6-III, 19, 20B, 22, 23, 24, 25A-C, 26, 26A, 27, 28 og 30. Jaktkortene kan benyttes på hele Hardangervidda, men dette forutsetter at det inngås avtaler med andre private vald.)

Link to comment
Share on other sites

men kan nyttes over hele Hardangervidda, ved oppnådd avtale med grunneier på aktuelle vald)

 

Jaktkortene kan benyttes på hele Hardangervidda, men dette forutsetter at det inngås avtaler med andre private vald.)

Kan du tipse om hvordan man skal få en sånn avtale (på et bra terreng)? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Og da tror du at eieren av kremterrenget jubler over at noen vil jakte akkurat der?

Det går sikkert, men da tror jeg jakten koster mer enn den tusenlappen kortet i utganspunktet kostet.

 

(Jeg har aldri prøvd selv, men det er nå engang sånn at ting sjelden er gratis.)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Skal på reinsdyrjakt for første gang og lurer på om noen har noen tips til meg.

Jaktkort på Oppdal reinkompani-

HA59. altså-Geitsjøhovda, Kåsadalen, Jensbu/Ulveli, Småge, og Imingdalen.

Håper noen kan ha noen tips til meg hvor det kan være størst sjanse til å finne dyr.

 

Ilbis

Link to comment
Share on other sites

Kåsadalen. Imingdalen er bortkasta med mindre du veit at det er dyr der. Sjelden eller aldri dyr i begynnelsen av jakta. Men kan trekke opp dit om det er rett vind og det blir jakta hardt sør for Imingen. Ville reist så langt inn og vest i terrenget som mulig. Hetteområdet er bra, Mårbu er et godt utgangspunkt

Link to comment
Share on other sites

Litt frem og tilbake denne jakta i år,,skulle egentlig på kvikne men det utgikk pga diw omstendigeheter, så da fikk vi tak i 2 kort på ringebu... Jaktet der for 2 år siden med stor suksess. 4 kort og 4 dyr på 4 dager.,., I år kjører vi nedover med ei lita campingvogn på slep,,hvordan er det å sette denne vogna ved friisvegen??? Sto jo flere vogner der for 2 år siden.,. Noen restriksjoner?

Link to comment
Share on other sites

 

Litt frem og tilbake denne jakta i år,,skulle egentlig på kvikne men det utgikk pga diw omstendigeheter, så da fikk vi tak i 2 kort på ringebu... Jaktet der for 2 år siden med stor suksess. 4 kort og 4 dyr på 4 dager.,., I år kjører vi nedover med ei lita campingvogn på slep,,hvordan er det å sette denne vogna ved friisvegen??? Sto jo flere vogner der for 2 år siden.,. Noen restriksjoner?

 

Remdalshøgda kun sør for vegen, Vangfjellet før friisbua begge sider.

Og parkeringsplassen 600m nord for friisbua på sørsida av vegen.

 

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Har fått simle/ungdyr + kalv på Dalsida Øst, Lesja. Har aldri vært i området før, og er heller ikke mye erfaring som reinsjeger. Har derfor noen spørsmål som håper noen kan svare på :smile::smile:

 

-Er det noen som har tips om "sikkre" områder og dra til, der det normalt sett er dyr?

-Hvor er ett bra utgangspunkt og parkere?

-Finnes det ett kart der det viser klart hvor grensen til Dalsida Øst går? Synes kartet som fjellstyret sendte ut var rotete og vanskelig og forstå :?

 

Takk for svar!:)

Link to comment
Share on other sites

Har fått reinsdyrjakt for første gang i år :) i Sel/Vuvufjell, sør for Storula. Nokon som har noko tips for jakt i dette området? Er det eit godt område?

Er 3 stk, som har fått 2 kalvekort i år, etter å ha søkt i nokon år.

 

Godt område, hold deg unna turist-områdene, og kom deg langt inn i terrenget. Det øker sjansen betraktelig.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Har fått simle/ungdyr + kalv på Dalsida Øst, Lesja. Har aldri vært i området før, og er heller ikke mye erfaring som reinsjeger. Har derfor noen spørsmål som håper noen kan svare på :smile::smile:

 

-Er det noen som har tips om "sikkre" områder og dra til, der det normalt sett er dyr?

-Hvor er ett bra utgangspunkt og parkere?

-Finnes det ett kart der det viser klart hvor grensen til Dalsida Øst går? Synes kartet som fjellstyret sendte ut var rotete og vanskelig og forstå :?

 

Takk for svar!:)

 

Hei.

Tror ikke jeg vil si det finnes noe "sikkert" område med dyr, men vil råde deg til å følge med på værmeldinger fremover og spesielt om vinden står på en bestemt retning over lengre tid.

På nord/nord-vest (eller den "jævla NV-n" som jeg kaller den!) vil dyra ofte stå helt mot Eikesdalen og Grøvudalen etc (inne på Dalsida vest område).

Sør-øst så er Grisungen (og omegn) aktuelt. (Kjør inn til Grønsetra eller Garsenden og parker der...sammen med ALLE andre... :))

Skamsdalen er også et yndet område å starte. Da har man gode muligheter hvis reinen er på trekk fra "den ene sida til den andre". De kommer stort sett gjennom Mjogsjødalen eller Kjellsungdalen.

 

Har dessverre ikke noe kart som viser grensene bedre enn det som sendes ut med kortet etc :(

Link to comment
Share on other sites

Det er nok begge deler det. Den jeg la ut bilde av et par innlegg over kom sammen med en blandingsflokk på 60-70 dyr, men det var tre uker ut i jakta. Tidligere år har jeg sett flere rene bukkeflokker men også ofte enslige bukker eller to sammen.

 

Hvis det fortsatt er like varmt når jakta starter ville jeg prøvd meg høyt i terrenger. F.eks Storvola, Storfjellet, Store Hirisjøhøgda og Gravskardshøgda og områdene rundt. Vær ute tidlig om morgenen og se etter dyr som trekker oppover i terrenget når varmen tar seg opp, det så jeg i Jotunheimen senest forrige uke.

 

sommer2014402_zps5738ebb6.jpg

(Tam?)reinflokk helt oppunder toppen av Glittertind på ca 2200 moh

 

Generelt har jeg hatt best uttelling i Ringebu litt uti jakta.

Link to comment
Share on other sites

Storbukkene på Ringebufjellet går i skogen. De dukker ikke opp nord for Friisveien før nærmere 18 september. Noen dager tidligere opp syd for Friisveien[/quote

 

Så du mener muligheten får å skyte storbukk den første uka er liten??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...