Ranger skrev:
flyfisher skrev:
Fokuset på haglstørrelse og materiale er etter min mening feil, Hva som er mer viktig er om du treffer med X antall hagl og over hvor stor flate du treffer. (….) I min verden er svermen og dekningen av denne som er viktig , på 20-25 meter som er hva jeg kaller max avstand på rådyr med hagle bør du ha ca 60 til 70 cm diameter på svermen og du bør ha en jevn dekning over hele sirkelen.
Hvis du har mindre enn 60 cm på 25 meter er dette svært uheldig og du tar ikke livet av et rådyr mer effektivt med "superduper" haglepatroner i supermaterialer .
Jeg skjønner ikke helt logikken her. Du mener altså at man bør ha såpass spredning på salva at minst halvparten (eller mer) av haglene flyr forbi rådyret uten å treffe, eller treffer utenfor vitalt treffområde? Vitalt treffområde på et rådyr er langt mindre enn 60-70 cm! Med mindre enn 60 cm sverm på 25 meter vil jo sjansen øke vesentlig for å få flere hagl med dødelig treff i rådyret. Føler man seg nødt til å bruke åpne choker med stor spredning for skudd på dyr i fart, så bør man kanskje heller revurdere om man i det hele tatt skal løsne skudd på rådyr i fart.
Som Mikkel ganske treffende sier ; du treffer med stor sansynlighet og du MÅ ikke ha 60 hagl i brystkassa på rådyret for og effektivt ta livet av det, det holder i massevis med 14 hagl i størrelse 4 i lungene.
I min verden ( jeg jakter mye med drilling) brukte kombi før trippeletten ble anskaffet, er ikke alltid rådyr som er viltet men kanhende hare og rev.
Mine skuddmuligheter er gjerne fra 12 til 25 meter med hagle, på 12 meter med sånne nye trangtskytende patroner er dette totalt ubruklig. Det er tross alt fortsatt ei hagle vi snakker om...
Det er helt riktig at på 25 meter og en sverm på 60 cm så har du ved et treff på rådyr; full gjennomskyting av lunger, hjerte, og sannsynelig treff i sentralnervesystemet i tillegg har du også sikker treff i beina og disse er da tvert av... innmobil mekanisk med andre ord.
Jeg skyter ikke på rådyr i høy fart, normal gangfart derimot er helt greit så det er ikke av den grunn jeg liker litt åpen treffbilder med hagle.
Asbjørn Løvold har skrevet en liten bok om haglepatroner og virkningen av disse, denne anbefales selv om den er skrevet i den tiden hvor vi brukte patroner som ikke markedsføres lenger.