Jump to content

Duejakta 2011 !


jakt_fred

Recommended Posts

  • Replies 405
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hallo.. Ja nå begynner jeg å glede meg til duejakta, ettersom jeg har observert en del duer i det siste! Var ute å gikk noen timer i efta/kveld og så flere flokker med due mens jeg leta etter noe hi og kikka etter reven som sola seg..

 

Skal legge ned litt tid til å finne ut hvor trekket er som verst rundt her, så får vi satse på at året i år blir bedre enn i fjord.

Jeg starta forresten med duejakt for 2 år siden men begynte ordentlig i fjord, men kom litt seint igang.

 

Jeg og en kompis skøt til sammen 14 duer i høst på de få dagene vi var ute.

Legger ved noen bilder fra fjordårets duejakt :D

 

Haglene vår og 4 duer vi fikk på en efta.. Dårlig trekk ;)

873569-7-1283625082025.jpg

 

Nå blir jeg sulten :D

873569-7-1283625151580.jpg

 

Å her poser jeg stolt med min første due, hehe :D

873569-10-1283540506742.jpg

Link to comment
Share on other sites

etter 2 år med dårlig uttelling på duejakta med hagle, så skal jeg prøve rifla i år tenkte jeg;) har flere steder dua alltid sitter, og har fine plasser å skyte ifra. så det er bare å vente på att jakta begynner:) har også en god mulighet for og slå sammen bukkejakta og duejakta:) gledær meg no helt ille til jakta igjenn:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ser som alltid stort frem til årets jaktstart. Duejakta er jo alltids litt spesiell, da den blir noe av det første jeg prøver meg på i det nye jaktåret :)

 

Det er jo bare helt knall å sitte klar å åkerkanten, å se dueflokkene komme svevende inn mot bulvanene :D

 

Legger ved noen bilder fra ifjor--->

 

_MG_0483.png

 

_MG_9592.jpg

 

_MG_9350.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

geir-j jeg jakter duer i østfold ;)

 

jeg fikk lov å jakte på utreska erteåker ifjor fordi duene hadde tatt helt overhånd der, men det var et par turer det så skjønte døm at det ikke var trygt der lenger :lol:

 

håper på litt bedre vær i duejakta i år da :)

Link to comment
Share on other sites

Geir-J, jeg jakter på grensa til Østfold og dvs helt på meteren :) Bor i Moss og jakter i Garder/Vestby i Akershus. Var førstegangsjeger forrige sesong og landet 16 duer. Glimrende jaktform og også sosial om man har med seg en bror eller kamerat. Vi jakta på kornåkre i starten, men også erter senere i sesongen. Flokken der vi jaktet var på rundt 200-350 duer, vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Her omkring (hedemarken) er det mange som er medlem av grunneierlag. Av en grunneier har jeg blitt bedt om å kjøpe jaktkort av grunneierlaget for å jakte, og det er vel det riktige.

 

Endel grunneiere er ikke medlemmer av slike lag, og da er det opp til han å evt kreve betaling for at man skal få lov til å jakte på due. Har aldri hørt at noen har tatt seg betalt for det. Det er jo for mange grunneiere bare en fordel å redusere bestanden noe. Noen grunneiere sier "JA" omtrent i det man kjører inn på tunet! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei folkens!

Jeg som mange andre her sikkert gleder meg sykt til at ringduejakta skal starte att igjen. Hadde en super sesong ifjor med bra utelling og mange gode minner.Her er et av dem.

Tok med meg min nabo jens 10år på hans første ordentlige duejakt.Vart en stor opplevelse for`n med 27 felte ringduer.Han filma litt av jakta som jeg har satt sammen til en liten film her.

Link to comment
Share on other sites

Hei folkens!

Jeg som mange andre her sikkert gleder meg sykt til at ringduejakta skal starte att igjen. Hadde en super sesong ifjor med bra utelling og mange gode minner.Her er et av dem.

Tok med meg min nabo jens 10år på hans første ordentlige duejakt.Vart en stor opplevelse for`n med 27 felte ringduer.Han filma litt av jakta som jeg har satt sammen til en liten film her.

" target="_blank

 

 

 

du er litt av en kløpper med hagla du! :)

Link to comment
Share on other sites

Her omkring (hedemarken) er det mange som er medlem av grunneierlag. Av en grunneier har jeg blitt bedt om å kjøpe jaktkort av grunneierlaget for å jakte, og det er vel det riktige.

 

dette er delvis riktig. jeg jakter også duer på hedemarken. på innmark er det både óg med jaktkort for å jakte. det mest praktiske, i mytt syn, er jaktkortordningen da det gir deg mulighet til å jakte på større område uten å spørre hver enkelt grunneier. samtidig kan det å spørre grunneier gi deg mulighet til å jakte på nettopp hans/hennes innmark uten kortet(i områder hvor det er et kort altså)

 

 

Mads: Tror dere var på feil sted, til feil tid, eller begge deler i fjor. Jeg jakta hovedsakelig på samme sted som deg og plukket rundt 120 duer på fire dager, uten at det var det helt fantastiske mange andre snakker om. ellers ble det noen dager med dårlig uttelling(6-15)duer pga hønsehauk på vingene to år siden var første jaktsesongen min og da ble det dårlig uttelling(12 duer), men lærte ganske mye om hvordan duene tenker(om det er mulig), så satser på at det blir bedre uttelling i år igjen.

Link to comment
Share on other sites

hva er deres tips til en nygebynner?

jeg er 15 år og debuterte i fjor som opplereingsjeger med min fa og avogtil en kamerat og hans far.

det ble 3 duer på meg i fjord.

MEN hadde jeg fåt dem til og lande hadde det nok blit flere.

noen som har noen tips for og få dem til og lande?(bruker kamo, sitter stille, bruker lokkeduer)

Link to comment
Share on other sites

hva er deres tips til en nygebynner?

jeg er 15 år og debuterte i fjor som opplereingsjeger med min fa og avogtil en kamerat og hans far.

det ble 3 duer på meg i fjord.

MEN hadde jeg fåt dem til og lande hadde det nok blit flere.

noen som har noen tips for og få dem til og lande?(bruker kamo, sitter stille, bruker lokkeduer)

 

har nok ingen tips for å få dem til å lande, men kan tipse om å finne et sted du vet de setter seg i trærne, så kanskje du slipper å være avhengig av at de lander for å få dem på skuddhold. jeg skjøt om lag halvparten av mine i fjor blandt trærne

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg legger dem med vingene utslått. Lokkeduene ser jo bare ut som sittende fugl, så en fugl eller to "under landing" er jo greit å ha og.

 

Bruker også på å fjerne det verste av løse fjær og. En sundskutt due bruker jeg heller ikke. Sikkert mye rart en kan tro eller ikke tro på når det gjelder synet til dua, men det gjør da ikke noe om en "fjerner" alle spor etter skutt due.

Link to comment
Share on other sites

har du begynt med skadefelling alt? Er det rart at duene er lei å gå ned på lokkeduene når jakta starter?

 

 

Har bare vært ute en tur. Jakter stort sett duer før ferien. Eneste det er tid til. Klart de ikke går lei for de som har gått ned ligger jo allerede i fryseren :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke skjønne at det har noe særlig hensikt å drive skadefelling på due nå. Kommer fra gård selv, og ser at problemet er tilstede i august måned, et par uker før jakta og før åkeren er tresket, men nå har jo ikke åkeren skutt en gang, det er ikke noe korn å få tak i enda. Du vil nok få mye større utbytte om du avventer til nærmere modning av åker og tettere på jakta om du skal drive skadefelling med gode resultat.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ikke rare skaden de gjør. Men rett etter såing er de på plass i hopetall. Hadde ikke tid da og hadde heller ikke fått tillatelsen da- Den fikk vi litt sent. Når august kommer så er jeg mer opptatt av trening av hund til selve gromjakta begynner

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett 4 stk duer som er ekstremt store her i en liten stund, de er på størelse med en stor orrhøne/liten røy :!:

Men andre duer i området er i "vanlige" størelser, de ser ut som en vanlig ringdue men mye mye mye større kan noen fortelle meg eller en påstand om hvorfor de er så gigantiske?

Skal prøve og ta bilder og poste på siden men de er forholdsvis sky så det er vankelig.

Link to comment
Share on other sites

ok, takk for tips!

ca hvor mange lokkeduer bør det være ?

Hva ammo bruker dere, og haglestørrelse?

 

 

Du bør sette opp 5 ganger så mange lokkeduer som de du ønsker skal slå ned. Dvs vil du ha ned 3 duer, bør du minst ha 15 lokkeduer. 20-30 fungerer greit, og så setter du opp de du skyter etterhvert.

Bruker mildt ladde patroner med hagl 6 og 7. Skuddholdet bestemmer du da du setter opp lokkeduene. Ikke overdriv avstandene..

 

M

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Begynner å bli litt fart på duene rundt her nå allerede. Gira som bare f har jeg bestillt noen FUD decoys og diverse.

Men åssen reagerer duer på layout blinds? Skeptiske? Ser for meg at jeg kan utvide skuddsonen min en del da den jeg har nå er ganske smal.

Er kvaliteten på dem så veldig variabel? ser at priser kan variere mye.

pris på denne Link!

og f.eks denne Link!

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler IKKE layout blinds til duejakta. Da blir skuddene mye vanskeligere pga at duene oppdager deg i det du spretter opp av blindsen. Blir også mye verre å få doubleer.

 

Duer bryr seg INGENTING om du har lokkeduene nær jordekanten, så da er det ingen grunn til å gjøre det verre for deg sjøl med å bruke layout blind. Til gåsa derimot er den absolutt nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

nå begynner jeg å glede meg sikkelig til duejakta! :D

jeg og en kompis har fått skaffet oss noen erteåkere og noen andre fine åkere etter hvertfall 10 timer i bil ! :) men før det blir noe duejakt får vi begynne å jakte litt kråker etterhvert :D

 

noen andre som har sikret seg noe terreng enda eller ? :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...