Jump to content

Nybegynner trenger tips til revejakt


Vegha

Recommended Posts

Hei, etter en stressende tid vil jeg bare komme meg vekk fra folk og teknologi, så tenkte egentlig å reise på skautur en helg, men så kom tanken på revejakt i hodet på meg. Jeg er 16år og har jegerprøven, men lurte på om jeg kunne ta med RIFLA å jakte alene?

 

Jeg har null erfaring med revejakt, så lurte på et par ting.

- Burde jeg bruke åte, isåfall hva burde jeg bruke?

- pleier reven å gå på isen, siden det er der jeg har tenkt til å være.

- Hva burde jeg bruke som belysning, har ikke tilgang på strøm, så den må gå på batterier.

 

Takker for gode svar

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg nokså nybegynner selv, men skal du drive åtejakt bør åtet sjekkes/ posteres på jevnlig. Om du tenker å dra på en jakttur for noen dager tror jeg ikke åtejakt er noe å tenke på. Ville heller prøvd meg på lokking.

 

Husker ikke i farten om begrensing/ aldersgrenser gjaldt jaktform eller våpentyper, men det finner du nok med litt googling=)

Link to comment
Share on other sites

Har limt inn fra Utøvelsesforskriften aldersgrenser som gjelder for utøvelse av jakt:

 

§ 5.Generell aldersgrense for jakt, felling og fangst

Den som utøver jakt på småvilt må være fylt 16 år, og den som utøver jakt på eller felling av storvilt må være fylt 18 år. Fangst kan utøves av personer som har fylt 16 år. For fangst av gaupe og jerv er aldersgrensen 18 år.

0 Endret ved forskrift 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006).

§ 6.Opplæring i jakt og fangst

Den som i løpet av kalenderåret fyller 14 år og fram til fylte 16 år kan likevel delta i småviltjakt med våpen og delta i fangst av villmink, mår, rype, kråkefugl og måker i opplæringsøyemed når vedkommende

a) har samtykke fra foreldre eller foresatte, og

b) er under forsvarlig tilsyn av person som har fylt 20 år. Tilsynspersonen må ha utøvd jakt og betalt jegeravgiften i minst tre år. Tilsynspersonen skal også ha tillatelse fra rettighetshaver. Den som har tilsynet skal ha mulighet til å kontrollere og instruere vedkommende.

Den som i løpet av kalenderåret fyller 16 år og fram til fylte 18 år kan delta i storviltjakt, unntatt lisensfelling, med våpen i opplæringsøyemed når vilkårene i første ledd bokstav a og b er oppfylt, jf. dog lov 9. juni 1961 nr. 1 om skytevåpen og ammunisjon m.v. § 29. Det stilles i tillegg krav om bestått jegerprøve og skyteprøve for storviltjegere.

 

Forskriften:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2002-03-22-313

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hei.

Skal du drive åtejakt,bør du begynne å mate reven tidlig på høsten,

for å få opptimal utelling.

Hurtig varianten,er å finne naturlige matstasjoner for reven.kan nevne rasteplasser langs

litt øde vei strekk feks.Bak hønehus hvor bonden hiver døde høns etc

Ved nysnø,sporer og kartlegger du revens ,,,ruter,,,sett deg ved en fin post langs ruta.

Reven har ofte faste ruter

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha fått litt info fra grunneiere og fastboende, så viser det seg at det nesten ikke er rev der. Ga meg ikke selfølgelig å fikk satt ut åte, men null aktivitet på åta. Så nå har jeg 19 høns som ikke vil bli brukt til åte, men får jo egg da. (Må jo se det positive :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...